Mitä mieltä vesirokkorokotteesta?
Lapsi 3,5v on vaikea atoopikko, iho kutisee kovasti (kaikista rasvauksista ym. varotoimista huolimatta..) ja pahimpina aikoina raapii itseään koko ajan ihan ihon rikki. Viime talvi oli pitkien pakkasten ja paksun vaatetuksen takia ajoittain tosi vaikea ja iho tulehtuikin.
Vesirokkoa ei ole vielä ollut ja pelkään sitä todella jos sattuisi vielä sellaiseen vaiheeseen jossa iho on jo muutenkin huonossa kunnossa. Pelkäänpä että ihotautisairaalan reissu tulisi. Olen lukenut, että mm. vaikeille atoopikoille on tätä rokotetta harkiten jopa suositeltu ja syöpäpotilaathan saavat sen automaattisesti.
Olenkin nyt harkinnut vesirokkorokotteen antamista seuraavalla neuvolakäynnillä. Senhän voi omalla kustannuksellaan antaa, koska ei kuulu neuvolan rokotusohjelmaan. Tietysti lääkärin suostumus ja resepti tarvitaan.
Nyt kyselisin millaisia kokemuksia ja mahdollisia haittavaikutuksia on tullut ko. rokotteesta vai onko kukaan ottanut? Rokotteestakin kun voi kuulemma tulla lievää ihottumaa ja jotain muita oireita.
Meillä kanssa 3-vuotias atoopikko,jolle otin vesirokkorokotuksen vuosi sitten talvella. Itse rokotteesta ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Viime tavena poika sitten joutui kerhossa vesirokkokontaktiin ja sairastui rokotuksesta huolimatta vesirokkoon. Tauti oli kuitenkin todella lievä-pari päivää kuumetta (tosin korkeaa), päänsärkyä ja muutamia näppylöitä,jotka eivät edes kutisseet. Tauti oli ohi kokonaan kolmessa päivässä. Suosittelen kyllä rokotuksen ottamista. Olen varma,että tauti olisi ollut paljon rajumpi ilman rokotusta,koska kyseessä atoopikko.