Tehtäväni on hankkia gluteeniton välipala lapsen kaverille??
Lapseni koulukaverilla on keliakia. Käy meillä tosi usein ja tulevat suoraan koulusta. Ovat välipala-aikaan meillä ja meillä harva välipala käy tälle kaverille. Mitkään leivät, karjalanpiirakat tai välipalakeksit eivät käy ja niitä omat lapset useimmiten syövät. Samoin pannarit ja muut leivonnaiset.
Onko minun tehtäväni varustaa jääkaappi gluteenittomilla välipaloilla, kun kaveri on meillä niin usein? Mielestäni ei, mutta jää joskus sitten ilman välipalaa, kun ei satu tykkäämään jostain mansikkarahkasta tai ananasjogurtista, hedelmätkään eivät kelpaa missään muodossa..
Kommentit (33)
Oliko siis lapsi pyytänyt gluteenitonta leipää vai miksi ajattelet että sinun pitäisi sitä ostaa? Riisikakkujahan voit tarjota jos haluat.
Meillä nirso on ilman. Tarjoan sitä mitä on, ja jos ei kelpaa, voi olla syömättä. Enkä stressaa asialla sen enempää. Oli kyseessä sitten keliakia tai mansikkainhotus.
Lopeta murehtiminen! Teillähän on keliaakikolle sopivia välipaloja - ne rahkat ja hedelmät. Jos lapsi ei tahdo, asia on käsitelty. Jos tarjoat lapselle välipalaa sanoen "nää jutut kävisivät sulle, otatko jonkun näistä?" ja hän kieltäytyy, se siitä. Mikä tässä on se ongelma? Ehkä ongelma on siinä, että pelkäät lapsen kertovan kotona ettei saa teillä mitään syötävää? Siihen auttaisi vain asian käsittely vanhempien kanssa. Niin kauan kuin et tunne vanhempia etkä tahdokaan (kun pelkäät heidän odottavan sinulta lisää vaivannäköä), parempi on antaa asian olla. Jos joskus tapaat vanhemmat ja asia tulee esiin, sanot että olet tarjonnut Nico-Petterille teillä gluteenittomia välipaloja mutta hänelle ei maistu, joen ilmeisesti hän on sitten jaksanut ihan hyvin ruokaan asti.
Skippaa viljatuotteet kokonaan.
Tarjoa esimerkiksi hedelmiä, kuten omenaa tai banaania, ehkä viilä yms.
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:20"]
[/quote]
AAAAARRRRRGGGGHHHH LUKEKAAA NYT JOSKUS SE ALOITUS IHAN KOKONAAN, EI PELKKÄÄ OTSIKKOA!!!!
Mä en kestä. Höyry nousee korvista.
Tästä ketjusta muodostuu tällä vauhdilla av:n klassikko!
Ap, miksi et tarjoa jogurttia, rahkaa tai hedelmiä? Ei voi olla niin vaikeeta! ;D
Kuule mun lapsen kaverilla on laktoositon ruokavalio ja kannoin siitä huolta, kunnes tajusin että mitä mun pojalle tarjoillaan heillä eli ei mitään. Annoin sitten samalla heidä lapselle samaa ja huoli katosi.
Niin siis että mitä? Aika epäselvä kirjoitus..
Mäkään en tajunnu...
Pientä selkeyttä otsikointiin. Haluatko keskustella siitä että mitä hankit välipalaksi lapsen kaverille, vai siitä että tarviiko sinun huolehtia hänen välipaloistaan?
Jos haluat olla kohtelias, niin huolehdit että teillä on välipaloja joita hän voi syödä. Sinun ei tarvitse huolehti että hänellä on hänelle mieluisia välipaloja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:33"]
Kuule mun lapsen kaverilla on laktoositon ruokavalio ja kannoin siitä huolta, kunnes tajusin että mitä mun pojalle tarjoillaan heillä eli ei mitään. Annoin sitten samalla heidä lapselle samaa ja huoli katosi.
Niin siis että mitä? Aika epäselvä kirjoitus..
Mäkään en tajunnu...
[/quote]
Vai ettekö halunneet tajuta? Mä ymmärsin heti ekalla lukemisella tän näin, vaikka teksti onkin varmaan kiireessä hutaistu:
Lapseni kaverilla oli laktoositon ruokavalio, josta kannoin huolta (koska meillä ei välttämättä ollut laktoositonta tarjottavaa). Sitten huomasin, että omalle lapselleni ei tarjottu tuon kaverin perheessä mitään välipalaa. Niinpä tein samoin: en tarjonnut tuolle laktoositonta ruokavaliota noudattavalle kaverillekaan meillä välipalaa ja niin katosi huolenikin.
Menikö oikein?
Minulla on alakouluikäinen lapsi, jolla on keliakia. Lapsi menee usein koulusta kaverin luo (ei aina saman kaverin) ja syö siellä välipalaa, jos syö. En äitinä todellakaan oleta, että kavereiden vanhemmat ostaisivat lastani varten gluteenitonta leipää tms. En edes odota, että lapselle tarjotaan välipala, pärjää kyllä ilmankin ja jos tulee nälkä, voi lähteä kotiin syömään.
Meilläkin käy joskus lapsen kavereita ja toiset syövät välipalan, toiset eivät halua. En kanna tästä huolta.
Jollet halua ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin sano teillä vierailevalle lapselle, että jos nämä talon tarjoamat välipalat eivät kelpaa tuo kotoa mukanasi välipala.
Pyytääkö se lapsi teillä välipalaa?
Jos ei pyydä tarjoaisin mitä on, jos ei kelpaa niin sitten ei.
Jos pyytää; tarjoaisin mitä on, jos ei kelpaa niin sitten ei - sanoisin, että tuo omat eväät mukana.
En ostaisi mitään sellaista, mitä meillä ei muuten syötäisi, voisin kyllä kysyä, mistä lapsi tykkää, jos olisi jotain, mitä meilläkin syödään - voisin sellaista, kohtuu hintaista ostaa.
Ei vanhemmatkaan kuitenkaan kauhean huolestuneita tunnu lapsesta olevan, kun eivät itse ota yhteyttä, eivät laita lapselle eväitä mukaan, eivät käske käymään ensin kotona syömässä..
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 13:20"]
[/quote]
Tässä taas ihminen joka ei a) osaa lukea, b) ei ymmärrä lukemaansa c) ei viitsi lukea...
useammassa viestissä jo ap mainitsi että kaverille EI KELPAA rahkat, jogurtit, hedelmät tms.
Älä välitä ap , täällä on aina näitä tahallaan ärsyttäjiä ja lisäksi niitä, jotka eivät vain ymmärrä pointtia.
Turhaan murhedit tuon lapsen syömättömyydestä. Jos teillä oleva välipala ei KELPAA, siis ihan vain nirsoilun vuoksi, niin sysää taakka harteiltasi ja anna lapsen olla syömättä.
Voithan joskus vanhemmat tavatessasi päivitellä kuinka heidän lapsensa tuntuu olevan vähäruokainen kun ei koskaan halua ottaa teillä välipalaa.
Kuka oikeasti ostaisi nirsolle lapselle erikseen kaappiin kuivumaan tai pakastimeen tiettyä lapsen herkkuleipää, jotta sitä voi sitten hänelle tarjota, kun pöydällä olevista runsaista tarjottavista mikään ei kelpaa. Höpö höpö, lapsen mielitekojen jokakertaisella täyttämisellä tekee kyllä lapsellekin karhunpalveluksen!