pikkuputiikkien myyjät muuttuvat usein myrkynnielleiksi jos et ostakaan,
siksi asioin vain suuremmissa liikkeissä / tavarataloissa, joissa mukavan rento/neutraali tunnelma yleensä aina säilyy vaikka et ostaisi sillä kertaa mitään. Pikkuputiikeista sen sijaan on ikään kuin "velvollisuus" ostaa ainakin jotain, jos liikkeeseen sisälle astuu, saati jos jopa ihan sovitat vaatteita, josta syystä niistä saattaa jopa ostaa "vain puolitoimivaa" (eli kaappiin pölyttymään jäävää) vaatetta/kamaa, siis ihan vain sen takia ettei fiilis myrkyttyisi ts. ettei tarvitsisi katsella myyjän/omistajamyyjän vaivoin peiteltyä - tai täysin avointa - pettynyttä ilmettä tai kuunnella puolivittuilua, jos et ostakaan mitään
comments? kommentoikaa myös pikkuputiikkien myyjät/omistajamyyjät, jos teitä nyt "linjoilla"
Kommentit (43)
no, jos vaikkapa sovitat pikkuputiikissa useampaa vaatetta, saat erittäin hyvää palvelua ja aikaa kuluu koko sessioon sanotaan nyt vaikkapa parikymmentä minuuttia tai puoli tuntia, niin eikö se ole jo vähän niin kuin velvollisuus ostaa joku rätti vaikka aivan 100% sopivaa ei olisikaan löytynyt. Minusta on, eli jos et sitten kuitenkaan osta mitään, olet kyllä aikamoinen moukka, joka ei ajattele lainkaan sitä että pienyrittäjä ei elä sosiaalisesta kanssakäymisestä vaan siitä rahasta joka kassaan kilahtaa. Eli: jos sidot myyjän aikaa hiukkaakaan enemmän, osta jotain - ja säilytä kasvosi !!
Mutta eihän sovittamatta tiedä sopiiko mikään ja on typerää ostaa vain kohteliaisuussyistä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:39"]
no, jos vaikkapa sovitat pikkuputiikissa useampaa vaatetta, saat erittäin hyvää palvelua ja aikaa kuluu koko sessioon sanotaan nyt vaikkapa parikymmentä minuuttia tai puoli tuntia, niin eikö se ole jo vähän niin kuin velvollisuus ostaa joku rätti vaikka aivan 100% sopivaa ei olisikaan löytynyt. Minusta on, eli jos et sitten kuitenkaan osta mitään, olet kyllä aikamoinen moukka, joka ei ajattele lainkaan sitä että pienyrittäjä ei elä sosiaalisesta kanssakäymisestä vaan siitä rahasta joka kassaan kilahtaa. Eli: jos sidot myyjän aikaa hiukkaakaan enemmän, osta jotain - ja säilytä kasvosi !!
[/quote]
Mä en kyllä todellakaan osta itselleni mitään turhaa tavaraa tuollaisesta syystä. Mulla ei ole rahaa ostaa tavaraa säälistä, enkä halua myöskään kotiini turhaa kamaa. Tässä tarvittavassakin tavarassa on ihan tarpeeksi työtä.
Putiikinpitäjä ottaa sen riskin, että aina asiakkaalle ei löydy mitään sopivaa.
2
Edellinen vastaus saa minut kiertämään pikkuputiikit vielä kauempaa. Kiitos.
Juu, en käy minäkään tuollaisissa palveuliikkeissä, samasta syystä.
ajatellaanpa tilannetta: on jo myöhäinen iltapäivä ja pienen vaateliikkeen ovi ei ole käynyt tuon päivän aikana vielä kertaakaan, sitten sisään astuu asiakas, joka sovittaa muutamaa leninkiä terhakkaan ja toiveikkaan myyjän häärätessä ympärillä ja pannessa parastaan, mutta asiakas toteaa lopulta kylmästi että aivan sopivaa ei löytynyt: yritä nyt siinä sitten myyjänä hymyillä aurinkoisesti ja toivotella onnekasta päivän jatkoa... ei kyllä oikein taida onnistua, eli ennemmin tekisi mieli varmasti sanoa jokin ruma sana päin asiakkaan naamaa
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:39"]
[/quote]
En usko että pienyrittäjätä ajattelevat näin tai ei ainakaan kannattaisi. Heidän intresseissään on tehdä asiakas tyytyväiseksi, niin että se tulee toistekkin. Jos asiakas kokee että on painostettu ostamaan jotain mitä ei oikeastaan olisi halunnut ostaa, hän ei tule uudelleen.
Ei ei ei, juuri tuo asenne karkoittaa viimeisetkin asiakkaat meiltä pikkukaupoilta!
On myyjän tehtävä yrittää myydä, ja asiakas saa ihan vapaasti päättää, ostaako. Mitään velvollisuutta tuhlattua aikaa kohtaan ei ole, tietenkään. Minkäs sille mahtaa, jos valikoimista ei nyt mitään löydy. Hyvä myyjä osaa ajatella pidemmällekin, vaikka nyt ei tulisi kauppoja, hyvä fiilis jää mieleen ja seuraavan kerrankin asiakas tulee meille ja ehkä sitten ostaakin. Tai laittaa sanan kiertämään, että sielläpä sain hyvää palvelua.
Ainakin meidän kaupassa saa katsella, saa palvelua, saa olla ostamatta. Ei ne lattiat asiakkaiden käytöstä kulu ja asiakkaita varten me siellä ollaan. Mieluummin katseleva, hyvämielinen asiakas hyllyjen välissä kuin ei asiakasta ollenkaan.
Vähän surettaa tälläinen ajatus. Ehkä me pienet kaupat ihan suotta rimpuilemme. Mitä me oikein yritämme, kun asiakkaat pääosin näköjään haluavat ketjukauppojen tai markettien palvelutasoa. Kai se olisi nykyaikaa, että kivijalkakaupat kuolevat. Nyyh, nyt iski itsesääli ja identiteettikriikin vielä illan päälle ;-)
Vinkki pikkuputiikin pitäjälle: anna asiakkaan katsella rauhassa, tarjoa apuasi vasta kun asiakas pyytää. Mikäään ei ole ärsyttävämpää kun palvelemaan hyökkäävä myyjä, vaikka vain ensin katselet, että mitäs täällä onkaan.
Ihan samoja kokemuksia, kuin aplla! Tämän vuoksi usein jää pikkuputiikeissa käymättä - jos et löydäkään jotain ostettavaa, niin kyllä ne myyjät nakkelee niskojaan.
Huvittavinta on, jos etsii jotain tiettyä. Menet putiikkiin ja kerrot, että etsin vaikka sinistä paitaa, jossa on röyhelö. No, sellaista ei ole. Meinaat, että jaha, no, lähdenkin tästä. Myyjä alkaa kuitenkin innoissaan esitellä, mitä heillä olisi. Lopulta toteat, että ihan kivoja, mutta ei sitä, mitä etsin. Ja myyjä osoittaa mieltään, kun et osta sitä, mitä hän esitteli.
Ihan käsittämätöntä! Enkä minäkään aio ostaa sellaista, mikä ei minulle 100% sovi vain, koska olen astunut liikkeeseen!
Jotkut ovat tuollaisia, toiset taas eivät. Minäkin olen pikkukaupan pitäjä, enkä tyrkytä tai painosta ostamaan. Itse poistun nopeasti sellaisesta kaupasta, missä minusta tuntuu, että minulle yritetään väkisin myydä jotakin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:46"]
ajatellaanpa tilannetta: on jo myöhäinen iltapäivä ja pienen vaateliikkeen ovi ei ole käynyt tuon päivän aikana vielä kertaakaan, sitten sisään astuu asiakas, joka sovittaa muutamaa leninkiä terhakkaan ja toiveikkaan myyjän häärätessä ympärillä ja pannessa parastaan, mutta asiakas toteaa lopulta kylmästi että aivan sopivaa ei löytynyt: yritä nyt siinä sitten myyjänä hymyillä aurinkoisesti ja toivotella onnekasta päivän jatkoa... ei kyllä oikein taida onnistua, eli ennemmin tekisi mieli varmasti sanoa jokin ruma sana päin asiakkaan naamaa
[/quote]
Ei ole asiakkaan vika, jos myymälän sisäänostaja on hankkinut liikkeen valikoimiin tuotteita, jotka eivät ketään kiinnosta. Tai asiakkaalle sovi. Jos on taitava putiikinpitäjä, osaa valikoida liikkeeseen niin hyvät tuotteet, että jokaiselle löytyy jotain.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:51"]
Vinkki pikkuputiikin pitäjälle: anna asiakkaan katsella rauhassa, tarjoa apuasi vasta kun asiakas pyytää. Mikäään ei ole ärsyttävämpää kun palvelemaan hyökkäävä myyjä, vaikka vain ensin katselet, että mitäs täällä onkaan.
[/quote]
Olen pikkuliikkeen myyjä, en tosin vaatekaupassa, ja kyllä minä tervehdin kohteliaasti jokaista asiakasta ja kysyn voisinko palvella. Kai sekin sitten koetaan hyökkäämiseksi. Katsella saa tietysti rauhassa jos haluaa, en kulje perässä tai hengitä niskaan. Esittelen myös mielelläni liikkeen tarjontaa, se on minun työtäni, enkä odota että asiakas ostaisi jotain pelkästä kohteliaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:51"]
[/quote]
Tämä on hyvä vinkki, ei tunnu mukavalta jos myyjä käy kovin tomerasti päälle, kun yrittää vasta katsella. Minusta itsestä tuntuu mukavimmalta, jos myyjä käy siinä käännähtämässä ja kysyy voiko auttaa jotenkin ja jos olen katselemassa, myyjä vetäytyy ja neuvoo kysymään, jos tulee jotain. Tuollainen lähestymistapa ainakin minulla madaltaa sitä kysymiskynnystä, jos kiinnostun jostain vaatteesta. Tuo antaa asiakkaalle tilaa katsella rauhassa, mutta silti asiakas tietää että palveluhaluakin on.
Itse olen kyllä oppinut välttämään niitä paikkoja, joissa on niin hyvä palvelu että hairahdun aina ostamaan jotain ylikallista. En koskaan osta mitään epäsopivaa, mutta aina liikkeen ulkopuolella soimaan itseäni siitä, että erehdyin menemään sisälle :-)
Nyrpeys johtuu siitä, että käytännössä kaikki näistä liikkeistä ovat menossa melkein vasaran alle koko ajan. Ja muulloinkin myynti vaikuttaa paljon enemmän sen yhden yksittäisen myyjän työtilanteeseen kuin isoissa liikkeissä.
Mutta eihän se asiakkaan vika ole ja nyrpeys tosiaan ampuu myyjää jalkaan. En asioi minäkään pienissä liikkeissä ellen ole aivan tiettyä artikkelia hakemassa, joka heillä pitäisi olla.
Haluaisin oikeasti käydä useammin pikkuliikkeissä. Valitettavasti muutama todella stressaava kokemus on saanut minut välttelemään niitä.
- Eräs miesmyyjä kädestä pitäen raahasi sisään liikkeeseen kun katselin näyteikkunaa. Poistuin kaupasta mukanani tarpeeton paita, koska en osannut sanoa ei. Ja ihan suomalainen myyjä oli.
- Eräs pikkukauppa on tunnettu (tai oli ainakin 10 v sitten) omistajastaan, joka todella osaa myydä ihmiselle sellaista mitä toinen ei halua. Yleensä nämä keskustelut asiakkaan kanssa venyvät ihan myyjän tahdosta. En ole käynyt sen jälkeen, kun kuuntelin myyjän vuodatusta huonosta taloustilanteestaan about puoli tuntia. Tässä paikassa olisi hienoa tavaraa, mutta todella monet muutkin ovat sanoneet etteivät myyjän takia uskalla tuonne mennä.
Olen jossain määrin sellainen ihminen, jonka on vaikea sanoa ei. Toisaalta en muutenkaan tykkäisi käyttää hirveästi aikaa shoppailuun, joten isoista marketeista löytää nopeasti kaikkea ja saa olla rauhassa.
Pari pikkukauppaa on, joista tiedän että palvelu on kunnossa. Näissä käyn kun tiedän valmiiksi mitä haluan, esim. haen tietynlaisia kynttilöitä säännöllisesti yhdestä paikasta.
Ja jos joku suosittelee jotain paikkaa jossa on saanut hyvää palvelua, niin sitten voin kokeilla uusiakin paikkoja :) Mutta itse en siis lähde kokeilemaan summassa mitään uusia putiikkeja.
Sympatiani ovat teidän hyvien myyjien puolella. Harmi, että tekin kärsitte tämmöisten ikävien myyjien takia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 01:43"]
Haluaisin oikeasti käydä useammin pikkuliikkeissä. Valitettavasti muutama todella stressaava kokemus on saanut minut välttelemään niitä.
- Eräs miesmyyjä kädestä pitäen raahasi sisään liikkeeseen kun katselin näyteikkunaa. Poistuin kaupasta mukanani tarpeeton paita, koska en osannut sanoa ei. Ja ihan suomalainen myyjä oli.
- Eräs pikkukauppa on tunnettu (tai oli ainakin 10 v sitten) omistajastaan, joka todella osaa myydä ihmiselle sellaista mitä toinen ei halua. Yleensä nämä keskustelut asiakkaan kanssa venyvät ihan myyjän tahdosta. En ole käynyt sen jälkeen, kun kuuntelin myyjän vuodatusta huonosta taloustilanteestaan about puoli tuntia. Tässä paikassa olisi hienoa tavaraa, mutta todella monet muutkin ovat sanoneet etteivät myyjän takia uskalla tuonne mennä.
Olen jossain määrin sellainen ihminen, jonka on vaikea sanoa ei. Toisaalta en muutenkaan tykkäisi käyttää hirveästi aikaa shoppailuun, joten isoista marketeista löytää nopeasti kaikkea ja saa olla rauhassa.
Pari pikkukauppaa on, joista tiedän että palvelu on kunnossa. Näissä käyn kun tiedän valmiiksi mitä haluan, esim. haen tietynlaisia kynttilöitä säännöllisesti yhdestä paikasta.
Ja jos joku suosittelee jotain paikkaa jossa on saanut hyvää palvelua, niin sitten voin kokeilla uusiakin paikkoja :) Mutta itse en siis lähde kokeilemaan summassa mitään uusia putiikkeja.
Sympatiani ovat teidän hyvien myyjien puolella. Harmi, että tekin kärsitte tämmöisten ikävien myyjien takia.
[/quote]
Yksi ikävimmistä kokemuksista melkein unohtui:
- Olin eräässä erikoisliikkeessä ostamassa ystävälle lahjaa. Vertailin sitten kahta tuotetta, joista toinen oli selvästi ylihinnoiteltu, toinen edullisempi. Myyjä siis näki, että otin molemmat hyllystä ja katselin niitä. Kun menin kassalle halvempi tuote mukanani alkoi kassalla armoton kettuilu rahatilanteestani ja saituudestani. Olin niin hämmästynyt etten osannut sanoa mitään takaisin, maksoin nopeasti ja kävelin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoja kokemuksia, kuin aplla! Tämän vuoksi usein jää pikkuputiikeissa käymättä - jos et löydäkään jotain ostettavaa, niin kyllä ne myyjät nakkelee niskojaan.
Huvittavinta on, jos etsii jotain tiettyä. Menet putiikkiin ja kerrot, että etsin vaikka sinistä paitaa, jossa on röyhelö. No, sellaista ei ole. Meinaat, että jaha, no, lähdenkin tästä. Myyjä alkaa kuitenkin innoissaan esitellä, mitä heillä olisi. Lopulta toteat, että ihan kivoja, mutta ei sitä, mitä etsin. Ja myyjä osoittaa mieltään, kun et osta sitä, mitä hän esitteli.
Ihan käsittämätöntä! Enkä minäkään aio ostaa sellaista, mikä ei minulle 100% sovi vain, koska olen astunut liikkeeseen!
öööh...sininen pusero kaularöyhelöllä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sovittaa LENINKEJÄ?
ei v..tun mummot osta mitään
saisinko LENINGIN KOOSSA XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL?
SINISELLÄ KAULAVITUNRÖYHELÖLLÄ?
En ole itse kokenut moista, mutta kulkukauppiaat, herrajumala! Kauppaavat jotain monen tonnin siivousvehkeitä ja syyllistävät, kun ei osteta.