Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys linja-auton stop-merkeistä?

Vierailija
21.03.2013 |

Sarjassamme turhia kysymyksiä, mutta tämä asia vaivaa minua: mitä tapahtuu, jos painaa linja-auton stop-merkkiä, jossa on lastenrattaiden kuva? Ainahan kaikki ovet aukeavat bussin pysähtyessä, eli ei voi tarkoittaa sitä, että kuski tajuaisi avata keskimmäisen oven.

Toinen kysymys: kun painan stop-merkkiä, kuuluu kaksisointuinen ääni (esim. pim pom). Joskus samassa bussissa tulee kuitenkin paljon pidempi pysähtymismerkki (esim. pim pam pom). Mistä tämä johtuu? Eli näin siis Oulussa..

Että tälläisiä tärkeitä kysymyksiä tänään :) !

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenratasnappia jos painaa, niin ilmeisesti kuljettajalle menee tieto siitä, että on hitaasti liikkuva ihminen poistumassa autosta, ja kuljettaja osaa varautua siihen. Näin mulle on selitetty.

Vierailija
2/6 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:52"]

Lastenratasnappia jos painaa, niin ilmeisesti kuljettajalle menee tieto siitä, että on hitaasti liikkuva ihminen poistumassa autosta, ja kuljettaja osaa varautua siihen. Näin mulle on selitetty.

[/quote]

Niin ja se pitempi "pim, pam, pom" kuuluu siitä vaunupainikkeesta ilmoittaen, että nyt on hitaita liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miten se mihinkään vaikuttaa onko hidas vai nopea ihminen? Miksi se täytyisi erikseen tietää? Täytyyhän sen kuskin katsoa milloin kaikki poisjäävät on oven ulkopuolella ennen kuin sulkee ovet.

Eiköhän se ole merkki siitä, että kuski tajuaa laskea bussin lattiaa että vaunujen kanssa pääsee ulos ja ehkä ajaa vielä tarkemmin siihen jalkakäytävän viereen.

Eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla kaikki ovet avaudu automaattisesti.

Vierailija
4/6 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:59"]

Häh? Miten se mihinkään vaikuttaa onko hidas vai nopea ihminen? Miksi se täytyisi erikseen tietää? Täytyyhän sen kuskin katsoa milloin kaikki poisjäävät on oven ulkopuolella ennen kuin sulkee ovet.

Eiköhän se ole merkki siitä, että kuski tajuaa laskea bussin lattiaa että vaunujen kanssa pääsee ulos ja ehkä ajaa vielä tarkemmin siihen jalkakäytävän viereen.

[/quote]

Kun ei se kuski aina näe. Siksi esim. vanhuksia ja liikuntarajoitteisia kehotetaan painamaan sitä nappia. Ja sellainen nappi on myös matalalattiabusseissa, joissa kuski ei voi "laskea lattiaa".

Kun mä kuljin keppien kanssa, kuski sanoi mulle erikseen, että kun oon poistumassa, paina sitä lastenrattaat-nappia, niin tietää, että mä oon siellä ja liikun hitaammin ku muut, jotka vaan loikkaa pois.

Vierailija
5/6 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:59"]

[/quote]

Miten niin avaudu automaattisesti?

No ei tietenkään avaudu automaattisesti, se kuski ne avaa ja sen takia sitä nappia pitää painaa, että se tietää, kun joku on jäämässä pois.

Vierailija
6/6 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Oikea vastaus on se, että jos bussissa on se ominaisuus, bussi voi ns. "niiata" jalkakäytävää kohti, helpottaen lastenvaunumatkustajien poistumista. Lisäksi kuski voi varautua siihen että poistuva matkustaja voi avata keskiovilla sijaitsevan rampin.