Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun luette pääsykoekirjan ekan kerran

Vierailija
22.03.2013 |

niin jääkö mitään mieleen? Siis yhtään mitään?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotain jää, mutta aika jäsentymätöntä tietoa. Pitäisi taas alkaa lukemaan, että saisin opinto-oikeuden toiseen yliopistoon. Olen kyllä jo melko tottunut lukija ja pohjatietoa aika paljon joten luulen että tällä kertaa ensimmäinen lukukerta avaa vähän enemmän kuin silloin viimeksi. Eli sanoisin että jos alla on saman tiedekunnan opintoja niin jää mieleen enemmän ja tieto "lokeroituu" helpommin.

Vierailija
2/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi. Silmäilin ensin sisällysluettelon ja lukiessa tein muistiinpanoja. Luin kirjan vain kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:53"]

No jotain jää, mutta aika jäsentymätöntä tietoa. Pitäisi taas alkaa lukemaan, että saisin opinto-oikeuden toiseen yliopistoon. Olen kyllä jo melko tottunut lukija ja pohjatietoa aika paljon joten luulen että tällä kertaa ensimmäinen lukukerta avaa vähän enemmän kuin silloin viimeksi. Eli sanoisin että jos alla on saman tiedekunnan opintoja niin jää mieleen enemmän ja tieto "lokeroituu" helpommin.

[/quote]

Ei tarvitse olla huolissaan jos uudella alalla ei oikeasti ymmärrä mitään vaikka huomaa yhtäkkiä lukeneensa tosiaan jo sata sivua?! Ja hitaasti, alle 15 sivua tunnissa - tahtia...

Vierailija
4/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:57"]

Jäi. Silmäilin ensin sisällysluettelon ja lukiessa tein muistiinpanoja. Luin kirjan vain kerran.

[/quote]

Ap Minäkin pääsin noin sisään alalle, josta tiesin jo etukäteen paljon. Nyt on aivan vieras aine...

Vierailija
5/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:57"]

[/quote]

Vieras se minunkin pääsykoekirjan aihe oli itselleni. Mutta älä vertaile itseäsi muihin ja panikoi lukiessa, ettet muista mitään. Tee muistiinpanoja ja miellekarttoja kokonaisuuksista. Vie aikaa kyllä, mutta jää paljon paremmin mieleen kun pelkkä lukeminen  vaikka lukisi 4 kertaa kirjan.

Tsemppiä lukemisiin! :)

Ap Minäkin pääsin noin sisään alalle, josta tiesin jo etukäteen paljon. Nyt on aivan vieras aine...

[/quote]

Vierailija
6/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:57"]Ja hitaasti, alle 15 sivua tunnissa - tahtia...

[/quote]

Uh, tällaiset ohjeet vaan ahdistaa... Riippuu ihan kirjasta, sanoisin itse. Olen joutunut lukemaan paljon sellaisia tietokirjan oloisia tiiliskiviä (puhelinluettelon kokoisia tms.), joissa on sivulla kaksi palstaa. Niissä ei pääse ollenkaan samoille sivumäärille kuin kirjoissa, joiden koko muistuttaa enemmän romaania.

Vierailija
7/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lainauksethan meni sitte hienosti. :D

Vierailija
8/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:57"]Ja hitaasti, alle 15 sivua tunnissa - tahtia...

[/quote]

Uh, tällaiset ohjeet vaan ahdistaa... Riippuu ihan kirjasta, sanoisin itse. Olen joutunut lukemaan paljon sellaisia tietokirjan oloisia tiiliskiviä (puhelinluettelon kokoisia tms.), joissa on sivulla kaksi palstaa. Niissä ei pääse ollenkaan samoille sivumäärille kuin kirjoissa, joiden koko muistuttaa enemmän romaania.

[/quote]

Ap Niin siis minä luen nyt reilut kymmenen sivua tunnissa tätä uutta tiiliskiveä. Edellinen pääsykoekirja meni melkein kuin romaani vaikka tein muistiinpanoja sivussa. Pelottaa vaan sillä mitään ei jää mieleen - kun selaan taaksepäin ja katselen, niin sivut ovat ihan vieraita otsikoita myöten.

Vierailija
9/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää, muttei niin paljon että se sisäänpääsyyn riittäisi.

Itse luen tällä hetkellä pääsykoekirjaa aineeseen, jonka pääaineopiskelija olen toisessa yliopistossa. Tarkoitus on siis vaihtaa kaupunkia. Lukutahtini on ehkä 30 sivua tunnissa (samalla muistiinpanoja tehden), vaikka/koska suurin osa tähän mennessä luetusta on tuttua asiaa, joskin hieman eri lailla (vaikeammin) muotoiltua kuin mitä aiemmista kirjoista/luennoilta olen oppinut. Kyseistä kirjaa en siis ole ennen lukenut. En usko, että pelkästään yhden lukukerran + muistiinpanojen varassa muistaisin kaikkea siten, että pystyisin sen ilmaisemaan tarpeeksi selkeästi ja kattavasti pääsykokeissa. Eli ainakin toinen lukukerta on vielä luvassa.

Vierailija
10/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan oikiksen kirjoista.

Vierailija
11/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerralla kannattaa vaan lukea kirja ilman että sen kummemmin ottaa mitään tavoitetta.

Toisella kertaa kannattaa sitten aloittaakin lukeminen sisällysluettelosta. Jäsennä mielessäsi ekalla kerralla lukemiasi asioita oikeisiin kappaleisiin ja yritä poimia kirjan pääpointti.

Kolmannella kerralla sitten keskity termien oppimiseen.

Neljännellä kerralla voi poimia tärppejä sisällysluettelosta.

Sitten vaikka kirjoita aine 3-5:stä mielestäsi kirjan tärkeimmästä opista. Etsi tietoa vaikka muista oppikirjoista tai netistä.

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:53"]

[/quote]

Vierailija
12/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, millaista teksiä. Jos on helppoa, jo yhdellä lukukerralla jää asiat melko hyvin päähän ja sitten tarvitsee vain kerrata lukemalla alleviivaukset ja silmäillä luvut läpi. Tällä hetkellä luen kuitenkin melko vaikeaa kirjaa, jossa on paljon monimutkaisia matemaattisia kaavioita ja taulukoita, ja nyt tuntuu, että mieleen jää vain lähinnä ne lukujen pääpointit ja kaikki muu häipyy heti mielestä :( En siis ole pitkään aikaan ollut matematiikan kanssa tekemisissä, joten on vähän vaikeaa.

Vierailija
13/13 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aihe on ihan vieras, niin kannattaa lukea pääsykoekirjojen lisäksi muutakin aiheeseen liittyvää. Aloita Googlesta. Älä käytä ylimääräiseen tiedonhankintaan liikaa aikaa, mutta aloita vaikka googlettamalla sisällysluettelon mukaan aiheita. Googlesta löytyy kansantajuisia, lyhyitä artikkeleita jotka voi auttaa liittämään pääsykoekirjan tietoja johonkin konkreettiseen, minkä jo hallitset. Tämän myötä opit paremmin, koska tieto jäsentyy aivoissasi ja eri asioiden välille syntyy yhteyksiä.

Onnea pääsykokeeseen!

Terveisin kouluttaja :)