Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on sillä myydäänkö joku mummonmökki mökkinä vai asuinrakennuksena?

Vierailija
15.03.2019 |

Olen alkanut haaveilla että muutaman vuoden sisään ostaisin sellaisen mummonmökin jostain maaseudulta kun niitä saa jollain 50 000 eurolla ja allekin meiltä päin. Haaveenani olisi asua siellä kesät talvet. Mutta! Olen kuullut että mökillehän ei saa siirtää kirjojaan, no tämäkin olisi kai poste restantella kierrettävissä mutta voiko joku naapuri sitten kytätä että tuohan kökkii mökillään 24/7 ja narauttaa minut jonnekin? Entä ylipäätään laina, voiko tuollaiseen mökkiin saada lainaa jos nyt vaikka vuokralla asuessa saisin säästettyä esim. 10 000 niin saanko loput lainaa ilman takaajaa? Vakituinen työpaikka on. Jos talo on kuitenkin mökiksi tarkoitettu eikä niinkään asuinkäyttöön vaikka siellä sitten asuisin eikä muita asuinkustannuksia olisi kuin mitä tuosta nyt tulee jotkut kiinteistöverot, sähköt, vedet, viemäröinnit mitä niitä nyt onkin. Ja sitten vielä viimeinen kysymys, veikkaatteko voisinko löytää jonkun remppataitoisen "talkkarin" joka ihan kuittia vastaan maksusta voisi tulla laittamaan laminaattia, vaihtamaan tapettia jne muita ns. miesten töitä mitä en naisena välttämättä osaisi? Kertokaas viisaammat.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinrakennuksessa saa asua läpi vuoden ja sinne saa siirtää osoitteen väestörekisterissä. Mökkiä ei saa käyttää jatkuvaan asumiseen eikä sinne voi siirtää omaa osoitettaan.

Vierailija
2/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinrakennuksessa saa asua läpi vuoden ja sinne saa siirtää osoitteen väestörekisterissä. Mökkiä ei saa käyttää jatkuvaan asumiseen eikä sinne voi siirtää omaa osoitettaan.

Joutuuko jonnekin tekemään selontekoa milloin nukkuu missäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu mukavasti mökillänsä, muttei ole muuta kotia, niin onko silloin ns. asunnoton?

Vierailija
4/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee kiinteistöverolapusta onko vapaa-ajanasunto vai kiinteistö.

Vierailija
5/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kunnan virkamiehet tule päivittäin kirjaamaan onko siellä valot. Mutta ongelmia voi tulla tuon osoitteen takia koska osoite mm. määrää missä terveyskeskuksessa sinua hoidetaan.

Vierailija
6/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille kun ei saa osoitettaan niin kunnan ei tarvitse järjestää sinne lasten koulukuljetuksia , tien aurausta tai vanhusten kotipalveluita.

Vierailija
7/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kunnan virkamiehet tule päivittäin kirjaamaan onko siellä valot. Mutta ongelmia voi tulla tuon osoitteen takia koska osoite mm. määrää missä terveyskeskuksessa sinua hoidetaan.

Paitsi nykyään voi käyttää valinnanvapautta ja mennä minne terveyskeskukseen itse haluaa, ei ole sinänsä enää osoiteriippuvaista.

Vierailija
8/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille kun ei saa osoitettaan niin kunnan ei tarvitse järjestää sinne lasten koulukuljetuksia , tien aurausta tai vanhusten kotipalveluita.

Kun jossain noissa ilmoituksissa lukee hyväkuntoinen tie perille asti ym niin olettaisin että joku sen auraa? Kouluikäisiä tai muitakaan lapsia ei mukana tulisi koska omat lapset lentävät muutaman vuoden sisään pesästä. Ja olen itse vielä sen verran nuori (alle 50) että tuskin olisin ainakaan ihan heti vailla vanhusten kotipalveluitakaan.

Vierailija
9/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun jossain noissa ilmoituksissa lukee hyväkuntoinen tie perille asti ym niin olettaisin että joku sen auraa? "

Ei kannata olettaa. Eivät ole sama asia.

Ja jossain syrjässä auraus maksaa, jos löydät tekijän.

