Hiivatulehdus vie järjen ja elämänhalun, AUTTAKAA!
Joka kuukausi, päivä kuukautisten alkamisesta alkaa aivan järkyttävän pirullinen hiivatulehdus. Kutittaa niin helv...sti! Canesten ei auta, sokeria en käytä. Ei vaikutusta onko tamponi vai side, ei vaikutusta pesuaineilla eikä alushousuilla. Imetän niin en voi mitään hevoskuuria tähän ottaa. Onko mitään niksipirkkaa kellään ennen kun kuolen tähän? 😭
Kommentit (20)
Ootko sattumoisin just alottanut minipillerit? Mulla alkoi noita tulemaan heti jälkitarkastuksen jälkeen kun noi määrättiin.
Aloita gluteeniton ja hiivaton sokerittoman ruokavalion lisäksi.
Oletko kokeillut piimällä pesua? Entä maitohappobakteerikuuria?
Kokeile luontaistuotteita. Itselläni esim. Dida ja Candida forte ovat auttaneet hiivan häädössä.
Etikkaliuoksella huuhtelu muutaman kerran viikossa toimii itselläni. Ennen oli järkyttävä hiivakierre, kuukaudessa neljä tulehdusta. Puolen vuoden estolääkitys auttoi vain sen puoli vuotta, sama homma jatkui heti kun se loppui. Mutta tämä etikkaliuos on toiminut :)
Eli johonkin astiaan noin 9-11 osaa vettä ja 1 osa etikkaa. Sitten sillä pestään alakerta ja jos vähän sisäpuolelle saa niin on hyvä. Jos alkaa kirvelemään/polttelemaan niin lisää vettä. Hiiva ei pidä happamasta.
Myös ulkoisesti Ceridal-öljyllä öljyäminen suihkun jälkeen auttaa, hiiva ei viihdy kosteissa paikoissa :)
Toivottavasti näistä vinkeistä on apua!
Tää on sun pelastus. Hyvä ja halpa eli paljon et menetä jos kokeilet. Tarvitset purkin bulgarian jogurttia ja 10 millin ruiskun (vanha lasten lääkeruisku putsattuna käy hyvin). Illalla sängyssä kun olet menossa nukkumaan, ruiskauta ruutallinen jogurttia emättimeen. Laita housuihin taiteltu minipyyhe ettet sotke joka paikkaa ja avot, aamulla oot kunnossa. Toista tarvittaessa. En uskonu ennen ku kokeilin. Käytän aina tarvittaessa, ehkä pari kertaa kuussa ennalta ehkäisyyn. Kokeile
Mulla oli kahden vuoden hiivakierre. Ruokavalio oli jo muutenkin sokeriton ja kaiketon. Pillereitä ei ollut. Hiiva tuli joka kuussa ja farkkujen käyttö/pyöräily yms. hankasi limakalvot rikki. Käytin yhteensä yli 400 euroa itsehoitolääkkeisiin, labratesteihin ja limakalvojen ultraukseen. Toisena vuonna ainakin 200 e lääkkeisiin ja maitohappobakteereihin. Mikään ei auttanut, ei tuuletus, ei tamponeista luopuminen. Kokeilin jopa jugurtit ja valkosipulit vaginaalisesti.
Sitten, siskoni ( naistentauteihin erikoistuva nuori lekuri) ehdotti estrogeenivoidetta. Ja sitä käytettyäni n. viikon pari hiiva katosi kuin seinään! Samoin limakalvokivut. Olen siis parikymppinen vasta, mutta mummovoide pelasti. Nyt 6kk ilman tulehdusta ja elämä hymyilee. Oli siis kuivat limakalvot todellinen syy :)!
Kierukka pois. Oletko posliini? Kasvata karvat. Käytätkö seksivälineitä? Muista pestä. Onko mieheksi myös hoidettu? Minä sain sen mieheltäni ja minut hoidettiin noin 12 kertaa peräkkäin...loppui vasta kun viimein ymmärrettiin hoitaa myös mies. Miehelle lääkäri määrää rasvaa, en nyt nimeä muista mutta eiköhän se lääkäri tiedä. Sokeriset alkoholijuomat ovat itselle ihan myrkkyä. Usein se hiiva on iskenyt vähän rankemman illanvieton jälkeen. Myös hiiva tullut pikkuhousuista jotka hoikentävat vatsaa....liian tiiviit, ilma ei kierrä. Myös stringit aiheuttaa😂 ei oo aina naisena helppoo😕
Vierailija kirjoitti:
Tää on sun pelastus. Hyvä ja halpa eli paljon et menetä jos kokeilet. Tarvitset purkin bulgarian jogurttia ja 10 millin ruiskun (vanha lasten lääkeruisku putsattuna käy hyvin). Illalla sängyssä kun olet menossa nukkumaan, ruiskauta ruutallinen jogurttia emättimeen. Laita housuihin taiteltu minipyyhe ettet sotke joka paikkaa ja avot, aamulla oot kunnossa. Toista tarvittaessa. En uskonu ennen ku kokeilin. Käytän aina tarvittaessa, ehkä pari kertaa kuussa ennalta ehkäisyyn. Kokeile
En olisi koskaan uskonut, mutta tämä toimii itselläni myös. Välillä käytän piimää. Halpa konsti, mutta kokeilemisen arvoinen.
Ehkäpä kannattaisi käydä lääkärissä pyytämässä verikokeita. Ainakin verensokeri ja sokerirasitustesti. Myös mahdollisesti sulkea muut altistavat tulehdukset pois esim sukupuolitaudit ja vastaavat. Myös alusvaatteet kannattaisi pestä 60 asteessa aina ja mahdolliset seksivälineet puhdistaa kunnolla.
Hiivatulehdus voi olla myös miehellä piilevänä ja hänet kannattaisi hoitaa varmuudeksi myös jos on kierre.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kahden vuoden hiivakierre. Ruokavalio oli jo muutenkin sokeriton ja kaiketon. Pillereitä ei ollut. Hiiva tuli joka kuussa ja farkkujen käyttö/pyöräily yms. hankasi limakalvot rikki. Käytin yhteensä yli 400 euroa itsehoitolääkkeisiin, labratesteihin ja limakalvojen ultraukseen. Toisena vuonna ainakin 200 e lääkkeisiin ja maitohappobakteereihin. Mikään ei auttanut, ei tuuletus, ei tamponeista luopuminen. Kokeilin jopa jugurtit ja valkosipulit vaginaalisesti.
Sitten, siskoni ( naistentauteihin erikoistuva nuori lekuri) ehdotti estrogeenivoidetta. Ja sitä käytettyäni n. viikon pari hiiva katosi kuin seinään! Samoin limakalvokivut. Olen siis parikymppinen vasta, mutta mummovoide pelasti. Nyt 6kk ilman tulehdusta ja elämä hymyilee. Oli siis kuivat limakalvot todellinen syy :)!
Tässä vois olla perää, olen hädissäni lukenutkin, että imetys voi madaltaa estrogeenitasoa. Saako ilman reseptiä?
Ap
Puoliso pettää. Tämä on yksi syy jos elämän tilanne ei ole muuttunut esim. raskaus tai imetys, pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso pettää. Tämä on yksi syy jos elämän tilanne ei ole muuttunut esim. raskaus tai imetys, pillerit.
Imetys menossa. Hormonaalista ehkäisyä ei ole.
Ap
Onko sulla kuivat limakalvot? Imetys voi ainakin näin vaikuttaa. Hiivatulehdus puhkeaa helpommin, jos limakalvosi ovat kuivat. Kannattaisi ehkä säännöllisesti useasti päivässä suihkuttaa vaikka tuota jo aiemmin ketjussa vinkattua Ceridal-öljyä tai sivellä Bepanthenia.
Ei ole kolmea kuukautta siitä, kun olin samassa tilanteessa kuin sinä. Oman kierteeni sain katkaistua syömällä apteekista saatavaa Lacto Lady -valmistetta. Siinä on yhdessä tabletissa hurjasti kuivattua karpalouutetta ja maitohappobakteeria. Tämä valmiste on varsinaisesti tarkoitettu virtsatieinfektioiden hoitoon, mutta luin vinkin, että voi auttaa hiivaankin. Emättimen normaali pH on neutraalia pH 7:a hieman alempi, koska hieman hapan ympäristö toimii luonnollisena suojauksena estäen bakteerien (ja hiivan) lisääntymisen. Sekä karpalouute että maitohappobakteeri molemmat auttavat emättimen luonnollisen, muuta kehoa happamamman, pH:n ylläpitämisessä.
