Marimekon mekot. Miksi niiden pitää olla niin outoja, muissa niiden vaatteissa löytyy ihan kivoja
Tykkään niiden kankaista ja käytän pääasiassa mekkoja tai hameita. Koskaan en kuitenkaan löydä niiden mekko/hamevalikoimista mitään itselleni sopivaa. Esim nämä mekot😳
https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/tunne-auringon-alla-mekk…
https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/siimes-lukki-mekko-valko…
https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/lauluni-katleija-mekko-s…
https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/uneksi-kiskoraita-mekko-…
Kommentit (26)
Yhteen malliin on näköjään sentään leikattu vyötärö suoran mallin tai jonkun rypytetyn säkkimallin sijaan.
Ap
Samaa mieltä, ihan kaameita kuoseja ja hirveät mummomallit noissa mekoissa
En laittaisi päälleni noista yhtäkään. Minä keski-ikäinen keskivartalotukevahko lyhyenläntä näyttäisin vain entistäkin tantammalta...
Olisi edes joku kietaisumekko mallistossa.
Ap
Eivät vain ole makuusi, ainakin ensimmäinen hyvä.
Olen miettinyt samaa, miksi eivät voi tehdä tavallisia malleja?
Kankaat usein laadukkaita ja kuosit kivoja, mutta mallit käsittämättömiä pussukoita, kaulaan asti kuristavia, hartioita ja käsivarsia korostavia telttoja yms. Miksi ei ole tavallisia kotelomekkoja tai kietaisumekkoja?
Tuntuu siltä, että nuo mallit sopivat vain joko todella pitkille, hoikille, androgyyneille vartaloille, tai sitten muodottoman lihaville.
Vierailija kirjoitti:
Kankaat usein laadukkaita ja kuosit kivoja, mutta mallit käsittämättömiä pussukoita, kaulaan asti kuristavia, hartioita ja käsivarsia korostavia telttoja yms. Miksi ei ole tavallisia kotelomekkoja tai kietaisumekkoja?
Tuntuu siltä, että nuo mallit sopivat vain joko todella pitkille, hoikille, androgyyneille vartaloille, tai sitten muodottoman lihaville.
Kun ei noi mekot imartele edes noita hoikkia mallejakaan. Ap
Siimes Lukki oli noista mun makuun ihan ok, vois näyttää hyvältä tavallisemmallakin vartalolla ainakin jos on hyvät käsivarret... Mutta noi kaulaa kuristavat mallit ovat ainakin ihan poissuljettuja vähänkään rintavalla ihmisellä. Tai no sopii ne jos haluaa näyttää lihavalta rintojen takia. Mä oon normaalipainoinen, pitkäselkäinen ja isorintainen, ja näytän ihan armottomalta läskiltä kaikissa Marimekon mekoissa, ja oon tästä ihan harmissani, koska tykkäisin niistä tosi paljon! Ymmärrän, että mekkojen mallit ovat olevinaan sellaisia, että niissä ei muotoja esitellä, mutta voi sen tehdä vähän imartelevamminkin. Näyttäisin mielelläni muodottomalta hoikalta, ja vähän pienempirintaisena se vielä onnistui monissa Marimekon koltuissa, mutta nyt kun olen kokoa 38-40 ja 70E paksuilla käsivarsilla ja olemattomalla vyötäröllä, niin ei. Kietaisumalli tai neliömäinen pääntie ja vähintään 3/4 hihat olisivat mun toivelistalla. Ja taskut ja vyö. Ja pituus sellainen että ei tartte pitää mitään trikoita mekon alla...
Nansolla on tavallisemmalle vartalolle sopivampia malleja. Ainakin silloin kun Paola Suhonen vielä suunnitteli Nansolle, niin kuositkin oli kivoja, vaikka (paksua) trikootahan ne kaikki vaatteet olivat, toisin kuin Marimekolla, jolla on paljon muutakin. Mutta hintaero Marimekon ja Nanson välillä ei kyllä toimi, sillä Nanso on arkisia kotivaatteita ja Marimekkoa voi käyttää vaikka juhlissa. Nanso siis liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatteiden tarkoitus ole aina imarrella eikä kaikki sitä edes priorisoi.
Tällaiselle päärynävartaloiselle persjalalle noi ei ainakaan sovi, kun eivät yhtään korosta hoikkaa vyötäröä. Olen oikeasti hoikka (174 cm/58 kg), mutta tuon mallisissa mekoissa näytän tanakalta. Luulen tommosten sopivan lähinnä omenavartaloisille. Saa mahaläskit piiloon, mutta hoikat ja pitkät sääret näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Siinä tapauksessa noi Marimekon mekot on onnistuneita. Ap
Tiedän että tätä on monen vaikea käsittää, mutta kaikki ei tosiaan pukeutumisellaan tähtää siihen, että näyttäisi mahdollisimman hoikalta.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiselle päärynävartaloiselle persjalalle noi ei ainakaan sovi, kun eivät yhtään korosta hoikkaa vyötäröä. Olen oikeasti hoikka (174 cm/58 kg), mutta tuon mallisissa mekoissa näytän tanakalta. Luulen tommosten sopivan lähinnä omenavartaloisille. Saa mahaläskit piiloon, mutta hoikat ja pitkät sääret näkyy.
Samaa mieltä, mekot häivyttävät kaiken vyötäröltä ja lantiosta, ja keskivartalon koon vaikutelman määrittää rintojen koko kun kankaat valuvat vapaana (esimerkiksi Kurkistus-mekko https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/kurkistus-mekko-t-harmaa… ). Tämähän on hyvä heille, joilla on litteät rinnat suhteessa vartaloon ja hoikat raajat. Mallivartaloiselle taas sopii mikä vaan, koska kuten joku tuossa kirjoitti, ei vaatteiden tarkoitus ole "imarrella" (ts. näyttää seksikkäältä). Minusta ei ole aikoihin ollut trendikästä esitellä vartaloa niinkuin sitä esiteltiin millenium-muodin aikaan (poikkeuksena salisannat ja persemuoti eli pissikset ikään katsomatta). Mutta pliis Marimekko, tee jotain muutakin kuin muumimamma- tai mallityttömekkoja!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tätä on monen vaikea käsittää, mutta kaikki ei tosiaan pukeutumisellaan tähtää siihen, että näyttäisi mahdollisimman hoikalta.
Niin ei tietysti, mutta vähemmistössä lienee ne normaalipainoiset ja sitä painavammat, jotka haluaisivat näyttää nimenomaan tukevammilta ja lihavammilta. Tavoitteena varmaankin vähemmistössä.
Kamalia telttoja. En lähtisi edes pimeällä roskia viemän noissa kaavuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo mallit eivät tee oikeutta vaatteille, harvemmin näkee että seisotaan jalat harallaan mekkoa esitellessä, ehkä heidän on käsketty olla noin.
Voisin käyttää ainakin yhtä.
Toinen linkkaamasi mekko on vielä ihan ok (pitäisin kyllä enemmän vähän erilaisesta kuosista), mutta nuo muut ovat kyllä aika säkkimäisiä.
Kauheita ovat kaikki, olen yli 60-vuotias mummo, enkä käyttäisi noita kotimekkonakaan. Ei Marimekolla ole aikoihin ollut mitään ostettavaa.
Tuo Kiskoraita on omaan makuuni tosi hieno! Muut sen sijaan, hmm.... Siimes Lukki näytti joltain mitä keskiajan köyhä väki olisi voinut käyttää arkena, jostain karkeasta säkkikankaasta kokoon kursittu muodoton riepu. Muut olivat karmeita "värioksennuksia".