Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko 7v tyttäresi laitattaa reiät korviin?

Vierailija
25.03.2013 |

Minusta on vielä liian pieni, isänsä puolustaa korvien rei'itystä. Olemme isänsä kanssa eronneet, etä tapaa lasta kerran kuussa. Suututtaa jos menee ilman lupaani ne laitattamaan, kun kuitenkin minä oon se joka hoitaa ja kuskaa lääkäriin jos korvat tulehtuu, ja joudun ottamaan vastuun siitä putsauksesta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi enkä ole antanut. Mäkin olen tosi niuho, mutta ihan ylpeä siitä tällaisissa asioissa.

Mihin pienet edes mitään korvakoruja tarvitsee? Esikoulussakin eräs tyttö nyyhki, kun korvakorun reiästä vuoti verta ja sitä siellä putsailivat sitten.

Vierailija
22/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi laittaa. Itselleni laitettiin 7-vuotiaana omasta pyynnöstäni, enkä ole aikuisena kertaakaan käyttänyt korvakoruja, mutta reiät on ja näkyy. Ette kai antaisi lapsenne ottaa tuossa iässä muitakaan lävistyksiä, niin miksi korvakoruja pidetään niin paljon pienempänä asiana? Meidän lapsemme saavat ottaa korvalävistyksen sitten kun saavat lain mukaan ottaa muitakin lävistyksiä/tatuointeja, eli 18-vuotiaana - jos siis haluavat.

Toinen asia, joka täällä järkyttää on, että nähtävästi korvalävistyksiä otetaan edelleen kultasepänliikkeissä, eikä oikeilla lävistysammattilaisilla, joilla on oikeat välineet. Lävistystä ei koskaan saa tehdä sellaisella koneella, joka "ampuu" reiän, vaan lävistysneulalla, joka poistaa pienen määrän kudosta reiästä. Ampumalla kudos vain siirtyy ja mahdollisuus hylkimiseen suurenee huomattavasti.

Järkyttävää, ettei tällaisesta oteta selvää ennen kuin teetetään lapselle lävistys jollain puoskarilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että monet vanhemmat eivät anna laittaa reikiä korviin, mutta silti antavat pienten lastensa värjäyttää hiuksiansa. Kummastakohan on enemmän haittaa...

Vierailija
24/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:38"]

Mä olen huomannut, että monet vanhemmat eivät anna laittaa reikiä korviin, mutta silti antavat pienten lastensa värjäyttää hiuksiansa. Kummastakohan on enemmän haittaa...

[/quote]

No se väri sentään lähtee pois. Ne reiät on ja pysyy halusi se lapsi myöhemmin niitä tai ei.

Ei sillä, että mä antaisin värjätäkään. Mun mielestä kaikki tuollainen kaunistautuminen ja koristautuminen ei ole lasten juttu. Niillähän on aikojen alussa vain yritetty kiinnittää vastakkaisen sukupuolen huomio ja lasten ei todellakaan tarvi sitä tehdä.

Vierailija
25/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia, joka täällä järkyttää on, että nähtävästi korvalävistyksiä otetaan edelleen kultasepänliikkeissä, eikä oikeilla lävistysammattilaisilla, joilla on oikeat välineet. Lävistystä ei koskaan saa tehdä sellaisella koneella, joka "ampuu" reiän, vaan lävistysneulalla, joka poistaa pienen määrän kudosta reiästä. Ampumalla kudos vain siirtyy ja mahdollisuus hylkimiseen suurenee huomattavasti.

Järkyttävää, ettei tällaisesta oteta selvää ennen kuin teetetään lapselle lävistys jollain puoskarilla!

[/quote]

Me emme missään nimessä olisi laitattanee lapselle muuten kuin ampumalla. Niitä koruja on niin laitettu iät ja ajat eikä niistä mitään pitkäaikaisia ongelmia tule ihmisille. Vähän aikaa voi hylkiä joo ja täytyy putsailla, mutta sama näyttää tapahtuvan niillekin jotka käy lävistäjällä aika usein. Mutta se ampuminen on todella paljon vähemmän pelottavaa ja kivuliasta lapselle kuin kunnon lävistäminen, siksi me ehdottomasti valitsimme sen. Itselleni on laitettu molemmilla tavoilla, lapsena ampumalla ja teininä lävistyksenä pari reikää toiseen korvalehteen lisää, ja minusta ainakin ampuminen oli todella paljon vaivattomampi kokemus.

Vierailija
26/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärejä ei edes suositella alle 16 vuotiaille, mutta ovathan ne turvallisempia kuin korvisreiät, koska värit lähtevät pois... Voi hyvää päivää teitä pöljiä.

Vierailija
27/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:42"]

Me emme missään nimessä olisi laitattanee lapselle muuten kuin ampumalla. Niitä koruja on niin laitettu iät ja ajat eikä niistä mitään pitkäaikaisia ongelmia tule ihmisille. Vähän aikaa voi hylkiä joo ja täytyy putsailla, mutta sama näyttää tapahtuvan niillekin jotka käy lävistäjällä aika usein. Mutta se ampuminen on todella paljon vähemmän pelottavaa ja kivuliasta lapselle kuin kunnon lävistäminen, siksi me ehdottomasti valitsimme sen. Itselleni on laitettu molemmilla tavoilla, lapsena ampumalla ja teininä lävistyksenä pari reikää toiseen korvalehteen lisää, ja minusta ainakin ampuminen oli todella paljon vaivattomampi kokemus.

[/quote]

Ja tämä jo ei kerro, ettei lapsille kuulu niitä lävistyksiä laittaa alkuunkaan? Ja kyllä, se ampuminen oikeasti on se väärä tapa lävistää. Ja vähän aikaa voi hylkiä? Ei varmastikaan lohduta, jos "vähän aikaa hylkii" ja reiän paikkaa muuttuu tämän seurauksena radikaalisti...

Vierailija
28/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:48"]

Hiusvärejä ei edes suositella alle 16 vuotiaille, mutta ovathan ne turvallisempia kuin korvisreiät, koska värit lähtevät pois... Voi hyvää päivää teitä pöljiä.

[/quote]

Minusta vähän toisin, koska hiusväri voi kertakäytöstäkin aiheutta hengenvaarallisen allergisen reaktion. Korvisreiästä nyt ei muuta seuraa kuin korkeintaan pientä märkimistä ja paikallista ärsytystä.

Vierailija
29/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:48"]

Minusta on vielä liian pieni, isänsä puolustaa korvien rei'itystä. Olemme isänsä kanssa eronneet, etä tapaa lasta kerran kuussa. Suututtaa jos menee ilman lupaani ne laitattamaan, kun kuitenkin minä oon se joka hoitaa ja kuskaa lääkäriin jos korvat tulehtuu, ja joudun ottamaan vastuun siitä putsauksesta.

[/quote]

Antaisin, jos lapsi kokisi ne tärkeäksi.  Toisaalta olen kasvattanut jo viisi tytärtä ohi tuon iän eikä kukaan ole halunnut eikä nykyinenkään seitsemänvuotias ole asiaa esille ottanut.

Vierailija
30/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin. Ei mitään ongelmia asian kanssa.

Vierailija
31/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:22"]

Varmasti tulee joku kivittämään minut mutta meidän tyttö sai korvikset 4-vuotislahjaksi. Halusi niitä hartaasti monta kuukautta. Paraneminen kesti pitkään mutta kuitenkin alle vuoden. Ei ole ollut mitään ongelmia. Kultasepänliikkeessä pitivät tiukasti kiinni periaatteesta, että vanhemman toiveesta korviksia ei laiteta, vaan pelkästään jos lapsi itse niitä haluaa. Minusta se on ihan hyvä.

Eli minusta 7-vuotiaalle voi ihan hyvin laittaa korvakorut.

[/quote]

Hih, musta tuo on vähän hassua: "Kultasepänliikkeessä pitivät tiukasti kiinni periaatteesta, että vanhemman toiveesta korviksia ei laiteta, vaan pelkästään jos lapsi niitä itse haluaa". Sinänsä ihan kunnioitettavaa kuunnella lasta, mutta enpä nyt silti luottaisi neljävuotiaan arvostelukykyyn, haluaa korviksia tai ei :)

Itse sain 80-luvulla korvikset 7-vuotislahjaksi, ja muistelen että suurin osa kavereistanikin sai reiät 6- tai 7-vuotiaana.

Vierailija
32/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ihan pöljä ajatus, mutta mun lapsuudessa oli myös tarrakorviksia joita käytettiin, eli ehkä niitä saisi nykyäänkin jos korvien rei'itys tuntuu liian radikaalilta toimenpiteeltä pienelle. Ne olivat siis kimaltelevia pieniä pyöreitä tarroja, jotka laitettiin korvaan. Itse taisin saada reiät korviini 9-vuotiaana, sitä ennen käytin noita tarroja ihan hyvillä mielin.

Vierailija
33/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:22"]

Varmasti tulee joku kivittämään minut mutta meidän tyttö sai korvikset 4-vuotislahjaksi. Halusi niitä hartaasti monta kuukautta. Paraneminen kesti pitkään mutta kuitenkin alle vuoden. Ei ole ollut mitään ongelmia. Kultasepänliikkeessä pitivät tiukasti kiinni periaatteesta, että vanhemman toiveesta korviksia ei laiteta, vaan pelkästään jos lapsi itse niitä haluaa. Minusta se on ihan hyvä.

Eli minusta 7-vuotiaalle voi ihan hyvin laittaa korvakorut.

[/quote]

Hih, musta tuo on vähän hassua: "Kultasepänliikkeessä pitivät tiukasti kiinni periaatteesta, että vanhemman toiveesta korviksia ei laiteta, vaan pelkästään jos lapsi niitä itse haluaa". Sinänsä ihan kunnioitettavaa kuunnella lasta, mutta enpä nyt silti luottaisi neljävuotiaan arvostelukykyyn, haluaa korviksia tai ei :)

Itse sain 80-luvulla korvikset 7-vuotislahjaksi, ja muistelen että suurin osa kavereistanikin sai reiät 6- tai 7-vuotiaana.

[/quote]

Siis mitä? Paraneminen kesti pitkään mutta kuitenkin alle vuoden? No huhhuh. Meillä ei asia ole vielä pitkään aikaan ajankohtainen mutta kun itselleni on ehkä 12-vuotiaana laitettu reiät (ampumalla) niin ei niissä mitään parenemisprosessia tarvittu. Ihan kiva varmaan nelivuotiaalla parannella täysin turhia ja turhamaisuudesta syntyneitä vammoja kuukausitolkulla...

Vierailija
34/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antasin laittaa ja pojalle myös! Tytölle laitettiin eskarisyksynä, 6-vuotiaana. Itse ehdotin. Mietiskeli aikansa (varmaan pari kuukautta), että kannattaako kärsiä hetken kipua vai ei. Vielä liikkeessä sanoin, että voi vielä perua, jos ei uskallakaan.

Ja noista hiusväreistä. Niissähän on myrkkyjä. Hiuksia en anna lasten tietenkään värjätä. Samoin meikkaaminen on eri asia. Muutenkin olen mielestäni todella tiukkisäiti, eikä korvisten laittaminen sitä muuta.

Ap:n tilannetta ymmärrän siinä, että ärsyttää, jos se toinen vanhempi on idean keksinyt ja vastuu puhdistamisesta jää ap:lle.

Vierailija
35/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:56"]

Ja kyllä, se ampuminen oikeasti on se väärä tapa lävistää. Ja vähän aikaa voi hylkiä? Ei varmastikaan lohduta, jos "vähän aikaa hylkii" ja reiän paikkaa muuttuu tämän seurauksena radikaalisti...

[/quote]

Titavat olla tällaiset äärimmäisen harvinaisia... Mä ainakin tunnen todella paljon ihmisiä joille on laitettu korvikset ampumalla, eikä kellään ole tuollaisia ongelmia tullut. Korkeintaan on jonkun aikaa tarvinnut desinfioida kun on pyrkinyt märkimään ja kasvamaan reikä umpeen jos ei pidä koko ajan korua, mutta ei mitään pysyvää haittaa.

Vierailija
36/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, ettei tällaisesta oteta selvää ennen kuin teetetään lapselle lävistys jollain puoskarilla![/quote]

Ottaisit itse selvää. Lävistysneula ei todellakaan ole mikään rei'itin, joka poistaa palan kudosta. Se on ihan tavallinen, iso injektioneula. Vai luuletko että joka kerta kun sinusta otetaan suoniverinäyte, siihen neulaan jää ihoa, koska neulassa on reikä? Molemmat tavat vaurioittavat kudosta ihan samalla tavalla.

Vierailija
37/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärelle laitettiin 7-vuotislahjaksi perinteiseen tyyliin ampumalla. Sitä ennen oli keskusteltu pitkään (eka toive korviksista tuli muistaakseni 4-vuotiaana, jolloin luvattiin, että reiät saa sitten, kun on menossa kouluun), ja tytöllä oli selkeä käsitys siitä, mitä tehdään ja mitä siitä seuraa. Kovin paljon alle kouluikäiselle en laitattaisi, ihan siitä syystä, että pienen lapsen on hankalampi varoa korviksia. Mun tyttärellä on ollut korut nyt kohta 2 vuotta, ja edelleen pidetään pääasiassa aika pieniä nappikorviksia.

Vierailija
38/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:48"]

[/quote]

Jos kysyt yhdeltäkään lääkäriltä saat päinvastaisen vastauksen.

Voi hyvää päivää sinua, pöljistä pöljimpää!

Vierailija
39/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin itse saada lahjaksi korvikset 7 tai 8 vuotiaana. En muista, että niistä olisi ollut mitään vaivaa silloin, luultavasti siis todella nopeasti paranivat. Minulle oli hyvä, että oli reiät otettu nuorena ja ehtivät olla pitkään käytännössä kokoajan korut korvissa kunnes teininä aloitin kamppailulajiharrastuksen ja jätin korvisten käytön vähemmälle. Ei kuitenkaan tarvinnut pelätä, että kasvavat umpeen koska olivat niin kauan olleet siinä vaiheessa. Sama nyt aikuisena, kiva, että ovat olemassa, mutta käytän korviksia (samoin kuin muita koruja) todella harvoin, jopa harvemmin kuin kerran vuodessa, lähinnä juhlissa. Mutta ei edelleenkään tarvitse pelätä, että kasvavat umpeen. Reiätkin ovat onneksi hyvin siistit ja huomaamattomat vaikka toki ne läheltäkatsoen näkee.

Vierailija
40/40 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, koska meillä ekaluokkalaisella on ollut korvikset jo iät ja ajat. olisiko ollut 3 vuotias kun ne laitettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä