Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavan syöpäuutiseen reagoiminen

Rytty
16.03.2019 |

Minun miehelläni on todettu syöpä. Kerroin kasvaimen löytymisestä, koepalan ottamisesta ja syövän mahdollisuudesta yhdelle ystävälleni whatsup-viestillä (emme soittele koskaan vaan tapaamme kasvokkain tai laittelemme viestejä). Ystäväni reaktio oli "Voi helvetti!" ja sen jälkeen hän kertoi laveasti, miten paskana hänen selkänsä oli sillä hetkellä. Tuon jälkeen hän ei ole kysellyt minun mieheni tilanteesta mitään, ei koepalatuloksista, ei hoitosuunnitelmista, ei mitään. Muista asioista hän on kyllä kysellyt ja viritellyt keskustelua, mutta minä en voi mitään sille, etten nyt jaksaisi ylläpitää ystävyyssuhdetta hänen kanssaan, kun hän ohittaa täysin tällä hetkellä minun elämäni isoimman asian. Olen lukenut lehtijuttuja ihmisistä, joiden ystävät ovat lopettaneet yhteydenpidon kuin seinään ystävän tai hänen perheenjäsenensä syövästä kuultuaan ja vaihtavat kadun toiselle puolelle. Ajattelin, ettei minulle kävisi niin, mutta näköjään kävi. Jos täällä on joku kyseistä käytöstä harrastava, niin olisi kiinnostava kuulla, mitä itse ajattelette käytöksestänne ja miten pystytte elämäön sen kanssa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ajattelee, että on epäkohteliasta olla utelias tällaisessa asiassa, kun diagnoosi on vielä varma ja varsinkaan, jos et itse ole ottanut asiaa esille. 

Flunssa on ihan eri asia, tosin ihmettelen, että kerrot miehesi kaikki asiat kaverille. Tuon syövän ymmärrän, koska se myös koskee sinua paljon. 

En kerro kaikkia mieheni asioita. En laita varta vasten ystävälleni viestiä: "Mihelläni on kauhea flunssa". Kerron silloin, jos miehen sairaus vaikuttaa oleellisesti minun omaan olemiseeni eli esim. mies on yskinyt koko yön, enkä minä ole saanut nukuttua, enkä siksi jaksa lähteä ystävän kanssa jonnekin.

Vierailija
22/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaverisi on huono tollaisissa "kriisi" tilanteissa, ei osaa auttaa eikä sanoa oikeita asioita, ehkä ahdistuu helposti (niitäkin on) 🤔henkilö ei välttämättä tarkoituksella blokkaa ikäviä asioita elämästään, ei vain osaa käyttäytyä ja tehdä odotetulla tavalla.

Itseä ärsyttää aina olla se johon otetaan yhteyttä kun jotain tapahtuu kun en osaa auttaa. Enemmän suuttuvat ihmiset kun yrittävät tukeutua minuun, minä mokaan ja sanon aina väärin ja pitkällä tähtäimellä kyllästyn saman jankkaukseen. Ehkä mt ongelmien aiheuttamaa vikaa minulla tai olen vain kylmä ihminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?

Vierailija
24/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehen sairaus vaikuttaa niin paljon omaan itseen, että mun mielestä siitä saa puhua. Ei nyt tarvi kaikille kailottaa, mutta ystäville/läheisille. Se on iso shokki myös puolisolle ja hänenkin täytyy siitä selvitä ja on hyvä voida puhua jonkun kanssa.

Jos joku haluaa olla puhumatta niin sekin ok. Jokaisen oma valinta. Mutta ei ihmisiä yleensä kehoteta "kärsimään yksin" vaan jos se itseä auttaa niin tottakai puhumaan luotettavan henkilön kanssa ja käsittelemään tunteita.

Ja kun nämä ystäväsi edelleen kailottavat sen puolisoilleen ja nämä ystävilleen, niin puolisosi voi päätyä tilanteeseen, jossa hänen asioistaan puhutaan vaikka hän ei itse sitä halua.

Eli tarkista nyt ainakin onko ok sairastuneelle itselleen.

Vierailija
25/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suhtautuvat eri tavoin tämmöisiin asioihin. Kaverillani todettiin aivokasvain vuosi sitten. En koe korrektiksi kysellä asiasta koko ajan. Oletan kaverini ottavan asian esille, kun siltä tuntuu. Ja en nyt ymmärr miksi kaverisi pitäisi miehesi syövästä kysellä elleivät miehesi ja kaverisi ole kovin läheiset. En itsekään kyselemkavereideni puolisoiden kuulumisia.

Vierailija
26/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä en pidä yhteydenpidosta mikä käydään viestitse. Aiheuttaa turhia väärinkäsityksiä ja riitoja kun ei näe toisen ilmeitä ja eleitä tai kuule äänensävyä. Tätä periaatetta noudatan myös parisuhteessani emmekä riitele ikinä. Kannattaa jatkossa miettiä tätä:)

Vierailija
27/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkkei oikein tietäis mitä sanoa niin on sekin silti eri asia todeta, että voit jutella mun kanssa kuin vain ohittaa asia kuin kiinnostais tippaakaan ja jättää toiselle paha mieli. Harva odottaa että joku vieras voi tilanteen "pelastaa", haluus vaan tukea.

Vierailija
28/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on väärä hälytys miehelläsi ja onkin hyvälaatuinen kasvain.

Onko ystäväsi sinun ystävä vai sinun ja miehesi yhteinen ystävä?

Eikö ap nimenomaan sanonut että todettu syöpä?

Hän puhui 'syöpäuutisesta' ja kaverille kertomisesta kirjoitti näin ' Kerroin kasvaimen löytymisestä, koepalan ottamisesta ja syövän mahdollisuudesta yhdelle ystävälleni whatsup-viestillä'

Voihan tuon lukea moniselitteisesti, en saanut kumminkaan selkeää kuvaa oliko mies jo saanut tulokset. Ehkä tuttavakaan ei uskalla kysyä ettei astu toisen reviirille. Moni voi kokea kyselyn myös hyökkäävänä jos itse samaan aikaan jännittää tuloksia. Odottaa että toinen kertoo sitten kun on valmis kertomaan.

Whats up viestintä on hankalaa vaikeissa asioissa kun siinä ei näy ihmisen kasvot, eleet tai tunteet.

Aloituksen ensimmäinen lausehan oli: ”Minun miehelläni on todettu syöpä”.

Jos syöpä on todettu niin silloin hyvälaatuinen kasvain on jo suljettu pois.

Eri asia saiko kaveri jo tämän tiedon, mutta me vauvapalstalaiset kyllä saimme, joten meidän on turha puhua mistään hyvälaatuisesta kasvaimesta.

Vierailija
29/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän puhui 'syöpäuutisesta' ja kaverille kertomisesta kirjoitti näin ' Kerroin kasvaimen löytymisestä, koepalan ottamisesta ja syövän mahdollisuudesta yhdelle ystävälleni whatsup-viestillä'

Voihan tuon lukea moniselitteisesti, en saanut kumminkaan selkeää kuvaa oliko mies jo saanut tulokset. Ehkä tuttavakaan ei uskalla kysyä ettei astu toisen reviirille. Moni voi kokea kyselyn myös hyökkäävänä jos itse samaan aikaan jännittää tuloksia. Odottaa että toinen kertoo sitten kun on valmis kertomaan.

Whats up viestintä on hankalaa vaikeissa asioissa kun siinä ei näy ihmisen kasvot, eleet tai tunteet.

Eri asia saiko kaveri jo tämän tiedon, mutta me vauvapalstalaiset kyllä saimme, joten meidän on turha puhua mistään hyvälaatuisesta kasvaimesta.

Laittaessaan viestiä ystävälleen, oli vasta epäily ei diagnoosia. Ap on suuttunut kun diagnoosin perään ei kysellä...

Vierailija
30/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä tässä ihmetyttääkin, kun kaveri ei ole kysynyt, mikä koepalan tulos oli. Sen sijaan hän aina kysyy "Onko miehesi flunssa jo parantunut?", jos olen kertonut mieheni olevan kipeä. No, en aio kertoa hänelle mieheni vakavasta sairaudesta ja varmaan yhteydenpito tuohon kaveriin muutenkin alkaa jäädä nyt, jos tämä asia on tabu eli virtahepo olohuoneessa.

Vierailija
31/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ajattelee, että on epäkohteliasta olla utelias tällaisessa asiassa, kun diagnoosi on vielä varma ja varsinkaan, jos et itse ole ottanut asiaa esille. 

Flunssa on ihan eri asia, tosin ihmettelen, että kerrot miehesi kaikki asiat kaverille. Tuon syövän ymmärrän, koska se myös koskee sinua paljon. 

En kerro kaikkia mieheni asioita. En laita varta vasten ystävälleni viestiä: "Mihelläni on kauhea flunssa". Kerron silloin, jos miehen sairaus vaikuttaa oleellisesti minun omaan olemiseeni eli esim. mies on yskinyt koko yön, enkä minä ole saanut nukuttua, enkä siksi jaksa lähteä ystävän kanssa jonnekin.

Tuo kuulostaa tekosyyltä tapaamisen peruuntumiseen. Todennäköisesti tuttusi on kysellyt miehesi flunssakuulumisia sen takia. Itse en peruuttaisi tapaamista huonosti nukutun yön jälkeen sillä menen töihinkin vaikka en olisi nukkunut silmäystäkään. 

Vierailija
32/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun nämä ystäväsi edelleen kailottavat sen puolisoilleen ja nämä ystävilleen, niin puolisosi voi päätyä tilanteeseen, jossa hänen asioistaan puhutaan vaikka hän ei itse sitä halua.

Eli tarkista nyt ainakin onko ok sairastuneelle itselleen.

Olet kyllä oikeassa tuossa, että olisi pitänyt kysyä mieheltä. Asian en usko kuitenkaan leviävän, kun asutaan suuressa kaupungissa, jossa asuu monta "Matti Virtanen"-nimistä ihmistä, monet ystävistäni eivät edes tunne minun miestäni, eikä minulla ja miehelläni ole tässä meille vielä melko uudessa kaupungissa yhteisiä ystäviä. Facebookissa en ole oikealla nimelläni ja kaikki tietoni ovat salaisia.

Vierailija
33/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä tässä ihmetyttääkin, kun kaveri ei ole kysynyt, mikä koepalan tulos oli. Sen sijaan hän aina kysyy "Onko miehesi flunssa jo parantunut?", jos olen kertonut mieheni olevan kipeä. No, en aio kertoa hänelle mieheni vakavasta sairaudesta ja varmaan yhteydenpito tuohon kaveriin muutenkin alkaa jäädä nyt, jos tämä asia on tabu eli virtahepo olohuoneessa.

Ei tuollaista asiaa välttämättä uskalla kysyä, koska ei halua maalata piruja seinille. Tuo on niin iso asia, että odottaa ehdottomasti toisen kertovan asiasta ihan rauhassa, kun sen aika on. Joku voisi loukkaantua, kun uteliaisuutta udellaan onko se nyt syöpä vai ei. 

Vierailija
34/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa tekosyyltä tapaamisen peruuntumiseen. Todennäköisesti tuttusi on kysellyt miehesi flunssakuulumisia sen takia. Itse en peruuttaisi tapaamista huonosti nukutun yön jälkeen sillä menen töihinkin vaikka en olisi nukkunut silmäystäkään. 

No totta kai itse mennään töihin, vaikka mies olisi sairaana :O Minä en välttämättä lähde vapaa-ajan harrastuksiin, jos olen valvonut yön, ollut sen jälkeen töissä ja sitten pitäisi vielä lähteä johonkin.

Vierailija
35/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta kai itse mennään töihin, vaikka mies olisi sairaana :O Minä en välttämättä lähde vapaa-ajan harrastuksiin, jos olen valvonut yön, ollut sen jälkeen töissä ja sitten pitäisi vielä lähteä johonkin.

Aikuisena ihmisenä uskallan myös sanoa, jos olen muuten vaan väsynyt ja kurjalla tuulella, enkä siksi jaksaisi lähteä johonkin. Minusta olisi aivan keskenkasvuista keksiä tekosyy, kun ei halua lähteä johonkin.

Vierailija
36/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pari vuotta sitten minun isä sairastui ja kuoli, näin monetkin ihmiset ihan uudessa valossa, myös oman mieheni. Että sellaista... Ihmisiä ei kiinnosta mitä mulle kuuluu. Ja kyllä, myös mies elää kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Vierailija
37/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli aloituksesta mieleen, että ystävä on joko itsekäs i diootti tai - hän on sosisaalisesti hyvin kömpelö eikä osaakeskustella luontevasti noin vakavasta aiheesta, voi olla jopa aivan kauhun vallassa koska haluaisi tukea ja osata sanoa jotain rohkaisevaa/lohduttavaa, mutta kun pää lyö vain tyhjää eikä mitään järkevää sanottavaa muodostu mieleen, ja nyt on jo vierähtänyt tovi eikä niitä järjeviä sanoja ilmesty mieleen. Ehkä kriiseilee itsekin samaa asiaa, kuinka kelvoton ystävä on kun hänestä ei ole tukijaksi kun tarvittaisiin, on mokannut koko ihmissuhteen ja aiheuttanut ylimääräistä mielipahaa. 

Noin voi olla jos uskot, että ystäväsi on hyvä ihminen, on vain vähän taidoton. Tai sitten on pinnallinen ja itsekäs. Sinähän ystäväsi parhaiten tunnet.

Toivottavasti sinulla on myös muita ihmissuhteita, joihin tukeutua tässä tilanteessa, omaisille on varmasti myös jotain vertaistukiryhmiä vaikka läheisten tuki olisi tietenkin ihanteellisin. Ja ennen kaikkea toivottavasti saatte jollain tasolla mahdollisimman hyviä uutisia miehesi tilanteesta.

Vierailija
38/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että tuo ystävä ei ole paha ihminen, mutta ei vaan osaa tai pysty. Yllätyin kyllä kovasti hänen suhteensa ja tämä varmaan muuttaa meidän suhdettamme, kun tiedän nyt, että hänelle ei kannata puhua oikeasti vaikeista asioista. Muut ystäväni ja perheenjäseneni vaikuttavat onneksi pystyvän hyvin myötäelämään tällaista asiaa. Jonkun syöpäpotilaan omaisten vertaistukiryhmän etsin myös netistä, sellaisesta saa varmasti paljon tietoa ja ymmärrystä.

Järkytyin osasta kommenteista täällä. Olen ymmärtänyt ystävyyden niin, että sen pitäisi kestää vaikeatkin elämänvaiheet, eikä ystäviltä tarvitsisi salata asioita ja esittää jotain muuta kuin on. Ehkä elän vähän kuplassa, mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka vaikka saattohoitavat oman ystävänsä tarvittaessa. Niinkin pitkälle voi ystävyys mennä.

Vierailija
39/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on syövän mahdollisuudesta, niin en minäkään uskaltaisi kysellä niitä lopullisia tuloksia ellei toinen ota asiaa esille. 

Miksi minä olisin alkuunkaan kertonut syöpäepäilyistä hänelle, jos en haluaisi, että hän tietää asiasta mitään tai kysyy siitä? Onko tuo jotain taikauskoa, että se on todennäköisemmin syöpä, jos asiasta puhutaan? En tajua tätä.

Vierailija
40/49 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku keskenkasvuinen. Ajattelee että asiaa ei ole, kun siitä ei puhu.

Kuule, tämä on HYVIN yleinen reaktio ympäristöltä kun kerrot sairastavsi tai perheessäsi on vakavaa sairautta! Ihmiset kaikkoavat, jopa ne, joita luulit läheisiksi. Tämä on kylmä totuus.

Syöpä on asia josta ei saisi puhua. Se on tehokas aihe vaientaa keskustelu kahvipöydässä. Menepä ja tokaise että sainpa kuulla että minulla on rintasyöpä! Kauhistelua ehkä, ja omien tuttavan tuttavien kokemuksia ja vertailua kenellä kauhein tapaus, sitä kyllä saa kuulla. Sen jälkeen asiasta ei puhuta. Saat olla yksin sairautesi kanssa. 

Omakohtainen kokemus. Olen viisastuntut enkä puhu koko asiasta enää. Se on minun ja onkologini välinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan