Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keittiöoivalluksia jotka ovat parantaneet keittiöelämääsi? :)

Vierailija
16.03.2019 |

1) Kaikilla pitäisi olla todella huono leikkuuveitsi. Sitä käytetään lihapakettien avaamiseen ja esim. pekoninviipaleiden erottelemiseen. Koska veitsi on niin surkea niin sillä ei sitten tule vahingossa vaikka pilkottua salaattia kun se pyörii likaisena (lihaisena) työtasolla.

2) Eriväriset leikkuulaudat toimivat. Meillä kaikki muut värit käyvät kaikkeen, mutta punainen on raa'alle lihalle.

3) Sähkövempaimien osat pitää aina laittaa kiinni runkoon kaapissa. Eli käsivatkaimen vispilät ovat kiinni rungossa eivätkä lastojen ja kauhojen seassa vetolaatikossa. Samoin sauvasekoitin on koottuna kaapissa, ja monitoimikone valmiiksi asennettuna yleisintä käyttöä varten. Jostain syystä meillä esim. vispilät kuuluivat vuosia tarvikekoriin, josta niitä oli joka kerta mahdoton löytää.

Kommentit (203)

Vierailija
181/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, etten pidä enää tiskialtaan ympäristössä juuri mitään. Kun keittiö on siivottu, jää pelkkä tiskirätti hanan päälle kuivumaan. Loput tarvikkeet eli tiskiharja, fairy ja käsisaippua pidetään allaskaapissa, josta ne on sitten helppo nostaa esille tarvittaessa. Tiskialtaan ympäristö on meillä aika ahdas nurkka jossa on vain yksi allas ja pienenpieni tiskipöytä, ja tällä systeemillä keittiö näyttää tosi paljon siistimmältä ja altaan ympäristö on myös helpompi putsata ja kuivata.

Vierailija
182/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella iso leikkuulauta kasvisten pilkkomiseen. Ruokaa tehdessä on usein paljon erilaisia vihanneksia paloiteltavana, ja pienen laudan kanssa ärsyttää kun ne pilkotut kasvikset vyöryy pöydälle, eikä viitsisi kauheasti kulhojakaan käyttää siirrelläkseen niitä rehuja vaan hetkeksi pois tieltä :D ison leikkuulaudan reunalle saa kätevästi kasattua paljon tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jatka virhettä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuttuina käytän lypsyliinoja jotka vielä puolitan. Heitän koneeseen ja saavat toisen elämän siivousliinoina, pesen taas ja saavat kolmannen elämän joko vessanpytyn pesuun tai L ähteevät konehalliin monitoimiräteiksi.

Ovat edullisia, hygieenisiä ja monikäyttöisiä.

Luuttu on kielisoitin. Luutu on siivousliina. En tajua, miten ihmiset voivat sekoittaa näin erilaiset asiat.

Siivousliina voi olla luuttu tai luutu. Täälläpäin käytetään sanaa luuttu.

https://www.kielibaari.fi/kaytatko-luuttua-vai-luutua/

Vierailija
184/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuttuina käytän lypsyliinoja jotka vielä puolitan. Heitän koneeseen ja saavat toisen elämän siivousliinoina, pesen taas ja saavat kolmannen elämän joko vessanpytyn pesuun tai L ähteevät konehalliin monitoimiräteiksi.

Luuttu on kielisoitin. Luutu on siivousliina. En tajua, miten ihmiset voivat sekoittaa näin erilaiset asiat.

https://www.kirjastot.fi/kysy/luuttuaminen-vai-luutuaminen

Vierailija
185/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kirjastot.fi/kysy/luuttuaminen-vai-luutuaminen

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/lattioiden-puhd…

Vierailija
186/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katosta riippuvia nauruja joissa on kiinni kuppeja. Alakerran naapurilla on näin hoidettu. Hyvä idea, vaikka naapurit on tosi yrmeitä (varmaan jatkuvassa kankkusessa).

