Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko karenssi jos en ota opiskelupaikkaa vastaan?

Vierailija
15.03.2019 |

Olen työtön tällä hetkellä ja haaveilen opiskelusta yliopistossa. Tarkoitus on hakea yhteishaussa. Jos satun pääsemään niin opiskelu riippuu siitä, miten miehen työtilanne muotoutuu. Jos saa olla nykyisessä duunissa niin voin opiskella. Jos ei niin en voi, koska ei ole varaa. Jos saan opiskelupaikan enkö voi ottaa vastaan rahatilanteen vuoksi niin tuleeko minulle karenssi jos en ole ehtinyt saada töitä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi hieman samanmoinen kysymys. Mieheni sopi virkailijansa kanssa jouluna, että mies hakee yhteishaussa toisen asteen opintoihin, jolloin saa opiskella työttömyysetuudella. 

Mies haki yhteishaussa ja virkailija laittoi eilen miehelle sähköpostia, että ei saakaan opiskella työttömyysetuudella, kun on alle 25v, oli muistanut miehen iän väärin. Mies on yrittänyt saada virkailijaansa kiinni kysyäkseen, pitääkö hänen nyt ottaa opiskelupaikka vastaan jos sinne pääsee, koska se suunnitelmaan on kirjattu, vai tuleeko siitä sitten karenssia.

Tietäisikö joku täällä?

Vaikka se ei olisi suunnitelmassa, niin alle 25v ilman ammatillista koulutusta oleva menettää etuuden, jos ei mene opiskelemaan (tai jos ei edes hae opiskelemaan).

Miehelläni on koulutus, mutta vaihtaa alaa huonon työllisyyden takia, siksi tuosta koulutuksesta puhuikin virkailijansa kanssa ja tuo suunnitelmaan merkittiin.

Vierailija
22/27 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä hakemista mihinkään tarvitse ilmoittaa. Eikä pääsykokeiden etenemistä. Vasta kun on saanut paikan, tehdään paperit omaehtoista opiskelua varten. Eli syksyllä voi oppilaitokseen ilmoittaa, että ei aloita opintoja ja silloin työttömyys jatkuu. Sitä kyllä ihmettelen, että kun kouluihin on nykyään niin vaikea päästä, niin kuka jättäisi menemättä ja valitsisi työttömyyden. Kun ei niitä töitäkään välttämättä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa rakentaa elämää miehen varaan. Otat opiskelupaikan jos saat ja oot kiinnostunut. Saat asumistuen, opintotuen, muuta yksin asumaan soluasuntoon ja voitte viettää viikonloput yhdessä. 

Vierailija
24/27 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa rakentaa elämää miehen varaan. Otat opiskelupaikan jos saat ja oot kiinnostunut. Saat asumistuen, opintotuen, muuta yksin asumaan soluasuntoon ja voitte viettää viikonloput yhdessä. 

Huh! Täällä ollaan taas niin v•tun tietäviä. En ole omakotitalosta maalta muuttamassa minnekään soluun. Enkä ottamassa avioeroa tukien takia. Jos opintotuki on 250€ kk niin ei sillä paljon elellä. Ja opintolainaa on ennestäänkin.

Vierailija
25/27 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työtä haen koko ajan.

Vierailija
26/27 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sä pääset yliopistoon opiskelemaan haluamaasi alaa ei ole itsestään selvyys. Jos paikan saat, niin kyllä sun se paikka kannattaa ottaa vastaan. Jos yhtään ajattelet asiaa eteenpäin, niin ekan vuoden jälkeen voit hakea oman alasi kesätöihin ja muutaman vuoden päästä tienaatkin jo mukavasti tehden päivät itselle mieluisia asioita. Opinnot kestää muutaman vuoden ja saat lisärahaa vaikka "hanttihommista". Miehesi työllisyys tai työttömyys on huono tekosyy olla ottamatta opintopaikkaa vastaan. Toivottavasti miehesi kuuluu työttömyyskassaan, että saa ansiosidonnaista jos työttömyys iskee - tätä saa aika pitkään, jolloin hän varmasti saa uuden työn.

En tullu kysymään sun mielipidettä asiaan. Ehkä itse tiedän oman tilanteeni onko mahdollista vai ei opiskella. Eikä ole kun lainat niskassa, jos mies ei saa pitää nykyistä työpaikkaansa. Sitten on unohdettava.

Noh? Vastaus alkuperäiseen kysymykseen?

Mulla on TE-toimiston virkailijalta kirjallinen lausunto siitä, että ei tarvitse ottaa opiskelupaikkaa vastaan jos elämäntilanteen vuoksi ei pystykään opiskelemaan.

Mutta homma menee siis niin, että päästyäsi sisään, sinun pitää ensin ottaa se paikka vastaan ja vasta sitten haet omaehtoiseen opiskeluun lupaa. Lupa joko myönnetään tai ei myönnetä, mutta siinä vaiheessa olet jo opiskelijan statuksella ja sitten on tulkinnan varaista voitko olla aloittamatta opintoja ja "päästä" takaisin työttömäksi kun olet paikan vastaanotettuasi oikeasti jo päätoiminen opiskelija.

2016 syksyllä alkaneisiin opintoihini en nimenomaan saanut hyväksyä paikkaa ennen kuin päätös omaehtoisesta opiskelusta oli tehty. Eli jos olisin hyväksynyt opiskelupaikan ennen tuota päätöstä, en olisi saanut opiskella työttömyyskorvauksella. Onko tämä ehtinyt jotenkin muuttua tämän parin vuoden aikana? Tarkoitus olisi kokeilla hakea omaehtoista ensi vuodelle jatkokoulutusta varten, vuosi on nyt siis edellisestä opiskelusta aikaa ja hakupaperit olen ensi vuodelle tehnyt jo

Hain vuosi sitten lupaa omaehtoiseen opiskeluun ja sain puoltavan päätöksen ja prosessi meni juuri noin: opiskelupaikka piti ottaa vastaan ja siitä piti saada oppilaitokselta todistus, vasta sitten haettiin omaehtoisen opiskelun lupaa.

Vierailija
27/27 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on siis jo tutkinto olemassa. Mutta jos haen yhteishaussa niin minun pitää siitä ilmottaa? Tai näkyyhän se varmaan et oon hakenu?

Mut jos saan päätöksen et saan paikan niin mun otettava se vastaan tai saan karenssin? Kun miehen asiat ratkee vasta kesällä. Kiva et asiat on tehty vaikeeks Suomessa.

Mitä ihmettä? Jos sulla on tutkinto, ei ole mikään pakko lähteä opiskelemaan. Luitko näitä vastauksia lainkaan?

Meinaatko että työttömänä on vaan täysin kouluttamattomia luusereita?

Pakko se melkeen on, jos hankittu tutkinto ei työllistä.

Itselläni on korkeakoulututkinto ja 25 vuotta töitä takana ja niin vaan opiskelen omaehtoisesti toista tutkintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi