Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmalla eri sukunimi kuin lapsella

Vierailija
23.03.2013 |

Kaikesta pienestähän sitä voi verenpainettaan nostaa, mutta minua ärsyttää valitettavasti tämä. Pieni ja mitätön asia, mutta aiheuttaa minulle päivittäin ylimääräistä työtä ja päänvaivaa.

Erityisesti asia ärsyttää, kun nämä yksilölliset äidit (muutaman erisukunimisen isänkin tiedän ja isät kokevat kyllä tämän ongelmaksi) eivät näe tässä mitään ongelmaa, eivät kuulemma koskaan törmää siihen, että asiasta olisi vaivaa eivätkä missään nimessä näe poittiani. 

Isoin ongelma on työssäni. Teen työtä lasten parissa, ja vanhemmat ovat yhteydessä minuun sähköpostitse. Osoitteet ja nimet eivät kerro mitään ja joudun päivittäin selaamaan 200 lapsen tietolistoja, jotta voin tietää, kenen vanhempi on kyseessä. Viestistä kun se ei käy useinkaan ilmi. Kun näitä viestejä on päivässä useita, niin ihan turhaa aikaa kuluu tällaiseen. Joitakin tosin olen oppinut ulkoa, mutta kun lapsia on yli 200, niin en mitenkään voi muistaa kaikkien vanhempien sukunimiä.

Toinen ongelma on lasteni harrastuksissa. Meillä on neljä lasta, molemmat tytöt harrastavat ringetteä, pojat jalkapalloa ja jääkiekkoa. Sovimme vanhempien kesken leipomisista, myymisistä, kuskauksista ja muista vastuutehtävistä ja taas kerran saan ihmetellä, kenen lapsen vanhemmasta on kyse eli minkä lapsen nappaan hallilta mukaani, kun vanhemman kanssa on asia sovittu. Edes etunimien käyttö ei auta, kun ryhmässä on esim. kolme Eetua ja kaksi Juhoa.

Tunnen siis äitejä, joilla on lapsensa kanssa eri sukunimi, ja vain yksi on pitänyt tätä ongelmana juurikin siksi, kun häntä ei yhdistetä lapseensa. Muut eivät pidä tätä lainkaan ongelmana. Eikä se nyt olekaan iso ongelma vaan juuri sellainen pienenpieni haitta, joka kohdalle sattuessa ärsyttää - varsinkin kun sattuu kohdalle ihan päivittäin.

Miksi haluat pitää eri sukunimen lapsesi kanssa?895

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla r a s k a s t a.

Koita jaksaa nyt kuitenkin.

Vierailija
2/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sitten huono tietokanta.

Kyllä nykypäivänä pitäisi osata tehdä tietokanta josta saa nopeati lapsen selville vanhemman sukunimen avulla.

Ja mitä ihmettä se sama sukunimi kertoo. Mun lapsen luokalla On kaksi Korhosta (ei sukua), harrastusryhmässä kaksi Tuomista (ei sukua). Ei pelkkä sama sukunimi auta yhdistämään vanhempaa ja lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossakaan ole mitään ongelmaa, jos kaikki vaan kertovan selkeästi kenen vanhempia ovat. Pyydä sitä, älä sukunimen vaihtoa.

Vierailija
4/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneenkä sä sit sen lapsen yhdistät, jonka vanhemmat on eronneet, äiti pitänyt ex-miehen sukunimen, ex-mies on mennyt uusiin naimisiin ja uusi vaimo on ottanut tietty miehen sukunimen. Ja sit kun ovat pyöräyttäneet vielä lapsenkin, keneen sitten otetaan yhteyttä, niiiin?

Mulla on eri sukunimi kuin lapsellani koska otin tyttönimeni eron jälkeen takaisin käyttöön. Mä en näe siinä ongelmaa. Ja jos sulla on siitä ongelma, se on voivoi.

Vierailija
5/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä hullu vainooja opettaja? Hae apua namusetä!

Vierailija
6/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän hommaa helpottaisikin, jos nämä vanhemmat aina laittaisivat sen lapsensa koko nimen viesteihin - vaikka siis lapsesta ei puhuttaisikaan - mutta kun näin ei ole. Usein, jos on kaksi samaa sukunimeä, lasten etunimet ovat erit, mutta totta, näissäkin tapauksissa joutuu usein tsekkaamaan, kumman lapsen vanhemmasta on kyse. Toisaalta varmaan ymmärrät, että on eri asia etsiä kahdesta vaihtoehdosta kuin selata se lista läpi. Meillä kun vanhemmat ovat lasten alalinkkinä lasten sukunimien mukaan aakkostettuna eli sitä nimeä haen siis selaamalla kaikki lapset läpi.

