Kun viiniä menee viikossa keskimäärin viisi-seitsemän pulloa
eikä kukana perheenjäseistä kuitenkaan koskaan juo itseään edes huppeliin, niin onko kyseessä liikakäyttö?
Kommentit (52)
Riippuu ihan juojien määrästä, onko tuo vielä mitään. Lasillinen päivässä voi olla terveellistäkin, jos on punaviinistä kyse. Mutta- sanonta "kun antaa pirulle pikkusormen, se vie koko käden"- kannattaa pitää mielessä, ja mielellään pitää silloin tällöin vaikka tipaton viikko tai pari. Nimittäin kirroosi on sairaus, joka vie maksan, ja Ranskassa yleisempi kuin Suomessa. Ei jatkuva pikku lipittely mitään vaaratonta ole. Toisekseen kynnys viinasietoon nousee, ja määrät voi salakavalasti kasvaa.
Isävainaani oli raitistunut alkoholisti, niin että olen kyllä lapsuudessani nähnyt mitä "pikkuisen viiniä" ajan kanssa tekee ihmiselle, parisuhteelle ja lapsuusmuistoille. Kun hakee makunautintoja, niin hups, voi pian mennäkin koko pullo. Alkon kanssa ei pidä ruveta liikaa leikkimään, koska se vie viekkaasti. Hyvä viini voi olla hidas liukumäki johonkin pahempaan. Vaikka joka toinen viikko tipatonta voi olla hyvästä, jos määrät alkaa olla 2,5 pulloa viikossa/nenä. Jos ei pysty olemaan ilman, sitten on jo huolestuttavaa.
Minä kuulun niihin, joiden mielestä hyvän pihvin kanssa paras ruokajuoma on vesi.
terv. kolmen yh
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 08:41"]
Riippuu ihan juojien määrästä, onko tuo vielä mitään. Lasillinen päivässä voi olla terveellistäkin, jos on punaviinistä kyse. Mutta- sanonta "kun antaa pirulle pikkusormen, se vie koko käden"- kannattaa pitää mielessä, ja mielellään pitää silloin tällöin vaikka tipaton viikko tai pari. Nimittäin kirroosi on sairaus, joka vie maksan, ja Ranskassa yleisempi kuin Suomessa. Ei jatkuva pikku lipittely mitään vaaratonta ole. Toisekseen kynnys viinasietoon nousee, ja määrät voi salakavalasti kasvaa.
Isävainaani oli raitistunut alkoholisti, niin että olen kyllä lapsuudessani nähnyt mitä "pikkuisen viiniä" ajan kanssa tekee ihmiselle, parisuhteelle ja lapsuusmuistoille. Kun hakee makunautintoja, niin hups, voi pian mennäkin koko pullo. Alkon kanssa ei pidä ruveta liikaa leikkimään, koska se vie viekkaasti. Hyvä viini voi olla hidas liukumäki johonkin pahempaan. Vaikka joka toinen viikko tipatonta voi olla hyvästä, jos määrät alkaa olla 2,5 pulloa viikossa/nenä. Jos ei pysty olemaan ilman, sitten on jo huolestuttavaa.
Minä kuulun niihin, joiden mielestä hyvän pihvin kanssa paras ruokajuoma on vesi.
terv. kolmen yh
[/quote]
Tipattoman tarve kertoo vääristyneestä suhteesta alkoholiin.
Toisaalta ei ole viimeisen 30 vuoden aikana vielä "karannut lapasesta" eli karanneeko enääkään?
Säännöllisesti juodessa myös toleranssi kasvaa. Tottumattomalle jo lasillinen tuntuu päässä, lipittäjä voi juoda pullollisen "eikä tunnu missään". Jos muutat sen juomasi viinimäärän alkoholin esim. koskenkorvaksi, saatat yllättyä. Esim 6 pulloa viiniä on sama kun joisit kolme puolen litran kossupulloa. http://www.alko.fi/fi/6CDE6F10EF6F439EC2257527004B5CA5?opendocument&src=5,1
Lasillinen hyvää viiniä ruuan kanssa on itsellenikin ihan ok, mutta esim. olutta en voisi ikinä juoda janooni. Vesi on siihen parasta.
Minun mielestäni jatkuva viinin "maistelu" menee samaan kategoriaan siiderien, oluiden, cokiksen, energiajuomien, mehujen, maustettujen hiilihappojuomien lipittämisen kanssa. Eli täysin turhaa energiaa, hampaiden kulutusta ja tapajuomista. Hyvänkin viinin juomisesta lähtee hohto, jos sitä käyttää kuin vettä janon sammuttamiseen.
Itse yritän esimerkilläni vaikuttaa siihen, että nuo juomat kuuluvat vain erikoistilaisuuksiin. Tähän mennessä, kun lapset ovat 8 ja 10 se on vielä täysin hallinnassa, eli kumpikaan ei edes kaipaa limppareita, arkijuomana on vesi ja maito, joskus tuoremehua. Sitten kun viettävät enemmän aikaa kylillä, ei pysty enää niin paljon vaikuttamaan, mutta ainakaan kotoa ei ole saatu mallia liialliseen virvoitusjuomien käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:01"]
Säännöllisesti juodessa myös toleranssi kasvaa. Tottumattomalle jo lasillinen tuntuu päässä, lipittäjä voi juoda pullollisen "eikä tunnu missään". Jos muutat sen juomasi viinimäärän alkoholin esim. koskenkorvaksi, saatat yllättyä. Esim 6 pulloa viiniä on sama kun joisit kolme puolen litran kossupulloa. http://www.alko.fi/fi/6CDE6F10EF6F439EC2257527004B5CA5?opendocument&src=5,1
Lasillinen hyvää viiniä ruuan kanssa on itsellenikin ihan ok, mutta esim. olutta en voisi ikinä juoda janooni. Vesi on siihen parasta.
[/quote]
Varmasti on toleranssi kasvanut. En huomaa minkäänlaista muutosta käytöksessä tai tuntemuksissa sen viinilasilliseni jälkeen. Ei silti ole tullut mieleen juoda pullollista. Humalahakuinen juominen on eri asia.
Kuka ihme tahtoisi maun vuoksi juoda kolme pulloa viiniä yhtä kyytiä, saati kossupullon? Sellaiseen on ihan eri syyt eikä se liity aloituksen aiheeseen.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:01"]
[/quote]
Varmasti on toleranssi kasvanut. En huomaa minkäänlaista muutosta käytöksessä tai tuntemuksissa sen viinilasilliseni jälkeen. Ei silti ole tullut mieleen juoda pullollista. Humalahakuinen juominen on eri asia.
Kuka ihme tahtoisi maun vuoksi juoda kolme pulloa viiniä yhtä kyytiä, saati kossupullon? Sellaiseen on ihan eri syyt eikä se liity aloituksen aiheeseen.
[/quote]
En tarkoittanut sitä, että kukaan kiskoisi kuutta viinipulloa putkeen, tai kolmea kossua. Pointtini oli se, että viini ei tunnu sillä lailla alkoholijuomalta kuin kossu, ainakaan mulle. Jos joku sanoo juovansa viikossa kuusi viinipulloa, okei, mutta kolme kossua kuulostaa jo aika rajulta.
Mä juon niin vähän ja harvoin, että lasillinen viiniä humahtaa heti päähän. Eikä välttämättä ole mikään kiva tunne. Tykkään hyvän viinin mausta, mutta en pidä sen aiheuttamasta fiiliksestä.
Av-mammat juovat vain humalahakuisesti. Ap ei kuulu palstalle!
Luin myöhempiä viesteja joudun korjaamaan osan kuvitelman: En juo koskaan pullollista kerrallaan. En hae humalaa vaan makunautintoja. - ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 12:34"]
On tuo jo suuurkulutusta.
t. Suurkuluttaja.
[/quote]
Mutta se ei kuitenkaan missään vaiheessa ylitä niitä suurkulutuksen rajoja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:17"]
Voin puhua vain omasta kokemuksestani. Eli mulla ei mitään mahiksia juoda vain yhtä lasillista viiniä aterialla illalla ja jättää se sitten siihen. Ei, vaikka se yksi lasi olisi kukkamaljakon kokoinen. Juon koko pullon ja siihen päälle lisää vielä mitä kaapista löytyy ihan varmasti. Mies pystyy ottamaan pari dry martinia muutaman tunnin aikana kun katotaan telkkaria, ja sitten kömpimään nukkumaan, mutta mulle ei onnistu.
Alkoholisti ei juo kerran kolmessa viikossa. Alkohoisti tarvitsee alkoholia päivittäin eikä pysty suoriutumaan arkisista velvollisuuksista.
Eli en voi ymmärtää koko kysymystä. Viiniä menee sen verran viikossa, mitä kerralla juodaan. Jos sulle menee noin paljon, niin sitten mun käsityksen mukaan juot aika reilusti. En osaa jakaa määrää niin, että siitä ei oltaisi huppelissa, tai humalassa taikka mentäis muina maunoina iltauutisten jälkeen nukkumaan. Koska itse en ole sitä tähän ikään mennessä vielä kertaakaan tehnyt.
Juon yksin pullon viiniä, avaan toisen ja saan senkin yli puolevälin, sitten siirryn kauko-ohjaukselle, ja alan hakea baarikaapista jotain tymäkämpää. En tiedä kyllä miksi. Viimeinen havainto voi olla,että kelllo on jotain 01 - 02, nukkumaan olen mennyt 02 -03 aikoihin.
Sitten ollaankin taas 2 -.3 viikoa tipattomalla. Kunnes tulee aika, että nyt taidan ostaa punkkua ja ottaa. Jo alkuillasta parin lasin jälkeen tiedän jo, että tämä ei lopu tähän. Ei se koskaan lopu.
Takaisin kysymykseesi: en osaa kuvitella tuommoisia pullomääriä ja rahasummia viikossa viiniin käytettynä, etteikö kukaan olisi humalassa, eikä kukaan olisi moksiskaan koko setistä.
[/quote]
Tuo sun juominen on kyllä selkeästi alkoholistista juomistapaa. Pyrit selvästi känniin ja kun otat, et pysty hallitsemaan määrää jonka otat.
On kuitenkin paljon ihmisiä jotka voivat juoda jopa lähellä suurkulutusmääriä tai jopa yli, mutta jotka hallitsevat käyttönsä eivätkä tempoile liikakännien ja raittiuskausien viidakossa. Sellaisia jotka tosiaan ottaa illassa sen lasin-pari punaviiiniä ja menevät varsin selvinä nukkumaan. Mäkin olin ennen lapsia sellainen - tissutin hitaasti pari kolme olutta melkein joka ilta, eli määrä viikossa oli suurkulutusta, mutta en koskaan ollut näkyvästi humalassa.
[/quote]
Jos se ei ylitä riskirajoja ja painoindeksi ja verenpaine ja kolesteroli on ihan ok (ja ihmissuhteet) niin varmaan se on ihan ok. Mulla jää riskirajan alle mutta on pari kiloa turhaa painoa...jos jättäisin viinin ja en söisi tilalle niin varmaan lähtisi jollain aikavälillä pari kiloa pois....
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:41"]
Jokainen päättäköön ihan itse, mitä tekee alkoholin kanssa. Pitkällä aikavälillähän se aiheuttaa vaikka mitä sairauksia, esim. maksakirroosi, syöpä ja diabetes, mutta kukaan ei teitä voi pakottaa lopettamaan. Vapaassa maassa ja yhteiskunnassa teillä on täysi oikeus olla välittämättä mistään kielloista.
T. Nykyään täysin raitis.
[/quote]
Niin aiheuttavat myös lisäaineet, sokerit, punainen liha, valkoinen liha, kasvikset ja niin edelleen. Vaikka olet täysin raitis, niin sairaudet kohtaavat sinuakin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:43"]
Kuulostaa PALJOLTA. Jos juojia on 2 niin sehän keskimäärin on 1/2 pulloa JOKA PÄIVÄ. Tai vastaavasti perjantaina ja lauantaina 3,5 pulloa molempina päivinä.
Miltä tuo sun omiin korviin kuulostaa?
[/quote]
Jos juojia on YHTENÄ päivänä kaksi ja toisena vaikka 8 niin keskimäärä jää paljon alemmasi. Hoksasitko tuon?
Pihvin kanssa punaviiniä kuuluukin juoda, lasillinen punaviiniä päivässä on hyvää kolesterolille. Ja jos kaksikin ihmistä juo lasillisen päivässä niin meneehän sitä viikossa sitten jo se viisi pulloa hyvinkin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 19:43"]
Pihvin kanssa punaviiniä kuuluukin juoda, lasillinen punaviiniä päivässä on hyvää kolesterolille. Ja jos kaksikin ihmistä juo lasillisen päivässä niin meneehän sitä viikossa sitten jo se viisi pulloa hyvinkin.
[/quote]
Tätä eivät alkoholifanaatikot oivalla?
Ap on onnekas, ei tarvitse päivällisen jälkeen enää kuskailla mukuloita harrastuksiin tai sieltä pois. Meidän illat menee niin, että auto on parkissa viimeisen kerran n klo 21. Ei siihen aikaan ole enää mitään järkeä alkaa maistella viinejä, kun ratissa on oltava seuraavan kerran aamulla klo 7.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 20:02"]
Ap on onnekas, ei tarvitse päivällisen jälkeen enää kuskailla mukuloita harrastuksiin tai sieltä pois. Meidän illat menee niin, että auto on parkissa viimeisen kerran n klo 21. Ei siihen aikaan ole enää mitään järkeä alkaa maistella viinejä, kun ratissa on oltava seuraavan kerran aamulla klo 7.
[/quote]
Meillä on monta kuskaajaa. Ei aina tarvitse olla minä tai mies. Tosin voisin minä seiskaltakin ottaa lasin tai jopa kaksi jos aamulla olisi ajo. Ne olisivat palaneet nollille iltaysiin mennessä eli aamulla eivät tuntuisi missään.
No riippuu kuinka moni tämän määrän juo. Naisella riskiraja on 16 annosta viikossa ja miehellä 24.
Meillä ei olisi varaa panna satasta viikossa pelkkään viiniin!