Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmalla eri sukunimi kuin lapsella

Vierailija
23.03.2013 |

Kaikesta pienestähän sitä voi verenpainettaan nostaa, mutta minua ärsyttää valitettavasti tämä. Pieni ja mitätön asia, mutta aiheuttaa minulle päivittäin ylimääräistä työtä ja päänvaivaa.

Erityisesti asia ärsyttää, kun nämä yksilölliset äidit (muutaman erisukunimisen isänkin tiedän ja isät kokevat kyllä tämän ongelmaksi) eivät näe tässä mitään ongelmaa, eivät kuulemma koskaan törmää siihen, että asiasta olisi vaivaa eivätkä missään nimessä näe poittiani. 

Isoin ongelma on työssäni. Teen työtä lasten parissa, ja vanhemmat ovat yhteydessä minuun sähköpostitse. Osoitteet ja nimet eivät kerro mitään ja joudun päivittäin selaamaan 200 lapsen tietolistoja, jotta voin tietää, kenen vanhempi on kyseessä. Viestistä kun se ei käy useinkaan ilmi. Kun näitä viestejä on päivässä useita, niin ihan turhaa aikaa kuluu tällaiseen. Joitakin tosin olen oppinut ulkoa, mutta kun lapsia on yli 200, niin en mitenkään voi muistaa kaikkien vanhempien sukunimiä.

Toinen ongelma on lasteni harrastuksissa. Meillä on neljä lasta, molemmat tytöt harrastavat ringetteä, pojat jalkapalloa ja jääkiekkoa. Sovimme vanhempien kesken leipomisista, myymisistä, kuskauksista ja muista vastuutehtävistä ja taas kerran saan ihmetellä, kenen lapsen vanhemmasta on kyse eli minkä lapsen nappaan hallilta mukaani, kun vanhemman kanssa on asia sovittu. Edes etunimien käyttö ei auta, kun ryhmässä on esim. kolme Eetua ja kaksi Juhoa.

Tunnen siis äitejä, joilla on lapsensa kanssa eri sukunimi, ja vain yksi on pitänyt tätä ongelmana juurikin siksi, kun häntä ei yhdistetä lapseensa. Muut eivät pidä tätä lainkaan ongelmana. Eikä se nyt olekaan iso ongelma vaan juuri sellainen pienenpieni haitta, joka kohdalle sattuessa ärsyttää - varsinkin kun sattuu kohdalle ihan päivittäin.

Miksi haluat pitää eri sukunimen lapsesi kanssa?895

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eri sukunimi kuin miehellä ja lapsilla. Oma sukunimeni on minulle tärkeä, vaikka ei se kovin kaunis ole, sen lisäksi siinä on äätä ja öötä. Miehen sukunimi on lyhyt ja ytimekäs, sen lisäksi se on suuressa osassa maailmaa helposti lausuttava, kirjoitettava ja ymmärrettävä. Osin tästä syystä lapset saivat isänsä nimen. Naimisiin me menimme lasten saamisen jälkeen enkä siinäkään halunnut muuttaa nimeäni. Minulle on yks lysti vaikkei jotkut ventovieraat osaa meitä perheenä pitää.

Lasten asioista puhuttaessa sanon lapsen etunimen lisäksi myös sukunimen ja tietenkin esittelen itseni koko nimellä. Yhden kerran eri nimistä on ollut sekaannusta. Varasin lääkäriaikaa itselleni ja lapselleni yksityiselle lääkäriasemalle, kun vastaanottovirkailija ei malttanut kuunnella lausettani loppuun vaan naputteli koneelle minun sukunimeäni.

Vierailija
22/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:49"]

Ymmärrän pointtisi. Olin nimittäin itse erisukuniminen äiti, enkä suinkaan omasta tahdostani. Mieheni ei vain halunnut mennä naimisiin, vaikka alunperin niin puhuttiin. Niinpä sitten lapset kastettiin miehen nimelle ja minä jäin "poikkeavaksi".

Vihasin selitellä aina, että "mä oon TH mutta noi mun lapset on siis sukunimeltään A" tai sitten selittää aina että "mä oon muuten sit TH, enkä TA", koska jotkut automaattisesti olettivat minun omaavan saman nimen kuin lapseni. Viimeinen niitti oli se, kun esim. viisumin  hankinta osoittautui tajuttoman vaikeaksi (ja ennen kaikkea kalliiksi) eri nimien ja niistä aiheutuvan rumban takia. Sitten ilmoitin miehelleni, että nyt on vaihtoehdot tasan siinä, että joko avioidutaan tai sitten vaihdetaan lapset mun nimelle, kun minä niiden asioita pääsääntöisesti hoidan.

Mentiin naimisiin.

[/quote]

Todella kummallista! Olen 20 vuotta ollut äitinä lapselle (ja myöhemmin sisaruksilleen), joilla on eri sukunimi kuin minulla enkä ole ikinä törmännyt moiseen! Viisumitkin on aina saatu hankittua ihan helposti, eli olisiko teillä sittenkin ongelmia jonkun muun asian kuin sukunimen kanssa? Olen jopa naimisissa lasteni isän kanssa, ja silti nimi ei ole sama.

[/quote]

Joo, eihän siinä viisumissa ongelmaa olekaan, jos saman niminen isä hakisi myös viisumia samaan aikaan, mutta jos ei hae, niin eikös se ole aika luonnollistakin, että konsulaatti joutuu pyytämään selvitykset siitä, kuka hitto tämä erisukuniminen aikuinen on, joka aikoo viedä lapset Venäjälle. Minusta se ainakin vain on hyvä asia, että ollaan tarkkoina. Mutta siitä huolimatta, kun asia on useahkosti käsillä, on paljon helpompaa, kun omaan nyt saman sukunimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:12"]

Isoin ongelma on työssäni. Teen työtä lasten parissa, ja vanhemmat ovat yhteydessä minuun sähköpostitse. Osoitteet ja nimet eivät kerro mitään ja joudun päivittäin selaamaan 200 lapsen tietolistoja, jotta voin tietää, kenen vanhempi on kyseessä. Viestistä kun se ei käy useinkaan ilmi. Kun näitä viestejä on päivässä useita, niin ihan turhaa aikaa kuluu tällaiseen. Joitakin tosin olen oppinut ulkoa, mutta kun lapsia on yli 200, niin en mitenkään voi muistaa kaikkien vanhempien sukunimiä.

[/quote]

No kannattaisiko vastata vanhemmalle lyhyesti, että voisitko kertoa kenestä lapsesta on kysymys. Sujuisi paljon nopeammin eikä tarvitsisi käydä niitä 200 lasta läpi. Samaan kyselyviestiin voisit kohteliaasti kirjoittaa, että toivot jatkossa että viestissä mainitaan kyseessä olevan lapsen nimi. Tämä lapsen nimeämispyyntö sitten jatkossa automaattisesti kaikille uusille "kontakteille".

Muita osia ärsyttävässä viestissä en edes viitsi kommentoida.

Vierailija
24/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:14"]

Joskus niitä omia lapsiaan ei vain saa omalle sukunimelleen, vaikka kuinka tahtoisi. Kas kun lapsen sukunimen muutokseen tarvitaan yhteishuoltajuudessa molempien huoltajien suostumus, ja sitä toista suostumusta en tule koskaan saamaan. Oma nimeni oli sama kuin lasten, vaan ei ole enää, koska elämä vie. Lasten asioiden hoitamista helpottamaan sähköpostini on kuitenkin vanhalla nimellä, samalla kuin lasten...

Lopeta se tietokantojen selailu jos sitä huviksesi teet ja pyydä täsmennystiedot ( ilmeisesti se kersan nimi?) sähköpostilla... Ja jos siis teet tuota selailua työksesi, niin lopeta ulina, vanhemmat ovat asiakkaitasi ja saat työstäsi korvauksen, jota palkaksi kutsutaan.

Minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa siitä, että lapsieni sukunimi on eri kuin minun. Päinvastoin, yllättävä nimenmuutokseni lopetti kaltaistesi ihmisten tyhmät kysymykset ja perheemme tilanteen vaikeuttamisen. Kaikille tuli selväksi, että nimeni on sama kuin mieheni ja lapseni eivät ole hänen. Simple.

