Mitä aamu/iltapalaksi 11kk ikäiselle? Ei syö puuroa
Valikoimassa tällä hetkellä
- vaaleaa tai tummaa leipää, jonka päällä vähäsuolainen leikkele tai juusto
- jogurttia marjoilla tms.
- yosaa
- riisipiirakoita
- munakas tai munakokkeli
- talk-muru-muroja
- hedelmiä
Lapsi ei oikeastaan syö soseita enää, eikä useimpina päivinä suostu syötettäväksi. Ei osaa itse vielä syödä ruokailuvälineillä, joten sormiruualla mennään.
Mitä teillä pienet lapset saa aamuisin, iltaisin ja välipalalla? Puuroa tämä ei syö kuin todella satunnaisesti. Tomaatti maistui aiemmin mutta nämä talvitomaatit on vissiin mauttomia, kun ei halua niitäkään enää syödä.
Haluaisin lapselle lisää vaihtelua valikoimaan mutta oma mielikuvitus ei taida riittää tämän pidemmälle. Saisinko vinkkejä teiltä?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:06"]
Tuo pizza ja hampparit, kera pirtelöiden -ja vielä aamupalaksi!!!!!! Voi hyvää päivää! Tuolle linjalle kun lähtee jo noin pienen lapsen kanssa, niin kyllä tietää missä mennään, kun lapsi on kouluikäinen. Ja sitten ihmiset ihmettelee: "Miten nämä nykypäivän lapset on lihavia?",
[/quote]
Minun lapseni on reilusti alipainoinen (alle -2 käyrällä) ja rasvaa pitäisi lisätä ruokaan lääkärin määräyksestä. Koska lapsi syö muutenkin tilavuudeltaan pieniä aterioita, niin sen vähän ruoan, mitä hän suostuu syömään, täytyy olla mahdollisimman energiapitoista.
Terveisin se jauhelihapizzaa aamupalaksi ja ranskalaisia ja lohta iltapalaksi tarjonnut äiti ;)
[/quote]
lääkäri ei varmaan tarkoita kovaa rasvaa, jotva ranskalaisissa ja hamppareissa on. Lapsen ja nuoren ruokavalio muotoituu jo pienenä. Ajattelematonta vanhemmilta tarjota satunnaisia herkkuja lapselle säännöllisesti.
Meilläkään ei puuro ole kelvannut viimeiselle lapselle oikeastaan koskaan. Väsyin tappeluun ja meidän nyt 1v 3kk on syönyt loppukesästä alkaen aamupalaksi yleensä voileipää juustolla ja hedelmää. Joskus Yosa. Tarjoilen hedelmän ensin, sitten elävän ja lopuksi juuston. Muuten söisi vain juuston ja nuolisi voit leivästä. Minusta ihan hyvä aamupala. Joskus harvoin teen puuroa ja kyllä syö sitä nykyään, mutta ei meillä sitä muutkaan niin usein hingu. On yksi vaihtoehto muiden joukossa. Monipuolisempihan leipä+juusto+hedelmä on kuin ainainen yksi ja sama puuro.
Ap- kokeile kaupan lapsille tarkoitettuja makupuuroja. Ne ovat rakenteeltaan pehmeämpiä kuin itse tehty puuro.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 23:06"]
Tuo pizza ja hampparit, kera pirtelöiden -ja vielä aamupalaksi!!!!!! Voi hyvää päivää! Tuolle linjalle kun lähtee jo noin pienen lapsen kanssa, niin kyllä tietää missä mennään, kun lapsi on kouluikäinen. Ja sitten ihmiset ihmettelee: "Miten nämä nykypäivän lapset on lihavia?",
[/quote]
Minun lapseni on reilusti alipainoinen (alle -2 käyrällä) ja rasvaa pitäisi lisätä ruokaan lääkärin määräyksestä. Koska lapsi syö muutenkin tilavuudeltaan pieniä aterioita, niin sen vähän ruoan, mitä hän suostuu syömään, täytyy olla mahdollisimman energiapitoista.
Terveisin se jauhelihapizzaa aamupalaksi ja ranskalaisia ja lohta iltapalaksi tarjonnut äiti ;)
[/quote]
lääkäri ei varmaan tarkoita kovaa rasvaa, jotva ranskalaisissa ja hamppareissa on. Lapsen ja nuoren ruokavalio muotoituu jo pienenä. Ajattelematonta vanhemmilta tarjota satunnaisia herkkuja lapselle säännöllisesti.