Vierailija
187/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jätin lihan ja kanan. Kasvisten käyttö monipuolisti reseptien etsimisen ansiosta ruokavalikoimaa ja niitä on mukava käsitellä ja pilkkoa, kivaa puuhaa

Vierailija
188/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että olen saanut miehen siivoamaan AINA keittiön. Ei tarvitse itse sotkuihin koskea KOSKAAN. Tehkääpä perässä :) 

Mulla taas mies tekee 99,9% ruumista ja käy kaupassa. Välillä joudun kyllä jälkiään siivoamaan.

No huh huh 😨

Vierailija
189/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluisin karsia ylimääräisiä aterimia, mutta mihin hitsiin hävitän veitset, millä en tee mitään?  Ei metallikeräykseen, koska niissä on muovikahvat.  Ei sekajätteeseen, koska niissä on metallia.  Ei muovinkeräykseen, koska niissä on metallia, eikä ne kahvat ole pakkausmuovia.

Jos heitän ne vaan kuitenkin surutta sekajätteseen (eli siihen poltettavaan) niin joku  jätteenkäsittelijä voi saada niistä kamalat vammat käsiinsä, kun ei osaa ajatella, että siellä olis veitsi.

Mulla on vielä jostain syystä meille kulkeutunut kaksi kamalaa pitkää fileerausveistä, jotka oikeesti on teräviä.  En tee niillä mitään.  Mihin minä ne hävitän?  

enkä lähde niitä viemään mihinkään kirpputorille, kun en muuta myytävää saisi kasaan kumminkaan.  No voishan ne johonkin lahjoittaa mutta kuka sellaisia kaipaa.  Olen yrittänyt kavereille tarjota, ei kelpaa.  Mulla on ainakin kuus turhaa isoa veistä.

Ongelma! Tässä ratkaisu: kääri terä sanomalehteen ja teippaa koko höskä pakkausteipillä. Lopuksi tunge paketti vanhaan piimäpurkkiin. Teippaa sekin. Laita roskapussiin. Roskaduunarin kädet säilyvät.

Vierailija
190/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskytkaks rokkaa kirjoitti:

Oivalsin jo avoliittomme alussa, että ehdoton hankinta keittiöön on tukevatekoinen ruokapöytä, johon ei kannata kerätä mitään mariskooleja tai muuta roinaa.

Jotain lehtiä tuppaa kasaantumaan ja kukkamaljakko siinä voi olla. Ei muuta.

Myös työtasot pidetään siistinä ja tyhjinä turhista tavaroista. Mieskin mielellään siistii tasot. Uskokaa vain, minäkin!

Keittiöhommissa naisen kannattaa käyttää hametta ja korkokenkiä. Ne helpottavat kotitöitä, koska mieskin viihtyy keittiössä ja touhuaa mielellään yhdessä.

Nyt on 30. vuosi menossa tätä avoliittoa. Suhteemme on pysynyt virkeänä. Koskaan ei ole tehnyt mieli vieraisiin.

Maljakko on siksi, että tuon rouvalle

(kyllä, hän on rouva, vaikka vihille ei ole halunnut) leikkokukkia lähes viikottain ja hän tykkää pitää niitä keittiössä.

Alkuaikoina hajosi yksi halpispöytä. Pari maljakkoa olen itse rikkonut, kun olen vauhdissa huitaissut lattialle.

Yhden kerran olen nostanut vaimon herkkupepun työtasolla olevalle ruokalautaselle, jossa oli jotain lasagnenjämiä. Se on ainoa kerta. Sen jälkeen olen pitänyt huolta, että tiskit menevät käytön jälkeen koneeseen.

Jos mun mies ois tällä palstalla, vois ottaa oppia tästä!

Kun ei ne panojälkiruuat kiinnosta mua, koska mun pitää yksin tehdä kaikki keittiötyöt.

Ja ikinä ei kukaan saa tiskejänsä koneeseen itse!

Haluun myös kukkia ja uuden pöydän!

Vierailija
191/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää mun elämää helpottava keittiöjuttu ei sovi oikein hyvin minimalistiseen sisustustyyliin, mutta helpottaa mun elämää.

