Yle ja Yle:n sensurointi menee kyllä vähän liian pitkälle.
Tuosta Pieni talo preerialla sarjasta jätetään näyttämättä muutama jakso, jotka eivät kyllä ole olleet mitenkään pelottavia tai ahdistavia (meillä on nuo dvd-boksit, joten tiedän sen takia nuo jaksot).
Mutta se sarjan kaikkein ahdistavin ja ehdottomasti K18 jakso aiotaan esittää. Tuo jakso on se, missä sokeainkoulu palaa ja Alice Garvey ja Adamin ja Maryn poikavauva kuolee. Se kohtaus, missä näytetään Alice ja se vauva ikkunassa, liekkien keskellä on painajaismainen, saatikka se, kun Mary saa hepulin.
Itse näin tuon jakson joskus 11-vuotiaana ja näin tuon jakson jälkeen pari viikkoa painajaisia. Sama juttu näin aikuisenakin, vaikken edes ole mikään herkkä luonne.
Ei voi muuta kuin ihmetelle noita Ylen päättäjiä, onhan tuo sensurointi ihan ok asia, mutta..
Kommentit (10)
1-2 kaudet jenkkiversiona + suomiversiona. Loput boksit on jenkkiversioita + tarkoitus on hankkia myös nuo suomiboksit, jahka ne joskus ilmestyy. Tarkoitus on niitä odotellassa nauhoittaa nuo puuttuvat jaksot.
Lisäksi meillä on nauhalla:
-Vika kausi melkein kokonaan; 2 jaksoa puuttuu
-8 kausi melkein kokonaan; 4 jaksoa puuttuu.
-7 kaudelta n. puolet jaksoista.
-Muilta kausilta on pari jaksoa per kausi.
Noissa puuttuvissa jaksoissa ei ole sinänsä mitään kamalaa, vaikka käsittelevätkin alkoholismia, huumeita, väkivaltaa + uskontoa.
Esim. tuo kakkoskauden uupuva jakso ei ole mitään noista vaan kertoo Halloweenistä ja Laura näkee kuinka Nels katkaisee Harrietin kaulan miekalla riidan päätteeksi. Mutta ei siitä sen enempää.
Muissa kausissa on kyllä erittäin rasistisia jaksoja, pari uskonnollista, jotka kyllä mullakin menee ylihilseen (esim. jakso Vain kahdentoista tms. missä Jamesia ammutaan) ja ne Albertin huumesekoilut. Näin pari mainitakseni, mutta tuota tulipalo jaksoa ei kyllä voita mikään.
T:yks LHOP ja Laura fani, joka tietää sarjasta ja Laurasta liikaakiin :D
..eikä sitä jaksoa ole koskaan näytetty Suomessa?
Silloin aiemmin Yle joutui sensuroimaan myös poliittisesti epäkorrektit jaksot - olen kuullut, että muistakin ns. harmittomista jenkkisarjoista sensuroitiin jaksoja mm. Ritari Ässästä, Ihmemiehenstä tai Perhe on pahin -sarjasta.
Eikä sitä jaksoa muistaakseni ole koskaan näytetty Suomessa.
Itse en ole nähnyt Perhe on pahin sarjan jaksoja silloin vuonna Nakkisota vaan pelkästään nyt, kun ne ovat tulleet Neloselta ja kyllä ne jaksot ovat muistaakseni tulleet kaikki eli Nelonen ei ole niin turhan tarkka tuon sensuurin takia.
En kyllä tarkoita sitä, että tuo olisi jotenkin huono asia. Vaan sitä, että nuo karsivat ihan väärästä paikasta noita jaksoja ja se kaikkein traumaattisin jakso näytetään! Siinä ei ole mitään järkeä. Voishan sitä ennen jakson alkua mainita, että jakso saattaa sisältää kohtauksia, jotka voivat järkyttää herkimpiä katsojia tms.
Vai ovat ne sensuroineet noin heppoisista syistä. Ihmettelen tosiaankin sitä.
Vai katkaisee Nels nuken pään ja semmoisen takia koko jakso sensuroitu. En voi käsittää moista tyhmyyttä.
Minä¨olen vasta nyt aikuisena lukenut niitä kirjojakin ihan itsekseni. Muutaman vuoden päästä pääsen lukemaan niitä jo tyttärellenikin.
Mielenkiintoista on elämä ollut siihen aikaan. Kamalaa, kun ei ole voinut mennä enää katsomaan sukulaisiaan koskaan, kun on länteen lähtenyt. Ei koskaan Lauran isovanhempia tavata.
Hyvä vaan, että sarjassa on särmääkin. Ärsyttää liian sliipattu hunajaisuus. Tosin sähäkkäimmät jaksot on siis sensuroitu. Harmi se.
kakkonen
Muistan myös tulipalon eli on näytetty Suomessa. Huumesekoiluja ja ampumisia en muista, mutta ei kai se mikään ihme olekaan, onhan tuosta jo vuosia aikaa.
Mutta tuosta halloween jaksosta mulla ei ole hajuakaan, silloin 80-luvulla, kun sarja tuli ekan kerran olin liian pieni (olen vuosimallia -82) ja 90-luvun uusintakierroksesta en muista noita ekoja kausia muuta kuin pätkän siitä ja siitä jaksosta.
Juu, olihan noiden uudisraivaajien elämä rankkaa. Lapsia kuoli, viljasadot meni piloille, lumimyrskyt, intiaanit jne. Ja melkeinpä kaikki, jotka muuttivat "länteen" eivät nähneet enää koskaan sukulaisiaan.
lässyn-lässyn jaksoja.
Käsitteleehän tuo sairauksia (esim. ne kulkutauti jaksot), koulukiusaamista, orpoutta, vauvan kuolemaa (myös Lauran ja Almanzon vauva kuolee), perheriitoja (ne ties kuinka monet Harrietin ja Nelsin riidat), alkoholismia (Jonathan Garveyhän ratkesi ryyppäämään jäätyään leskeksi, samoin Isiah Edwards oli täys alkkis), huumeet (mm. Albert), se tulipalo, rasismi, ampumisia (esim. Charles loukkaantuu vakavasti), kuolemaa (viimeisillään raskaana oleva nainen jää leskeksi) jne.
Mutta löytyypä joukosta myös niitä koomisia jaksoja (kuten se jo mainitsemani Halloween jakso, se on yksi suosikkejani :D) ja niitä lässyti-lässyti jaksoja.
Ihmiset sitten ovat aivan liian sekopäitä tuon rasismin pelkäämisen kanssa.
nyt näyttää jossa Caroline jää yksin kotiin ja saa ruostuneesta naulasta verenmyrkytyksen jalkaansa. Caroline lukee paljon Raamattua ja on valmis itse amputoimaan jalkansa, mutta lopussa kuitenkin pelastuu ja pääsee lääkäriin.
Onko sulla koko sarja dvd-bokseina. Niitähän on aivan valtavasti niitä jaksoja ja yhdelle dvd:lle mahtuu ehkä max. 4 jaksoa.
Olen fani.