Milloin olisi oikea aika kertoa vaimolle?
Loin huomattavan omaisuuden sijoitustoiminnalla vaimoni tietämättä. Miten ja milloin kertoisin tästä vaimolleni? Pelkään että hän loukkaantuu kun olen pyörittänyt tätä sijoituskuviota ns. hänen selkänsä takana. Kuitenkin loppuelämämme on nyt taloudellisesti turvattu.
Neuvoja ja vinkkejä kaivataan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No millaista elämämme on ollut tähän asti ? Onko vaimo kituuttanut rahapulassa ja stressannut miten saisi perheelle jostain rahaa ruokaan ja jättänyt ostamatta itselle tarpeelliset vaatteet ja lääkkeet kun ei ole rahaa.
Jos näin niin voi olla että ilo ei ole ainoa tunne...
Jos taas säästämisesi ei ole vaikuttanut perheenne elämään merkittävästi lienee ilo todennäköisin tunne.
no minulla ei ole pelkoa tästä. Minä kun hoidan molempien veroilmoitukset ja suuren osan sijoituksiin liittyvistä asioista niin tiedän meidän rahatilanteen paremmin kuin mieheni.
Emme ole joutuneet kokemaan puutetta, ja aina olen auttanut vaimoani taloudellisesti tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun mies ei kerro mulle tällaisia uutisia? >:(
Voihan se olla, että ap on sun mies....?
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun kommentti olis varmaan vaan vähän pliisu että 'kiva kun oot onnistunut', mut en mä niitä rahoja erityisesti kaipaisi, enkä niiden tuhlaamista lähtis suunnittelemaan. Mun unelmat on aika hyvin suhteutettu mun tuloihin, joten en juuri kaipaa mitään ihmeellistä, nytkin on asiat hyvin. Vois olla jopa parempi jos en tietäisi, vaan jos tulee isoja yllärimenoja sopimattomaan rakoon, niin mies vois vaan sanoa et hei mulla on vähän säästöjä, käytetään niitä tähän lainan sijaan.
Sama juttu. En ole tähänkään päivään mennessä tarvinnut ja kaivannut mitään ihmeempää, joten miksi tästä eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, että ap on sun mies....?
Jotenkaan en jaksa tähän uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin varmistat että teillä on avioehto ja kerrot vasta sitten.
Meillä ei ole avioehtoa.
Typerä mies.
Montako numeroa tässä huomattavassa sijoitusomaisuudessasi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tämän kertoa vaimolleni? Jatka entiseen malliin. Onpahan sitten iloinen yllätys perikunnalle kun potkaiset tyhjää.
Haluaisin muuttaa lämpimään vaimoni kanssa. Tämä raha on elämäämme varten, ei perikuntaa.
Mitä kaikkea vaimosi haluaisi muuttaa lämpimään? En minä ainakaan lähtisi.
Samaa ajattelin juuri, eli en lähtisi. Mieheni kyllä tietää asian tosi hyvin ilman sanomista kin, sillä hänkään ei olisi sellaisesta kiinnostunut. Sen sijaan hankkisimme varmaan Lapista jonkun aivan ihanan mökin mukavuuksilla ja upealla näköalalla.
Me asumme Lapissa jo nyt. Muutosta lämpimään olemme haaveilleet yhdessä. Ei minnekkään Aurinkorannikolle tai Thaimaahan ole kiinnostusta kummallakaan, vaan mielessä on eri kohde.
Sinähän toimit kuin muinaiset aviomiehet, siis joskus sata vuotta sitten tai kauemmin. Silloin vaimot eivät juurikaan puuttuneet perheen talouteen, eivät usein edes tienneet, millainen taloudellinen tilanne perheellä on. Hyvä vaimo yritti pyörittää perheen huushollia niin säästeliäästi kuin mahdollista ja asetti itsensä aina viimeiseksi. Mies sijoitteli sitten rahoja ja kääri voittojakin vaimon tietämättä. Kun miehestä aika jätti, saattoi tilillä olla mukava potti jaettavaksi, mutta yhtä hyvin saattoi olla, että sijoitukset eivät tuottaneetkaan, vaan mies teki tappiota. Perhe jäi puille paljaille ukon kuollessa.