Vierailija
10/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jossain noissa ilmoituksissa lukee hyväkuntoinen tie perille asti ym niin olettaisin että joku sen auraa? Kouluikäisiä tai muitakaan lapsia ei mukana tulisi koska omat lapset lentävät muutaman vuoden sisään pesästä. Ja olen itse vielä sen verran nuori (alle 50) että tuskin olisin ainakaan ihan heti vailla vanhusten kotipalveluitakaan.

Sen tien auraa maksua vastaan usein joku paikallinen maajussi. Aurauksen taas maksat sinä ja muut mahdolliset yksityistienhoitokunnan jäsenet.

Vierailija
11/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tien auraa maksua vastaan usein joku paikallinen maajussi. Aurauksen taas maksat sinä ja muut mahdolliset yksityistienhoitokunnan jäsenet.

Okei, sitten täytyy aatella että tönö olisi jonkun isomman tien varressa ettei aurattavaakaan tulisi. Tuskin kyllä muutenkaan aura-auto kävisi ennen klo 6 arkisin jolloin täytyisi työmaalle lähteä.

Vierailija
12/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sitten täytyy aatella että tönö olisi jonkun isomman tien varressa ettei aurattavaakaan tulisi. Tuskin kyllä muutenkaan aura-auto kävisi ennen klo 6 arkisin jolloin täytyisi työmaalle lähteä.

Jos tilaat maajussin auraamaan, niin se tulee kyllä jo 4 aikaan. Jotta kerkeää viiden lypsylle.

Vierailija
13/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se auraus kuitenkaan mitään hirveän kallista ole, riippuu ihan sen aurattavan tienpätkän pituudesta. Ja aurausajan saa kyllä usein sovittua itselleen sopivaksi.

Riippuu tietenkin asuinpaikasta, mutta esim täällä länsirannikolla ei lunta ole viimeisen, korvessa asutun, kymmenen vuoden aikana satanut kertaakaan yön aikana niin paljoa, etteikö töihin olisi päässyt.

Vierailija
14/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei tämä haave nyt auraukseen kaadu :) Mutta kertokaa lisää mitä mieleen tulee kaikkia ongelmakohtia. Miten tuo rahoitus, miten tällaiseen "mökkilainaan" suhtaudutaan pankissa?

Vierailija
15/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku tuolla jo mainitsikin rakennuksen pitää olla tarkoitettu vakituiseen asumiseen. Vapaa-ajan asunnossa et voi olla kirjoilla, kiinteistövero ja esim. jätemaksu on korkeampi kuin vakituisilla asukkailla. Mutta eiköhän noita vanhoja mummonmökkejä tosiaan markkinoilla ole, jotka täyttävät vakinaisen asumisen kriteerit. Tosin jätevesijärjestelmä viihin pitää taatusti uusia.

Jos halvalla löydät ja saat käsirahaakin säästettyä, luulisin pankin sinulle lainan myöntävän. Olen kyllä kuullut tarinan pariskunnasta, joka halusi ostaa pienen vanhan talon maaseudulta, eikä pankki myöntänyt lainaa, koska talon jälleenmyynti olisi ollut pankin mielestä lähes mahdotonta. Ei kai tuo selviä, kuin kysymällä sieltä pankista.

Vierailija
16/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mökkiin saa lainaa jos on omaa rahaa kasassa myös. Meillä kokemus kyllä jo kuuden vuoden takaa, muistaakseni noin 1/3  tai 1/4 osa oli käteistä kun ostettiin ja loppu rahoitettiin lainalla. Laina on maksettu takaisin jo useampi vuosi sitten (maksettiin asunnon myynnin yhteydessä) joten en ihan tarkkaan valitettavasti muista... Kannattaa tarkistaa omasta pankista. Välttämättähän mökillä ei vakituisesti voi asua (tarvitset siis toisenkin osoitteen), käytännössä mökillä voi kuitenkin viettää ison osan vuotta ilman, että siihen on millään viranomaisella mahdollisuutta puuttua.

Vierailija
17/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku tuolla jo mainitsikin rakennuksen pitää olla tarkoitettu vakituiseen asumiseen. Vapaa-ajan asunnossa et voi olla kirjoilla, kiinteistövero ja esim. jätemaksu on korkeampi kuin vakituisilla asukkailla. Mutta eiköhän noita vanhoja mummonmökkejä tosiaan markkinoilla ole, jotka täyttävät vakinaisen asumisen kriteerit. Tosin jätevesijärjestelmä viihin pitää taatusti uusia.

Jos halvalla löydät ja saat käsirahaakin säästettyä, luulisin pankin sinulle lainan myöntävän. Olen kyllä kuullut tarinan pariskunnasta, joka halusi ostaa pienen vanhan talon maaseudulta, eikä pankki myöntänyt lainaa, koska talon jälleenmyynti olisi ollut pankin mielestä lähes mahdotonta. Ei kai tuo selviä, kuin kysymällä sieltä pankista.

Toisaalta tällainen mummonmökkiajatus olisi niin edullista asumista ettei korkeammat jätekulut haittaisi? Nyt menee vuokraan 800 eur kuukaudessa ja kun lapset lähtevät pesästä, on pakko muuttaa pienempään tai tehdä jotain koska en voi yksin jäädä joka tapauksessakaan näin isoon asuntoon. Ehkä mä vähän uskallan alkaa haaveilla tällaisesta mummonmökistä ja pikku hiljaa säästellä rahaa siihen. Vaikka sitten se 20 000 eli isompi summa.

Vierailija
18/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mulla siis mikään pakko ole nimenomaan mökkiä ostaa, huomasin vain että olivat mielestäni halvempia kuin asuinrakennukset. Mutta mietin myös sitä että kyllä täytyy olla sisävessa ym. mukavuudet :)

Vierailija
19/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövero on mökistä isompi kuin vakituisesta asunnosta. Ja kuten monet jo maininneet, kirjojaan ei voi mökille siirtää. Kun olet vailla vakituista osoitetta, moni asia saattaa hankaloitua varsinkin viranomaisten kanssa asioidessa. Yksi vaihtoehto on kysyä sukulaisilta tai kavereilta jos saisi muuttaa kirjansa sinne, toki se taas voi vaikuttaa esim. asumistukeen.

Eli paras olisi löytää mummonmökki joka on tehty vakituiseen asumiseen, sellaisia taatusti on, vaikka viime vuodet sitä olisinkin käytetty mökkinä.

Oletko aiemmin asunut omakotitalossa? Pelkkä laina on vain osa kuluista, lisäksi tulee tiemaksut, jätemaksut, nuohous, kiinteistövero, lämmityskulut, sähkö, vesi (jos kunnan vesijohdossa) ja varmasti vanhassa talossa on aina jotain remonttia.

Vierailija
20/61 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero on mökistä isompi kuin vakituisesta asunnosta. Ja kuten monet jo maininneet, kirjojaan ei voi mökille siirtää. Kun olet vailla vakituista osoitetta, moni asia saattaa hankaloitua varsinkin viranomaisten kanssa asioidessa. Yksi vaihtoehto on kysyä sukulaisilta tai kavereilta jos saisi muuttaa kirjansa sinne, toki se taas voi vaikuttaa esim. asumistukeen.

Eli paras olisi löytää mummonmökki joka on tehty vakituiseen asumiseen, sellaisia taatusti on, vaikka viime vuodet sitä olisinkin käytetty mökkinä.

Oletko aiemmin asunut omakotitalossa? Pelkkä laina on vain osa kuluista, lisäksi tulee tiemaksut, jätemaksut, nuohous, kiinteistövero, lämmityskulut, sähkö, vesi (jos kunnan vesijohdossa) ja varmasti vanhassa talossa on aina jotain remonttia.

En ole asunut aiemmin omakotitalossa. Ja tiedostan kyllä tuollaiset salakulut jota ei tajua ajatelleeksikaan. Ajattelen kuitenkin että pystyn nyt maksamaan yksinhuoltajana vuokraa 800 eur kuukaudessa niin enköhän tuollaisesta mummonmökistäkin selviydy? Kunhan löytyy sellainen missä ei ole homeongelmia tai jotain asbestijuttuja?