Ja kakkoselle tiedoksi, että laitoin jo aloitukseenkin, ettei ole elämää suurempi juttu, mutta ikävä kyllä, sen verran usein joudun näkemään vaivaa, että selvittelyyn, että on alkanut ärsyttää. Ei aiemmin ärsyttänyt, kun en tämänkaltaista hommaa tehnyt.

Ap

Vierailija
7/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa on sama harvinainen sukunimi  n. 10 lapsella, mutta ne kuuluu viiteen eri perheeseen, serkuksia ja pikkuserkkuja.

Vierailija
8/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa pyydät jonkun tekemään sulle paremman tietokannan, sitten syötät vain vanhemman nimen ja löydät sen lapsen heti, ei selaamista.

Vierailija
9/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari mun kaveriäitiä, jotka on avoliitossa, on laittanut lapset miehen sukunimelle. Kun joskus kysyin, miksi valitsivat juuri miehen sukunimen lapsille, äidit sanoivat, että se on miehelle tärkeää ja se näyttää, että kyseessä on juuri kyseisen miehen lapsi, eikä jostain ex-liitosta peräisin oleva.

Vierailija
10/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ongelmat.

Olen opettaja enkä ole koskaan kokenut tuota ongelmaksi, en työssäni enkä lasten harratusten kanssa.

Minulla on eri nimi lasteni kanssa eikä siitäkään ole koskaan tullut mitään ongelmia - olisikohan se todellinen ongelma sinulla jossain muualla?

Ja miksikö minulla on eri nimi? Koska lapsilla on isänsä nimi ja minulla omani. Sukunimeni on osa minua enkä ole koskaan kokenut, että minun olisi pitänyt sitä vaihtaa avioliiton myötä. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt näitä "koko perheellä pitää olla sama nimi" - meillä perheen määrittää sen sisäiset suhteet ja tunnesiteet, ei nimi.

Vierailija
11/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:35"]

On sulla ongelmat.

Olen opettaja enkä ole koskaan kokenut tuota ongelmaksi, en työssäni enkä lasten harratusten kanssa.

Minulla on eri nimi lasteni kanssa eikä siitäkään ole koskaan tullut mitään ongelmia - olisikohan se todellinen ongelma sinulla jossain muualla?

Ja miksikö minulla on eri nimi? Koska lapsilla on isänsä nimi ja minulla omani. Sukunimeni on osa minua enkä ole koskaan kokenut, että minun olisi pitänyt sitä vaihtaa avioliiton myötä. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt näitä "koko perheellä pitää olla sama nimi" - meillä perheen määrittää sen sisäiset suhteet ja tunnesiteet, ei nimi.

[/quote]

Opettajan varmaan sitten käsittelet noin 20 lapsen nimiä ja vanhempien nimiä, joten ongelma on pienempi. 

Miksi lapsesi muuten saivat juuri miehesi sukunimen? Pidät omaasi arvossa mutta lapsillesi annat toisen nimen. Miksi? Mikä tekee sukunimestäsi niin tärkeän ja arvokkaan, että lapsesi eivät kelpaa sitä kantamaan? Vai arvoitteko sukunimen lapsille?

Niin, ei avioliittokaan määritä perhettä eikä edes yhdessäasuminen, mutta silti yhteiskunnassa on perheen viralliseen määritelmään otettu mukaan se, että perheeksi nimitetään yhdessä asuvia eli samasta jääkaapista syöviä. Jokainen voi sen oman perheensä määritellä ihan rauhassa, mutta se, miten muut näkevät perheenne on eri asia. Tunnesiteet eivät valitettavasti perhettä määritä, on paljon lapsia, jotka vihaavat vanhempiaan ja vanhempia, jotka vihaavat lapsiaan.

Kun perhettä ruvetaan perustamaan, olisi mielestäni aika oleellista löytää joitakin yhteisiä nimittäjiä. Yleensä ollaan samalla sivulla elämän suurista kysymyksitä, lapsiluvusta, tulevaisuuden haaveista jne. Se loppuosa (mahdollinen avioituminen tai avoliitto, yhteinen sukunimi jne) ovat niitä merkkejä muille ja yhteiskunnalle siitä, että me kuulumme yhteen. Minulle on tärkeää, että minulla on sama sukunimi lasteni kanssa. Haluan viestittää sillä muille, että me kuulumme yhteen, olemme samaa perhettä ja samaa sukua. Se, että meillä on yhteinen sukunimi, ei tee tunnesiteistä yhtään sen vähäisempiä (sitähän tuossa kai yrität vihjailla, että jotkut tarvitsevat yhteistä nimittäjää ja te taas ette, kun teillä on niin vahvat tunteet...). Viestitään vain muille, että tässä tulee porukka, joka kuuluu yhteen. Ei tarvitse arvailla ja veikkailla, kuka on kenenkin äiti.

Vierailija
12/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi. Olin nimittäin itse erisukuniminen äiti, enkä suinkaan omasta tahdostani. Mieheni ei vain halunnut mennä naimisiin, vaikka alunperin niin puhuttiin. Niinpä sitten lapset kastettiin miehen nimelle ja minä jäin "poikkeavaksi".

Vihasin selitellä aina, että "mä oon TH mutta noi mun lapset on siis sukunimeltään A" tai sitten selittää aina että "mä oon muuten sit TH, enkä TA", koska jotkut automaattisesti olettivat minun omaavan saman nimen kuin lapseni. Viimeinen niitti oli se, kun esim. viisumin  hankinta osoittautui tajuttoman vaikeaksi (ja ennen kaikkea kalliiksi) eri nimien ja niistä aiheutuvan rumban takia. Sitten ilmoitin miehelleni, että nyt on vaihtoehdot tasan siinä, että joko avioidutaan tai sitten vaihdetaan lapset mun nimelle, kun minä niiden asioita pääsääntöisesti hoidan.

Mentiin naimisiin.

Vierailija
13/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun opettajat opettelisivat, kuka on kuka lapsista. Turhan usein saan viestejä, joissa minua pyydetään koululle selvittämään Veetin asioita. Kun saavun paikalle, opettaja ihmetelee, että ei hänellä minulle ollut asiaa vaan Leevin äidille! Yhtä kertaa voi pitää inhimillisenä vahinkona, toista huolimattomuutena ja kolmatta täydellisenöä kyvyttömyytenä tehdä työtään.

Vierailija
14/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:49"]

Ymmärrän pointtisi. Olin nimittäin itse erisukuniminen äiti, enkä suinkaan omasta tahdostani. Mieheni ei vain halunnut mennä naimisiin, vaikka alunperin niin puhuttiin. Niinpä sitten lapset kastettiin miehen nimelle ja minä jäin "poikkeavaksi".

Vihasin selitellä aina, että "mä oon TH mutta noi mun lapset on siis sukunimeltään A" tai sitten selittää aina että "mä oon muuten sit TH, enkä TA", koska jotkut automaattisesti olettivat minun omaavan saman nimen kuin lapseni. Viimeinen niitti oli se, kun esim. viisumin  hankinta osoittautui tajuttoman vaikeaksi (ja ennen kaikkea kalliiksi) eri nimien ja niistä aiheutuvan rumban takia. Sitten ilmoitin miehelleni, että nyt on vaihtoehdot tasan siinä, että joko avioidutaan tai sitten vaihdetaan lapset mun nimelle, kun minä niiden asioita pääsääntöisesti hoidan.

Mentiin naimisiin.

[/quote]

Todella kummallista! Olen 20 vuotta ollut äitinä lapselle (ja myöhemmin sisaruksilleen), joilla on eri sukunimi kuin minulla enkä ole ikinä törmännyt moiseen! Viisumitkin on aina saatu hankittua ihan helposti, eli olisiko teillä sittenkin ongelmia jonkun muun asian kuin sukunimen kanssa? Olen jopa naimisissa lasteni isän kanssa, ja silti nimi ei ole sama.

Vierailija
15/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se sukunimi on ongelma?

Ethän saa sähköpostilla vastata mitään sellaista, missä käsitellään yksittäisen lapsen asioita ellei sinulla ole salattua yhteyttä (mitä epäilen, jos olet tavallinen opettaja). Voit siis vastata, että 5. luokan englanninläksynä on sivu 56 ja tehtävät 4-7, mutta et saa ottaa sähköpostilla kantaa siihen, saiko Laura jälki-istuntoa rikottuaan Timon repun.

Joten mitä ihmeen väliä on sillä, tiedätkö kuka on kenen vanhempi, koska vastauksissa ei saa yksilöidä lasta. Lue ne tietoturvaohjeet uudestaan!

Vierailija
16/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:56"]

Ethän saa sähköpostilla vastata mitään sellaista, missä käsitellään yksittäisen lapsen asioita ellei sinulla ole salattua yhteyttä (mitä epäilen, jos olet tavallinen opettaja). Voit siis vastata, että 5. luokan englanninläksynä on sivu 56 ja tehtävät 4-7, mutta et saa ottaa sähköpostilla kantaa siihen, saiko Laura jälki-istuntoa rikottuaan Timon repun.

Joten mitä ihmeen väliä on sillä, tiedätkö kuka on kenen vanhempi, koska vastauksissa ei saa yksilöidä lasta. Lue ne tietoturvaohjeet uudestaan!

