Otatko kaupassa kiltisti vanhimman tarjolla olevan elintarvikkeen vai valikoitko törkeästi uudempaa taaempaa/alta?
On niin surullista miten ruokahävikkiä tulee kun jotkut katsovat oikeudekseen ottaa epäjärjestyksessä. Jos ostaa maitoa, kuuluisi ottaa se vanhimman päiväyksen purkki siitä etualalta ja jos ostaa vaikka valmissalaatin niin kuuluisi ottaa se (yleensä päällimmäinen) jossa on päiväys lähimpänä.
Toivottavasti edes omatunto kolkuttaa jos olet niitä jotka edistää ruokahävikkiä, luonnon tuhoutumista ja syrjii kaikkia muita valikoimalla tuoreempaa kuin järjestyksessä kuuluisi ottaa.
Kommentit (164)
Edestä jos päiväystämon tarpeisiini riittävästi. Jos ei niin tietenkin otan takaa uudempaa. Mitäs järkeä sitä olisi ostaa ruokaa pilaantumaan, kun käy muutenkin vain 1-2x viikossa ruokaostoksilla.
Riippuu täysin siitä, miten kauan tuotteen pitää säilyä. Vanha kelpaa, jos menee käyttöön heti tai voi pakastaa. Mut jos menee hitaasti vähän kerrallaan tai ei voi pakastaa, sitten pitää olla päiväystä, esim leikkeleet.
Tolkunmies. kirjoitti:
Edestä jos päiväystämon tarpeisiini riittävästi. Jos ei niin tietenkin otan takaa uudempaa. Mitäs järkeä sitä olisi ostaa ruokaa pilaantumaan, kun käy muutenkin vain 1-2x viikossa ruokaostoksilla.
Näin minäkin (mies). Jos päiväys on tarpeisiini riittävä, otan edestä. Jos tiedän tarvitsevani pidemmän ajan, niin otan takaa. On tuhlausta ottaa aina "paras" takaa, jos ei edes tarvitse niin pitkää päiväystä.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta näkee että ei ihmiset vaan opi ymmärtämään mikä ero on "viimeinen käyttöpäivä" tai "parasta ennen"- merkinnöillä. Maitokin on aina "parasta ennen" eli voi käyttää vaikka 4 vrk sen printatun päiväyksen jälkeen. Sama leivissä. Sitten nakellaan niskoja kun ei ymmärretä näiden eroa ja valehdellaan kaupungilla että "myyvät vanhaa ruokaa normaalihinnoilla". Tuleehan sitä hävikkiä kaupoille kun ei tätä yksinkertaista asiaa kukaan suostu ymmärtämään. Muistuu mieleen eräs sukulainen, sossutapaus, joka sai pakasteita muovikassillisen ja heitti kaikki kaatopaikalle kun päiväykset oli jo menneet. Mieluummin piti lapset nälässä kuin sulatti pakasteet ja totesi omin aistein että ihan syötävää olis kaikki olleet. Olin kaupassa töissä ja aina nauratti ihmiset jotka kaivaa kiroten niitä alimmaisia tuotteita vaikka kaikki samassa pinossa oli samalla päiväyksellä. Siellä tiputeltiin jogurttipurkkeja hyllystä ja häivyttiin äkkiä paikalta ennen kuin myyjä huomaa. Tulee sitä hävikkiä näinkin ja sitten kirotaan sitä kun hinnat nousee. Jätetään hedelmiä pakkaskaappeihin ja altaisiin, ja jäätelöitä pesuainehyllyyn sulamaan, piilotetaan oikein tuotteiden taakse. Kaupassa kun on töissä, näkee ihmisten tyhmyyden päivittäin. Ajatelkaa nyt vähän nenäänne pitemmälle että miksi ne ruokien hinnat jatkuvasti nousee.
Höpsis pöpsis. Tiedän oikein mainiosti, mitä voi syödä vielä parasta ennen - päiväyksen jälkeen. Esimerkiksi munia ja useimpia maitotuotteita.
Kyse oli siitä, miksi ostaisi samalla hinnalla jo kuivahtanutta leipää tai pullaa, jos sillä saisi pehmeää ja tuoreempaakin. Tai miksi ostaa huomenna viimeisen käyttöpäivämäärän ylittävää jauhelihaa, kun saa viikon päästä vanhenevaakin, ja huomenna vanhenevasta jauhelihasta saa vatsanväänteitä.
Minä osaan myös lukea. Katson, onko edessä vai takana tuoreempaa. Yleensä takana on, ja sitä otan. Mitään en riko.
Ja se, että jotkut tekevät kiusaa panemalla kuivaruokahyllyyn kylmäsäilytyksen vaativaa tavaraa on tosiaan hullua vahingontekoa. Mutta ei liity kyllä millään tavalla tämän ketjun aiheeseen.
Ihan turhaa siis syytää tuollaista kaunaista juputusta ihmisille, joilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Se, että asiakkaat vaativat tuotteilta laatua ja tuoreutta on vain hyvä asia ja hyödyttää kaikkia asiakkaita. Tunnollista ja hyvää kauppiastakin!
Otan taempaa tietenkin. Miksi ottaisin vanhempaa lihaa jos saan tuoreempaa samalla hinnalla?
Tiedoksi, että lihatehtaalla tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä.
Siis vaikkapa jauheliha - samasta erästä samana päivänä jauhetaan samoihin rasioihin, mutta 2000 päivällä 16.3., 3000 päiväyksellä 17.3. ja vielä 2000 pvm 18.3.
Ja sitten kuluttaja välttelee kaupassa tuota "vanhinta" vaikka ne on täsmälleen saman tunnin aikana valmistettu. Itse en enää välitä, kun olen ollut noita rasioita tekemässä ja tiedän että samaa kamaa siellä on.
Samoin esim. HK, Lidlin, Kariniemen jne. saman ryhmän liha on samaa, vain eri paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta näkee että ei ihmiset vaan opi ymmärtämään mikä ero on "viimeinen käyttöpäivä" tai "parasta ennen"- merkinnöillä. Maitokin on aina "parasta ennen" eli voi käyttää vaikka 4 vrk sen printatun päiväyksen jälkeen. Sama leivissä. Sitten nakellaan niskoja kun ei ymmärretä näiden eroa ja valehdellaan kaupungilla että "myyvät vanhaa ruokaa normaalihinnoilla". Tuleehan sitä hävikkiä kaupoille kun ei tätä yksinkertaista asiaa kukaan suostu ymmärtämään. Muistuu mieleen eräs sukulainen, sossutapaus, joka sai pakasteita muovikassillisen ja heitti kaikki kaatopaikalle kun päiväykset oli jo menneet. Mieluummin piti lapset nälässä kuin sulatti pakasteet ja totesi omin aistein että ihan syötävää olis kaikki olleet. Olin kaupassa töissä ja aina nauratti ihmiset jotka kaivaa kiroten niitä alimmaisia tuotteita vaikka kaikki samassa pinossa oli samalla päiväyksellä. Siellä tiputeltiin jogurttipurkkeja hyllystä ja häivyttiin äkkiä paikalta ennen kuin myyjä huomaa. Tulee sitä hävikkiä näinkin ja sitten kirotaan sitä kun hinnat nousee. Jätetään hedelmiä pakkaskaappeihin ja altaisiin, ja jäätelöitä pesuainehyllyyn sulamaan, piilotetaan oikein tuotteiden taakse. Kaupassa kun on töissä, näkee ihmisten tyhmyyden päivittäin. Ajatelkaa nyt vähän nenäänne pitemmälle että miksi ne ruokien hinnat jatkuvasti nousee.
Höpsis pöpsis. Tiedän oikein mainiosti, mitä voi syödä vielä parasta ennen - päiväyksen jälkeen. Esimerkiksi munia ja useimpia maitotuotteita.
Kyse oli siitä, miksi ostaisi samalla hinnalla jo kuivahtanutta leipää tai pullaa, jos sillä saisi pehmeää ja tuoreempaakin. Tai miksi ostaa huomenna viimeisen käyttöpäivämäärän ylittävää jauhelihaa, kun saa viikon päästä vanhenevaakin, ja huomenna vanhenevasta jauhelihasta saa vatsanväänteitä.
Minä osaan myös lukea. Katson, onko edessä vai takana tuoreempaa. Yleensä takana on, ja sitä otan. Mitään en riko.
Ja se, että jotkut tekevät kiusaa panemalla kuivaruokahyllyyn kylmäsäilytyksen vaativaa tavaraa on tosiaan hullua vahingontekoa. Mutta ei liity kyllä millään tavalla tämän ketjun aiheeseen.
Ihan turhaa siis syytää tuollaista kaunaista juputusta ihmisille, joilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Se, että asiakkaat vaativat tuotteilta laatua ja tuoreutta on vain hyvä asia ja hyödyttää kaikkia asiakkaita. Tunnollista ja hyvää kauppiastakin!
Minä minä minä minä. Ajattelet vain, mitä sinä saat ja mitä sinä haluat. Jos ostat jauhelihan, jonka valmistat kotonasi samana päivänä, niin miksi päiväys ei voisi mennä ylihuomenna? Miksi otat sen, jossa päiväys menee viikon päästä?
Ne vanhat pystyy "pakkomyymään" sillä ettei hyllytä uutta, eikä näin tule tuota valikoinnista aiheutuvaa hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, että lihatehtaalla tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä.
Siis vaikkapa jauheliha - samasta erästä samana päivänä jauhetaan samoihin rasioihin, mutta 2000 päivällä 16.3., 3000 päiväyksellä 17.3. ja vielä 2000 pvm 18.3.
Ja sitten kuluttaja välttelee kaupassa tuota "vanhinta" vaikka ne on täsmälleen saman tunnin aikana valmistettu. Itse en enää välitä, kun olen ollut noita rasioita tekemässä ja tiedän että samaa kamaa siellä on.
Samoin esim. HK, Lidlin, Kariniemen jne. saman ryhmän liha on samaa, vain eri paketissa.
Öö, miksi näin tehtäisiin? En nyt ihan usko, että samana päivänä jauhettuihin lyötäisiin erilaisia viimeinen käyttöpäivä -merkintöjä. Mitä siitä hyödyttäisiin? Niissähän on usein valmistuspäivämääräkin, joten voihan toki tuota jokainen käydä tarkistamassa. Sitä valmistuspäivää kun tuskin saa väärentää.
Se nyt on tiedossa, että kauppojen omien merkkien tuotteita tehdään samoissa tehtaissa. Siinä ei kai mitään ihmeempää.
Miten ruokahävikkiin vaikuttaa se, meneekö vanhentunut tuote roskiin kaupassa vai minun kotonani? Asun yksin, joten huomioin todellakin päiväykset jottei sitä hävikkiä tule. Jos arvioin ehtiväni käyttää tuotteen ennen kuin siitä tulee syömäkelvotonta, otan huonommalla päiväyksellä olevan. Jos taas kyse on tuotteesta jota yksin asuvana käytän pitkään, esim iso juustokimpale, niin valkkaan kyllä tuoreimman mahdollisen. Useita ruokia, varsinkin avaamattomissa pakkauksissa, voi hyvin syödä useita päiviä parasta ennen päiväyksen jälkeen. Sen sijaan kalan suhteen olen armoton ja noudatan viimeistä käyttöpäivää.
Meidän lähikauppias on niin ahne, että myy saman päivän päiväyksellä olevia elintarvikkeita ihan normaalihinnalla. Todellakin kaivelen uusimman päiväyksen kasasta. Samassa kaupassa myös "unohdetaan" päivittää tarjoushinnat kassakoneille. Joskus olen ostanut vaikkapa klo 13 tarjouslohta ja huomannut, että normaalihinnalla myyvät. Kun kassalle huomauttaa, ovat olevinaan niin hämmästyneitä. Joopa joo, siinä on koko aamupäivä huijattu asiakkaita jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi näin tehtäisiin? En nyt ihan usko, että samana päivänä jauhettuihin lyötäisiin erilaisia viimeinen käyttöpäivä -merkintöjä. Mitä siitä hyödyttäisiin? Niissähän on usein valmistuspäivämääräkin, joten voihan toki tuota jokainen käydä tarkistamassa. Sitä valmistuspäivää kun tuskin saa väärentää.
Se nyt on tiedossa, että kauppojen omien merkkien tuotteita tehdään samoissa tehtaissa. Siinä ei kai mitään ihmeempää.
Kyllä näin vain tehdään, lihan säilyvyys kun on melko joustava käsite. Se parasta ennen -päiväkin on lähinnä varman päälle oleva suositus. Tietenkään pelivaraa ei ole useita viikkoja, vaan 1-3 päivää.
Tuo päivämäärien vaihtelu riippuu tilauksista. Jos huomiselle kaupat ovat tilanneet yhteensä 2000 pakettia, ja tuote virallisesti säilyy esim. viikon, niin otetaan huomisesta viikon päähän parasta ennen -päivä ja tehdään sillä etiketillä se 2000 pakettia. Ylihuomiselle onkin tilattu 3000, eli tehdään 3000 rasiaa ylihuominen + viikko päiväyksellä.
Oikeasti liha säilyy esim. 2 viikkoa valmistuspäivästä joten mitään väärää tässä ei tehdä, kulutetaan vain koko erä pois, samalla ottaen kauppojen tilaukset huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuotakaan jotkut ei usko, että esim. HKn ja Lidlin jauheliha tulee kirjaimellisesti samasta laarista. Ensin tehdään 1000 HKta, ja sitten lihaerää vaihtamatta suoraan samaa lihaa Lidlin rasiaan. Minulle on monta kertaa väitetty että ei ole mahdollista, vaikka työkseni hoidin jauhelihakonetta ja tein näin joka päivä :D.
Ajatuksenani/Haaveenani on kauppa jossa myyjien tilalla on "hovimestareita" jotka työntävät asiakkaalle kärryjä ja keräävät tuotteet hyllystä luonnollisesti vanhimmat ensin periaatteella. Tällä tavoin päästäisiin myös myymälävarkauksista kokonaan kun asiakas ei käytännössä olisi ilman valvontaa.
Jos tiedän etukäteen etten ehdi syödä sitä siihen päivämäärään mennessä niin minähän juuri ehkäisen sitä hävikkiä ostamalla sen päivämäärän tuotteen johon mennessä se tulee varmasti syödyksi.
Siitähän sitä hävikkiä tulee jos päiväys ehtii mennä ennen kuin tuote on käyetty. Hävikki siis pienenee kun ottaa pidemmällä päiväyksellä varustetun tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että sinä tiedät, olet vähemmistöä, mutta et uskoisi jos näkisit/kuulisit mitä kaupoissa ihmiset jupisee ja nyrpistelee eli suurin osa ei todellakaan tajua eroa näillä päiväyksillä. Ja minun ei ole koskaan tarvinnut ostaa kuivaa leipää normaalihinnalla, ne kyllä säilyy ehjässä pussissa pehmoisina. Turhaa kuvittelua ja epäluuloa tuollainen. Eräänkin kerran olen kuunnellut raivostunutta puhinaa ja repimistä kun asiakas on kaivanut alimmaista tuotetta ja samalla pudottanut ja rikkonut jotain. Markettiraivokin pitäis jo lanseerata, sen verran paljon sitä ilmenee. Tietysti pitää tuoretta ruokaa olla hyllyssä ja myynnissä, sitähän se onkin nykyään, mutta se tuoreen ruoan määritelmä on tänä päivänä jo niin älytön että useinkaan sitä ei voi mitenkään toteuttaa, eli aina ei saa samana päivänä pyydettyä kalaa myyntiin aamulla klo 8, kyllä se on edellisenä päivänä pyydetty. Ihan jo kuljetusten ja pakkaamisen vuoksi se ei ole mahdollista. Ei myöskään ole myytävänä tänään teurastettua possua tai nautaa, eilen tehtyä jäätelöä eikä porkkanalaatikkoa. Appelsiinitkin matkaa viikkokausia Suomen marketteihin. Ruoka kuitenkin on tuoretta ja syöntikelpoista kaupoissa Suomessa, puhdastakin. Asiakkaiden vaatimustaso on vain pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikauppias on niin ahne, että myy saman päivän päiväyksellä olevia elintarvikkeita ihan normaalihinnalla. Todellakin kaivelen uusimman päiväyksen kasasta. Samassa kaupassa myös "unohdetaan" päivittää tarjoushinnat kassakoneille. Joskus olen ostanut vaikkapa klo 13 tarjouslohta ja huomannut, että normaalihinnalla myyvät. Kun kassalle huomauttaa, ovat olevinaan niin hämmästyneitä. Joopa joo, siinä on koko aamupäivä huijattu asiakkaita jo.
Sama meininki omassa lähikaupassa. Oudointa on se, että tarjoustuotteita ei saada esimerkiksi hinnoiteltua tai edes hyllyyn oikein. Tuleeko ne urpot niin myöhään töihin vai mistä mättää, että joutuu joka kerta kysymään onko sitä ja sitä tuotetta ja onko se tarjouksessa kuten piti. Heräisivät aiemmin, nyt niillä menee aika siihen, että hakevat mulle sen tarjoustuotteen erikseen varastosta.
Tossa kun olu tuoo vaalikeskustelu niiin fiksu heitto oli siinä että meidän tuliisi jakaa maailmallle ja näytttää esimerkkkiä ekologiasssa ja valintojenmaaailmasssa ja eeetttisissä kysymyksisssä.
No eipä silti ole ikinä tullut mitään ongelmia niistä vaikka olenkin edestä ottanut, taidat olla pahasti bakteerikammoinen?