Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eroa on sillä myydäänkö joku mummonmökki mökkinä vai asuinrakennuksena?

Vierailija
15.03.2019 |

Olen alkanut haaveilla että muutaman vuoden sisään ostaisin sellaisen mummonmökin jostain maaseudulta kun niitä saa jollain 50 000 eurolla ja allekin meiltä päin. Haaveenani olisi asua siellä kesät talvet. Mutta! Olen kuullut että mökillehän ei saa siirtää kirjojaan, no tämäkin olisi kai poste restantella kierrettävissä mutta voiko joku naapuri sitten kytätä että tuohan kökkii mökillään 24/7 ja narauttaa minut jonnekin? Entä ylipäätään laina, voiko tuollaiseen mökkiin saada lainaa jos nyt vaikka vuokralla asuessa saisin säästettyä esim. 10 000 niin saanko loput lainaa ilman takaajaa? Vakituinen työpaikka on. Jos talo on kuitenkin mökiksi tarkoitettu eikä niinkään asuinkäyttöön vaikka siellä sitten asuisin eikä muita asuinkustannuksia olisi kuin mitä tuosta nyt tulee jotkut kiinteistöverot, sähköt, vedet, viemäröinnit mitä niitä nyt onkin. Ja sitten vielä viimeinen kysymys, veikkaatteko voisinko löytää jonkun remppataitoisen "talkkarin" joka ihan kuittia vastaan maksusta voisi tulla laittamaan laminaattia, vaihtamaan tapettia jne muita ns. miesten töitä mitä en naisena välttämättä osaisi? Kertokaas viisaammat.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero on mökistä isompi kuin vakituisesta asunnosta. Ja kuten monet jo maininneet, kirjojaan ei voi mökille siirtää. Kun olet vailla vakituista osoitetta, moni asia saattaa hankaloitua varsinkin viranomaisten kanssa asioidessa. Yksi vaihtoehto on kysyä sukulaisilta tai kavereilta jos saisi muuttaa kirjansa sinne, toki se taas voi vaikuttaa esim. asumistukeen.

Eli paras olisi löytää mummonmökki joka on tehty vakituiseen asumiseen, sellaisia taatusti on, vaikka viime vuodet sitä olisinkin käytetty mökkinä.

Oletko aiemmin asunut omakotitalossa? Pelkkä laina on vain osa kuluista, lisäksi tulee tiemaksut, jätemaksut, nuohous, kiinteistövero, lämmityskulut, sähkö, vesi (jos kunnan vesijohdossa) ja varmasti vanhassa talossa on aina jotain remonttia.

En ole asunut aiemmin omakotitalossa. Ja tiedostan kyllä tuollaiset salakulut jota ei tajua ajatelleeksikaan. Ajattelen kuitenkin että pystyn nyt maksamaan yksinhuoltajana vuokraa 800 eur kuukaudessa niin enköhän tuollaisesta mummonmökistäkin selviydy? Kunhan löytyy sellainen missä ei ole homeongelmia tai jotain asbestijuttuja? 

Ja mummonmökillä siis viittaan sellaiseen pienehköön puiseen omakotitaloon, rintamamies tai mikä vaan. Oli se sitten oikea mökki tai asuintalo. Tajusitte varmaan että ei nyt puhuta mistään huviloista.

Vierailija
22/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tämä haave nyt auraukseen kaadu :) Mutta kertokaa lisää mitä mieleen tulee kaikkia ongelmakohtia. Miten tuo rahoitus, miten tällaiseen "mökkilainaan" suhtaudutaan pankissa?

Me saatiin mökkilainaamme 2008 veret seisauttava 0,39% marginaali. Oli tosin täydet vakuudet (mökkiä ei edes tarvittu vakuutena). Sittemmin tästä tuli vakkariasunto joten nyt menee asuntolainana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tämä haave nyt auraukseen kaadu :) Mutta kertokaa lisää mitä mieleen tulee kaikkia ongelmakohtia. Miten tuo rahoitus, miten tällaiseen "mökkilainaan" suhtaudutaan pankissa?

Me saatiin mökkilainaamme 2008 veret seisauttava 0,39% marginaali. Oli tosin täydet vakuudet (mökkiä ei edes tarvittu vakuutena). Sittemmin tästä tuli vakkariasunto joten nyt menee asuntolainana.

Ja siis ostimme mökiksi sellaisen kiinteistön, joka kunnan papereissa oli jo vakituinen asunto, siis "normaali" okt. En tiedä/muista näkyikö tämä pankille. Kaupat tehtiin eri pankkiin liittyvän välittäjätoimiston kanssa.

Vierailija
24/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon mökki ja laminaatti = 5v ja hometalo.

Vierailija
25/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla kirjoilla kahta vuotta mökissä, joten jos sen arvo nousee, joudut maksamaan myyntivoiton veroa kun myyt sen.

Vierailija
26/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku tuolla jo mainitsikin rakennuksen pitää olla tarkoitettu vakituiseen asumiseen. Vapaa-ajan asunnossa et voi olla kirjoilla, kiinteistövero ja esim. jätemaksu on korkeampi kuin vakituisilla asukkailla. Mutta eiköhän noita vanhoja mummonmökkejä tosiaan markkinoilla ole, jotka täyttävät vakinaisen asumisen kriteerit. Tosin jätevesijärjestelmä viihin pitää taatusti uusia.

Jos halvalla löydät ja saat käsirahaakin säästettyä, luulisin pankin sinulle lainan myöntävän. Olen kyllä kuullut tarinan pariskunnasta, joka halusi ostaa pienen vanhan talon maaseudulta, eikä pankki myöntänyt lainaa, koska talon jälleenmyynti olisi ollut pankin mielestä lähes mahdotonta. Ei kai tuo selviä, kuin kysymällä sieltä pankista.

Ei me ainakaan olla jätevesijärjestelmää uusittu, eikä ole aiettakaan. Se ent. mökki, nykyinen okt maalla.

Vierailija
27/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se materiaali joka parhaiten sopii. Palkkaisin ihan remppamiehen tai -naisen miettimään ja tekemään näitä kunnostuspuolen juttuja kun itse en niistä tiedä.

Vierailija
28/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot asua vakituisesti, niin suosittelen kyllä ostamaan vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitetun, johon siirrät kirjasi. Näin olet oikeutettu kunnan palveluihin ja voit muutenkin varmistua paremmin asunnon sopivuudesta pysyvään asumiseen. Asuntolaina on myös edullisempaa kuin mökkilaina.

Vierailija
29/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi olla alkuun asunnoton ja kotikunnakseenhan voi nykyisin ilmoittaa minkä haluaa, kunhan on jokin yhteys (=se mökki). Ja kun siellä ensin parikymmentä vuotta oleskelee, niin voi jo niitä vanhuspalveluitakin alkaa vaatia tai kunnalta vuokra-asuntoa kyliltä, mihinkäs sitä kotoaan vanha ihminen 😁

Vierailija
30/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut 8 vuotta alunperin vapaa-ajan asunnoksi 1950-luvulla rakennetussa mummonmökissä. Mutta on mulle myyty asuinrakennuksena ja on siis minun ainoa osoite.

Mukavahan täällä on asustaa. Omassa rauhassa. Ainoa pieni ongelma on talvisin, kun maantien päässä asuva viljelijä joka hoitaa aurauksen, usein tekee sen vasta puolenpäivän aikaan. Onneksi voin tehdä etätyötä sellaisina päivinä jos lunta on tullut paljon. Työtä on toki myös lämmittämisen kanssa kun ainoa lämmitys on varaava takka ja torppa hatara. Mutta ei mua haittaa vaikka välillä sisällä on vain 10 astetta.

Kallista asuminen ei ole. Ja lainan sai ilman mitään ongelmia. Autoa on toki pakko pitää, se täytyy laskea kuluihin. Silti ihana onni asua vain 15 km päässä ison kaupungin keskustassa, omassa rauhassa isolla tontilla jossa oma lampi, kasvimaa, omenapuita, marjapensaita, ja söpö pieni punainen tölli. Koirille iso aidattu piha vartioitavaksi.

Vierailija
31/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaaa mitenköhän se lattian pintamateriaali vaikuttaa mummonmökin homehtumisiin?

Vierailija
32/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut 8 vuotta alunperin vapaa-ajan asunnoksi 1950-luvulla rakennetussa mummonmökissä. Mutta on mulle myyty asuinrakennuksena ja on siis minun ainoa osoite.

Mukavahan täällä on asustaa. Omassa rauhassa. Ainoa pieni ongelma on talvisin, kun maantien päässä asuva viljelijä joka hoitaa aurauksen, usein tekee sen vasta puolenpäivän aikaan. Onneksi voin tehdä etätyötä sellaisina päivinä jos lunta on tullut paljon. Työtä on toki myös lämmittämisen kanssa kun ainoa lämmitys on varaava takka ja torppa hatara. Mutta ei mua haittaa vaikka välillä sisällä on vain 10 astetta.

Kallista asuminen ei ole. Ja lainan sai ilman mitään ongelmia. Autoa on toki pakko pitää, se täytyy laskea kuluihin. Silti ihana onni asua vain 15 km päässä ison kaupungin keskustassa, omassa rauhassa isolla tontilla jossa oma lampi, kasvimaa, omenapuita, marjapensaita, ja söpö pieni punainen tölli. Koirille iso aidattu piha vartioitavaksi.

Kiitos tästä valaisevasta viestistä :) Ehkä minäkin uskallan, jonakin päivänä!

Vierailija
33/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kunnan virkamiehet tule päivittäin kirjaamaan onko siellä valot. Mutta ongelmia voi tulla tuon osoitteen takia koska osoite mm. määrää missä terveyskeskuksessa sinua hoidetaan.

Paitsi nykyään voi käyttää valinnanvapautta ja mennä minne terveyskeskukseen itse haluaa, ei ole sinänsä enää osoiteriippuvaista.

Palvelut kustannetaan asiakkaan kotikunnalta. Täytyy siis jossain olla kirjoilla, vaikka ei kunnon osoitetta olisikaan.

Vierailija
34/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kunnan virkamiehet tule päivittäin kirjaamaan onko siellä valot. Mutta ongelmia voi tulla tuon osoitteen takia koska osoite mm. määrää missä terveyskeskuksessa sinua hoidetaan.

Paitsi nykyään voi käyttää valinnanvapautta ja mennä minne terveyskeskukseen itse haluaa, ei ole sinänsä enää osoiteriippuvaista.

Palvelut kustannetaan asiakkaan kotikunnalta. Täytyy siis jossain olla kirjoilla, vaikka ei kunnon osoitetta olisikaan.

Sen kotikunnankin saa valita jokainen ihan itse! Tuo väestörekisteri tässä nyt pienin murhe on.

Vierailija
35/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin laina-asiassa minulla on sen verran kokemusta, että sain omaan mökkiini pankista täyden summan lainaa asuntoa vastaan. Ihan hyvin suhtautuivat, vaikka ei taida olla kovin yleistä ostaa koko mökki lainalla. Minulla on 20 vuotta laina-aika, olisin mielellään ottanut paljon pidemmänkin laina-ajan, mutta ilmeisesti tuo 20 vuotta on maksimi nykyään.

Vierailija
36/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on mökki. Se on saanut rakennusluvan ja rakennettu väliaikaiseen asumiseen. Rakennuksen käyttötarkoitus pitää saada papereihin muutettua vakituiseksi asuinrakennukseksi (muuten olet omalla riskilläsi ja ongelnia voi tulla kunnan, vakuutuksien, palveluiden etc. kanssa - ja naapurit muuten ilmoittavat usein mökillä vakituiseen asujista). Osta mökki alueelta, jossa ei ole asema- tai rantakaavaa eikä oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Silloin käyttötarkoituksen muuttaminen on yleensä mahdollista ja helpompaa. Toki silloin, jos kaava-alueella ei ole kaavaan merkittyjä rajoitteita, on muutos sielläkin mahdollinen.

Vierailija
37/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut lisälainarahaa mökin sisustamiseen, mutta sitä pankki ei myöntänyt. Pitäisi ottaa kulutusluottoa sitä varten.

Vierailija
38/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kotikunnankin saa valita jokainen ihan itse! Tuo väestörekisteri tässä nyt pienin murhe on.

No ei sitä nyt voi asustaa vaikka Haminassa mummonmökissä ja sanoa joka paikkaan että joo toi Ylöjärvi on kotikuntani, osoittakaa sinne kaikki laskut.

Vierailija
39/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökille kun ei saa osoitettaan niin kunnan ei tarvitse järjestää sinne lasten koulukuljetuksia , tien aurausta tai vanhusten kotipalveluita.

Kun jossain noissa ilmoituksissa lukee hyväkuntoinen tie perille asti ym niin olettaisin että joku sen auraa? Kouluikäisiä tai muitakaan lapsia ei mukana tulisi koska omat lapset lentävät muutaman vuoden sisään pesästä. Ja olen itse vielä sen verran nuori (alle 50) että tuskin olisin ainakaan ihan heti vailla vanhusten kotipalveluitakaan.

Sen tien auraa maksua vastaan usein joku paikallinen maajussi. Aurauksen taas maksat sinä ja muut mahdolliset yksityistienhoitokunnan jäsenet.

Okei, sitten täytyy aatella että tönö olisi jonkun isomman tien varressa ettei aurattavaakaan tulisi. Tuskin kyllä muutenkaan aura-auto kävisi ennen klo 6 arkisin jolloin täytyisi työmaalle lähteä.

Jos tilaat maajussin auraamaan, niin se tulee kyllä jo 4 aikaan. Jotta kerkeää viiden lypsylle.

Hehheh, ainakaan meilläpäin ei ole lypsykarjatiloja lähimaillakaan. Meidän auraaja maajussi tulee milloin mitenkin. Välillä illalla. välillä aamulla. sateista riippuen

Vierailija
40/61 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on joskus ollut asuttuna sitä tuskin kukaan muuttaa vapaa ajan asunnoksi, kovemman kiinteistöveron takia. Jätevesiasetus voi tuottaa ongelmia. Jos onpiha kaivo ja puucee pääsee helpommalla.