[/quote]

En ole opettaja, ja tiedon siitä, kenen vanhempi on kyseessä, tarvitsen siksi, että jokaisen vanhemman asia pitää selvittää enkä halua tehdä erehdyksiä. En siis laittele kaikille yhteisviestejä, en tuolloin tarvitse tietoa vanhempien sukunimistä vaan tarvitsen sen silloin, kun vanhempi laittaa minulle viestiä. Ja tyypillisen usein (siis lähes aina) vanhempi ei laita sitä lapsensa nimeä viestiinsä vaan kirjoittaa, että meidän perhe sitä ja tätä... Tai nyt tarvittaisiin sitä ja tätä, mutta ei lapsen nimeä tai sitten vain etunimi.

Tietoturvasta sen verran, että omien lasteni koulussa jälki-istunnot, tapaamiset ja kaikki tiedotteet lähetetään sähköisesti, koska niistä jää opettajan mukaan jälki ja todiste, puhelinkeskusteluista ei. Oletko sinä varma, että olet ymmärtänyt tietoturvan oikein? 

Vierailija
17/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:56"]

[/quote]

En ole opettaja, ja tiedon siitä, kenen vanhempi on kyseessä, tarvitsen siksi, että jokaisen vanhemman asia pitää selvittää enkä halua tehdä erehdyksiä. En siis laittele kaikille yhteisviestejä, en tuolloin tarvitse tietoa vanhempien sukunimistä vaan tarvitsen sen silloin, kun vanhempi laittaa minulle viestiä. Ja tyypillisen usein (siis lähes aina) vanhempi ei laita sitä lapsensa nimeä viestiinsä vaan kirjoittaa, että meidän perhe sitä ja tätä... Tai nyt tarvittaisiin sitä ja tätä, mutta ei lapsen nimeä tai sitten vain etunimi.

Tietoturvasta sen verran, että omien lasteni koulussa jälki-istunnot, tapaamiset ja kaikki tiedotteet lähetetään sähköisesti, koska niistä jää opettajan mukaan jälki ja todiste, puhelinkeskusteluista ei. Oletko sinä varma, että olet ymmärtänyt tietoturvan oikein? 

[/quote]

Kyllä! Olen ymmärtänyt tietoturvan tismalleen oikein. Tuo jälki ja todiste kun on jotain ihan muuta kuin tietoturvaa! Sähköpostin voi kuka tahansa murtaa ja lukea, se ei ole sen turvallisempi kuin tavallinen kirjekään. Sähköinen lähettäminen esim. Wilman kautta on turvallista, koska itse asia on yhteisellä, suojatulla palvelimella ja vastaanottaja saa vain tiedon, että hänen pitää käydä salasanan ja käyttäjätunnuksen "takana" oleva viesti lukemassa. Sama systeemi on esim. vakuutusyhtiöllä. Ei sieltä tule sähköpostilla tietoa päätöksestä vaan tieto siitä, mistä päätöksen voi käydä lukemassa.

Vierailija
18/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus niitä omia lapsiaan ei vain saa omalle sukunimelleen, vaikka kuinka tahtoisi. Kas kun lapsen sukunimen muutokseen tarvitaan yhteishuoltajuudessa molempien huoltajien suostumus, ja sitä toista suostumusta en tule koskaan saamaan. Oma nimeni oli sama kuin lasten, vaan ei ole enää, koska elämä vie. Lasten asioiden hoitamista helpottamaan sähköpostini on kuitenkin vanhalla nimellä, samalla kuin lasten...

Lopeta se tietokantojen selailu jos sitä huviksesi teet ja pyydä täsmennystiedot ( ilmeisesti se kersan nimi?) sähköpostilla... Ja jos siis teet tuota selailua työksesi, niin lopeta ulina, vanhemmat ovat asiakkaitasi ja saat työstäsi korvauksen, jota palkaksi kutsutaan.

Minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa siitä, että lapsieni sukunimi on eri kuin minun. Päinvastoin, yllättävä nimenmuutokseni lopetti kaltaistesi ihmisten tyhmät kysymykset ja perheemme tilanteen vaikeuttamisen. Kaikille tuli selväksi, että nimeni on sama kuin mieheni ja lapseni eivät ole hänen. Simple.

Vierailija
19/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä varmaan menisit ihan tilttiin meidän perheen kanssa. Perheessä on neljä lasta, kaksi aikuista ja neljä eri sukunimeä. Miehellä ja kuopuksella on sama sukunimi, minulla on omani, miehen esikoisella edellisestä avoliitosta on äitinsä sukunimi ja minun kahdella lapsella entisestä avoliitostani on isänsä sukunimi.

Meillä ei tämä ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmaa.

Vierailija
20/30 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, entäs ne isät sitten joilla on eri sukunimi kuin lapsillaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän