Tunnetko ketään työhalutonta, joka on työtön siksi että on työhaluton?
Ainakin ne työttömät, jotka minä tunnen, on kaikki työhaluisia, ja todella paljon haluaisivat tehdä koulutuksensa ja ammattinsa mukaista työtä. He kaikki kärsivät työttömyydestään. Työhalutonta en tunne ainuttakaan (paitsi työssäolevista tiedän joitakin aika laiskoja joita ei työ niin nappaisi, mutta työssä he silti käy). Missä ovat nämä työhaluttomat työttömät, kun kuulemma niitä on paljon?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
ei.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18010898/purra--seuraa-hitlerin-jalanja…-
purra--seuraa-hitlerin-jalanjalkia--kummallakkaan--ei--koulutusta-syrjaytynyt-tyohaluton-luuseri-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18010898/purra--seuraa-hitlerin-jalanja…-
Tiedän yhden mutta luulen että hän valehtelee peittääkseen jotain vakavaa puutettaan. Erakkotyylinen.
Työtön ei välttämättä ole täysin työhaluton, mutta silti tavattoman nirso. Työn pitäisi muka olla omalta alalta, omalta paikkakunnalta, palkan iso jne.
En olisi itsekään työllistynyt, jos olisin ollut yhtä nirppanokkainen kuin tuntemani työttömät.
Olin työhaluton joskus ja opiskeluhaluton myös. Kyllä minä silti silloinkin halusin vielä jonain päivänä töihin. Silloin tosin virheellisesti ajattelin, että siihen ei paljoa vaadita sitten kun töihin haluan mennä, kunhan käyn vain koulun loppuun ja sitten menen töihin, niin kuin aikuiset menee.
Nyt sitten olen tahtomattani työtön ja varmaan myös tulen olemaan, koska olen ikuisesti viallinen työnantajien silmissä. Olen pelkkää roskaa, vaikka tekisin mitä!
Minä olen! Viralliseen eläkeikään aikaa 5 kk, eli aika ymmärrettävästi kiinnosta tipan vertaa mennä töihin. Eläkeputkessa vielä hetki ja sitten ei tarvitse hakea niitä neljää idioottipaikkaa kuussa (pitää hakea kun saan 50% varhennettua työeläkettä).
Tunnen kyllä.
Veljeni.
Mutta hän onkin erikoinen tapaus.
On alallaan erittäin haluttu ja tekee vähän aikaa aivan hulluna töitä mielettömällä palkalla. Tekee projektia sen aikaa että työssäoloehto täyttyy ja sen jälkeen jättäytyy työttämäksi. Ja hemmetin hyvillä päivärahoilla kun on tehnyt pitkää päivää asiantuntijapalkoilla.
Kun työkkäristä sitten vaaditaan hakemaan töitä, hän on kehittänyt huonojen mutta silti uskottavien työhakemusten kirjoittamisen suorastaan taiteeksi. Niissä on juuri sopivasti huonoa suomea ja hulluutta mukana, ettei ihan varmasti joudu työhaastatteluun. Näitä velipoika sitten lähettelee Thaimaasta, missä on kuulemma halpaa oleskella.
Kun päivärahat alkavat lähestyä loppua, hän jollain käsittämättömällä akrobatialla saa kerta kerran jälkeen napattuaan itselleen uuden hyväpalkkaisen projektityön, ja seuraava kierros alkaa.
Tämä käsittämättömäksi kehitetty tukien maksimointi ja töiden minimointi edellyttää sitä, että hän ylläpitää ammattitaitoaan "työttömyys"jaksoillakin, ettei tekniikka pääse menemään hänestä ohi. Mutta sitä hän ei koe raskaaksi ja jotenkin hän on pyörittänyt tämmöistä kuviota kohta 20 vuotta. Itse en moiseen pystyisi, en lähellekään. Toisaalta hieman viduddaa, että hän käyttää tuohon elämäntapaansa minunkin verorahojani, mutta toisaalta täytyy melkein ihailla tuota systeemiä. Siitä saisi vaikka elokuvan.
En tunne. Itse kylläkin olen pitkäaikaissairauden takia vain osa-aikatyössä. Olen kieltäytynyt tarjotuista lisätunneista, kun kipujen ja väsymyksen takia en vain jaksa tehdä enempää. Saan soviteltua päivärahaa palkan päälle. Työkaverit eivät tiedä sairaudestani, joten pitävät mua varmaan työhaluttomana rottana, kun en koskaan ota lisätunteja vastaan.
Vertaistukiryhmistä tunnen monia, jotka ovat työttömän statuksella, vaikka oikeasti ovat sairauden vuoksi olleet jo pitkään työkyvyttömiä. Kelahan ei myönnä työkyvyttömyyseläkettä mitenkään helposti.
Pointtini on se, että se tuntemasi työn karttelija ei välttämättä edes pysty niihin töihin. Kaikki eivät halua sairauksistaan kertoa julkisesti. Jokainen siis pitäköön huolta vain omasta työnteostaan.