Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäisenä olet aloittanut terapian?

Vierailija
15.03.2019 |

Itse mietin terapian aloittamista, vaikka olen aiemmin käynyt mm. psykiatrisella sairaanhoitajalla ja yleislääkäri oli myös sitä mieltä että minulla ei ole mitään ongelmia, koska pystyn mm. käymään töissä.

Haluaan aloittaa terapian, koska pelkään pilaavani lapset jotenkin vahingossa, kun lapsuudenperheeni oli enemmän tai vähemmän sairas ja se perheen malli minkä sieltä sain oli niin huono. Vanhempani olivat jyrkän uskonnollisia, perheessä oli monenlaista sairautta, isäni oli väkivaltainen, muistan hänen lyöneen minua vielä kun olin 10v. Voi olla että löi myöhemminkin, muistan tosi vähän lapsuudestani. Sekin ehkä vähän outoa?

Sisarukseni kuoli huumeisiin jo päälle 30v, joka ehkä myös kertoo jostain. On tosiaan ihme että olen itse suoriutunut elämästäni tähän asti näinkin hyvin. Minulla on ihan hyvä työpaikka (tosin olen ollut siellä tosi pitkään, koska en uskalla/osaa vaihtaa työpaikkaa, vaikka todennäköisesti saisin paremmankin), olen naimisissa ja ollut yhdessä mieheni kanssa jo pitkään (meilläkin on monenlaisia ongelmia, ja jotkut kaverini ovat sitä mieltä että olisin saanut paremmankin) ja muutenkin olen aina osannut hoitaa raha-asiani, minulla ei ole päihdeongelmia tms. Mutta silti en oikein tiedä osaanko olla onnellinen. Tuntuu siltä, että pieni ahdistus vaivaa kokoajan ja pelko siitä että jotain pahaa tapahtuu. Lisäksi tuntuu siltä, että olen vähän uupunut kokoajan.

Pelkään myös vähän terapian aloitusta siitä syystä, että mitä sieltä oikein paljastuu..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt terapiassa, koska osaan itse käsitellä omat ongelmani.

Vierailija
2/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

26-v itsem urhayrityksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v

Vierailija
4/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko keskivertoa älykkäämpi?

Vierailija
5/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin terapian 21-vuotiaana. Lääkärisi kuulostaa omituiselta. Monesti terapia aloitetaan siksi, että sen ajatellaan ylläpitävän työkykyä ja parantavan elämänlaatua. Ei minulla ollut ollut kovin pitkiä sairaslomia ennen terapian aloittamista.

Vierailija
6/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin terapian 21-vuotiaana. Lääkärisi kuulostaa omituiselta. Monesti terapia aloitetaan siksi, että sen ajatellaan ylläpitävän työkykyä ja parantavan elämänlaatua. Ei minulla ollut ollut kovin pitkiä sairaslomia ennen terapian aloittamista.

Sinun pitäisi tavata psykiatria vähintään kolmen kuukauden ajan, jos haluat lähetteen Kelan korvaamaan terapiaan. Yleislääkäri ei ole tämän aihepiirin asiantuntija.

Vierailija
7/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana, takana monia vastoinkäymisiä, jotka laukaisivat masennuksen. Kela tuki. Kannatti ehdottomasti.

Vierailija
8/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

26vuotiaana.

Vierailija
9/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 31v. ja ihan työkykyinen olin itsekin. Oli vain asioita, jotka painoivat mieltäni. Ahdistustakin oli. Halusin säilyttää toimintakyvyn, lievittää oireita jne. Sain Kelan terapian, joka on pian päättymässä melkein kolmen vuoden uurastuksen jälkeen. Elämäni paras päätös, vaikka välillä oli rankkaa. On ollut upea kasvuprosessi. Suosittelen.

Vierailija
10/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi tavata psykiatria vähintään kolmen kuukauden ajan, jos haluat lähetteen Kelan korvaamaan terapiaan. Yleislääkäri ei ole tämän aihepiirin asiantuntija.

Mistähän terapiasta puhut?

Vierailija
11/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia auttaa kirjoitti:

Aloitin 31v. ja ihan työkykyinen olin itsekin. Oli vain asioita, jotka painoivat mieltäni. Ahdistustakin oli. Halusin säilyttää toimintakyvyn, lievittää oireita jne. Sain Kelan terapian, joka on pian päättymässä melkein kolmen vuoden uurastuksen jälkeen. Elämäni paras päätös, vaikka välillä oli rankkaa. On ollut upea kasvuprosessi. Suosittelen.

Mitä olet oppinut terapiasta?

Vierailija
12/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä on siinä, että se työkyky voi mennä tuon terapian aikana. Ei kaikki jaksa käsitellä raskaita asioita ja käydä töissä samaan aikaan.

Vierailija
13/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

39v aloitin psykoterapian.

Vierailija
14/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa Kelan maksavan osan psykoterapian kustannuksista, niin sitä varten on saatava lausunto psykiatrilta. Psykiatri taas kirjoittaa lausunnon Kelaa varten ainoastaan siinä tapauksessa, että hoitosuhde on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Omalla rahalla toki voi mennä kenelle hyvänsä vapaalle terapeutille vaikka heti.

Vierailija
15/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä on siinä, että se työkyky voi mennä tuon terapian aikana. Ei kaikki jaksa käsitellä raskaita asioita ja käydä töissä samaan aikaan.

Työkyky voi mennä raskaiden asioiden takia vaikkei niitä terapiassa käsittelisikään. Moni löytää terapiasta uusia keinoja näiden asioiden työstämiseen.

Vierailija
16/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kahteen otteeseen Kelan korvaamassa psykoterapiassa. Terapeutit etsin itse. Ensimmäisen kolmen vuoden jakson ajan minulla oli psykodynaaminen terapeutti. Monen vuoden tauon jälkeen hakeuduin terapiaan uudelleen ja käyn nyt ratkaisukeskeisessä terapiassa.

Vierailija
17/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin sellainen ihminen, joka usein lykkää ongelmansa muiden työstettäväksi. Lähipiiri kärsii, kyseinen ihminen ei.

Vierailija
18/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin sellainen ihminen, joka usein lykkää ongelmansa muiden työstettäväksi. Lähipiiri kärsii, kyseinen ihminen ei.

Kyllähän sitä voi itsekin käsitellä omia ongelmia, ja jos on esim ystäviä, puoliso tms jonka kanssa voi keskustella, niin onhan siitäkin paljon apua. Itse ainakin juttelen erityisesti yhden ystäväni kanssa paljonkin lapsuuden perheen aiheuttamista traumoista, kun molemmilla melko samanlaiset taustat. Yhdessä ollaan menty eteenpäin ja mietitty syitä ja seurauksia, sekä ratkaisuja, toinen toistaan tukien.

Vierailija
19/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin terapiassa uusia ajatusmalleja. Olin ylikiltti ja kannoin paljon syyllisyyttä jo ihan lapsuudesta asti. Osaan nykyään vetää rajat, hallita/ sietää ahdistusta, sain jutella henkilön kanssa, joka uskalsi myös kyseenalaistaa ja löytää ulkopuolisena erilaisia näkökulmia. Sain myös lohtua ja myötätuntoa.

Osaava terapeutti ei vedä mattoa jalkojen alta,vaan terapiassa edetään asiakkaan tahtiin, jotta koko elämä ei romahda. Itse kävin kaksi kertaa viikossa 45min/krt. Veihän se aikaa, mutta nykyään sitä aikaa jää entiseltä murehtijalta mukavampiin asioihin. :)

Vierailija
20/26 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin terapiassa uusia ajatusmalleja. Olin ylikiltti ja kannoin paljon syyllisyyttä jo ihan lapsuudesta asti. Osaan nykyään vetää rajat, hallita/ sietää ahdistusta, sain jutella henkilön kanssa, joka uskalsi myös kyseenalaistaa ja löytää ulkopuolisena erilaisia näkökulmia. Sain myös lohtua ja myötätuntoa.

Osaava terapeutti ei vedä mattoa jalkojen alta,vaan terapiassa edetään asiakkaan tahtiin, jotta koko elämä ei romahda. Itse kävin kaksi kertaa viikossa 45min/krt. Veihän se aikaa, mutta nykyään sitä aikaa jää entiseltä murehtijalta mukavampiin asioihin. :)