Missä päin ei virpojia ole?
Asutko paikkakunnalla, jossa ei ole virpomisperinnettä ollenkaan. Siis Suomessa?
Kommentit (4)
Varsinais-Suomessa ei ollut vielä 1990-luvulla, mutta sittemmin on kerjuu rantautunut tännekin. Tosin naapureitten kanssa sovittiin viime viikolla, että lapset ei kierrä talosta taloon, virpominen keskitetään omaan perheeseen ja isovanhempiin. Ei tarvitse itkeä niiden karkkipäivien kanssa (meillä karkkipäivä lauantaina, jos lähtee virpomaan, pitää odottaa viikko, että ne suklaamunat saa syödä ja siitä tulee taas itkua).
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 19:14"]
Varsinais-Suomessa ei ollut vielä 1990-luvulla, mutta sittemmin on kerjuu rantautunut tännekin. Tosin naapureitten kanssa sovittiin viime viikolla, että lapset ei kierrä talosta taloon, virpominen keskitetään omaan perheeseen ja isovanhempiin. Ei tarvitse itkeä niiden karkkipäivien kanssa (meillä karkkipäivä lauantaina, jos lähtee virpomaan, pitää odottaa viikko, että ne suklaamunat saa syödä ja siitä tulee taas itkua).
[/quote]
Mä oon ikäni asunut varsinaissuomessa ja kävin itse virpomassa jo 70-luvulla
Niin, "kerjuu". Ja sitten vielä ihmiset ihmettelevät ja moittivat, kun ortodoksit ja muutkin yrittävät pitää vanhaa ja aitoa virpomisen perinnettä puhtaana uudemmista tavoista. Yrittäisitte nyt päättää. Virpomiseen ei siis kuulukaan ovelta ovelle kiertäminen, vaan vain sukulaisten ja kummien siunaaminen. Palkkakin kuuluu syödä vasta pääsiäissunnuntaina paaston loputtua. Se että juuri teidän ovellanne ei ole käyty, ei välttämättä kerro siitä, etteikö perinnettä olisi, vaan vain siitä, että sitä noudattavat tuntevat oikeat perinteet, eivätkä häiritse tuntemattomia.
porissa ei juurikaan ole, ainakaan meillä ei ole koskaan käyny.