Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otatko kaupassa kiltisti vanhimman tarjolla olevan elintarvikkeen vai valikoitko törkeästi uudempaa taaempaa/alta?

Vierailija
16.03.2019 |

On niin surullista miten ruokahävikkiä tulee kun jotkut katsovat oikeudekseen ottaa epäjärjestyksessä. Jos ostaa maitoa, kuuluisi ottaa se vanhimman päiväyksen purkki siitä etualalta ja jos ostaa vaikka valmissalaatin niin kuuluisi ottaa se (yleensä päällimmäinen) jossa on päiväys lähimpänä.

Toivottavasti edes omatunto kolkuttaa jos olet niitä jotka edistää ruokahävikkiä, luonnon tuhoutumista ja syrjii kaikkia muita valikoimalla tuoreempaa kuin järjestyksessä kuuluisi ottaa.

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, että lihatehtaalla tehdään samasta erästä monella parasta ennen -päiväyksellä.

Siis vaikkapa jauheliha - samasta erästä samana päivänä jauhetaan samoihin rasioihin, mutta 2000 päivällä 16.3., 3000 päiväyksellä 17.3. ja vielä 2000 pvm 18.3.

Ja sitten kuluttaja välttelee kaupassa tuota "vanhinta" vaikka ne on täsmälleen saman tunnin aikana valmistettu. Itse en enää välitä, kun olen ollut noita rasioita tekemässä ja tiedän että samaa kamaa siellä on.

Samoin esim. HK, Lidlin, Kariniemen jne. saman ryhmän liha on samaa, vain eri paketissa.

Öö, miksi näin tehtäisiin? En nyt ihan usko, että samana päivänä jauhettuihin lyötäisiin erilaisia viimeinen käyttöpäivä -merkintöjä. Mitä siitä hyödyttäisiin? Niissähän on usein valmistuspäivämääräkin, joten voihan toki tuota jokainen käydä tarkistamassa. Sitä valmistuspäivää kun tuskin saa väärentää.

Se nyt on tiedossa, että kauppojen omien merkkien tuotteita tehdään samoissa tehtaissa. Siinä ei kai mitään ihmeempää.

Kyllä näin vain tehdään, lihan säilyvyys kun on melko joustava käsite. Se parasta ennen -päiväkin on lähinnä varman päälle oleva suositus. Tietenkään pelivaraa ei ole useita viikkoja, vaan 1-3 päivää.

Tuo päivämäärien vaihtelu riippuu tilauksista. Jos huomiselle kaupat ovat tilanneet yhteensä 2000 pakettia, ja tuote virallisesti säilyy esim. viikon, niin otetaan huomisesta viikon päähän parasta ennen -päivä ja tehdään sillä etiketillä se 2000 pakettia. Ylihuomiselle onkin tilattu 3000, eli tehdään 3000 rasiaa ylihuominen + viikko päiväyksellä.

Oikeasti liha säilyy esim. 2 viikkoa valmistuspäivästä joten mitään väärää tässä ei tehdä, kulutetaan vain koko erä pois, samalla ottaen kauppojen tilaukset huomioon.

Muuten hyvä yritys, mutta kun lihatuotteissa ei ole parasta ennen -merkintää vaan viimeinen käyttöpäivä. Ja niiden kanssa ei kyllä ymmärtääkseni ole leikkimistä.

Vierailija
162/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun olin kaupassa töissä maito-osastolla, niin en edes laittanut esiin tuoreempaa ennenkuin vanhempi oli mennyt paitsi sellaisia tuotteita joissa se pvm. Oli lyhyempi (esim. tavallinen maito). Mutta muuten pihtasin tuoreempia päivämääriä kunnes hylly oli melkein tyhjä. Kiusa se on pienikin kiusa, mutta en oikeasti ymmärrä miksi miksi jostain raejuustosta tai kermaviilistä pitää saada se paras päiväys. Hilloatteko niitä jäkaapissa viikkotolkulla vai mitä?

Tuossa tapauksessa asiakas jättää ostamatta ja siirtyy toisen kaupan asiakkaaksi. Näin ainakin minä teen, kun

ruokaostokset tee kerran viikossa.

Minä ihan konkreettisesti vaihdoin tuon takia kauppaa. Lähiössämme oli k-market ja s-market, k-market aavistuksen lähempänä kotiamme. Mutta päiväykset siellä aina hyvin lyhyet. Ei ollut kiva käydä siellä. S-marketissa pystyi ostamaan hyvillä päiväyksillä olevia tuotteita, joten siirryin sen asiakkaaksi. Käsittääkseni k-kaupalla ei mennyt siellä kovin hyvin.

Lähikaupoissa käydään, kun on unohdettu ostaa jotain isommasta marketista ja silloin tasan etäisyys ratkaisee. Mutta kiva voimafantasia👍

Jaa. Kun tuo tilanne oli, olin lasten kanssa päivät kotona, ja ostin vaunujen kanssa ihan kunnolla kävellen ostoksia. Isoon markettiin olisi pitänyt ottaa auto, eikä meillä tuolloin vielä ollut kuin yksi auto, joka oli miehellä usein töissä. Joten ihan tositarina tuo oli. Muutkin olivat huomanneet tuon toisen kaupan huonot päiväykset, ja sitä kartettiin.

Voimafantasia... kyse on ihan vain fiksusta valinnasta. Ei minulle kaupassakäynti ole mikään tunneasia vaan järjellä tehtävä päätös.

Kävit K-marketissa ruokaostoksilla ja puhut fiksusta valinnasta. Ihan varmasti😂

No se oli melkein kilometrin lähempänä kotiamme, joten aluksi yritin. Kävellessä ostosten kanssa sillä oli merkitystä. Mutta isompi merkitys oli sillä, että siellä olisi pitänyt päiväysten takia käydä joka päivä. Toki s-marketissa muutenkin oli parempi valikoima ja edullisemmat hinnat.

Tai olisitte voineet käydä autolla kerran pari viikossa kaupassa, mutta ei, uusavuton mamma hortoilee monta kilometriä pitkin lähiötä perheen ruokaostosten kanssa.

Uusavuton mamma tykkää hoitaa arkiliikuntaa työntämällä vaunuja tai rattaita kauppamatkalla, ja käyttää illat mukavampiin asioihin puolison kanssa. Mikä tässä nyppii niin hirveästi? Oikeasti, meillä asiakkailla on oikeus valita kauppamme ihan millä syillä ikinä haluamme. Jopa parempien päiväysten perusteella.

Onneksi vaan satuilet, huolestuttaisi noin heikolla elämänhallinnalla varustettu vanhempi.

Äärettömän typerää provoilua. Oletko vähälahjainen vai hyvin nuori?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein pyrin valitsemaan tuoreimman tuotteen, varsinkin esim. maitotuotteissa, koska olen yksin asuva.

Vierailija
164/164 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kattele päiväyksiä, ei ne heti pilalle mene. rahkaakin voi syödä viikko päivöyksen jälkee, lihan pakastan jos huomaan että onki tänään päiväys ja en tee sitä samanaa päivänä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän