Jos äidillä r-diabetes, niin miten vauvaa tutkitaan synnytyksen jälkeen?
Kuinka pian pääsee kotiin, saako olla vierihoidossa yms?
Kommentit (18)
Aina ei ole aikaa pysähtyä tutukimaan jokaista kiveä vaan pitää päästä nopeasti eteenpäin, eli olisiko seisomalauta hyvä?
Aina ei ole aikaa pysähtyä tutukimaan jokaista kiveä vaan pitää päästä nopeasti eteenpäin, eli olisiko seisomalauta hyvä?
ne sokerit voi laskea liian alas, kun maito nousee kunnolla vasta muutaman päivän kuluessa.
Mutta ei se montaa päivää kestä se riski, etköhän pääse kotiin aikalailla normaaliin aikaan.
Saanko kuitenkin imettää?
Kuinka kovaan syyniin minä ja vauva joudutaan?
kantapäästä pieniä verikokeita muutaman tunnin välein. Ja koko ajan saat imettää, täytyyhän sen oman maidonkin nousta. Mutta jos se verensokeri liikaa laskee, on vauvalle pakko antaa vähän lisämaitoa, että jaksaa odottaa sinun maidontuotantosi käynnistymistä.
Sinulta varmaan otetaan pari verikoetta ja mitataan verenpainetta, ei mitään ihmeellistä.
Ylipäätään nuo hommat menee ihan siinä sivussa, ei se eroa paljon mitenkään muiden lasten sairaalassaolosta. Minulla on kokemuksia molemmista, ja todellakin ei ole mikään iso juttu siinä vaiheessa. Suurin riski on vauvan kasvu ennen synnytystä, ja sitten ihan heti synnytyksen jälkeen ne sokerit. Myöhemmin ei ole enää mitään huolta.
Mutta en usko, että raskausdiabetes sitä ainakaan kovin montaa päivää hidastaa.
kantapäästä pieniä verikokeita muutaman tunnin välein.
Itseltäni ei kertaakaan, ei mitattu verenpaineitakaan.
T: toisen ketjun ap, joka narisin ns. rimaa hipoen r-diabetesdiagnoosista.
kantapäästä pieniä verikokeita muutaman tunnin välein.
Itseltäni ei kertaakaan, ei mitattu verenpaineitakaan.
T: toisen ketjun ap, joka narisin ns. rimaa hipoen r-diabetesdiagnoosista.
tuo juuri ja juuri rimaa hipoen ja sen yhden mittauksen jälkeen aina sokerit normaalit. Silti sain r-diabeetikko leiman ja olen jo semmoisessa syynissä, että voimat on ihan lopussa.
ap
Siellähän helposti menee kolme päivää, jos vaikkapa lastenlääkäri haluaa konsultaation lonkista kirurgilta, tai lapsen keltaisuutta seurataan, tai halutaan varmistaa, että maitosi varmasti nousee ja osaat imettää. Ei siellä mitään syyniä enää sinulle ole, muuta kuin ihan oman terveytesi turvaamiseksi, ja toki vauvankin. Verensokerin romahtaminen on hengenvaarallista, parempi pieni syyni kuin iso vahinko.
Mutta usko nyt, tuskin huomaisit ihmeempää eroa normaaliin raskauteen verrattuna.
normaalin vauvan kasnsa sairaalassaolosta. Olin itse kahdessa raskaudessa ruokavaliohoidolla. Meillä tuolla mitattiin vauvan sokereita kantapäästä. Vauva oli vierihoidossa kokoajan, ja kumpikaan ei saanut kertaakaan lisämaitoa. Sanoivat, että tarvittaessa sitä antavat. Ekan r-diabetes vauvan kasnsa olin sairaalassa 2 vrk (oli toinen lapsi) ja toisen r-diabetes vauvan kanssa kotiuduttiin vuorokauden päästä synnytyksestä. Käytiin sitten lääkärintarkasuksessa ja sokerin mittauksessa kolmantena vuorokautena. Eli ei ole pitkittänyt yhtään meidän sairaalassa oloja.
ihan muutenkin kuin äidin gestatiodiabeteksen takia.
Itsellä oli insuliinihoitoinen, mutta silti vauvassa ei ollut mitään merkkejä siitä. 1 verikoe otettiin silti joka aamuna, joita oli yhteensä 3.
seurataan vain sokereita, saattaa saada lisämaitoa, jos sokerit romahtavat. Ihan normaalisti saa olla rinnalla muuten.