Otatko kaupassa kiltisti vanhimman tarjolla olevan elintarvikkeen vai valikoitko törkeästi uudempaa taaempaa/alta?
On niin surullista miten ruokahävikkiä tulee kun jotkut katsovat oikeudekseen ottaa epäjärjestyksessä. Jos ostaa maitoa, kuuluisi ottaa se vanhimman päiväyksen purkki siitä etualalta ja jos ostaa vaikka valmissalaatin niin kuuluisi ottaa se (yleensä päällimmäinen) jossa on päiväys lähimpänä.
Toivottavasti edes omatunto kolkuttaa jos olet niitä jotka edistää ruokahävikkiä, luonnon tuhoutumista ja syrjii kaikkia muita valikoimalla tuoreempaa kuin järjestyksessä kuuluisi ottaa.
Kommentit (164)
Otan aina takaa uusimman. Voin ottaa vanhemman, jos on halvennettu.
Valitsen alta, mutta se ei ole törkeää. Ei pidä laittaa esille, jos ihmiset eivät saa valita haluamaansa pakkausta.
Jos olen käyttämässä tuotteen heti otan siitä edestä. Jos tiedän että käytän vaikka lihapaketin vasta kolmen päivän päästä niin en todellakaan ota ensimmäistä lihapakettia jonka päiväys menee ohi ennen sitä....
Tietysti voisi. Jättää ostamatta sen lihan ja käydä sitten uudestaan kahden päivän päästä hakemassa silloisen vanhimman. Mutta ei liene erityisen ympäristöystävällistä sekään....
Ei minulla yksineläjänä ole varaa ottaa vanhenemassa olevia tuotteita, joista osa sitten päätyisi roskiin. Siksi tuotteen päivämäärä on yksi tärkeä valintakriteeri. Jos hyllyssä ei ole jotain tuotetta riittävän pitkällä päiväyksellä, en ota sitä ollenkaan.
Kurko kirjoitti:
Otan aina takaa uusimman. Voin ottaa vanhemman, jos on halvennettu.
juuri näin! Se on kauppiaan ahneutta jos tulee hävikkiä. Kunnon alennukset ajoissa, niin kyllä se ruoka menee kaupaksi!
Todellakin otan sen "tuoreimman".
Käyn kaupassa 1-2 kertaa/vko, 2 aikuisen talous, ostan esim. kerralla viikon eväät töihin ---> jugurteissa/rahkoissa pitää riittää päiväys sinne (yli) viikon päähän.
Leipää menee muutama siivu/päivä, maitoa 0,5l/vko (ellemme tee jotain ruokaa mihin menee maitoa), jos nossa ottaisi niitä "huomiselle päivättyjä", niin haaskuuseen menisi (en tod. syö/juo mitään viikon takaisia päiväysvanhoja tuotteita...)
Otan takaa jotta säilyisi kotona mahdollisimman kauan.
Käyn kaupassa harvoin, joten en todellakaan osta neljää litraa maitoa, kiloa jauhelihaa, kanankoipia, kananmunakennoa, ruis- ja paahtoleipää joiden päiväykset on kahden päivän sisällä.
En osta maitoa enkä valmissalaatteja.
Ostan usein niitä -30% laputettuja ja pakastan, siten ei tule hävikkiä ja saan halvemmalla pakkasesta. Ostan vaikka en silloin tarvitsekaan.
M46
Vierailija kirjoitti:
En osta maitoa enkä valmissalaatteja.
Muissakin tuotteissa on päiväykset.
Valitsevathan ihmiset myös hedelmiä ja vihanneksia alta/taaempaa. Eivät ne kaikki ole samana päivänä laariin laitettuja.
Todellakin otan sen jossa on uusin päiväys jos maksan täyden hinnan. Nostan jopa leipäkoria päästäkseni käsiksi tuoreimpiin leipiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa harvoin, joten en todellakaan osta neljää litraa maitoa, kiloa jauhelihaa, kanankoipia, kananmunakennoa, ruis- ja paahtoleipää joiden päiväykset on kahden päivän sisällä.
Kananmunissa se päiväys on ihan turha, nehän säilyy kuukausikaupalla.
Minä olen kiltti mies henkeen ja vereen, siksi en myöskään "cherry pickaile", eli joo, otan vanhimman ruokahävikkiä ehkäisemään =)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiltti mies henkeen ja vereen, siksi en myöskään "cherry pickaile", eli joo, otan vanhimman ruokahävikkiä ehkäisemään =)
No hyvä sinulle, muttei se päivän tuoreemman kananfileepaketin ottaminen ole kuitenkaan kirsikanpoimintaa... :)
Teidän vastaukset on surullista luettavaa. Hyvää ruokaa menee ihan hukkaan itsekkyytenne takia.
Itse otan sen päällimmäisen/etummaisen.
Jos teen ulkofilettä, otan aina taaempaa mahd. tuoretta tavaraa. Vaikka edessä olisi 30% pihviä, kaivan takaa tuoretta. Köyhät yms. ostelee niitä punalaputettuja, jätän ne heille. Sama jos sisäfilettä tekee mieli, kaivan takaa parempaa.
Yksineläjällä tekee usein tiukkaa "ehtiä" käyttämään vaikka litra maitoa ennen päiväyksen täyttymistä. Siitä hävikkiä tulee enemmän kun tuote menee kotona käyttökelvottomaksi. Tosin esim maitojuoma säilyy parikin viikkoa viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
MItä se sulle kuuluu, mitä otan kaupasta, jos maksan sen "kiltisti"?