Otatko kaupassa kiltisti vanhimman tarjolla olevan elintarvikkeen vai valikoitko törkeästi uudempaa taaempaa/alta?
On niin surullista miten ruokahävikkiä tulee kun jotkut katsovat oikeudekseen ottaa epäjärjestyksessä. Jos ostaa maitoa, kuuluisi ottaa se vanhimman päiväyksen purkki siitä etualalta ja jos ostaa vaikka valmissalaatin niin kuuluisi ottaa se (yleensä päällimmäinen) jossa on päiväys lähimpänä.
Toivottavasti edes omatunto kolkuttaa jos olet niitä jotka edistää ruokahävikkiä, luonnon tuhoutumista ja syrjii kaikkia muita valikoimalla tuoreempaa kuin järjestyksessä kuuluisi ottaa.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Teidän vastaukset on surullista luettavaa. Hyvää ruokaa menee ihan hukkaan itsekkyytenne takia.
Itse otan sen päällimmäisen/etummaisen.
Sinusta siis vaikkapa leikkelepaketti ei mene hukkaan, jos otan sen parin päivän kuluttua vanhaksi menevän, vaikka tiedän etten siihen mennessä saa sitä syödyksi? Taitaa olla kauppias itse täällä nurisemassa? Ei ole kuule varaa ostaa ruokaa roskikseen. Laputa ne hävikkisi ajoissa ja vie loput ruokajonoon, niin ei tarvitse voihkia miten pallo kärsii kun asiakkaat ei osta sun väärin mitoitettujen tilausten jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Teidän vastaukset on surullista luettavaa. Hyvää ruokaa menee ihan hukkaan itsekkyytenne takia.
Oletko joku sinkkuihminen joka käy kerran päivässä kaupassa?
Kun minä ostan meidän viiden hengen perheelle viikoksi ruokaa kerralla, en todellakaan voi valita kaikesta sitä missä päiväys menee umpeen tyyliin kahden päivän päästä. Tai sitten loppuviikosta syödään 5 päivää vanhaa leipää/maitoa/karjalanpiirakkaa. Eikun hei, todellisuudessa se lentäisi roskiin kun viiden päivän päästä kotona tajuaisin sen jauhelihan olevan jo vanhaa. Mietippä vähän mitä tuhlausta!
Tottakai haluan ostaa mahdollisimman laadukasta. Lapsillekin ole opettanut että tarkastavat päivämäärät. Enhän osta homeisia tai kolhiintuneita hedelmiäkään. Ihan sama missä se ruokahävikki syntyy, kaupassa vai meillä kotona jos tuote menee vanhaksi. Kauppias voi laittaa vanhenemassa olevat tuotteet alennukseen.
Tämän täytyy olla vain maalaisten ongelma. Asuin ennen Helsingissä, missä jos otti päällimmäisen, päiväys oli todella hyvä, eli pitkälle eteenpäin. Miksi ihmeessä olisin vammaisena (lue ahneena) penkonut sitätuoreempaa?
Mutta sitten muutin maalle ja täällä kauppa on aivan toisella tasolla tuoreiden pakkausten kanssa; usein myydään jopa samana päivänä vanheneva ilman huomautusta siitä!
Niin pakkohan se on täällä katsoa pvm:iä ja joskus penkoa. Vaikka se onkin tosi noloa. Kun asiakas ei siis voi luottaa muuten myytäviin artikkeleihin. Kyllä pitäisi penkomatta saada hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Hukka on hukkaa tulee se kotona tai kaupassa. Asiakas saa vaatia laatua.
Maalla yleensä ollut vanhaa päiväystä oudon paljon ja makkaratkin mennyt vanhaksi jo muutaman päivän jälkeen jollei ollut tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin otan sen "tuoreimman".
Käyn kaupassa 1-2 kertaa/vko, 2 aikuisen talous, ostan esim. kerralla viikon eväät töihin ---> jugurteissa/rahkoissa pitää riittää päiväys sinne (yli) viikon päähän.
Leipää menee muutama siivu/päivä, maitoa 0,5l/vko (ellemme tee jotain ruokaa mihin menee maitoa), jos nossa ottaisi niitä "huomiselle päivättyjä", niin haaskuuseen menisi (en tod. syö/juo mitään viikon takaisia päiväysvanhoja tuotteita...)
Etkö tiennyt, että ainakin nimenomaan jugurtti säilyy jopa pari kuukautta päiväyksen jälkeen? Vai eikö sulla pysy kylmäketju kaupasta kotiin katkeamattomana? Vaikka säilyis se jugurtti nimenomaan varmaan silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona tuotteen voi monesti pakastaa.
Riippuu täysin siitä koska aion tuotteen käyttää, en "turhan takia" ota pitkää päiväystä, jos ei tarvetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku sinkkuihminen joka käy kerran päivässä kaupassa?
Kun minä ostan meidän viiden hengen perheelle viikoksi ruokaa kerralla, en todellakaan voi valita kaikesta sitä missä päiväys menee umpeen tyyliin kahden päivän päästä. Tai sitten loppuviikosta syödään 5 päivää vanhaa leipää/maitoa/karjalanpiirakkaa. Eikun hei, todellisuudessa se lentäisi roskiin kun viiden päivän päästä kotona tajuaisin sen jauhelihan olevan jo vanhaa. Mietippä vähän mitä tuhlausta!
Kirjoittaa "mietippä" ja ei ymmärrä, että jauhelihan voi pakastaa....
Sivistymättömien hommaa siis. Mä välillä hyllytän työssäni, vaikka olenkin asiantuntijatyössä asiakaspalvelijana, niin laitan piruuttani tuoreinta eteen, kun sen näkee, että moni urpo ottaa aina taaimmaisen paketin. (Kyseessä ei ruoka, eikä he kuitenkaan sitten katso sitä päiväystä :)) )
Ostan aina tuoreinta mitä löytyy. Käyn kaupassa kerran viikossa. Näin toimien ei tule hävikkiä kotona.
Otan se uusimman, jätän sen vanhimman sinulle, kun sen nimenomaan haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pakastamista nimenomaan ei suositella, jos tuote pääsee välillä sulamaan
Käyn kerran viikkoon kaupassa mm. budjetoinnin takia ja yksin asuessa en todellakaan ehtisi syödä kaikkea ennen eräpäivää vaan ne menisivät minulla sitten roskiin eli SIINÄ SULLE SITÄ HÄVIKKIÄ t. Törkimys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti pakastamista nimenomaan ei suositella, jos tuote pääsee välillä sulamaan
Eipä tässä kai pakasteiden tuoreudesta ollut kyse...🙄
Jos ottaisin sitä juuri vanhenemassa olevaa, sitä hävikkiä syntyisi puolestaan kotona, kun joutuisin kippaamaan vanhentuneita tuotteita jääkaapista roskiin. Mitäs järkeä tuossa olisi?
Kyllä niillä vanhenevillekin ottajia löytyy, jos ei muuta niin sitten, kun ne laputetaan alehinnalla.
Ja kaupoista menee jonkin verran ruokaa myös ruokajakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä kai pakasteiden tuoreudesta ollut kyse...🙄
Esimerkiksi liha on usein ollut pakastettuna, ennen kuin se tulee myyntiin, eikä uudelleen pakastamista suositella.
Itselläni on tosi herkkä maha, ja esimerkiksi jauhelihasta saan kamalat ilmavaivat, jos se on likellä viimeistä käyttöpäivää. Pakastaminen ei tilannetta muuta miksikään, vaan jopa pahentaa sitä - sulatettu jauheliha kuhisee bakteereita.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin otan sen "tuoreimman".
Käyn kaupassa 1-2 kertaa/vko, 2 aikuisen talous, ostan esim. kerralla viikon eväät töihin ---> jugurteissa/rahkoissa pitää riittää päiväys sinne (yli) viikon päähän.
Leipää menee muutama siivu/päivä, maitoa 0,5l/vko (ellemme tee jotain ruokaa mihin menee maitoa), jos nossa ottaisi niitä "huomiselle päivättyjä", niin haaskuuseen menisi (en tod. syö/juo mitään viikon takaisia päiväysvanhoja tuotteita...)
Etkö tiennyt, että ainakin nimenomaan jugurtti säilyy jopa pari kuukautta päiväyksen jälkeen? Vai eikö sulla pysy kylmäketju kaupasta kotiin katkeamattomana? Vaikka säilyis se jugurtti nimenomaan varmaan silti.
Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan silti: autottomana se kylmäketju valitettavasti aika usein katkeaa, kun ei ole mahdollista pitää kunnon kylmälaukkuja sun muita.
Sille, joka täällä ulvoo jatkuvasti että tuotteen voi pakastaa, niin sinun logiikallasi kauppiaat voisivatkin suoraan siirtyä myymään kaiken pakasteina? Kuluttaa se pakastaminenkin muuten energiaa, vaikka et kai sinä siitä mitään ymmärrä.
Jaa. Olen aina ajatellut, että järkevä ihminen ottaa sieltä taaempaa ja tyhmemmät edestä. Jos tuote menee pian vanhaksi, sitä ei ehkä kerkiä syödä ja ruokaa menee hukkaan, ei maailma sillä tavalla pelastu.
En tietenkään varta vasten valitse vanhinta tuotetta. Otan hyllystä ja tarkastan päiväyksen. Jos siinä on hyvin jäljellä, otan sen. Jos ei, tarkastan muita.