Pidän ruokailuvälineet, veitset, kauhat ymv esillä. Olen hankkinut niitä varten kippoja, joihin lajittelen pystyasentoon puhtaat välineet. Niistä löytää tarvittavat hetkessä eikä tarvitse aukoa laatikoita eikä etsiä laatikoiden pohjilta mitään.

Lisäbonuksena myös mies ja lapset osaavat käyttää niitä ja löytävät etsimänsä välineet.

Sopii meille, mutta tiedän että suurin osa suomalaisista pitää sitä aivan kammottava järjestelmänä.

Vierailija
192/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskytkaks rokkaa kirjoitti:

Oivalsin jo avoliittomme alussa, että ehdoton hankinta keittiöön on tukevatekoinen ruokapöytä, johon ei kannata kerätä mitään mariskooleja tai muuta roinaa.

Jotain lehtiä tuppaa kasaantumaan ja kukkamaljakko siinä voi olla. Ei muuta.

Myös työtasot pidetään siistinä ja tyhjinä turhista tavaroista. Mieskin mielellään siistii tasot. Uskokaa vain, minäkin!

Keittiöhommissa naisen kannattaa käyttää hametta ja korkokenkiä. Ne helpottavat kotitöitä, koska mieskin viihtyy keittiössä ja touhuaa mielellään yhdessä.

Nyt on 30. vuosi menossa tätä avoliittoa. Suhteemme on pysynyt virkeänä. Koskaan ei ole tehnyt mieli vieraisiin.

Maljakko on siksi, että tuon rouvalle

(kyllä, hän on rouva, vaikka vihille ei ole halunnut) leikkokukkia lähes viikottain ja hän tykkää pitää niitä keittiössä.

Alkuaikoina hajosi yksi halpispöytä. Pari maljakkoa olen itse rikkonut, kun olen vauhdissa huitaissut lattialle.

Yhden kerran olen nostanut vaimon herkkupepun työtasolla olevalle ruokalautaselle, jossa oli jotain lasagnenjämiä. Se on ainoa kerta. Sen jälkeen olen pitänyt huolta, että tiskit menevät käytön jälkeen koneeseen.

Jos mun mies ois tällä palstalla, vois ottaa oppia tästä!

Kun ei ne panojälkiruuat kiinnosta mua, koska mun pitää yksin tehdä kaikki keittiötyöt.

Ja ikinä ei kukaan saa tiskejänsä koneeseen itse!

Haluun myös kukkia ja uuden pöydän!

Vierailija
193/203 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulien kuoriminen 10 min liotuksen jälkeen!

Sipulien hauduttelu miedolla lämmöllä nopean ruskistuksen sijaan.

Kerroskattila maitopuurojen keittoon.

(Ja muidenkin)

Uunipuurot.

Vierailija
194/203 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää mun elämää helpottava keittiöjuttu ei sovi oikein hyvin minimalistiseen sisustustyyliin, mutta helpottaa mun elämää.

Pidän ruokailuvälineet, veitset, kauhat ymv esillä. Olen hankkinut niitä varten kippoja, joihin lajittelen pystyasentoon puhtaat välineet. Niistä löytää tarvittavat hetkessä eikä tarvitse aukoa laatikoita eikä etsiä laatikoiden pohjilta mitään.

Lisäbonuksena myös mies ja lapset osaavat käyttää niitä ja löytävät etsimänsä välineet.

Sopii meille, mutta tiedän että suurin osa suomalaisista pitää sitä aivan kammottava järjestelmänä.

Ihan uusi ongelma mulle aterimien löytäminen ja järjestely. Eikö kaikilla ole jossain yhdessä laatikossa aterimet ja aterimet eroteltu toisistaan sillä laatikostolla?

Niinku näin:

http://keittiotuning.fi/tuotekuvat/900x600/30530_155.jpg

Vierailija
195/203 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskirätinkin siirsin kaappiin. Mielestäni ihan hygienistä näinkin:

Kuivauskaapissa on alimpana perinteinen kuivausritilä ilman alahyllyä. Rätti on puolikas chifonet, ilmava ja ohut. Sillä on oma lokero, jossa ei koskaan pidetä astioita. Nautin tyhjästä!

Vierailija
196/203 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävä oivallus!

"Lisäbonuksena myös mies ja lapset osaavat käyttää niitä ja löytävät etsimänsä välineet."

Onko miehesi jotenkin älyllisesti jälkeenjäänyt? Vai kohteletko häntä sellaisena jostain muusta syystä?

Ymmärrän, että lapsia voi olla eri-ikäisiä. Toisaalta, jos osaavat ottaa aterimet purkista, onnistuu ottaa myös aterinlaatikosta.

Ei se ihme, että naiset narisee kotitöistä, kun pitää tuollaisia joutavia järjestelyjä tehdä.

Täällä ei muut löydä aterimia. Toisessa huushollissa vain yksi osaa täyttää tiskikoneen...

Vierailija
197/203 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aterinlaatikkoon ruokailuvälineet haa-vei-lu-järjestykseen (=haarukat-veitset-lusikat), niin on helpompi sinne laittaa ja ottaa pois astioita, kun muistaa järjestyksen ulkoa.

Tämä on taas joku 50-luvun lystikästä oppi vähän hatarapäisille naisihmiselle. Kun ei millään muista sitä oikeaa järjestystä!

Tästäpä tuli mieleeni, jos tuo muistisääntöjen keksijä ei ole vielä oivaltanut, että sen aterinlaatikon voi vetää auki, niin silloin ihan silmin katsomalla näkee, missä lokerossa mitkäkin aterimet ovat.

Ei - kun se homma nopeutuu automaattiseksi, kun ei tartte katsomalla varmistaa mihin lokeroon ne menee.

Vierailija
198/203 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän välineet minimissään, tasot tyhjinä ja tiskikoneen päälle iltaisin. Kone voi olla tuolloin täysi tai puolillaan, aamulla kone tyhjennetään ja täytetään heti aamiaiselta.

Leipoessa ja ruokaa laittaessa siivoan ja laitan tavaroita sitä mukaa pois kun homma etenee. Näin vältyn sotkulta ja tiskivuorelta.

Vierailija
199/203 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelevä aromipesä Helpottaa elämää keittiössä ja makuuhuoneessa

Vierailija
200/203 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osannut selittää asiaa tarpeeksi hyvin. Huomiota nimenomaan ei pidä tuoda! Ei todellakaan pidä sanoa niin, että muut kuulevat, jos edes sanoo mitään. Tuo esimerkki oli sellainen, että neuvoja asettuu samalle tasolle ja jutustellen kertoo miten häntä oli opastettu samasta ja hän sanoo sen niin, että muut eivät edes kiinnitä huomiota eikä sinulle tule fiilistä, että hän säälii ja on "parempi" vaan hän kertoo vähän nolona miten ei tiennyt asiaa eikä sinusta tunnu yhtään pahalta, päin vastoin.

Sinun neuvosi on oikeasti se, että ihmistä tulisi kohdella kuin keharia mäkkärissä?

Et koe ollenkaan alentuvaksi sitä että menet puhumaan aikuiselle kuin jollekin kolme vuotialle kunhan heität jonkun kivan vitsin perään? Jos moukkia etsit niin sinuna katsoisin peiliin. Ilmeisesti käytöstapoihin ja kotikasvatukseen ei olla oikein panostettu. Hävettää puolestasi. 

Tahallaanko ymmärrät väärin? Pointtina oli että jos toinen ei tajua ettei käsihuuhtelumaljasta juoda ja sun on mahdollista hienotunteisesti estää tuota virhettä tapahtumasta ennen kuin toinen nolaa itsensä niin sitten teet sen. Jos taas toinen on ehtinyt sen jo tekemään niin sitten ei kiinnitetä siihen huomiota. Eli ei todellakaan 'katsota pitkään' niinkuin eka kommentoija. Sitä paitsi mua ärsyttää hirveesti ihmiset joita ei yhtään saa neuvoa vaikka ne ois kuinka tietämättömiä. Itse olisin tosi kiitollinen kaikista vinkeistä jos oon uudessa jännittävässä tilanteessa.