Tuntuu oudolta, että vielä nykyäänkin maa kantaa päällään tuollaisia selän takana touhuajia. Eikö avioliitossa pitäisi olla taloudellinen tilanne molempien puolisoiden tiedossa. Minä ainakin loukkaantuisin, jos minulle yhtäkkiä kerrottaisiin, että mies on sijoitellut rahojaan ties mihin rahastoihin ja osakkeisiin. Olisi eri asia, jos mies olisi saanut esim. perinnön, johon vaimolla ei ole testamentin määräyksen mukaan avio-oikeutta. Eli sijoitelkoon omia rahojaan miten tahansa, mutta pitäköön huolen myös perheen taloudellisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän toimit kuin muinaiset aviomiehet, siis joskus sata vuotta sitten tai kauemmin. Silloin vaimot eivät juurikaan puuttuneet perheen talouteen, eivät usein edes tienneet, millainen taloudellinen tilanne perheellä on. Hyvä vaimo yritti pyörittää perheen huushollia niin säästeliäästi kuin mahdollista ja asetti itsensä aina viimeiseksi. Mies sijoitteli sitten rahoja ja kääri voittojakin vaimon tietämättä. Kun miehestä aika jätti, saattoi tilillä olla mukava potti jaettavaksi, mutta yhtä hyvin saattoi olla, että sijoitukset eivät tuottaneetkaan, vaan mies teki tappiota. Perhe jäi puille paljaille ukon kuollessa.
Tuntuu oudolta, että vielä nykyäänkin maa kantaa päällään tuollaisia selän takana touhuajia. Eikö avioliitossa pitäisi olla taloudellinen tilanne molempien puolisoiden tiedossa. Minä ainakin loukkaantuisin, jos minulle yhtäkkiä kerrottaisiin, että mies on sijoitellut rahojaan ties mihin rahastoihin ja osakkeisiin. Olisi eri asia, jos mies olisi saanut esim. perinnön, johon vaimolla ei ole testamentin määräyksen mukaan avio-oikeutta. Eli sijoitelkoon omia rahojaan miten tahansa, mutta pitäköön huolen myös perheen taloudellisesta tilanteesta.
En ymmärrä miten saat sellaisen kuvan. Meillä kyllä pyöritetään esimerkiksi kotityötkin yhdessä. Olemme kaiken lisäksi reilusti alle keski-ikäisiä...joten ei tässä toivottavasti olla kuolemassa vielä vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Tää voi nyt tulla yllätyksenä, mutta avioliitossa rahat ei ole yhteisiä. Vasta jos laitetaan ns. lusikat jakoon, niin avioliiton aikana hankittu omaisuus puolitetaan. Meillä on niin, että molemmilla on omat rahat ja sitten on ne yhteiset rahat. Molemmat saa sijoittaa omat rahansa niinkuin haluaa. Yhteiset käytetään talousmenoihin.
Tehkää se avioehto ennen kuin kerrot mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää se avioehto ennen kuin kerrot mitään.
Tämä olisi melkoinen epäluottamuksen osoitus.
Kuulostat ihanalta ja välittävältä aviomieheltä. Eihän vaimolla ole mitään sanomista siihen, miten olet omia rahojasi käyttänyt ja kun lopputulos on tuollainen (ja haaveenne yhteisiä), en voi kuvitella, ettei hän ilahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Siks ku miehes on köyhä. Niinku näköjään sinäkin.
Sen jälkeen kun oot mällit heittäny vaimon rinnuksille lyöt sille tukun tuohta käteen "pyyhi tolla, sitä kyllä riittää".