Miten POIKANNE pukeutuu virpomaan?
Koitan keksiä 5- ja 2-vuotiaille pojille asuja huomiseksi ja ideat olisi tarpeen. Ja ennen kuin kukaan älähtää että virpominen on kerjäämistä ja naapureiden kiusaamista, niin me olemme menossa vain sukulaisten luo, joiden kanssa on asiasta sovittu etukäteen...
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 18:29"]
Täällä on ainakin ollut jo ainakin sen kolmekymmentä vuotta (jonka muistan)perinne pukeutua noidaksi. Mutta missä päin tuo perinne on ettei pukeuduta?
[/quote]
Karjalassa ja Itä-Suomessa, mistä virpominen on lähtöisinkin ja pikkuisen pitemmältä ajalta. Itse 1980-luvulla en pukeutunut, koska äitini on ortodoksi ja isänikin tunsi sivistyneenä luterilaisena perinteet. Ja miksi pitäisikään pukeutua, trullit liikkuvat vasta lankalauantaina, ei niillä ole mitään tekemistä palmusunnuntain kanssa. Sitäpaitsi noidat liittyvät pahuuteen, niitä lahjottiin, etteivät tekisi pahaa karjalle, josta ehkä tämä nykyinenkin kiertäminen on lähtöisin.
Koko noidaksi pukeutuminen on niin outo ajatus, etten sitä ymmärrä. Virpominen on muuttunut joksikin lasten leikiksi, joka kaikkien pitäisi hyväksyä. Mieluummin otan sellaisen virpojan vastaan, joka on uhrannut edes vähän ajatusta sen perimmäiselle merkitykselle, mikä on virpomisen vastaanottajan huomioiminen, ei lapsille ilon tuottaminen karkkien muodossa. Noitavirpojista kun ei ota selvää.
Meillä Etelä-Pohjanmaalla trullit käy virpomassa (eli rullittamassa) lankalauantaina. Niin on tehty jo useamman vuosikymmenen ajan. Mutta miksi ihmeessä nyt vasta viime vuosina on alettu puhua "kahden perinteen sekoittumisesta", kun tuo perinne on ollut meillä sekoittunut jo aikaa sitten?
Kyllä, perinteisesti trullit olivat noitia ja kävivät tekemässä pahojaan lankalauantaina.
Ja kyllä, perinteisesti käytiin siunaamassa eli virpomassa palmusunnuntaina ilman noidan asua. Tämän voi kuka tahansa lukea wikipediasta.
Fakta nyt kuitenkin on se, että nämä kaksi perinnettä ovat sekoittuneet, ja nykyään trullit virpoo! Hyväksykää valittajat se! Mielestäni virpojan kuuluu nimenomaan olla noita eli trulli. Mutta annan toki herkkuja myös kissoille ja pupuille :) Batmania kyllä ihmettelisin.
Meilläpäin (Pohjois-Suomi) virpojat käyvät joko huomenna tai lankalauantaina. Itse virvoin lapsena lankalauantaina, olen kotoisin Tornionjokilaaksosta, noidaksi pukeutuneena. Eikä minua haittaa ollenkaan, kumpana päivänä virpoo ja millaiseksi on pukeutunut. Hyvä käytös on tietysti plussaa ja kauniit pajunoksat.
Lankalauantaina emme ole kotona, joten huomenna meiltä lähdetään (tyttö 8 v ja poika 5 v) virpomaan noidaksi ja pupuksi pukeutuneena. Ovat valinneet itse asunsa ja koskaan kukaan ei ole moittinut. Käydään mummin luona ja niiden lasten kavereiden tykönä, joilta olemme ensin varmistaneet, että asia on ok. Monet tekevät vastavierailun meille ja käy meillä tuntemattomiakin - onneksi! Olisi kammoksuttavaa, jos joku esim. sanoisi pojalleni, ettei pojat virvo :(
Olen varautunut virpojiin ja toivon kovasti, että niitä myös tulee!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 19:24"]
Fakta nyt kuitenkin on se, että nämä kaksi perinnettä ovat sekoittuneet, ja nykyään trullit virpoo! Hyväksykää valittajat se! Mielestäni virpojan kuuluu nimenomaan olla noita eli trulli. Mutta annan toki herkkuja myös kissoille ja pupuille :) Batmania kyllä ihmettelisin.
[/quote]
Sen takia se juuri ärsyttää, koska teikäläisten mielestä virpojien KUULUU pukeutua. Lisäksi on loukkaavaa, kun virpomista haukutaan kerjäämiseksi, juuri länsisuomalaisen trulliperinteen ja kylillä kiertelemisen takia. Jos ette kerran tiedä, miksi virvotaan (koska teette sitä ensinnäkin vääränä päivänä), niin mikä pakko sen mainetta on pilata. Täälläkin moni kirjoittaa, ettei aio avata oveaan, koska virpojat kerjäävät vain karkkia. Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos perinnettä noudatettaisiin vanhojen tapojen mukaisesti. Samoin moni muukin ongelma, virpomispäivästä lähtien, ratkeaisi tapoihin tutustumalla.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 19:24"]
[/quote]
Juurikin näin. Pääsiäisaiheinen pukeutuminen ok, koska perinteet ovat sekoittuneet. Ei kuitenkaan naamiaishenkisyys.
Miksi noudattaisin jotain karjalaista perinnettä, ei mulla ole mitään sukujuuria sieltä!? Täällä lännessä virvoin jo 70-luvulla noidaksi pukeutuneena, se on sitä perinnettä jonka minä tunnen ja myös lapsilleni opetan.
Miksi noudattaisin jotain karjalaista perinnettä, kun ei meidän perheellä edes ole mitään sukujuuria sieltä!? Täällä lännessä virvoin jo 70-luvulla noidaksi pukeutuneena, se on sitä perinnettä jonka minä tunnen ja myös lapsilleni opetan.
Miksi te sitten virvotte, jos kerran perinteellä ei ole mitään merkitystä? Käyttekö vain vieraiden ovilla kerjäämässä karkkia? Miksi haluatte opettaa lapsillenne, että pääsiäisenä on sallittua häiritä tuntemattomia tai että virpomisen tärkein syy on runsas karkkisaalis?
Turun seudulla on virvottu mun lapsuudessa 30 vuotta sitten jo palmusunnuntaina yleisesti ja nimenomaan noidaksi pukeutuneena. Muuta perinnettä en tunne ja huomenna mun oma poika lähtee noidan kissana virpomaan :) ihanaa, kun omat lapsuuden perinteet siirtyy!
Poikani 4v pukeutuu tipuksi, keltainen asu siis helttoineen..!
Meillä ainoa motiivi on järjestää hauskaa toimintaa lapsillemme ja ehkäpä joillekin positiivisesti ajatteleville naapureillekin. Karkkia meillä on varaa ostaa ihan itsekin, rahaa en edes haluaisi. Tykkään itse askarrella ja ommellakin, ja on ihanaa kun lapset saavat pukeutua hassuihin asuihin. Toki perinteetkin ovat kivoja, lähinnä toivon että tästä tulee perinne perheessämme.
Tarkoitus on kysyä saako virpoa, eli ihan hyvin siitä voi kieltäytyäkin, enkä katso sitä pahalla. Kyllä tuolla oven takana niin monenlaista kauppiasta pörrää, että tuskinpa lapset sentään kovin pahoja kerjäläisiä ovat. Koristeltiin pajunkissaoksia oikein urakalla, jos ne ei mene "kaupaksi" niin mielelläni pidän ne itse, ovat niin hienoja!
Lähinnä huvittaa täälläkin näkyvät kommentit, ihmiset on oikeita mielensäpahoittajia jos joku heidän arvokasta rauhaansa uskaltaa rikkoa ja ovea rimpauttaa.... Ei ole kaikkien pakko tykätä, mutta silti me aitotaan pitää hauskaa!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 20:27"]
Poikani 4v pukeutuu tipuksi, keltainen asu siis helttoineen..!
Meillä ainoa motiivi on järjestää hauskaa toimintaa lapsillemme ja ehkäpä joillekin positiivisesti ajatteleville naapureillekin. Karkkia meillä on varaa ostaa ihan itsekin, rahaa en edes haluaisi. Tykkään itse askarrella ja ommellakin, ja on ihanaa kun lapset saavat pukeutua hassuihin asuihin. Toki perinteetkin ovat kivoja, lähinnä toivon että tästä tulee perinne perheessämme.
Tarkoitus on kysyä saako virpoa, eli ihan hyvin siitä voi kieltäytyäkin, enkä katso sitä pahalla. Kyllä tuolla oven takana niin monenlaista kauppiasta pörrää, että tuskinpa lapset sentään kovin pahoja kerjäläisiä ovat. Koristeltiin pajunkissaoksia oikein urakalla, jos ne ei mene "kaupaksi" niin mielelläni pidän ne itse, ovat niin hienoja!
Lähinnä huvittaa täälläkin näkyvät kommentit, ihmiset on oikeita mielensäpahoittajia jos joku heidän arvokasta rauhaansa uskaltaa rikkoa ja ovea rimpauttaa.... Ei ole kaikkien pakko tykätä, mutta silti me aitotaan pitää hauskaa!
[/quote]
Niin, tässäpä se ero juuri tuleekin esille: TE haluatte pitää hauskaa, muut ovat vain sivullisia siinä. Minä näen virpomisen juuri toiselta kannalta, virvottava voi tuntea itsensä muistetuksi. Minulta jopa odotettiin, että käyn tervehtimässä kummiani, jonne oli jonkin verran matkaakin. Siksi katsoin, että varasin sen parhaimman oksan hänelle ja ehkä sen ei-niin-onnistuneen naapurin vanhalle mummolle, joka oli perhetuttu ja jota halusin ilahduttaa. Palkkaa en muista aina edes saaneeni, sillä en olettanut, että mummo olisi siihen varautunut, kummi kyllä usein kutsui sisälle ja tarjosi jotain jutellessamme. Tuntemattomien luona ei olisi tullut mieleenikään käydä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 17:59"]
Mun poika oli pukeutuneena kissaksi joku vuosi. Tein itse asun joskus luistelunäytökseen tytölle harmaista karvaisista villadamaskeista joita myytiin miehille joksikin pilkkimisalusasuiksi tarkoitettuna Kodin tavaratalossa. 2 parista tuli alaosa, yläosa ja päähine jossa korvat sekä yhdestä lahkeesta täytettynä paksu häntä. lahkeen- ja hihansuihin kirjoin langalla "kynnet". Kasvoihin piirrettiin sitten viikset.
Pupuasun tein valkoisesta fleecestä jonain vuonna, huppumallinen hattu johon pitkät korvat sekä pitkä pusero, jonka takapuoleen pyöreä hännäntöpö vanulla täytetystä fleecestä.
Tänä vuonna aikoo mennä 11-vuotiaskin poika virpomaan, en kyllä tiedä miten aikoo pukeutua, noloa tietenkin jos ei mitenkään pukeudu, mutta kuulin vasta tänään aikeista enkä yhtään tiedä miten varustaa.
[/quote]
Itse olin 11 vuotiaana kavereiden kanssa juomassa kiljua, enkä virpomassa.
Virpomaan mennään tietenkin normaaleissa siistissä vaatteissa. Virpominen on siunauksen viemistä virvottavalle. Pukeutuminen noidaksi tai joksikin muuksi ei tosiaankaan ole oikeata virpomista. Se on sitä kerjäämistä.
Työntää tietysti varvun perseeseen ja juoksee korttelia ympyräri pipa päässä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 10:13"]
Virpomaan mennään tietenkin normaaleissa siistissä vaatteissa. Virpominen on siunauksen viemistä virvottavalle. Pukeutuminen noidaksi tai joksikin muuksi ei tosiaankaan ole oikeata virpomista. Se on sitä kerjäämistä.
[/quote]
Oletko ortodoksi?
Meillä menevät siisteissä housuissa ja kauluspaidassa. Vaput ja kekrit ovat asia erikseen, silloin saavat pukeutua miten haluavat.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 10:25"]
Meillä menevät siisteissä housuissa ja kauluspaidassa. Vaput ja kekrit ovat asia erikseen, silloin saavat pukeutua miten haluavat.
[/quote]
Missäspäin näin?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 10:25"]
[/quote]
Ja tarkennuksena: Emme kuulu mihinkään kirkolliseen yhteisöön, mutta haluan opettaa lapseni kunnioittamaan muiden uskonnollista vakaumusta. Siksi emme siis pukeudu noidiksi alueella jolla asuu paljon ortodokseja. Virpomisoksien askartelu oli kivaa ja tiedän niiden ilahduttavan tuttavia ja naapuruston iäkkäämpiä ihmisiä.
TÄMÄKIN tyttöjen noidaksi pukeutumis- ja virpomisperinne ollaan nyt vesittämässä, kun poikien on pakko päästä samoille palkka-apajille kaiken maailman batmaneiksi ja kissapupuiksi naamioituneena. Äidit tekevät hirveellä höösäämisellä puvut ja oksat ja työntävät poikansa liikkeelle, ettei näille vaan tulis paha mieli kun sisko tai serkku, ehkä viikkokausia vaivaa nähtyään oksien keräämisessä ja tekemisessä ja noitavarustuksen suunnittelussa, saa vaivan palkaksi herkkuja.
Halloween on erikseen ja Vappu on erikseen, mutta palmusunnuntain virpominen on pienten tyttönoitien päivä.
Kun meillä lapset olivat pieniä ja kävivät virpomassa, tyttö oli noita ja pojat olivat pupu ja kissa. Kivaa puuhaa oli. Nyt ovat teinejä ja joskus vielä muistelevat noita puuhia ja asutkin ovat vielä tallessa.