Kun viiniä menee viikossa keskimäärin viisi-seitsemän pulloa
eikä kukana perheenjäseistä kuitenkaan koskaan juo itseään edes huppeliin, niin onko kyseessä liikakäyttö?
Kommentit (52)
Eipä tuota ole ennen miettinytkään. Palstan absoraivoajat vain nostivat ajatuksen mietintään. Ilmeisesti täällä on paljon niitä, joiden mielestä hyvän pihvin ruokajuomaksi sopii parhaiten kermainen maito. :D
Eipä tuota ole ennen miettinytkään. Palstan absoraivoajat vain nostivat ajatuksen mietintään. Ilmeisesti täällä on paljon niitä, joiden mielestä hyvän pihvin ruokajuomaksi sopii parhaiten kermainen maito. :D
On tuo jo suuurkulutusta.
t. Suurkuluttaja.
Ok, minä en syö punaista lihaa enkä juo maitoa. Minusta jatkuva viininlipitys ei ole terveydelle hyväksi, ja kyllähän sinä sen tiedät itsekin. Ihan todella, jos tällaista mietit edes =)
Riippuu tosiaan niiden sitä juovien perheenjäsenten määrästä.
Nuo suurkulutusrajat on ihan hyvä ohje minustakin käytön arvioimiseen. Se on tutkittu että ne kun ylittyvät, alkaa keskimääräiselle henkilölle tulla alkoholista terveyshaittoja. Vaihtelee yksilöittäin toki se mistä määristä ja kuinka nopeasti niitä oikeasti tulee, joku voi juoda aika paljonkin 30 vuotta ja maksa-arvotkin on ok, toiselle tulee 10 vuodessa samasta määrästä kaikenlaisia haittoja.
Eli joo, jos ylittää sukupuolen suurkulutusrajat, niin on kehon kannalta liikakäyttöä, silti vaikka sosiaalisia haittoja ei tulisikaan koska juominen on tissuttelutyylistä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:35"]
Ok, minä en syö punaista lihaa enkä juo maitoa. Minusta jatkuva viininlipitys ei ole terveydelle hyväksi, ja kyllähän sinä sen tiedät itsekin. Ihan todella, jos tällaista mietit edes =)
[/quote]
Minusta taas viini on hyvästä monellakin lailla.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:34"]
[/quote]
Minä en ole mikään absoraivoaja, vastasin kun kysyit. Vastasin viralliset suositukset ja ohjeistukset asiaan liittyen. Minä en juo maitoa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:35"]
[/quote]
Minusta taas viini on hyvästä monellakin lailla.
[/quote]
No sittenhän sinä jatkat tavallasi. Miksi edes kysyit täällä asiasta mitään, kun vastaukset ei kiinnosta ja tyrmäät ne heti? Huono provo alusta saakka.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:34"]
[/quote]
Joo täällä on kyllä ihan omat kriteeristönsä tällä palstalla. Esim. minä olen palstan mukaan suorastaan alkoholisti, koska juon lähes joka päivä lasin viiniä päivällisellä. Humalajuomista en harrasta koskaan ja viikoittainen annosmääräni on 5-8 annosta alkoa. Mutta alkkis mikä alkkis, koska olen riippuvainen, koska tarvitsen alkoholia niin usein!
Mutta nuo viralliset rajat on sentään vähän kohtuullisemmat, ja ne perustuvat oikeasti kehon reagointiin alkoholiin eikä jonkun moraaliseen närkästykseen.
Jokainen päättäköön ihan itse, mitä tekee alkoholin kanssa. Pitkällä aikavälillähän se aiheuttaa vaikka mitä sairauksia, esim. maksakirroosi, syöpä ja diabetes, mutta kukaan ei teitä voi pakottaa lopettamaan. Vapaassa maassa ja yhteiskunnassa teillä on täysi oikeus olla välittämättä mistään kielloista.
T. Nykyään täysin raitis.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:38"]
No sittenhän sinä jatkat tavallasi. Miksi edes kysyit täällä asiasta mitään, kun vastaukset ei kiinnosta ja tyrmäät ne heti? Huono provo alusta saakka.
[/quote]
kysyin mielipiteitä. Se ei tarkoita että minun pitäisi automaattisesti sitoutua muuttamaan oma mielipiteeni sinun mielipiteesi mukaiseksi. Onko keskustelu sinulle käsitteenä vaikea?
Kuulostaa PALJOLTA. Jos juojia on 2 niin sehän keskimäärin on 1/2 pulloa JOKA PÄIVÄ. Tai vastaavasti perjantaina ja lauantaina 3,5 pulloa molempina päivinä.
Miltä tuo sun omiin korviin kuulostaa?
Jään näemmä riskirajojen alle. Tavallaan sääli. :D
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:38"]
[/quote]
kysyin mielipiteitä. Se ei tarkoita että minun pitäisi automaattisesti sitoutua muuttamaan oma mielipiteeni sinun mielipiteesi mukaiseksi. Onko keskustelu sinulle käsitteenä vaikea?
[/quote]
"Onko keskustelu sinulle käsitteenä vaikea?" REPS, niin palstaa ja riidanhakuisuutta taas. Antaa olla, mitään asiakeskustelua et pysty luomaan näköjään. =)
Tuo on todella paljon, nyt on pakko sanoa näin! Aivan liikaa. Ja yleensä minä en ole av:lla(kaan) se tiukin moralisti enkä muutenkaan mikään jäätävä nipottajaeukko.
Huppeli on vaikeasti määriteltävä tila. Yhdestä se on jo heti kun vähän nuolasee viinilasia ja toisesta vasta kun kaatuu tanssilattialla.
Veri on kuitenkin kaikilla samaa. Jos juo, maksa polttaa sitä annosta pari tuntia. Ihan sama tunteeko itsensä huppeliseksi, sitä joko juo tai ei juo.
Alkoholiongelmasta on erilaisia nettitestejäkin.
riskirajat naisilla on kerrallaan > 5 annosta ja viikossa >16. Miehillä kerrallaan > 7 annosta ja viikossa > 24.
Jos tällaista pitää edes miettiä, niin menee liikaa.