Hävytön Hesburgerin omistaja: "Sanon myös, ettei tutkinnolla tee mitään, jos et osaa mitään."
Kuinka montaa humanistia tämä loukkaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006036271.html
Kommentit (141)
"Yritän kannustaa jokaista nuorta ihmistä tekemään asioita itse, kuten minäkin olen joutunut tekemään. Sanon myös, ettei tutkinnolla tee mitään, jos et osaa mitään." Mikä tuossa on loukkaavaa?
No se on kyllä juurikin niin. Minä toimin ison ja vaativan projektin projektipäällikkönä ja projektiin osallistuvista työntekijöistä 3/4:lla on minua korkeampi koulutus. Olen kuitenkin kokeneempi kuin useimmat ja firman johto tietää että minä hoidan aina annetut hommat hyvin. Muutama projektissa työskentelevä maisteri ja DI kyllä hoitavat hommia niin huonosti etten oikein tiedä tekevätkö sen tahallaan vai ovatko vaan niin kädettömiä. Surkeimmat tapaukset on jo siirretty "muihin tehtäviin".
Vierailija kirjoitti:
Herralla hyvä auto, vene, ja kesämökki. Varmaan omistaa myös aika hienon asunnon
Asuu firman tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei taida vastavalmistuneet 17-vuotiaat päästä keittiöpäälliköksi samantien ;)
Herralla hyvä auto, vene, ja kesämökki. Varmaan omistaa myös aika hienon asunnon, että ei nyt sentään kaikki mene yritykseen, vaan ensin katsoo hänkin, että itsellä on, ennen kuin antaa muille ;)
Siinä hän on oikeassa, ettei tutkinnoilla mitään tee, jos ei mitään osaa. Toisaalta jossain hesessä nyt tuskin pääsee kovin kummoisesti kukaan ylenemään. Pitäisi perustaa se oma yritys.
Kertokaahan milloin viimeksi on joku saanut tehtyä ketjun itse, from scratc?
Niinpä, ei ihan tällä vuosituhannella enää noin vain onnistukaan. Kyllä ne mitä tulee, on jo olemassa olevia ketjuja. Se että hamppariketjun on pystynyt perustaa vuonna 66, ei korreloi tähän päivään mitenkään.
Salmisen kokiksi valmistumisen aikaan hän oli varmaan ainoa jolla oli alan koulutus ja siksi pääsi heti parempaan asemaan, kun muut olivat siellä kansakoulupohjalla.
Nykyään on vähän tonen juttu, ravintolakeittiöön ei pääse edes tiskariksi jos ei ole vähintäänkin opiskelemassa alalla.
Salmisella on ihan hyviäkin juttuja, mutta välillä tuntuu että ei ihan ymmärrä kuinka suuri muutos työelämässä on tapahtunut.
Se on varmaan totta että koulutuksella ei tee mitään, jos ei osaa tehdä töitä. Mutta nykyään se koulutus vaaditaan aina, eikä ilman koulutusta oteta mihinkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa loukkaa? Kyllä koulussa jotain oppiakin pitäisi... Huomaan sen mieheni yrityksessä, kun näitä tumpeoita palkataan amiksesta, niin se on aivan sama, ovatko käyneet sen vai ei. Kaikki pitää opettaa työmaalla ja ainoa ratkaiseva tekijä on kyky oppia ja vastuuntunto. Ennen kaikkea tuo viimeinen, se on helpoissakin töissä ratkaiseva.
Vielä isompi ongelma on löytää sihteeri/yleismiesjantunen. Minä joudun työni ohessa vieläkin sihteröimään firmaa uupumuksen partaalla. En millään jaksaisi. Olen todella nopea ja näppärä tekemisissäni, olen aina ollut. Viikossa minulla menee niiden asioiden tekemiseen 15-20 tuntia ja se on liikaa oman, stressaavan työn päälle. Mutta kun mistään ei löydä nokkelaa ja täysijärkistä ihmistä edes täysipäiväseksi tekemään samaa. Ei tarvita aloitekyvytöntä ja hidasta ihmistä vaan sellainen, joka osaa tuon kokoisessa firmassa ottaa hommat näppeihinsä, ei tarvi holhota jne. Minä opin työn viikossa, vaikkei ole minkäänlaista merkonomin taustaa. Tarjoukset on helppoja, tilien valvonta, tilausten hallinta, maksaa palkat ja laskut, ja tarvittaessa vaikka hyppää hätätilanteessa autoon ja hurauttaa tukusta tavaraa, vaikka periaatteessa tukutavarat kulkeekin rahdeilla. Mistään ei löydy ihmistä, joka pystyisi tuohon työhön. Oma-aloitteisuus on välttämätöntä ja kyky vetää "firmaan päin". Muuten työtehtävät on loppujen lopuksi yksinkertaisia ja tekeminen vapaata.
