Mikä hampaidenpesussa on monelle niin vaikeaa tai vastenmielistä?
Toisessa ketjussa joka toinen sanoi että pesee hampaat max kerran päivässä ellei vaan paria kertaa viikossa.
Mulle opetettiin pikkupennusta asti että hampaat harjataan aamulla ja illalla. Siinä ei tarvii edes kastella mitään ja homma kestää kaksi minuuttia.
Kommentit (41)
En tiedä, mutta olen lapsesta saakka vihannut hampaidenpesua. Muistan joskus harjanneeni hammasharjalla kynsiharjaa saadakseni aikaan tyydyttävän äänen oven takana hampaidenpesuani vahtivalle äidille. Nykyisin pesen kahdesti päivässä, joskus kolmestikin, mutta joka kerta se tuntuu hirveältä vaivalta.
Pesen kyllä aina aamuisin ja iltaisin, mut se on vaan todella tylsää päivittäistä pakkopullaa.
Todella vastenmielistä. Saa minut yökkimään ja melkein oksentamaan. Verensokerin mittaus ja insuliinin pistäminenkin on paljon miellyttävämpää. Voisin pistää vaikka kuinka monta kertaa päivässä. Voisiko sillä pistämisellä korvata hampaiden pesun?
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella kuinka huonossa kunnossa hampaat on jos ei pese kuin kerran päivässä eikä iltaisin puhdista hammasvälejä
Oon 47-vuotias, mulla ei ole ikinä paikattu yhtäkään reikää, hammaskiveä poistettu joskus rutiinisti vähän. Kun menen hammaslääkäriin ja avaan suuni pääsee hammaslääkäriltä välillä että "oho".
Pesen ihan aina aamulla hampaat, iltaisin usein jää. Hammasvälejä putsaan aivan satunnaisesti.
Myöskään kolmella lapsellani ei ole ikinä ollut reikiä, nuorinkin on nyt 13 v. Toki olen heille opettanut hampaiden harjaamisen kahdesti päivässä, mutta nykyisin alkaa jo olla heidän omalla vastuullaan tekevätkö noin vai eivät.
Ei kaikilla ole niin surkea hammasluu että jatkuvasti pitäisi olla hinkkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Niillä vihloo hampaita ja ikenet vuotaa verta joten ei varmaan huvita harjata.
Mitenhän tuosta ientulehduksesta voisi päästä eroon... Mahtaisiko huolellinen hampaiden ja hammasvälien puhdistus auttaa?
Haaveilin lapsena pilleristä, joka korvaisi hampaidenpesun. Ei ole vielä tullut markkinoille.
Siinä vaiheessa kun parodontiitti iskee, niin varmaan alkaa kaduttamaan, että on laiminlyönyt hammaskalustonsa hoidon.
En itsekään kärsi reikiintymisestä enkä edes hammaskivestä, mutta ikääntymisen myötä hammastaskut voivat syventyä ( jotkut verenpainelääkkeet saattavat edesauttaa tätä) ja siksi harjaan edelleenkin kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla ja käytän lisäksi väliharjoja.
N64v.
Sellaista ei voi suudella, joka ei pese hampaitaan :(
Itselleni ihan mahdotonta kuvitella että en pesisi.
Pesen aamulla, usein töissä lounaan jälkeen, aina jos lähden illalla kotoa ulos (esim. ravintolaan, elokuviin), sekä illalla ennen nukkumaanmenoa. Eli 2-4 kertaa päivässä.
Järkyttävintä on kun aamulla joukkoliikennevälineessä uniset ihmiset haukottelevat suu ammollaan - tiedoksi että me kanssamatkustajat haistamme että ette ole viitsineet hampaitanne pestä.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilin lapsena pilleristä, joka korvaisi hampaidenpesun. Ei ole vielä tullut markkinoille.
Minä haaveilen nykyisin pilsneristä joka korvaisi hampaidenpesun.
-Arska
Vierailija kirjoitti:
Pesen aamulla, usein töissä lounaan jälkeen, aina jos lähden illalla kotoa ulos (esim. ravintolaan, elokuviin), sekä illalla ennen nukkumaanmenoa. Eli 2-4 kertaa päivässä.
Järkyttävintä on kun aamulla joukkoliikennevälineessä uniset ihmiset haukottelevat suu ammollaan - tiedoksi että me kanssamatkustajat haistamme että ette ole viitsineet hampaitanne pestä.
Tiedoksi että kahvinjuojan hengitys haisee pahalle, vaikka kuinka hinkkaisi hampaitaan. Aamuharjauksen raikkaus on tuhottu sillä juoksukahvilla, jonka kannat bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi että kahvinjuojan hengitys haisee pahalle, vaikka kuinka hinkkaisi hampaitaan. Aamuharjauksen raikkaus on tuhottu sillä juoksukahvilla, jonka kannat bussiin.
Samalla logiikalla kaikkien aamuharjauksen raikkaus on tuhottu ihan millä tahansa mitä sinne suuhun laitetaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla kaikkien aamuharjauksen raikkaus on tuhottu ihan millä tahansa mitä sinne suuhun laitetaan myöhemmin.
Niinhän se onkin. Kenenkään hönkä ei ole raikas juuri tuntia pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella kuinka huonossa kunnossa hampaat on jos ei pese kuin kerran päivässä eikä iltaisin puhdista hammasvälejä
Mun hampaita on aina kehuttu hammaslääkärissä, vaikka pesen vain kerran päivässä enkä käytä yleensä hammaslankaa. Hinkkaan illalla hampaita todella pikkutarkasti, en vain sutaise sieltä täältä. En ole aamuihminen, olen aamuisin ihan tokkurassa ja meinaan myöhästyä joka paikasta tämän takia. Ei ole aikaa hampaiden pesuun, kun muihinkin rutiineihin menee kaikki se kallisarvoinen aika.
Tavoitteeni on pestä hampaat kahdesti päivässä, mutta usein epäonnistun.
Siitä on suuri etu, jos rutiinit on opetettu jo lapsena! Mulle ei kunnolla opetettu hampaidenharjausta ja muita rutiineja. Yritän opetella elämäni rutinoittamista jatkuvasti, mutta se on ihmeen vaikeaa. Olen 27, eikä edes niin yksinkertainen asia kuin hampaidenharjaus ole vieläkään tullut rutiiniksi, vaan joka kerta se vie aivokapasiteettia ja vaatii tahdonvoimaa.
Ketuttaa. Ne henkiset voimat jotka menee rutiinien ylläpitoon, on pois kaikesta "edistyksellisemmästä".
Pidän nykyään rutiineista kirjaa, jotta saisin ne helpommin tehtyä. Esimerkiksi viimeisen n. 5 viikon aikana olen pessyt hampaat aamuisin lähes 9 aamuna 10:stä. Mutta iltaisin vain keskimäärin noin joka 3. päivä.
Suurin epäonnistumista selittävä tekä iltaisin on varmasti väsymys. Väsyneenä tahdonvoimaa on tunnetusti vähemmän.
Toinen syy on ruokarytmin epäsäännöllisyys, kun en ole oppinut koskaan ruokailurutiinejakaan. Normaalien aterioiden sijaan syön useita pieniä määriä kerrallaan. En välttämättä syö jonain päivänä yhtään varsinaista ateriaa, vaan nappaan monta kertaa jotain pientä suuhuni. Normaalit ihmiset jotka syövät iltapalan, pesevät hampaansa iltapalan jälkeen. Eli rutiinit loksahtavat kohdilleen ja on helppo määritellä hetki jona hampaat pesee. Kun mä syön illalla, odotan vaikkapa puoli tuntia että pesen hampaat (koska niitä ei kannata pestä heti syömisen jälkeen), mutta sitten ehtiikin tulla uudestaan pikkunälkä ja syön taas jotain pientä... ja tämä toistuu, kunnes olen liian väsynyt pestäkseni hampaat.
Hampaidenharjaus ei myöskään ole kovin mukavaa näistä syistä:
- hammastahna kirvelee silmiin ja kieleen
- tahna kuivattaa suuta
- herkkä oksennusrefleksi.
Kirvelyvaikutusta yritän vähentää sillä, että joskus harjaan hampaat ensin vain vedessä kastetulla hammasharjalla ja lopuksi laitan hammastahnaa, jolla yritän harjata hampaat mahdollisimman nopeasti. Joskus myös käytän lasten hammastahnaa.
Suun kuivaavaa vaikutusta olen yrittänyt välttää käyttämällä apteekista ostamaani erityistä (ylikallista) hammastahnaa, mutta se ei puhdista kunnolla, joten en sitä korvin usein käytä.
Toivoisin jo pääseväni näistä elämän perustason tehtävistä nextille levelille, mutta mä varmaan vielä vanhana mummonakin taistelen pelkkien rutiinien kanssa.
Mulla syy on ihan silkka laiskuus, ei vaan jaksaisi tehdä sitäkään, vaikka kahden minuutin hommasta on kyse. Nykyään kyllä pesen hampaani säännöllisesti, koska opin kantapään kautta, etten kuulu niihin onnekkaisiin, jotka voivat olla hampaitaan harjaamatta, mutta ärsyttävää hommaa se on silti.
Minulla on lapsesta asti ollut helposti reikiintyvät hampaat. Lapsena aina sanottiin että hampaat pitäisi pes mutta eipä sitä oikein valvottu eikä usein muistutettu. Muuten pesin hampaat 2 kertaa päivässä mutta aikuisena sairastuin masennukseen niin silloin repsahti. Nykyään kyllä pesen 2 päivässä ja käytän hammaslankaa, lapset olen opettanut hyvään hampaidenhoitoruutiiniin. Hampaat ei puhdistu ilman lankaamista ja koska kärsin kuivasta suusta, käytän usein myös erikoishammastahnoja ja joskus suuvettä.
Jos jostain syystä hampaat on pesemättä se on äärimmäisen epämiellyttävää. En halua paljon suuta aukoa ja puhekkin muuttuu ihme sössöttämiseksi. Koska se pesemätön suu haisee ihan oikeasti.
Mulla hampaat reikiintyvät ihan silmissä joten pitäisi pestä suositusten mukaan ja paremminkin. En kuitenkaan ihan tuossa onnistu, koska iltaisin jätän puuhan liian myöhään (nukkumaanmenohetkeen) enkä jaksa enää paneutua kunnolla. Aamuisin oksennusrefleksi. Pesu onnistuu jos teen sen tokkurassa heti herättyäni, muttei enää myöhemmin esim aamupalan jälkeen. Tulee siis ihan rehellisesti oksennus.
Itse asiassa kerran päivässä pesemällä ne pysyivät itselläni ainakin hyvässä kunnossa. Nykyään pesen tosin kaksi kertaa päivässä, eli aamuin ja illoin.