Luitteko Tiina kirjoja lapsena?
Olen 80-luvulla syntynyt mutta Anni Polvan Tiina - kirjasarja oli lempparini varhaisteininä.
Tiinan maailma oli jotenkin niin viaton verrattuna omaan kouluaikaan ja se varmaan siinä vetosi kun en oikein pärjännyt oman koululuokkani sosiaalisissa kuvioissa. Tiina kyllä ärsytti minua täydellisyydellään, mutta oli samalla myös esikuva ja ihailunkohde. Juha oli tietysti ihana ja toivoin että minullakin olisi sellainen paras kaveri.
Nyt jälkeenpäin mietin että kirjassa Tiina pärjäsi hyvin sen takia että kaikki miehet pitivät häntä niin hyvänä tyyppinä ja pitivät hänen puoliaan. Naiset kun välillä suhtautuivat häneen vähän karsaasti.
Olisipa hauskaa jos Polva olisi kirjoittanut kirjan Tiinan aikuisuudesta. Mitäköhän hänestä tuli ja miten heille Juhan kanssa kävi. Tiina taisi olla nuori aikuinen joskus 70-luvulla. Voisin kuvitella että se naisten vapautumisen aikakausi sopi hänen luonteelleen hyvin.
Kommentit (28)
Luin Tiinat aikanaan, olen 60-luvun lopulla syntynyt. Kaksi asiaa mitä tulee äkkiä mieleen:
muistan, kuinka sijoitin lukiessani nimenomaan Tiinoja ne yhteen aika lähellä olevaan taloon ja sen läheiseen ympäristöön. Nytkin kun luin näitä tuli heti tuo miljöö mieleen. Tiedä häntä johtuiko siitä ( tämä tuli mieleen vasta nyt), kun kyseisessa talossa asui tuttavaperheemme, joilla oli Tiina-niminen pikkutyttö. Tuota Tiinaa en kuitenkaan koskaa kirjojen Tiinana ajatellut.
koulussa olisiko ollut vitosella piti lukea joku kirja ja esitellä sitä luokalle. Olin varsinainen lukutoukka ja kirjoja meni koko ajan useita, niin en suinkaan lukenut noilla tunneilla vain yhtä kirjaa. Kerran mukanani oli Tiina-kirja ja se sattui loppumaan kesken tunnin, jonka opettaja hUomasi. Opettaja sitten käski minun esitellä sitä kirjaa. Ja niin tein. Palautteessa ope mainitsi sivulauseessa jotenkin halveksivaan sävyyn, jotakin Polvasta. Tätä jäin ihmettelemään ja olin sisäisesti nolo, kun olin kirjasta kertonut. Kenellekään en koskaan asiasta puhunut.
Luin, 70-luvulla ja tykkäsin kovasti, vaikka minäkin olen elänyt ihan erilaista lapsuutta ja nuoruutta.
Tampereella on itse asiassa Tiina-raitti, jolla pystyy kävelemään Tiinan tuttuja paikkoja, jotka tietysti ovat kovasti muuttuneet Tiinan ajoista.
Edelleenkin harmittaa kovasti, kun en päässyt Tiina-raitille silloin kun se avattiin, siellä olisi silloin ollut opastettu kävely!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:00"]
Luin ja tykkäsin, vaikka monet asiat tuntuivatkin 80-luvun lapsesta oudolta. Tämä gradu oli mielestäni kiinnostava (Tiina ja jälleenrakentamisen aika – Anni Polvan Tiina-kirjat kontekstuaalisin silmin): https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19751/URN_NBN_fi_jyu-200903241218.pdf?sequence=1
[/quote]
mielenkiintoinen gradu varmaan, mutta aika huonoa kieltä, ei jaksa lukea.
En ole lukenut.
Luin aika pitkälti pelkkää fantasiakirjallisuutta. Lasten ja nuorten fantasiakirjat olivat mielestäni liian lyhyitä ja juoneltaan köyhiä, joten vaihdoin aikuisten puolen fantasiaan noin 10-vuotiaana. Alkoi lukeminenkin jälleen maistua kun sai vähän monimutkaisempia juonikuvioita ja parempaa kuvailua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 13:00"]
Luin ja tykkäsin, vaikka monet asiat tuntuivatkin 80-luvun lapsesta oudolta. Tämä gradu oli mielestäni kiinnostava (Tiina ja jälleenrakentamisen aika – Anni Polvan Tiina-kirjat kontekstuaalisin silmin): https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19751/URN_NBN_fi_jyu-200903241218.pdf?sequence=1
[/quote]
mielenkiintoinen gradu varmaan, mutta aika huonoa kieltä, ei jaksa lukea.
[/quote]
Joo, tuota lukiessa olisi tehnyt mieli käyttää punakynää oikein kunnolla!
-21
Luin kaikki mitä kirjastosta löytyi ja niistä eiliseen kirja -ketjuun myös kirjoitin. Luin myös kaikki Polvan muut kirjat vähän vanhemmille ja tykkäsin silloin, enää ei varmaan enää uppoisi. :) 1974 olen syntynyt.
Luin ja tykkäsin. Taisi olla ensimmäisiä kirjasarjoja, jotka luin. Pari kesää takaperin luin fiilistelyn vuoksi kirjat uudestaan, ja henkilöiden mielipiteet ja sen ajan tunnelma nousi erilailla esiin. Juhakin tuntui olevan aika sovinistinen.
Ensimmäiset mielikuvat Tiinasta ovat, että hän on raisu ja poikamainen, mutta tarkemmin luettuna, kyllähän Tiina käy ikkunaostoksilla, leikkii prinsessaa ja keräilee mietelauseitakin.