Onko kellään muulla ollut kamalat LONKKAseudun kivut raskausaikana?
Minulla alkoi lonkat (tai jostain lonkka-pakara-reisi-seudulta) kipuilla jo varhaisessa vaiheessa raskautta ja nyt kun viikkoja on kohta 34, on kivut välillä ihan tajuttomat.
Kivut ilmenevät yleensä niin että kun kävelen tai kumarrun tai muuten menee lonkka tiettyyn asentoon, niin vihlaisee kuin puukko työnnettäisiin pakarasta sisään.
Liikunta pahentaa kipuja, esimerkiksi eilen tein vähän tavallista pidemmän lenkin niin koko ilta oli yhtä helvettiä kun koko pakaraa ja jalkaa särki niin kamalasti eikä kävelemisestä meinannut tulla mitään, jouduin ottamaan särkylääkettäkin mikä ei kyllä auttanut. Muutaman tunnin levolla sitten vähän helpotti.
Onko kenelläkään muulla ollut tällaista?
Pelottaa vaan että miten pärjään loppuraskauden, jos tämä pahenee? Joudunko vaan lepäämään loppuajan (hankalaa taaperon kanssa)?
Pystyykö lääkäri tekemään asialle mitään?
Kommentit (7)
Kävin synnytyksen jälkeen (kun vaan jatkuivat) muutaman kerran osteopaatilla hoidattamassa, ja ne hävisivät sillä! Suosittelen muillekin!
Osteopatia muuten auttoi myös koliikkivauvaani, vauvan hermokipuitkut loppuivat parin hoidon jälkeen.
Lonkat löystyvät synnytystä varten. Kandee välttää rasitusta. Jos sulla muita lapsia, yritä saada joku toinen ulkoiluttamaan heitä. Ja mies hoitamaan muita asioita. Mulla parani, kun välttelin rasitusta. Loppuraskaus sujui ilman kipuja.
Alkoivat raskausviikolla 17 ja jatkuivat synnytykseen asti. Ei niille voinut mitään tehdä, ainakaan minä en saanut mitään apua neuvolasta/ lääkäristä. Mulla oli yötkin aika pahoja, nukuin noin 10 tyynyä ympärillä, jalkojen välissä, ties missä tukemassa ja tuomassa helpotusta, mutta ei niistä ollut oikein apua kuin ehkä noin minuutiksi.
Ainoa lohtu siis tarjota sinulle on, että mulla kivut hävisivät kyllä samantien kun synnytys oli ohi...
Koita kestää!
Itse en pystynyt viimeisinä parina kuukautena kävelemään kuin jotain sata metriä kerrallaan ja nyt se on taas alkanut vaivaamaan. (Vaikka en ole raskaana, kuopus kohta 3-v.)
Varmaan lantion alueen liitosten löystyminen myös aiheuttaa vaivoja.
Vältä ainakin kumartamisia ja etukenoasentoja; kun esim. puet taaperoa mene kyykkyyn (jos vaikka laitat takin vetoketjua kiinni tms.)
Kannattaa varmaan käydä lääkärissä, hän tietää onko mitään lääkkeitä joita voisit käyttää vaikka olet raskaana. (Itselläni on ollut esim. lihasrelaksanttia, mutta se on kolmiolääke.)
Täältä lähtee sinulle ap iso myötätuntohali, itse tunnen vastaavaa kipua jalassa tätä kirjoittaessanikin.
Voimia!
jotenkin löystyneet, pienikin väärä asento niin tulee kamala kipu. Ja viikkoja nyt 14.
Häpyliitoskipuja oli aikaisemmissa, mutta lonkka- ja iskiaskivut tulivat vasta viidennessä raskaudessa. Itse kysyin neuvolalääkäriltä, että voisiko akupunktiosta olla apua. Hänenen mielestään siitä ei ainakaan haittaa ole ja niinpä kävin tällä neuvolalääkärillä akupunktiossa 34. - 37. viikolla. Sain siitä valtavan avun iskiaskipuihin. Siis aivan uskomatonta oli, kun en pystynyt lääkäriin kävelemään vajaan kilometrin matkaa, niin akupunktion jälkeen suorastaan liitelin takaisin kotiin, ilman mitään kipuja ja vihlaisuja. Kivut myös pysyivät hyvin hallinnassa aina seuraavaan käsittelyyn asti ja loppua kohti helpottivat aivan siedettäviksi.
auttanut särkyihin hiukan.