Ei tipu lainaa, ei.
Ei talo laina, ei kulutusluottoa, ei edes saa velaksi huonekaluja sotkasta. Aina olemme tunnollisesti raha asiat huolehtineet. Ei minkäänlaisia viivästyksiä. Mies vakitöissä, minä kotiäitinä.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:24"]Ei ole kaikilla samat säännöt. Riippuu ihan pankista ja miten se luottaa maksukykyyn.[/quote]
Ja tuo viimeinen lause = kaikilla on samat säännöt. Lainanannossa on kyse luottamuksesta ja kokonaiskuvasta.
Annat luotettavan kuvan nykyisestä ja tulevasta maksukyvystä = saat lainaa = samat säännöt kaikilla.
Jostain syystä ne jotka eivät kykene luotettavaa kuvaa maksukyvystään antamaan, kitisevät aina siitä, että heitä kohdellaan jotenkin väärin tai huonosti.
Teillä on tulot nettona 3 700, josta asumiseen menee 600. Jäljelle jää käytettäväksi 3 100 euroa, josta ette saa edes sohvan hintaa säästettyä. Se ei vakuuta lainanantajia.
No tässähän ei ole kyse mistään kohtalosta vaan siitä, että ette ole osanneet järjestellä raha-asioitanne hirveän hyvin. Teillä on iso perhe ja siihen nähden melko pienet tulot. Lisäksi teillä on kulutusluottoa, ja jos tosiaan olet jo 10 vuotta maksellut kulutusluottoa pois niin eipä sekään hyvältä papereissa näytä. Tuolla perhekoolla teille ei kyllä tosiaan jää mitään maksuvaraa, ja se 250€ lyhennys 20 000 euron lainasta kuukaudessa on aivan epärealistisen pieni.
Teidän pitäisi nyt a) saada sinulle pysyvä työpaikka tai muulla tavoin tuloja nostettua tai b) menoja pienennettyä niin, että saatte nopeasti tuon kulutusluoton pois ja rahaa säästettyä. Nämä ovat ainoat vaihtoehdot siihen, että näyttäisitte paperilla edes vähän potentiaalisimmilta lainan saajilta. Tulojen nosto on yleensä melko hankalaa, joten menojen pienentämisestä kannattaa aloittaa.
Jos luottotiedot on ok, ja pankki ei ole iknä joutunut muistuttelemaan lyhennyksistä, niin millä tavalla meidän maksukyky on huono? Miksi en saisi valittaa jos tympäsee kun ei luoteta, vaikka on aina ollut tarkka raha asioista?
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:34"]Tuolla perhekoolla teille ei kyllä tosiaan jää mitään maksuvaraa, ja se 250€ lyhennys 20 000 euron lainasta kuukaudessa on aivan epärealistisen pieni.[/quote]
Jep, ennemminkin luokkaa 400-500€ / kk, ja siihenkin päälle vielä riskiluottoon olisi pakko ottaa lainavakuutus, joka olisi varmaan jotain 40-40€ / kk tuon päälle. Korko ja marginaali riskin mukaan vielä päälle, jotain luokkaa 7-8 %.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:36"]Jos luottotiedot on ok, ja pankki ei ole iknä joutunut muistuttelemaan lyhennyksistä, niin millä tavalla meidän maksukyky on huono? Miksi en saisi valittaa jos tympäsee kun ei luoteta, vaikka on aina ollut tarkka raha asioista?[/quote]
Maksukyky ja se miten asiansa on tähän saakka hoitanut on kaksi ihan eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:36"]Jos luottotiedot on ok, ja pankki ei ole iknä joutunut muistuttelemaan lyhennyksistä, niin millä tavalla meidän maksukyky on huono? Miksi en saisi valittaa jos tympäsee kun ei luoteta, vaikka on aina ollut tarkka raha asioista?[/quote]
Maksukyky ja se miten asiansa on tähän saakka hoitanut on kaksi ihan eri asiaa.
[/quote]
Ja johan siitä todellisesta maksukyvystä lisääntyvän taakan edessä kertoo se, ettei nykyisilläkään lainoilla saa samanaikaisesti säästettyä yhtä sohvaa.
Kuka hullu nyt tuollaisia kulutusluottoja edes haluaisikaan? Pankista saa lainaa kaikkein pienimmillä koroilla. Joku järki nyt sentään.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:30"]
Ajokortti/Autolainoja. Olen maksellut 10v ja kerran ottanut lisää. Reilu tonni siis jäjellä mulla. Miehen autolainaa tuo loppu.
[/quote]
Olette makselleet kymmenen vuotta lainoja, jotka eivät ole kerryttäneet teille lainkaan omaisuutta. Ja nyt haluaisitte taas lainaa, jonka käyttäisitte kulutustavaroihin. Tuolla menolla teille ei ikinä kerry omaisuutta, jota voisitte käyttää vakuutena seuraavaa lainaa hakiessa.
Näyttää siltä, että te ette vain osaa kerryttää omaisuutta ja hallita rahankäyttöä. Säästämisen sijaan tuhlailette. Ne tavalliset tallaajat, jotka toimivat noin, eivät saa lainaa. Ja ne tavalliset tallaajat, jotka onnistuvat kerryttämään itselleen pienen alkupääoman, saavat lainaa.
Vähän näyttää siltä, ettei tämä vääntäminen saa AP:ta ymmärtämään, ettei tämä tule saamaan lainaa, eikä pidäkään saada.
Eiväthän tähän ole kyenneet edes ne rahoituslaitokset, joista lainaa on jo yritetty saada. Ja niillä luulisi alan ammattilaisena olevan jotain auktoriteettiakin tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:36"]
Jos luottotiedot on ok, ja pankki ei ole iknä joutunut muistuttelemaan lyhennyksistä, niin millä tavalla meidän maksukyky on huono? Miksi en saisi valittaa jos tympäsee kun ei luoteta, vaikka on aina ollut tarkka raha asioista?
ap
[/quote]
Se ei riitä että olet ollut tarkka raha-asioissa. Pankki laskee kuinka paljon teidän perheellä menee normien mukaan elämiseen ja kuinka paljon teillä on tuloja ja velkaa. Jos viivan alle ei jää plussaa riittävästi lainanlyhennystä varten, lainaa ei tule. Teillä on vain liian pienet tulot! Ei sillä ole tässä kohtaan merkitystä vaikka teillä on luottotiedot kunnossa, koska teillä ei silti ole varaa maksaa velkaa pois.
Asuntolainaan pitää olla sitä omaa rahaakin eli ainakin 15%. Hobbarista ja Net Anttilasta, Kodin Ykkösestä saa osamaksulla sohvan. Mulla pienet tulot ja tilaan noista paikoista. Et taida kertoa koko totuutta, sillä työssäkäyvä saa kyllä luottokortin. Itse olen kotiäiti ja tilaan noista liikkeistä.
Ja johan siitä todellisesta maksukyvystä lisääntyvän taakan edessä kertoo se, ettei nykyisilläkään lainoilla saa samanaikaisesti säästettyä yhtä sohvaa.
Meille tuli akuutti, todellinen sohvan tarve. Ei silloin voi säästellä kuukausi tolkulla. Kenelle nuo huonekaluliikkeiden luotot on tarkoitettu kun rikkaat ei niitä tarvi ja köyhempien pitää säästää sohvaan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:45"]Se ei riitä että olet ollut tarkka raha-asioissa. Pankki laskee kuinka paljon teidän perheellä menee normien mukaan elämiseen ja kuinka paljon teillä on tuloja ja velkaa. Jos viivan alle ei jää plussaa riittävästi lainanlyhennystä varten, lainaa ei tule. Teillä on vain liian pienet tulot! Ei sillä ole tässä kohtaan merkitystä vaikka teillä on luottotiedot kunnossa, koska teillä ei silti ole varaa maksaa velkaa pois.[/quote]
Ja åmaksukyky pitää säilyä korkojen noustessakin. Nythän ne ovat ennätysalhaalla. Jos tekee tiukkaa jo nyt, niin miten voisi selviytyä korkojen triplaantuessa?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:36"]
ap
[/quote]
Onko se sun mielestä jonkin erityinen ansio, että luottotiedot on kunnossa ja lainanlyhennyksistä ei ole tarvinnut muistutella. Nuohan ovat asioita, joiden oletetaan ihan jokaisella olevan kunnossa! Ei hoidetut lainanmaksut ole mikään ansio, vaan ihan peruslähtökohta!
Ansioita ovat asiat, jotka tulevat peruslähtökohtien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:45"]
Meille tuli akuutti, todellinen sohvan tarve. Ei silloin voi säästellä kuukausi tolkulla. Kenelle nuo huonekaluliikkeiden luotot on tarkoitettu kun rikkaat ei niitä tarvi ja köyhempien pitää säästää sohvaan?
Ap
[/quote]
Kierrätyskeskuksesta saa sohvan ilmaiseksi, ei tarvita euroakaan rahaa.
20v poikani, opiskelija, sai 100 000 euron asuntolainan, vaikka ei ole säännöllisiä ansiotuloja.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:45"]
Asuntolainaan pitää olla sitä omaa rahaakin eli ainakin 15%. Hobbarista ja Net Anttilasta, Kodin Ykkösestä saa osamaksulla sohvan. Mulla pienet tulot ja tilaan noista paikoista. Et taida kertoa koko totuutta, sillä työssäkäyvä saa kyllä luottokortin. Itse olen kotiäiti ja tilaan noista liikkeistä.
[/quote]
Vaan kun ei saanut työssäkäyvä tuota korttia; ) Liekkö sitten syynä lapsiluku. Minä myös olen tilannut hobbarista esim. pyykkikoneen. Netanttilasta en pysty enää tilaamaan velaksi. Syytä en tiedä.
Tiedän kyllä nuo syyt miksi pankista ei saa lainaa. Ne arvioi meidän menot paljon isommaksi kuin mitä ne todellisuudessa on.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:49"]Kierrätyskeskuksesta saa sohvan ilmaiseksi, ei tarvita euroakaan rahaa.
[/quote]
Näin juuri. Jos ei ole varaa sohvaan, pitää miettiä vaihtoehtoja. Luopumalla "mulle kaikki heti nyt" -mentaliteetista moni saisi säästettyä sitä pääomaa ja vakautettua talouttaan.
Ajokortti/Autolainoja. Olen maksellut 10v ja kerran ottanut lisää. Reilu tonni siis jäjellä mulla. Miehen autolainaa tuo loppu.
Ongelma vain on se että meidän perhe tarvitsisi lisää tilaa, NYT. Ei vuosien päästä.Vaan ei kai se auta kuin tyytyä kohtaloon.
ap