Mulla oli kanssa ennen koko ajan hiiva tai bakteerivaginoosi. Nämä loppui, kun aloin käyttää LactoLine pesunestettä. Tuo on ph-hapanta ja sopii intiimialueelle. Puolen litran putilo Prismassa maksaa pari euroa, joten ainakin kokeilemisen arvoinen. Sopii hyvin myös vauvojen pesuun :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihana gynekologi. Hänen yksinkertaisilla ohjeillaan pääsin hiivakierteestä eroon.
Ensimmäinen ohje oli vesipesun lopettaminen. Jos oli tarvetta puhdistaa alapäätä muuten kuin paperilla, voi käyttää vauvojen puhdistuspyyhkeitä.
Toinen ohje koski vaatetusta. Aina kun on mahdollista, niin housut pois ja helmat heilumaan. Kotona ja aina yöllä olin ilman alushousuja.
Näillä keinoilla hiiva parani.
Vauvojen puhdistuspyyhkeet on neutraaleja (ph) eli liian korkea ph. Laittavat bakteeritasapainon sekaisin. Ja tämä juuri johtaa hiivaan ja "kalan hajuun" eli tulehduksiin. Intiimialueen pesuun tarvitaan ph 3-5 omaava pesuneste.
Outoa että gyne sulle tälläistä neuvoi, kun kertomani on yleisesti tiedossa.
Ja vesipesun lopettaminen, oletteko hulluja (gyne+sä)!
Miten käyt suihkussa ilman, että majava kastuu - majava pussiin!?
Veikkaan ettei ole hiivaa. Eikä tod mikään sukupuolitauti.
Hormonitasojen vaihtelut laittavat limakalvot koville. Hae apteekista estrogeenipitoista tai sitten ihan vain kosteuttavaa intiimialueiden voidetta (on monen merkkisiä). Ennen menkkoja ei kandee kovasti hommailla miehesi kanssa, koska myös kumi tai siemenneste ärsyttää jo valmiiksi ärtyneitä limakalvoja.
Itselläni pahin kutinan aiheuttaja on ollut tiukat superstrech-farkut. Niissä kun hautoo jokusen tunnin niin jo on pimppa tulessa... Näihin pitäis saada joku varoitusmerkki, että hox jos näitä käytät, voi piirakkas tykätä kyttyrää. Säälittää ne, jotka ei tätä hoksaa ja kärvistelee farkkujen aikaansaamassa ”hiivakierteessä”.
Ai niin, apteekeista saa sellaisen pikatestin, jolla voi vähän rajata onko kutinan syy hiiva vai bakteerivaginoosi vai joku muu. Emättimen pH antaa tästä osviittaa. Hyvin usein kutina johtuu juuri bakteerivaginoosista (eli tiettyjen bakteerien määrä noussut, emättimen pH muuttunut —> kutisee) eikä todellakaan hiivasta.
Kummassakin tapauksessa saatat hyötyä maitohappobakteerilisästä - ei ne ainakaan pahaa tee.
Ite söin useita turhia hiivakuureja kunnes tajusin että se mitään hiivaa ole. Jos ei tule itsellä selkoa, käy gynekologilla. Mikään ei o yhtä veemäistä ku alapään kutina...
Jaksuhali!
Siis aivan liian kaukaa haettuja ohjeita 🤦.
Ensinnäkin, kun syö / juo sokeripitoisia ruokia tai juomia ja syö valkeaa leipää. Ei oo mikään ihme ETTÄ HIIVAA PUKKAA !
Sokeri ensin kokonaan pois. Kaikissa sen muodoissa.
Ja vaalea leipä.
Näin elimistöstä poistuu se sokeri joka elättää hiivaa ja saa koko elimistön hiivan valtaan kuin pullataikinan.
Mulla auttoi teelusikallinen AB-piimää emättimeen vietynä, muutkin piimät toimii, bulgarianjugurtti myös hyvä. Ei ainakaan ole haitaksi.
Pesu pelkällä haalealla vedellä ja kuivaus pyyhkeellä kevyesti taputellen.
Mulla on ihana gynekologi. Hänen yksinkertaisilla ohjeillaan pääsin hiivakierteestä eroon.
Ensimmäinen ohje oli vesipesun lopettaminen. Jos oli tarvetta puhdistaa alapäätä muuten kuin paperilla, voi käyttää vauvojen puhdistuspyyhkeitä.
Toinen ohje koski vaatetusta. Aina kun on mahdollista, niin housut pois ja helmat heilumaan. Kotona ja aina yöllä olin ilman alushousuja.
Näillä keinoilla hiiva parani.