Yrittäjät luulee vähän liikoja itsestään ja kuvittelevat aina olevansa paljon työntekijöitään parempia.
Olin pitkään töissä pikkufirmassa, jossa esimies omisti firman. Aina tyytymätön, eikä millään olisi halunnut maksaa mistään mitään. Sitten vaihdoin suurempaan firmaan, jossa esimiehetkin ovat palkatyöntekijöitä ja jopas osaamistani elettiin arvostamaan ja hyvälle työntekijälle maksetaan mieluusti hyvää palkkaa.
Yhden firman kokemuksellahan sinä oletkin pätevä lausumaan faktoja koko yrittäjäkentästä.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan totta että koulutuksella ei tee mitään, jos ei osaa tehdä töitä. Mutta nykyään se koulutus vaaditaan aina, eikä ilman koulutusta oteta mihinkään töihin.
Höpö höpö. Koulutusta ei kyttää kuin julkisen sektorin rekryväki, koska siellä se on pakollinen vaatimus. Yksityisellä ratkaisee osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Herralla hyvä auto, vene, ja kesämökki. Varmaan omistaa myös aika hienon asunnon
Salminen omistaa Marina Palacen kiinteistön ja asuu sen kattohuoneistossa.
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1280x900/116/116693468.jpg
mulla on kaksi akateemista tutkintoa maisteriksi saakka molemmat. tiesin jo opiskellessa ettei tutkinnoilla tule mitään työtä mutta halusin harrastella opiskelua, ensimmäiseen tutkintoon meni 7 v ja toiseen 2,5 vuotta, se on melkein 10 vuotta hukattuaq aikaa ja mitään en ole tehnyt tutkinnoillani, olin toki 2 vuottta epäpätevänä ala-asteen opena 5-luokalla ja kaikkien oppilaiden opiskelut meni päin persettä koska ei kiinnostanut opettaa mitään sanoi vain lapsille että kyllä te itsekin osaatte, tehkää tehtäviä!
Salminenhan oli myös Tyryyss eli turussa helluntaisrknnan vanhemmistossa, tryperä ukko
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa loukkaa? Kyllä koulussa jotain oppiakin pitäisi... Huomaan sen mieheni yrityksessä, kun näitä tumpeoita palkataan amiksesta, niin se on aivan sama, ovatko käyneet sen vai ei. Kaikki pitää opettaa työmaalla ja ainoa ratkaiseva tekijä on kyky oppia ja vastuuntunto. Ennen kaikkea tuo viimeinen, se on helpoissakin töissä ratkaiseva.
Vielä isompi ongelma on löytää sihteeri/yleismiesjantunen. Minä joudun työni ohessa vieläkin sihteröimään firmaa uupumuksen partaalla. En millään jaksaisi. Olen todella nopea ja näppärä tekemisissäni, olen aina ollut. Viikossa minulla menee niiden asioiden tekemiseen 15-20 tuntia ja se on liikaa oman, stressaavan työn päälle. Mutta kun mistään ei löydä nokkelaa ja täysijärkistä ihmistä edes täysipäiväseksi tekemään samaa. Ei tarvita aloitekyvytöntä ja hidasta ihmistä vaan sellainen, joka osaa tuon kokoisessa firmassa ottaa hommat näppeihinsä, ei tarvi holhota jne. Minä opin työn viikossa, vaikkei ole minkäänlaista merkonomin taustaa. Tarjoukset on helppoja, tilien valvonta, tilausten hallinta, maksaa palkat ja laskut, ja tarvittaessa vaikka hyppää hätätilanteessa autoon ja hurauttaa tukusta tavaraa, vaikka periaatteessa tukutavarat kulkeekin rahdeilla. Mistään ei löydy ihmistä, joka pystyisi tuohon työhön. Oma-aloitteisuus on välttämätöntä ja kyky vetää "firmaan päin". Muuten työtehtävät on loppujen lopuksi yksinkertaisia ja tekeminen vapaata.
Niinpä firmaan päin pitää vetää, mutta entäs firman palkan maksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Koulutusta ei kyttää kuin julkisen sektorin rekryväki, koska siellä se on pakollinen vaatimus. Yksityisellä ratkaisee osaaminen.
Höpsistä. Näyttöjen pitää olla todella vakuuttavia, jos meinaa päästä työelämässä vastuulliseen tehtävään ilman asianmukaista koulutusta. Kyllä työntekijää hakijiessa sopiva koulutus on ihan perusvaatimus.
entä jos hakisit koulutusta vastaavaa työtä.
katsos kun sinne heselle ei ole mitään tutkintovaatimuksia.
jos opettelet kyynärpäätaktikoksi ja työkavereiden panettelijaksi ja mielistelijäksi siellä seuraavassa työpaikassa, niin menestyksesi voi olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät luulee vähän liikoja itsestään ja kuvittelevat aina olevansa paljon työntekijöitään parempia.
Olin pitkään töissä pikkufirmassa, jossa esimies omisti firman. Aina tyytymätön, eikä millään olisi halunnut maksaa mistään mitään. Sitten vaihdoin suurempaan firmaan, jossa esimiehetkin ovat palkatyöntekijöitä ja jopas osaamistani elettiin arvostamaan ja hyvälle työntekijälle maksetaan mieluusti hyvää palkkaa.
Yhden firman kokemuksellahan sinä oletkin pätevä lausumaan faktoja koko yrittäjäkentästä.
Aika paljon päätelmiä teit parin lauseen perusteella. Kokemusta on työn kautta kymmenistä yrityksistä.
Tiia16 kirjoitti:
entä jos hakisit koulutusta vastaavaa työtä.
katsos kun sinne heselle ei ole mitään tutkintovaatimuksia.
jos opettelet kyynärpäätaktikoksi ja työkavereiden panettelijaksi ja mielistelijäksi siellä seuraavassa työpaikassa, niin menestyksesi voi olla parempi.
On noissa Salmelayhtiöissä vähän muitakin duuneja kuin hampparinpastajan hommia.
No jos kerran vuodessa haluaa pikapurilaisen niin mieluummin kotimainen paremman makuinen ja enemmän kotimaisia raaka-aineita käyttävä hese kuin jenkkien mäkkäri. Alkuperäisestä jutusta, miten siitä voi tulkita ja loukkaantua kuten ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut kympin tytöt eivät osaa mitään. Ulkoaopettelu ei vaan muodostu taidoksi.
Siksi Suomessa menee päin helvettiä. Sosiaalipolitiikka kasvaa, työttömyys kasvaa kun Vihreät naiset pääsevät päättämään yhteisistä asioista.
Kympin tytöt päätyvät lääkäreiksi, juristeiksi, opettajiksi... Mutta eivät osaa mitään?
Jo nyt on tekoälysovelluksia jotka korvaavat lääkärin ja juristin töitä.
Kaikkein eniten ulkoaoppimista vaativaa ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi loukkaisi? Eikö humanistit osaa mitään?
Samaa ihmettelen. Nimenomaan humanistit osaavat kaikenlaista käytännön hommaa. Koulut, museot, kirjastot, antropologia jne...harva on niin käytännönläheinen kuin perus humanisti!
Vierailija kirjoitti:
Miksi itsestäänselvää totuutta ei saa sanoa ääneen?
Mitä totuutta? Kai kaikki tietää että tarvitaan erilaista osaamista, ja monilla ne yhdistyvät.
Hävytön myös siinä, että kuvittelee, että kaikille olisi sama mahdollista, koska omat lähtökohtansa olivat niin heikot. Vttu mikä vatipää.