[/quote]

Luetun ymmärtämisen vaikeutta? En selaile minkään valtakunnan tietokantoja huvikseni vaan joudun työssäni ja vapaa-ajallani näkemään ylimääräistä vaivaa, kun en tiedä, kenen lapsen vanhempi on ottanut minuun yhteyttä ja haluaa minun tekevän jotain lapsensa eteen. En saa palkkaa tästä selvittämisestä, siihen kuluu edelleen ylimääräistä vaivaa, ja jos olisin oikein v-mäinen tyyppi, niin laittaisin joka kerta viestin (sujuu nopeammin), että laittakaa lapsen koko nimi viestiin, niin voin tehdä pyytämänne asian. Silloin ehkä kaikki nämä, joiden mielestä ei ole mitään ongelmaa eikä kukaan koskaan näe mitään ylimääräistä vaivaa heidän erisukunimisten lastensa takia, ihan konreettisesti saisivat todisteita, ettei asia suju tuosta vaan. Mutta veikkaan, että saisin vain ikävän maineen ja roppakaupalla ikäviä viestejä.

Tämäkin ongelma on kasvamassa eli työaikaani kuluu entistä enemmän näiden nimien selvittelyyn. Siksi siis purnaan. Mutta kuten jo aloituskessa totesin, hyvin harva eriniminen äiti kokee asian ongelmaksi. Molemmat eri nimiset isät tuttavapiirissäni muuten ovat kokeneet asian ongelmalliseksi. Miksiköhän? 

Vierailija
25/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan harrastusseuran kirjanpitoa ja saan jatkuvasti viestejä joissa kestää selvittäminen. On normaalia että aktiivinen vanhempi onkin isän uusi tyttöystävä.

minä en ala asioita miettimään, kysyn kenestä lapsesta on kyse, Kalle ei riitä. Kalle Virtsnen 99 on parempi. Monelle vanhemmalle joutuu sanomaan saman joka krt mutta asiat eivät menemulta eteenpäin, ennen kuin sanotaan kenestä on kyse.

En ole mitään tilastoja tehnyt mulla äärimmäisen harvoin täytyy ottaa yhteyttä vanhempiin joilla koko perheellä on sama sukunimi.

99% kyselyt lähtee ja tulee perheistä joissa on useampi eri sukunimi perheessä.

Vierailija
26/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:12"]

[/quote]

No kannattaisiko vastata vanhemmalle lyhyesti, että voisitko kertoa kenestä lapsesta on kysymys. Sujuisi paljon nopeammin eikä tarvitsisi käydä niitä 200 lasta läpi. Samaan kyselyviestiin voisit kohteliaasti kirjoittaa, että toivot jatkossa että viestissä mainitaan kyseessä olevan lapsen nimi. Tämä lapsen nimeämispyyntö sitten jatkossa automaattisesti kaikille uusille "kontakteille".

Muita osia ärsyttävässä viestissä en edes viitsi kommentoida.

[/quote]

Jos ei ole kunnollista tietokantaohjelmaa, niin Excelissäkin on se kiva "find" -toiminto. 

Tietysti jos ei ole varaa office-ohjelmapakettiin, tai ei sitä osaa käyttää, niin silloin on hyvä lähteä kiukuttelemaan perheiden omista päätöksistä.

Vierailija
27/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:14"]

Joskus niitä omia lapsiaan ei vain saa omalle sukunimelleen, vaikka kuinka tahtoisi. Kas kun lapsen sukunimen muutokseen tarvitaan yhteishuoltajuudessa molempien huoltajien suostumus, ja sitä toista suostumusta en tule koskaan saamaan. Oma nimeni oli sama kuin lasten, vaan ei ole enää, koska elämä vie. Lasten asioiden hoitamista helpottamaan sähköpostini on kuitenkin vanhalla nimellä, samalla kuin lasten...

Lopeta se tietokantojen selailu jos sitä huviksesi teet ja pyydä täsmennystiedot ( ilmeisesti se kersan nimi?) sähköpostilla... Ja jos siis teet tuota selailua työksesi, niin lopeta ulina, vanhemmat ovat asiakkaitasi ja saat työstäsi korvauksen, jota palkaksi kutsutaan.

Minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa siitä, että lapsieni sukunimi on eri kuin minun. Päinvastoin, yllättävä nimenmuutokseni lopetti kaltaistesi ihmisten tyhmät kysymykset ja perheemme tilanteen vaikeuttamisen. Kaikille tuli selväksi, että nimeni on sama kuin mieheni ja lapseni eivät ole hänen. Simple.

[/quote]

Luetun ymmärtämisen vaikeutta? En selaile minkään valtakunnan tietokantoja huvikseni vaan joudun työssäni ja vapaa-ajallani näkemään ylimääräistä vaivaa, kun en tiedä, kenen lapsen vanhempi on ottanut minuun yhteyttä ja haluaa minun tekevän jotain lapsensa eteen. En saa palkkaa tästä selvittämisestä, siihen kuluu edelleen ylimääräistä vaivaa, ja jos olisin oikein v-mäinen tyyppi, niin laittaisin joka kerta viestin (sujuu nopeammin), että laittakaa lapsen koko nimi viestiin, niin voin tehdä pyytämänne asian. Silloin ehkä kaikki nämä, joiden mielestä ei ole mitään ongelmaa eikä kukaan koskaan näe mitään ylimääräistä vaivaa heidän erisukunimisten lastensa takia, ihan konreettisesti saisivat todisteita, ettei asia suju tuosta vaan. Mutta veikkaan, että saisin vain ikävän maineen ja roppakaupalla ikäviä viestejä.

Tämäkin ongelma on kasvamassa eli työaikaani kuluu entistä enemmän näiden nimien selvittelyyn. Siksi siis purnaan. Mutta kuten jo aloituskessa totesin, hyvin harva eriniminen äiti kokee asian ongelmaksi. Molemmat eri nimiset isät tuttavapiirissäni muuten ovat kokeneet asian ongelmalliseksi. Miksiköhän? 

[/quote]

Kellähän sitä on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?

Aika moni on sulle tässä ehdottanut nimenomaan tuota. Että vastaisit viestiin "Anteeksi, voisitko mainita lapsesi nimen?". Mikä siinä on niin vaikeeta?

Ei kaikki tiedä, tai ainakaan tule ajatelleeksi, miten olennaista se on. Vai haluatko sä vaan olla marttyyri ja itkeä täällä? Suurin osa luultavasti kysymyksestäsi nolostuisi ja oppisi viimeistään parin kerran jälkeen. Normaalit ihmiset tajuavat (jos niille selittää), että kukaan ei voi muistaa montaa sataa ihmistä ulkoa. Toki aina löytyy näitä "etkö sinä tiedä kuka minä olen" -tyyppejä, mutta ei niistä kannata itseensä ottaa. Oma vikasi, jos teet sen noin vaikeaksi.

Vierailija
28/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja lapsillani on eri sukunimi. Kyllähän se hiukan töitä teettää, mutta en kyllä koe sitä varsinaisesti ongelmaksi. Täytyy vain huolehtia, että esittelee itsensä lapseen liittyvissä tilanteissa selkeästi. Esim. lapsiin liittyvät sähköpostit allekirjoitan tyyliin Minni Hiiri, Tupu Ankan äiti. Näin selviää helposti minkä nimisistä henkilöstä on kyse ja millä "statuksella" hoidan asiaa (siis lapsen äitinä, ei esim. sijaisvanhempana tai kaverina).

Myös puhelimessa aloitan puhelun esittelmällä itseni koko nimellä ja kertomalla sitten, että olen Tupu Ankan äiti ja soitan xx asiasta. Jos minulle soitetaan, varmistaa kysyjä usein olenko Tupun äiti, ja tähän asiti on uskottu, kun sanon olevani.

Vierailija
29/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö...paina ctrl+f siinä tietokannassasi, ei vie kauan aikaa. Paitsi jos tietokantasi on paperiversiona? Oletan kuitenkin, että näin ei ole

Vierailija
30/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas ap häipyi, kun ei saanutkaan sympatiaa ja kanssahaukkujia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme