Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40-50 -vuotiaat: onko muistisi yhtä hyvä kuin parikymppisenä?

Vierailija
05.04.2013 |

.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Mihin se siitä vielä huononisi? Töissäkin olen kävelevä tietoteos: minun muististani asiat löytyvät nopeammin kuin tietoneelta tai mapeista. Muistan liudan puhelinnumeroita ulkoa ja saapuvista puheluista tunnistan näytöltä vakiosoittajien numerot.

Täytin just 50v. (Ai niin, eihän minun edes kuuluisi olla täällä :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän huonompi, tai ainakin erilainen. Asia kiinnitti huomioni, kun vaihdoin työpaikkaa ja aloitin opiskelut. Vanhassa työpaikassa, jossa olin ollut pitkään, muistin asiat hyvin. Uudessa työpaikassa on paljon uutta opittavaa ja tuntuu, että mikään ei jää päähän ainakaan kerrasta. Opiskellessa taas huomaan, että minulla on juuri päinvastoin kuin jollakulla tänne aiemmin kirjoitelleella eli että mieli poukkoilee aika pahasti. Lukiessani tuntuu, että kaikki on selvää ja oikeasti ymmärrän asiat, mutta kertaamisen yhteydessä tuntuu melkein siltä, etten ole tekstiä ennen nähnytkään. Mutta ehkä sekä on juuri sitä,että muistettavaa on entistä paljon useammalla alueella ja opiskelutkin täytyy hoitaa silloin, kun sekä perhetilanne huomioiden onnistuu eikä silloin, kun itsellä olisi eniten energiaa jne.

Vierailija
4/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkestoinen muisti toimiin entiseen tapaan (on todella hyvä), mutta lähimuisti "pätkii" välillä. Ja toki kiire ja monen asian hoitaminen yhtä aikaa vaikuttavat asiaan. Nyt tosiaan pitää huolehtia mm. perheen asioista, mitä ei nuorena tarvinnut tehdä. Lähimuistin heikkeneminen on muuten normaalia iän mukaista kehitystä.

Vierailija
5/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei.

Arkimuisti pelaa eli muistan "muistettavat" menot, ostokset jne.

Muistan myös opsikelemani jutut ihan samoin, tai ehkä jopa paremmin kuin nuorena.

Muistan myös paljon omaa historiaani oman elämäni varrelta, mutta en enää "kaikkea" kuten nuorena. Pää seuloo vähemmän tärkeät jutut pois.

Vierailija
6/12 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti on varmaankin ihan yhtä hyvä, mutta uuden oppinen on vaikeampaa eli nykyisin en opi esim uusia vieraan kielen sanoja muuten kuin näkemällä sanan. Työkaveri osaa hepreaa ja välillä yrittää opettaa minulle ihan tavallisia hyvää päivää- sanoja mutta ei ne mene päähän kun en näe niitä kirjoitettuna.

Vierailija
7/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei ole.

Unohtelen asioita enemmän kuin parikymppisenä. Toisaalta parikymppisenä minulla oli paljon vähemmän muistettavaa: ainoastaan omat asiat ja töissä oelvien lasten asiat.

Nyt on muistettavaa enemmän: omat ja perheen asiat, omien lasten asiat, vanhenevien appivanhempien asiat ja muutaman luottamustoimen asiatkin. Työssä lasten asiat sujuvat rutiinilla ja ymmärrys vanhempien muistamattomuuteen ym. on kasvanut (tätä ei toki kysytty)

Vierailija
8/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod ole. Mutta toisaalta, muistettavia asioita on pilvin pimein enemmän kuin silloin.

Vierailija
9/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tarkoitatko, että muistin pitäisi jo jotenkin huonontua? No mulla ainakin on erinomainen muisti. Muistan ihan liikaakin asioita. Itseasiassa muistan nyt varmaan paremmin asioita kuin parikymppisenä.

Vierailija
10/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä huomaa eroa. Valmistuin uuteen ammattiin pari vuotta sitten ja ihan hyvin pärjäsin koulussa sekä muistia vaativissa että muissakin aineissa, ehkä hiukka paremmin kuin nuorena. Tekemääni työmäärää opiskelujen suhteen nuorena en oikein muista. Olen aina ollut vähän hajamielinen, mutta jotain asioita unohtuu. Mutta sama kuin tuossa edellä, kun on muistettavana monen ihmisen asiat, on enemmän unohdettavaakin. Samalla tavalla, nyt on muistettava muistuttaa vasta aikuisuuden saavuttaneita poikia hoitamaan omia asioitaan, isä on vanha ja hänen asioitaan on hoidettavana, työ on vaativampaa. Samoin kun menneisyyttä on enemmän ja aikaa kuluu, vanhat asiat jäävät pois mielestä vähitellen. Mutta jos luen jonkun mielenkiintoisen asian, samalla tavalla se jää mieleen kuin ennenkin. Hoksaamaan olen nyt iän myötä mielestäni parempi kuin nuorena. 

Vierailija
11/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ellei jopa parempi. Tiedän paremmin omat vahvuuteni uusien asioiden opettelussa, siis millä keinoin opin ne, samoin olen oppinut paremmin panemaan mieleen ihmisen kasvoja ja nimiä.

Vierailija
12/12 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, käytännössä paljon parempikin koska olen oppinut keskittymään paremmin. Nuorena mieleen painamista häiritsi jatkuvasti asiasta toiseen poukkoileva mieli. Nyt ei ole enää sitä ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän