Missä iässä "kuuluisi" lapsen olla päiväkuiva?
Meillä kun 2v 2kk poika ei todellakaan vielä tunnista pissähätäänsä ja kaveri kylässä kolme viikkoa nuoremman tyttönsä kanssa käydessä kauhisteli että meillä käytetään vielä vaippoja...
Meillä pottaillaan herätessä, ruuan jälkeen, ennen uloslähtöä ja sisään tullessa. Kakkahädän tunnistaa, mutta pissat tulee housuille ilman vaippaa ollessa. Paljon on kokeiltu olla ilman vaippaa, jospa oppisi hädän tunnistamaan ja ihan ilman housujakin on oltu. En ole kovin kummana pitänyt ettei osaa... mutta nyt kun kaveri noin kauhisteli ja sanoi ettei "kenelläkään hänen kavereiden lapsilla ole ollut tuossa iässä enää vaippaa" niin aloin ajatella että mites yleensä!?!
Kommentit (16)
Varmaan aika yksilöllistä. Tavallisesti lapset oppivat olemaan ilman päivävaippaa n. 1,5v - 2v, vaikka sitten yöllä vielä vaippaa pitäisikin. Eli ei nyt kohdallanne ole vielä kyseessä mikään hirmuisen hidas oppija, vaikka ehkä monet oppivatkin aiemmin. Kaikki aikanaan, jos kolmevuotiaana edelleen vaipat, niin sitten voi jo huolestua.
Meillä poika oppi päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana.
Siitähän on kai jotain tutkimustulosta ollut, että on oikeastaan parempi lapsen kehitykselle olla pidempään vaipalla. On kai jotenkin haitallista opettaa aikaisin vaipattomaksi.. Muistaakseni ainakin suoliston kehittymiseen vaikuttaa.
Mun lapset oppivat 2v. 8 kk, 3 v. 3 kk ja 2 v. 10 kk ikäisinä ja tätä on pidetty ihan normaalina. En tunne kuin yhden lapsen, joka on oppinut alle 2v., yleisempää on siinä 2-3 v. tienoilla.
5,5-vuotias on periaatteessa päiväkuiva mutta ei malta mennä vessaan ajoissa ja sitten pissii minne sattuu. Viimeksi eilen putsasimme yhdessä vessanpöntön ja lattian, kun ei malttanut nostaa pytyn kantta ylös ajoissa...:/
Onkohan yleistäkin adhd-pojilla?
Ei todellakaan tarvitse huolestua, jos ei heti kolmevuotiaanakaan ole kuiva. Mulla kaksi poikaa, toinen oppi päiväkuivaksi kesällä, kun marraskuussa täytti sitten jo neljä ja toinen oppi sinä kesänä kun täytti kolme. Ja yökastelua jatkui piiiiiiiiitkään vielä sen jälkeen. ja mitään vikaa ei missään ollut :) jokainen aikanaan vaikka välillä raskasta kuivaksi opettelun kanssa onkin
joku sanoi, että päiväkuivaksi vois opettaa kun yövaippa on kuiva. Ei pidä paikkansa! mun esikoinen oli päiväkuiva vähän alle 2v, yökuiva vasta vähän alle 5v! Yökuivaksi ei niin vaan opita, siihen vaikuttaa jokin hormoni. Päiväkuivaksi pakko-ppetettiin eli vaippa vaan pois. Oppi pian. Samoin kuopus n.2v2kk. Molemmat tyttöjä. Tutun poika taas oppi kuivaksi vasta 3v täytettyään. Mun mielestä meillä on opittu päivävaipattomiksi melko aikaisin. 2v2kk ei ole vielä vanha. Kesäaikaan on kyllä helpoin opetella, ei haittaa niin paljon, jos ulkona vahinko sattuu.
Kiitos teille!
No ajattelinkin että kaveri liioittelee ja halusi korostaa oman lapsensa erinomaisuutta, kun tyttö siis on jo päiväkuiva ollut reilusti ennen 2v.
Meillä pottaillaan edelleenkin, siitä kun on tulut rutiini ja vaippoja ainakin säästyy kun pottankin jotain saadaan! ;) Jossain vaiheessa varmasti oppii kuivaksi meidänkin napero... oppii sitten kun oppii! :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:23"]
Varmaan aika yksilöllistä. Tavallisesti lapset oppivat olemaan ilman päivävaippaa n. 1,5v - 2v, vaikka sitten yöllä vielä vaippaa pitäisikin. Eli ei nyt kohdallanne ole vielä kyseessä mikään hirmuisen hidas oppija, vaikka ehkä monet oppivatkin aiemmin. Kaikki aikanaan, jos kolmevuotiaana edelleen vaipat, niin sitten voi jo huolestua.
[/quote]
Et tiedä mistä puhut!
Lapsi oppii hallitsemaan rakkoaan vasta kaksivuotiaana, joten silloin alkaa vasta harjoittelu. Jos puolitoistavuotias käy pissalla potalla aina, niin se johtuu kyllä sitten siitä että äiti istuttaa lasta potalla jatkuvasti. Lapsiparka.. Kyllähän se pissa sinne tulee, jos juonnin jälkeen aina pistetään potalle, mutta se ei vielä merkitse sitä, että lapsi ymmärtäisi siitä jotain.
Omat lapseni ovat olleet erittäin nopeita tässä asiassa ja oppineet homman 2,5 vuotiaina.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:33"]
Siitähän on kai jotain tutkimustulosta ollut, että on oikeastaan parempi lapsen kehitykselle olla pidempään vaipalla. On kai jotenkin haitallista opettaa aikaisin vaipattomaksi.. Muistaakseni ainakin suoliston kehittymiseen vaikuttaa.
[/quote]
Juu,vaippafirmojen teettämiä "tutkimuksia"...
Minusta yli 4-vuotiaan kuuluisi olla päiväkuiva, että olisi normaalia. Ei kannata muista ottaa mallia sillä jokainen menee omassa tahdissa.
Tytöt yleensä oppivat kuivaksi ennen poikia, joten ei mikään ihme että kaverisi tyttö on kuiva. Ja muutenkin tuo on erittäin erittäin yksilöllistä eikä lapsia saisi tässä asiassa verrata keskenään. Meidän vanhin poika oppi kuivaki melko myöhään eikä kukaan ollut sitä mieltä että olisi ollut mitenkään outoa.
Aika yksilöllistä on, meillä ylivilkas poika täyttää kohta 3, tunnistaa kyllä, että pitäisi mennä potalle, mutta sitä ei sinne välttämättä aina ajoissa saa. Kesken leikkien ei varmastikaan onnistu. Ollaan oltu ilman vaippaa ja vaipan kanssa, äitini hermoilee enemmän kuin minä. Anoppini sanoi lohduttavasti, että kyllä se siitä vaipasta luopuu aikanaan. Jep, luopuihan tuo tutistakin ihan itse, ilman suurempia ongelmia, joten en stressaa vaikka äitini niin tekee ja osittain jopa syyllistää, kun meistä kaikki sisarukset ollaan oltu päiväkuivia alle 2 vuotiaina. No hyvähän hänen on sanoa, ollaan juostu omakotitalon pihalla koko kesä ilman vaippaa, kerrostalossa tuo nyt on vähän vaikeampi homma.
Kavereiden tyttölapset, ovat oppineet päiväkuiviksi aikaisemmin, kuin tuo minun poika, joten sukupuolestakin varmaan aika riippuvainen.
Anna ystäväsi kauhistella ja sano suoraan, että kyllä se lapsi aikanaan oppii, ihan ilman pakottamista :) älä hermoile ja stressaa, kyllä se vaippa aikanaan pois jää! Ota ihan rennosti ja nauti vanhemmuudesta :)
Kaippa se on aika yksilöllistä. Meillä on tytttö 1 v 8kk tunnistaa todellakin pissa hädän ym. Huutaa niin ku tapettu vaippaa. Syksyllä lapsi olisi jo ollut valmiis jättämän vaipan pois,mutta olin tyhmä ja uskoin muita. Lapsi siis kävi tuolloin potalla otti vaipan pois ihan itse. Teki pissat ja kakat pottaan. Mutta minä tyhmä äiti uskoin tuttava mammoja jotka sanoivat, että ei tuon ikäinen voi käydä vielä potalla. Yritin tosin väkisin pitää lapsella vaippaa (Olen idiootti). No nyt onkin sellainen tilanne, että kun ollaan vaikka suihkusta tulossa. Lapsi huutaa täydet vaippaa ja pissaa. Potalle ei enään suostukkaan istumaan vaan tahtoisi sen vaipan. Kiemurtelee väkisten potalta pois ja jotenkin en vaan pysty pitämään siinä sitä aikaa kun tekee pissansa. Huudattaa nyt toista tuntia. Reilun puolen tunnin jälkeen luovutan. Heti kun laitan vaipan niin tekee saman tien sinne. Meillä kyllä suostutan istuskelemaan potalla ilman vaippaa silloin kun ei ole hätä.
Minun neuvoni; Älä ikinä kuuntele muita vaan tee niin kuin itsestäsi parhaimmalta tuntuu. Sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät koska se on siihen valmis. Oli se sitten turhan aikaisten tai liian myöhään.
Lue vanhoja ketjuja (google varmasti löytää). Yksilöllistäon ja olen täälläkin aiemmin kommentoinut, että 2v 2kk iässäpoika meni päiväkotiin ja käytti vaippoja. Oli päiväkotiryhmänsä nuorin ja sielläkin päivittäin istutettiin potalla eli ei ollut esimerkistä tai yrityksestä kiinni.Kotona pottailtiin pakollavain iltaisin iltapesun yhteydessä.
Mitään edistystä ei tapahtunut.
2v 7kk oltiin viikko kotona (ei päivähoitoa) ja otettin vaan vaipat pois. Pari päivää oli pissat pitkin lattioita, mutta valmius oli ja oppi. Kuukauden sisällä siitä oli päivä- ja yökuiva.
Mä olen omien lasteni kanssa asettanut tavoitteeksi armeijaan menon (ovat siis poikia kaikki). Hyvin onnistui, kuopus on nyt 5v eikä käytä enää vaippaa. Lakkaa stressaamasta ja varsinkin vertaamasta muihin lapsiin ja näissä hommissa vielä toiseen sukupuoleen. Meillä pojat on oppineet kuiviksi noin 3 vuotiaina kaikki joku vähän alle, joku yli. Huomaat sen siitä kun yövaippa alkaa olla usemman yön peräkkäin kuiva.