[/quote]Hänhän kirjoitti, että itse tehtyjä. Millä tavalla se itsetehty hampurilainen on paha? Jos siinä on leipä ja jauhelihapihvi tai pitsa, jossa itsetehty taikina, jauhelihakastiketta ja juustoraastetta?
Itse annoin aikoinaan lapselle jo alle vuoden ikäisestä samaa ruokaa kuin muullekin perheelle, toki vähemmän maustetta. 7kk iästä maustamattomia jogurtteja yms. Täysin terve koululainen on nykyään ja ihan normaalipainoinen. En niin välittänyt neuvolan suosituksista ja lapsi söi valkosipulia ym.jo hyvin pienenä mikä on vain terveellistä
Täällä on muutamaan kertaan mainittu murojen suolaisuus, mutta ainakin itse pidän pahana murojen sokeripitoisuutta.
Meillä on ensi viikolla vuoden täyttävä muksu, jonka aamupalaan kuuluu voideltu riisikakku kurkun kera (kestää sopivan kauan rouskutella niin kerkeän samalla pyöräyttää itselleni smoothien ja ruokkia kissat), maustamatonta jogurttia jonkin marjasoseen tai tuoreiden hedelmien kera. Tarkoitus olisi kyllä pian vaihtaa riisikakku omatekoiseen (ja näin ollen vähäsuolaisempaan) leipään. Jogurtin kanssakin on huomattu lieviä yliherkkyysoireita, että tod näk vaihtuu sekin kananmunaan muodossa tai toisessa. Proteiinia pitäisi kuitenkin mielestäni aamupalalla olla.
Puuroa söi jonkin aikaa aamuin ja illoin, mutta alkoi tuntumaan todella tympeältä ja turhaltakin tuputtaa puuroa joka välissä, vaikka söikin sitä hyvin. Illalla annetaan kyllä edelleen, mutta mielestäni aamiaisen täytyy olla tuhdimpi ja ravintoarvoiltaan monipuolisempi kuin mitä puuro tarjoaa.
Mun lapsi (vuoden vanha) syö aamupalaksi yleensä banaanin, leipäpalan sulatejuustolla ja syödään puoliksi yhdessä mandariini tai appelsiini tai jos on isän aamupalavuoro, niin syövät maustamatonta jogurttia. Joskus jos sattuu itsekin tekemään mieli/sattuu kotona olemaan, niin mozzarellaa (öljyä päälle) tai esim. lohi- tai kinkkupiirakkaa palanen tai juustomunakasta. Iltapalana toimii meillä hyvin puuro, mukana usein omenalohkoja tai pakastemarjoja.
Teen kaurapuuron aika löysäksi 1dl hiutaleita, 4 dl vettä, sekaan suuri voisilmä ja maitoa, päälle kuningatarsosetta.
Kolmen viikon tarjoilun jälkeen alkoi maistua joka ilta, syö 4dl puuroa 1,5h ULKOILUN päälle suurella halulla. Namnam vaan kuuluu suusta.
Ikää 1v.
Ruoka aine allergiat johtuu rokotuksista, eikä monipuolisesta ruokavaliosta
Sam ongelma oli meilläkin 11kk iässä. Paitsi, että minä en ollut se kuka halusi vaihtelua vaan lapsi, kyllä alkoi pikku hiljaa tarjottavat loppua kun kaikkea oli jo syöty ja mikään ei sen takia enää kelvannut.
Jos lapsella on selkeä inhokki, en pakottaisi syömään - itse lapsena oksensin lusikallisestakin viiliä, joku koostumuksessa etoi. Mutta muuten osa vastauksista vaikuttaa siltä, että kasvatetaan nirsoa sukupolvea, joka pitää vanhempiaan pilkkana. Meillä aikuinen tarjoaa ruoan ja sama ruoka on edessä niin monta kertaa kun on tarvis, että vähintäänkin maistetaan ja syödään sen verran, että saa esim leivän tilalle. Nälkään eivät kuole jos on varaa kieltäytyä täysin koskemasta ruokaansa, ja vaihteluksi riittää satokauden mukaiset hedelmät /vihannekset, mitään kymmenien vaihtoehtojen hotelliaamiaista aleta tarjoilemaan.