Mitä eroa on sillä myydäänkö joku mummonmökki mökkinä vai asuinrakennuksena?
Olen alkanut haaveilla että muutaman vuoden sisään ostaisin sellaisen mummonmökin jostain maaseudulta kun niitä saa jollain 50 000 eurolla ja allekin meiltä päin. Haaveenani olisi asua siellä kesät talvet. Mutta! Olen kuullut että mökillehän ei saa siirtää kirjojaan, no tämäkin olisi kai poste restantella kierrettävissä mutta voiko joku naapuri sitten kytätä että tuohan kökkii mökillään 24/7 ja narauttaa minut jonnekin? Entä ylipäätään laina, voiko tuollaiseen mökkiin saada lainaa jos nyt vaikka vuokralla asuessa saisin säästettyä esim. 10 000 niin saanko loput lainaa ilman takaajaa? Vakituinen työpaikka on. Jos talo on kuitenkin mökiksi tarkoitettu eikä niinkään asuinkäyttöön vaikka siellä sitten asuisin eikä muita asuinkustannuksia olisi kuin mitä tuosta nyt tulee jotkut kiinteistöverot, sähköt, vedet, viemäröinnit mitä niitä nyt onkin. Ja sitten vielä viimeinen kysymys, veikkaatteko voisinko löytää jonkun remppataitoisen "talkkarin" joka ihan kuittia vastaan maksusta voisi tulla laittamaan laminaattia, vaihtamaan tapettia jne muita ns. miesten töitä mitä en naisena välttämättä osaisi? Kertokaas viisaammat.
Joku väitti "naapurien ilmoittavan innokkaasti" mökkiasujista, muttei kertonut minne ilmoittaa ja miksi. Meluavasta, varastelevasta ja roskat naapurin puolelle kippaavasta ilmoittaisin mieluusti minäkin jonnekin, mutta jos ihmisiksi elää, miten se mökkeily multa on pois? Maalla saa oleskella kyllä, kuten asiallisemmat kertovat, vaikka virallinen osoite olisi muualla. Voit vuokrata yksiön nimellisellä vuokralla, jos joku remontoi. Tai sukulaiselta "vuokraat" osoitteen.
Sähköllä toimivan vessan voit hommata, jos et halua remontoida viemäriä+likakaivoja. Suihku+boileri järjestyy helpommin. Metsien kätköissä on varmaan kaikennäköisä viritelmiä.
Meillä kiinteistövero on 70€, jätemaksu+ekovero alta 200€ vuodessa. Lumia ei tarvi joka vuosi lingota, tänä talvena on hoitunut omilla vehkeillä. Auton tarvitset vai miten kuljet töihin? Aina ei kunto salli tehdä töitä itse. Mitäs jos asuisit vuokralla vuoden ympäri ennenkuin ostat lainarahalla omaksi? Mökki maalla ei vakuudeksi nykyään käy, joten älä tee virheitä.