Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ne kaikki pakkoruotsin vastustajat nyt ovat?

Vierailija
24.03.2013 |

Ei näytä nimiä kertyvän, taitaa suurin osa suomalaisista kuitenkin haluta säilyttää ruotsin opetuksen kouluissa.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole mitään millä voisin varmistaa henkilöllisyyden noilla sivuilla, harmittaa

Vierailija
2/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin osa suomalaisista on kuitenkin edelleen sitä mieltä että meidän maata parannetaan miettimällä miten ihmisille lisätään hyvää (vrt. homoaloitteen suosiovyöry) eikä sitä miten sitä otetaan heikommilta vähemmistöiltä pois. Aloitteen takana on käytännössä persut, mitä ei kehdattu edes aluksi kertoa tuossa pakkoruotsialoitteessa, ja ehkä ihmiset kokee ettei tässä ole oikeasti kyse vain pakkoruotsista vaan samalla tulee kirjoittaneeksi nimen alle persujen ruotsinkielisvihaan kaikkine Freudenthal-sekoiluineen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei näytä kertyvän? Sokeako olet? Onhan 30% jo koossa ja se on ollut nippanappa 3 viikkoa pystyssä. Minä ja mieheni olemme allekirjoittaneet ja käsittääkseni tässä on vielä lähes 5kk aikaa kerätä loput nimet.

Vierailija
4/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuohon on nimiä kertynyt. Itse olen jo laittanut nimeni, eikä luultavasti toista kertaa saa laittaa.

T: Vihreä

Vierailija
5/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:18"]

Miten niin ei näytä kertyvän? Sokeako olet? Onhan 30% jo koossa ja se on ollut nippanappa 3 viikkoa pystyssä. Minä ja mieheni olemme allekirjoittaneet ja käsittääkseni tässä on vielä lähes 5kk aikaa kerätä loput nimet.

[/quote]

Siihen nähden miten äänekkäästi pakkoruotsia vastustetaan, on nimiä kertynyt vähän ja hitaasti. Lehtien mielipidekirjoitusten ja nettikeskustelujen perusteella kun luulisi että pakkoruotsin vastustajia on miljoonia, jolloin ei luulisi kauaa menevän että raja tulisi tuolla aloitteella täyteen.

AP

Vierailija
6/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noihin aloitteisiin kerätään nimiä netin lisäksi ihan paperillekin, kannattaa ottaa selvää voiko jossain käydä henkilötodistuksen kera allekirjoittamassa nimensä.

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:09"]

mulla ei ole mitään millä voisin varmistaa henkilöllisyyden noilla sivuilla, harmittaa

[/quote]

Vierailija
7/32 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:20"]

[/quote]

Siihen nähden miten äänekkäästi pakkoruotsia vastustetaan, on nimiä kertynyt vähän ja hitaasti. Lehtien mielipidekirjoitusten ja nettikeskustelujen perusteella kun luulisi että pakkoruotsin vastustajia on miljoonia, jolloin ei luulisi kauaa menevän että raja tulisi tuolla aloitteella täyteen.

AP

[/quote]

Joo, minäkin odotin vastaavaa äänivyöryä kuin homoaloitteeseen tuli, siihen nähden todella nihkeää meininkiä.

Vierailija
8/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuohon nyt kohtalaisen hyvin tullut nimiä kuitenkin.

Vierailija
9/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se 50 tuhatta tule jotta heilahtaa.

Tuossa on viety ruotsin kielen vapaehtoinen opiskelu vähän pidemmälle, kun on ulotettu se myös virkamiseruotsin poistamiseen. Kuitenkin halutaa taata ruotisinkieliset palvelut. Se on hieman ristiriitaista. Miten lailla taataan ruotsinkieliset palvelut, jos viroista poistetaan ruotsinkielen osaamisen velvoite?

Muuten olen kyllä sitä mieltä että ruotsi pitää pudottaa vähemmistökieleksi ja kaksikielisyys tulisi pääsääntöisesti lopettaa.

Vierailija
10/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:09"]

[/quote]

Miten sulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia?! Melkoisen hankalaa virallisten asioiden hoitaminen, jos et pysty tunnistautumaan edes pankkitunnuksin. Eikö sulla ole pankkitiliä?

Vierailija
11/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin olen nimeni listalle laittanut.Siellä se on!

Vierailija
12/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:13"]

Ehkä suurin osa suomalaisista on kuitenkin edelleen sitä mieltä että meidän maata parannetaan miettimällä miten ihmisille lisätään hyvää (vrt. homoaloitteen suosiovyöry) eikä sitä miten sitä otetaan heikommilta vähemmistöiltä pois. 

[/quote]

Kerrotko vielä, miten se on ruotsinkielisiltä pois, jos _suomenkieliset_ eivät pakko-opiskele heidän kieltään?

Vierailija
13/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:13"]

Ehkä suurin osa suomalaisista on kuitenkin edelleen sitä mieltä että meidän maata parannetaan miettimällä miten ihmisille lisätään hyvää (vrt. homoaloitteen suosiovyöry) eikä sitä miten sitä otetaan heikommilta vähemmistöiltä pois. 

[/quote]

Kerrotko vielä, miten se on ruotsinkielisiltä pois, jos _suomenkieliset_ eivät pakko-opiskele heidän kieltään?

[/quote]

Tätä minäkin olen miettinyt. Ja kyseinen aloite on saanut ihan hyvin nimiä ja uskon, että tämä kerää sen 50 000 nimeä kasaan. Varsinkin, jos järjestetään vielä kampanja ja ihmiset menevät ulos keräämään nimiä.

Syy, miksi aloite ei ole saanut samantyyppistä nimivyöryä kuin esimerkiksi tasa-arvoinen avioliittolaki, voi olla ihan siinä, että avioliittolain muutoksesta on tosiaan käyty jo keskustelua ja jos allekirjoitat aloitteen, saat itsellesi suvaitsevaisuuden sädekehän. Pakkoruotsikysymyksessä on nelisenkymmentä vuotta toitotettu, että ruotsin pakollisuuden vastustajat ovat sivistymättömiä junttejä, jotka eivät halua opiskella mitään kieliä ja junttipersuja (vaikka tästä ei olekaan kyse).

Eduskunnassa ei myöskään ole keskustelua kielikysymyksistä (tai ne haudataan perustuslain varjolla maton alle). Tasa-arvoisesta avioliittolaista taas on herännyt keskustelua ja esimerkiksi kristillisiä on voitu hiillostaa kunnolla, miksi tämä ei käy ja mantraa "avioliitto on miehen ja naisen välinen" ei ole riittävä perustelu. Auta armias, jos RKP:lta penättäisiin parempia perusteluja pakollisesta ruotsista: ei tule tapahtumaanm vaan "ruotsi on kansalliskieli" on mukamas riittävä perustelu pakolliselle ruotsille.

Vierailija
14/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 10:13"]

[/quote]

[/quote]

Tätä minäkin olen miettinyt. Ja kyseinen aloite on saanut ihan hyvin nimiä ja uskon, että tämä kerää sen 50 000 nimeä kasaan. Varsinkin, jos järjestetään vielä kampanja ja ihmiset menevät ulos keräämään nimiä.

Syy, miksi aloite ei ole saanut samantyyppistä nimivyöryä kuin esimerkiksi tasa-arvoinen avioliittolaki, voi olla ihan siinä, että avioliittolain muutoksesta on tosiaan käyty jo keskustelua ja jos allekirjoitat aloitteen, saat itsellesi suvaitsevaisuuden sädekehän. Pakkoruotsikysymyksessä on nelisenkymmentä vuotta toitotettu, että ruotsin pakollisuuden vastustajat ovat sivistymättömiä junttejä, jotka eivät halua opiskella mitään kieliä ja junttipersuja (vaikka tästä ei olekaan kyse).

Eduskunnassa ei myöskään ole keskustelua kielikysymyksistä (tai ne haudataan perustuslain varjolla maton alle). Tasa-arvoisesta avioliittolaista taas on herännyt keskustelua ja esimerkiksi kristillisiä on voitu hiillostaa kunnolla, miksi tämä ei käy ja mantraa "avioliitto on miehen ja naisen välinen" ei ole riittävä perustelu. Auta armias, jos RKP:lta penättäisiin parempia perusteluja pakollisesta ruotsista: ei tule tapahtumaanm vaan "ruotsi on kansalliskieli" on mukamas riittävä perustelu pakolliselle ruotsille.

Vierailija
15/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisilla aloitteilla ole mitään vaikutusta.

Itse en allekirjoita.

Vierailija
16/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

urpo, totta kai ruotsinkielen opetus säilytetään kouluissa. kyse on sen pakollisuuden poistamisesta. tällä tasollako te vastustajat todella olette?

Vierailija
17/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:06"]

Ei näytä nimiä kertyvän, taitaa suurin osa suomalaisista kuitenkin haluta säilyttää ruotsin opetuksen kouluissa.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

[/quote]

EI niitä oikeasti kovin montaa olekaan. Kovin äänekäs vähemmistö vain.

Vierailija
18/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Osaatko suhteuttaa tuon ja Tahdon- addressin ja ymmärtää, mitä kansa oikeasti tahtoo ja mitä ei?

Vierailija
19/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että moni ei allekirjoita juuri siksi, että aloitteen takana ovat persut. Esim. äitini vastustaa kyllä pakkoruotsia, mutta vastustaa persuja vielä enemmän :(

Vierailija
20/32 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästään tähän "Hitler oli kasvissyöjä, joten kasvissyönti on perseestä" argumenttiin. En kyllä ymmärrä miksi jättää kannattamatta hyvää asiaa, jos sitä kannattaa myös joku josta ei pidä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi