** LOKAkuisten perjantai **
Kommentit (34)
Minäkin pinoudun ensimmäistä kertaa, olen kyllä ahkerasti pinoja seuraillut.
Meillä siis tälläinen uusperhe, minun kaksi teiniä, pka 15 ja ttö 13, miehellä pka 12. Meidän yhteinen " Onni" syntyi viime vuoden elokuussa, kolmen vuoden yrityksen jälkeen. Ja nyt sitten odotellaan sitä iltatähteä, LA 27.10.2006.
Mä oon nyt myös NIIN väsynyt, poika heräili yöllä varmaan sata kertaa (ja yhtään en liiottele ;-) ). Sitten puoli neljältä päätti hän haluta MAITOA!!! Hehheh! Yösyötöt on siis ollut pois varmaan pari kuukautta. Ja sitten herätys klo 6.30. Sama siis mullakin tuli mieleen, millä jaksan vauvan kanssa???? No, tämä on vain yksi päivä!
Olen itse ollut kipeä. Neuvola oli tiistaina, edelliseen punnitukseen painoa oli tullut lisää 100 g!!! Mulla kyllä on tuota ylipainoa ihan tarpeeksi, että hyvä näin.
Ultrista on ollut puhe... Mä varasin eilen Brunolle ajan kesäkuulle. Tiedetään kyllä jo, että pka on tulossa, mutta onhan se kiva kokea tämän VIIMEISEN kanssa tuo 3D-ultra, vau!
Hei! Ihanaa viikonloppua teille/meille kaikille. Ukon pitäs rakentaa meidän takapihalle terassi viikonloppuna, toivottavasti ei sada!
terveisin Tunde ja Onni II 17+0
Ja voimia Coelle!
Itse en ole koskaan aiemmin miettinyt omaa jaksamista vauvan kanssa. Itseasiassa olen aina haaveillut just siitä VAUVA-ajasta, kun vauva on semmoinen iiiihan pieni, avuton tuhisija. En ole koskaan aiemmin kokenut yöheräämisiä raskaaksi. Kuopus itki ekat n. 2kk tosi paljon mahakipuja ja se kyllä raastoi sydäntä, mutta silloinkaan en ollut fyysisesti kovinkaan väsynyt. Olen aina tullut toimeen aika vähällä unella (olen perinyt tämän isältäni :)
MUTTA, nyt sitten mietityttää ekan kerran nuokin asiat. Ja aika paljon mietityttääkin, täytynee jonain kertana jutella asiasta neuvolassa. Th on onneksi ihana ja hällä itsellään on 4 lasta :) Ekaksikin, kun nyt on tottunut siihen, että saa 90% öistä nukkua heräämättä ja rauhassa, niin tuntuu jotenki haikealle, että kohta alkaa ne vauvayöt. Tosin, meillä on kaikki kolme nukkuneet viimeistään 2kk ikäisestä sen 10t heräämättä yöt, mutta sitten tulee hampaita, opitaan nousemaan sängyssä pystyyn jms kausia, jolloin vauvan uni on pätkittäistä. Myöskin sairastelu on mielessä. Nyt vielä juuri ja juuri jaksaa / pärjää, jos kolme sairastaa saman taudin. Entäs, kun niitä on neljä?
Kaupassa käyn tosi usein yksin lasten kans. Vielä puoli vuotta sitten se oli tosi vaikeaa, kun yhtä piti kantaa, yks oli arvaamaton 2-v jne. Nyt on helpottanut, kun kuopus kävelee itse ja keskimmäinenki osaa odottaa eikä ryntäile miten sattuu. Entä syksyllä? Miten selviän kauppareissuista kaikkien neljän kanssa? Esikoinen aloittaa koulun syksyllä. Tosi iso elämänmuutos. Miten kerkeän ja muistan tukea häntä siinä asiassa, kun vauva syntyy ja vie paljon aikaa, puhumattakaan luultavasti paljonkin mustasukkaisista pienistä isosiskoista.
Miehelle olen pariin otteeseen puhunut näistä ja se vaan aina naureskelee, että " kyllä sinä selviät, oot huippuäiti" . Joo, kiva kuulla, mutta olenko?? OIkeasti kyllä sisimmässäni luotan, että kaikki menee hyvin. Välillä on varmasti rankkaa ja voin kuvitella, että ukko jää erittäin vähälle huomiolle, mutta hän lupasi kyllä ymmärtää ja auttaa sitten. Silti, vähän oikeasti hirvittää tämä homma ;)
(.) Eilen pikkuihminen jytäsi illalla yli 2t. Hän näyttää tykkäävän jääkiekosta :) Miten korkealla teillä muilla liikkeet jo tuntuu? Kun minusta välillä tuntui tuossa selvästi navan yläpuolalla. Onkos se kohtu ko niin korkeella?? Koko maha on kyllä pulskistunu ja enää ei kukaan voi erehtyä, ettenkö raskaana olisi.
Aamulla oli tosi ilkeitä kasvukipuja, semmosta venytyskipua alhaalla molemmin puolin.
Nyt aamupalalle, onki karsee nälkä!
Mianni 17+6
Jaksamista Coelle ja tervetuloa Tundelle!
En sitten eilen ehtiny kirjoittamaan neuvola kuululmisia, eli tässäpä nää ois: Kaikki arvot ok. Hemppa edelleen vähän matala, muuta ei ollut onneksi laskenut viimekerrasta ollenkaan. Neuvolan täti mittasi ekan kerran sf mitan. Huikeat 17cm!!! :). Mulla toi kohdun yläruna ulottuu juuri napaan asti. Ehkä pikkasen yli. Mä tunnen " korkeimmat" potkut juuri tuossa navan korkeudella. Painoa oli tullut neljässä viikossa 1,5kg. Se olikin helpoitus ton alku spurtin jälkeen. niin ja ne ihanat sydänäänet kuulu ihanasti. Syke 155 ja vauveli oli vilkkaalla päällä. Sykkeiden perusteelle (jos vanhat merkit pitää paikkansa) meille kolmas tyttö olisi tulossa. Tosin mulla ollu kyllä ihan poika fiilis. Saa nähä kertooko ne maanantaina sitten ultrassa (enää 3 yötä!!!!)
Mitäs muuta... Eipä nyt tule mieleen. Ihanaa viikonlopun alkua kaikille. Nähdään taas!
Mamseli rv 18+5
Mies on vaihteeksi perjantain tytön kanssa kotona ja minä täällä yliopistolla, kuinkas muuten... Se essee pitää saada tänään valmiiksi.
Mianni kyseli kohdun korkeudesta: Mun mielestä mulla kohtuu tuntuu olevan jo vähän navan yläpuolella. Se tuntuu tosi selvänä mönttinä etenkin aamulla kun rakko on täynnä ja makaan selälläni. Eilen tunsin ekaa kertaa vauvan liikkeet niin, että toisella puolen mahaa tuntui ilmeisesti kädet ja toisella puolella jalat, koska eri puolilla mahaa vuorotellen tuntui " potkuja" . Aika hauskaa! Ja sitten toisella puolella tuntui isompi tönäisy, olisko ollut pää tai peppu. Iiks!
Coe kirjoitteli yövalvomisista. Mua kanssa suoraan sanottuna vähän ahdistaa yöllä valvominen, koska mä rakastan nukkumista, enkä pärjää normaalisti lyhyillä unilla. Eniten mua kuiteskin huolestuttaa se, miten kiukkuinen mä voin olla, kun joudun heräämään kesken unien. En niinkään vauvaa kohtaan, vaan mies joutuu sijaiskärsijäksi. Mä olen kyllä niin monesti raivonnut miehelle yöllä ja aamusti on hävettänyt niin paljon. Mä en ymmärrä mikä siinä on, mutta mä vaan olen hiton vihainen kun joudun heräämään yöllä, en siis aina, mutta kuiteskin näin on tapahtunut useita kertoja, ei pysty laskemaan kahden käden sormin.
Mulla on muuteskin välillä väsyneenä ongelmia pinnan venymisen kanssa, tai siis venymättömyyden. Onneksi viime aikoina on saanut nukkua täysiä öitä kun meillä tyttö on nukkunut 1v4kk asti läpi yöt, oikeastaan siitä saakka kun siirrettiin omaan huoneeseen.
Onko joku muuten jo miettinyt vanhempainvapaan jakamista äidin ja isän kesken jotenkin? Meillä olisi suunnitelmissa, että kesällä 2007 kun vauva on 8kk, minä tekisin opintoihini kuuluvan pakollisen harjoittelun (kesto 3kk) ja mies olisi sen aikaa lasten kanssa kotona. Hän odottaa tätä jo kovasti ja mustakin on kiva tietää, että pääsen välillä töihin ja sitten taas syksyllä saan olla lasten kanssa kotosalla. Esikoisesta mies oli kotona kanssa 3 kuukautta ja minä opiskelin, mutta vain osa-aikaisesti. Silloin kun miehen hoitovapaa alkoi, oli typy vain 5kk ja en ollut siihen yhtään valmis. Mutta hyvin se meni, ja silloin tosiaan olin pääasiassa ihan lyhyitä päivä yliopistolla. Mies oli kyllä loistava koti-isä, siivosikin paljon enemmän kuin minä, vaikka stressasinkin sitä etukäteen. Jos oltaisiin molemmat palkkatöissä, niin tehtäis varmaan niin, että mä olisin ekan vuoden kotona ja mies sitten toisen, mutta nyt pitää vähän sumplia kun mulla on kuiteskin aivan olemattomat tulot verrattuna mieheen. Eli yhtälö minä opintotuella 230e ja mies kotihoidontuella noin 400e, ei onnistuisi! Pitää siis miehen pitää vanhempainvapaansa siinä vaiheessa kun saa ansiosidonnaista vanhempainrahaa. Ja silloinkin ollaan tiukilla.
Tervetuloa vielä mukaan uusi lokamasu, ehdin jo unohtaa nimen...
Katsoitteko muuten euroviisuja? Hyvä lordi! La on ihan pakko valvoa myöhään ja katsoa finaali loppuun asti. jos suomi olisi vaikka kympin sakissa. Pidetään peukkuja!
S-I ja Lumikukka 20+3
Täälläkin jo herätty kukonlaulun aikaa...
Hirveä väsy päällänsä, tuntuu että silmät seisoo päässä.
Meillä poika vauvana säästyi mahaitkuilta, mutta huono nukkuja on ollut aina. Nyt siis 2v3kk ja on yhden ainokaisen yön nukkunut heräämättä..
Ite tarvitsen tosi paljon unta ja jos en sitä saa niin olen äkäinen kun ampiainen, tullut isääni ;)
Kohta pitäis lähteä kevään viimeiseen muksujumppaan, sitten saakin taas keksiä että mitä tekemistä kesäksi keksisi...
Jedelede tai muut jyväskyläiset:Onko teillä mitään tietoja noista Yläkaupungin Yön lastentapahtumista? Ilmeisesti Mäkimatin perhepuistossa? Missään lehdessä en ole aikatauluja nähnyt..
(.) Maha kasvaa kohisten. Mulla se kohtu on tuossa navan kohdalla menossa..Liikkeet tuntuu aivan tuolla alhaalla..Aivan kamalia menkkakipuja tuntuu päivittäin, tosi inhottavia. Pahoinvointia on vieläkin, mutta onneksi jo siedettävissä.
Go Lordi Go ;)
Lätkästäkin sen verran, että ompi minusta aivan turhat kisat. Olen armoton kiekkofani, ikäni istunut katsomossa ja viime raskaudessakin olin ihan viimeisilläni vielä istumapaikoilla..Olympialaisten vuoksi aivan arvottomat kisat, jotka olis tänä vuonna voitu jättää väliin. Muutenkaan tartteis joka vuosi olla...Kesällä alkaakin kunnon kisat, meikä istuu telkun ääressä satavarmasti ;)
Nyt hetkeks pötkölleen ja sitten jumppaamaan =)
Camelot ja Touhu 18+1
tunnin päästä olisi lähtö ja kyllä jännittää! huih!
no kohta päästään kurkkaamaan ja toivottavasti toteamaan että kaikki hyvin!
kohdun korkeudesta, minulla kohtu tuntuu selvästi jo tuossa pikkuisen navan yläpuolella, viime raskaudessa sf kulki aikas siinä keskikäyrällä, mutta en nyt muista että oliko tässä vaiheessa jo navan ylittänyt.. no maanantaina neuvola niin siellä sitten varmaan katsellaan noita kasvuja:)
ihanaa kun mies tämän päivän vapaalla niin en ihan itekseni joudu touhuamaan ja stressaamaan.
huh..en nyt kyllä pysty keskittymään mihinkään , tuun sitten illemmalla kertomaan kuulumiset ja keskittymään vähän muittenkin kuulumisiisn jos olisin vähän rauhallisempi!
päivänjatkoja!
fiikuna ja mytty rv 19+2
Meillä kans koululainen jostain kumman syystä rupesi tekemään kouluunlähtöä jo ennen puoli seitsemää, vaikka herätys olisi ollut vasta kahdeksalta! NO, onneksi sain houkuteltua hänet takaisin sänkyyn ja jatkoin itsekkin vielä hetken unia! Mä olen kanssa miettiyt tuota yöheräilyä, siis sitä miten sen jaksaa. Meillä kuitenkin kuopuskin on jo 3 ja nukkunut jo parivuotta pääsääntöisesti koko yöt. No, jaksaahan sitä taasen kun on pakko ja ihanaahan se on tisutella hiljaisessa talossa kahdestaan pienen nyytin kanssa! =) Huoh, ei jaksaisi odottaa...
Nyt on ruvennut mietityttämään ja jännittämään se maanantain ultra!!! Kysynkö sen sukupuolen vai en???? Tähänasti ei olla kyselty, ensin mies oli sitä mieltä ettei kysytä nytkään mutta antaa minun kuitenkin lopunperin päätää asiasta ja nyt mä en oo enää varma haluunko kuitenkaan tietää vaikka ensin halusin! Selväjärkistä, eikö totta??!! =) No aikaa siis maanantaihin vatvoa asiaa! Jotenkin tuntuu, että mä en osaa enää päättää asioista, liekö jotain raskaudesta johtuvaa pään pehmenemistä sekin!
Masuun ei ihmeitä, kuuntelin juuri kaverin sydänääniä ja siellä potkittiin samalla hurjasti! Olo mainio edelleen.
Pojat touhuavat pihalla, mutta näyttää että kohta satelisi vettä. Täytynee keksiä askarteluhommia sisätiloihin.
Tundelle muuten tervetuloa joukkoon mukaan!
Oikein mukavaa perjantaita kaikille!!
neljäs 17+6
(huomenna jo huikeat 18+0, hui!!!!)
Tuosta kohdun korkeudesta vielä, että minulla myös tuossa navan kohdalla yläreuna menossa. Viimeviikolla terkkari sanoi, että on viikkoihin nähden vähän isompi.
Ei muuta! =)
neljäs
en ole jaksanut paljon kirjoitella kun paljon tekemistä on.Meidän poika on nyt siis 2v7kk.On kyllä ihana ikä mutta silleen raskas että uhmat on kovat välillä..etenkin pukiessa.Ja ei ole vieläkään ilman vaippoja...huoh.Energiaa tuon ikäsellä jo riittää tosi paljon ja koko ajan pitää jotain keksiä.Mahaa hän pusuttelee ja sitten välillä unohtaa vauvan ja potkia yrittää. Nytten menossa siis rv 19+3.Kävin jo ultrassa nytten viikko sitten ja kaikki oli muuten hyvin mutta istukka ilmeiseti kohdunsuun eessä. Pitää mennä rv 30 ultraan tarkistuttaa.Onko muilla ollut näin?Vauva vastas viikkoja ja oli hereillä.Kysyin sukupuolta mutta ei varmaksi osannut sanoa.Kuulema pojalta näyttäisi. Oispas kiva saada poika vaikka oikeasti ihan sama.Mutta kun ennastaan jo pojan vaatteita on ja kun lapset joutuvat jakamaan yhteisen huoneen niin kaksi poikaa vois silleen olla hyvä että vois olla poikamainen koko huone.En silti pety jos tyttö tuleekin.Molemmissa on omia hyviä puolia ja molemmissa niitä yhtä paljon. No,kysyn vielä rv 30 ultrassa kumpaa arvelee.pojasta aikoinaan sanottiin että on tyttö mutta sitten että nyt näyttääkin pojalta.Siis saman ultran aikana.
meidän poika oli mahassa tosi hiljainen vaikka liikkeet tunsin jo rv 16 eteenpäin.Tämä tulokas vaikuttaa kanssa hiljaiselta tai sitten ei vielä liikkeet tunnu paljoa.Joinain päivinä hieman liikkuu mutta kaikkina päivinä en tunne mitään.joskus kovemmin muutaman kerran mutta yleensä aika pieniä liikkeitä.Semmosia perhosen siiviltä tuntuvia enemmän.Miten te keillä on jo lapsia ennestään niin miten teidän lapset ovatko mahassa olleet rauhallisia vai ei ja miten luonne sitten syntymän jälkeen on ollut?Miedän poika oli siis rauhallinen mahassa ja synnyttyään oli rauhallinen.Vasta tuossa 2 vuotiaana alkoi olemaan normaalin leikki-ikäisen tapaan villimpi ja touhukkaampi.mutta sanoisin että kun muihin lapsin vertaa niin osaa paremmin esim.yksin omassa huoneessa leikkiä ja silleen ja on välillä vielä rauhallinenkin.
Yövalvomisista..minua ei pelota ne yövalvomiset vauvan kanssa, koska kyllä ne aina jotenki järjestyy. Nyt se vaan tuntuu kamalalta kun väsyttää jo muutenki- mutta pitää ottaa huomioon, että sitte ku se vauva syntyy niin emme ole enää raskaana ja se raskaana olo ei verota niitä voimia :) Ainoastaan vauva ja muut lapset. Ja oliko se Mianni joka mietti pärjäämistä neljän kanssa...kyllä se arki opettaa sitte järjestämään, yritä ajatella niin että et oo ainut jolla neljä lasta, ja muutki on pärjänny! ;)
S-I mietti nuita tuloja tuossa..mua rupes vähän naurattaan, mutta ei tosiaan pahalla :) Mutta ku meillä tosiaan on tuo tilanne, että mä oon kotihoidontuella (käteen jää se 380e kk) ja mies opintotuella (230e). Eihän nuilla tuloilla todellakaan hurrata, hyvä ku just ja just saadaan ruoka/vaipat/laskut ja vuokra hoidettua- eikä aina saadakaan mutta onneksi on saanu tota opintolainaa. Selvitty siis on, mutta elämä on kaikkea muuta kuin luksusta- välillä tuntuu että ei saa edes perusjuttuja hankittua :( Nyt ei miehellä oo edes kesätöitä tiedossa, vaikka on hakenu miljoonasta eri paikasta, joten kesälle ei oo odotettavissa (ainakaa vielä) mitään helpotusta. Pitää nyt vielä odottaa josko jostain tipahtais joku työpaikka jalkojen juureen.
MUTTA siis, toisaalta, kyllä nuilla tuloilla ELÄÄ- jos jättää kaikki muut ku perustarpeet ostamatta. Eli toisinsanoen, jos haluaa esim. vkl syödä vähänkää parempaa ruokaa TAI käydä kerran kuussa esim. mummulassa vähän kauempana niin en suosittele kenellekkään yhdistelmää kotihoidontuki+opintotuki.
Omaan napaan ei uutta...pieniä liikkeitä ja hipasuja tuntuu aina välillä, mutta vielä tosi vähän ja heikosti. Eiköhän ne tässä voimistu. Mulla on La sitte ihan vika päivä, ja mulla kohtu on melkein navankorkeudella- sormen verran jää vajaaksi. On th:n mukaan tavallista korkeammalla, mutta johtuu siitä että ed. raskaudesta vain vajaa vuosi aikaa.
Nyt taidan hipsiä aamupalalle..jääkaappi on kyllä tyhjääki tyhjempi, joten täytynee suunnata tonne kauppaan het aamupalan jälkee.
Palaamisiin, Jääsyrän rv 16+3
No joo, tulipa siinä taas " paasausta" .
Noista tuloista vielä... Mekin eletään kyllä koko ajan tosi pienillä tuloilla eli tiedän kyllä mitä on kun ei ole varaa ostaa mitään ylimääräistä. Mun on pakko kommentoida tähän sen verran vielä, että meidän asumismenot on noin 900e kun siihen lasketaan sähkölämmitys, lainanmaksu ja vastike. Eli meillä tosiaan ei ole mitään mahiksia pärjätä yhtäkkiä reilulla kuudella sadalla eurolla, kun asumistukekaan ei saa pariksi kuukaudeksi vaan sitä pitää hakea aina vuodeksi (tiedän kokemuksesta). Asuntolainastahan voisi jättää pelkät korot maksuun, mutta se tekisi pitkällä laina-ajalla jotain 200 e kuussa vähemmän, eli ymmärrät varmaan että yhtälö ei toimi. Asuntokaan ei huvita myydä kolmen kuukauden takia ;)
Kysymys on tietenkin perheen valinnoista, mutta halusin vaan kommentoida, koska koin tekstisi jotenkin vähttelevänä. Ymmärrän kyllä, että opiskelevilla perheillä on todella tiukkaa, mutta lasken kyllä meidät siihen kategoriaan. Mies ei ole mitenkään hyvätuloinen ja verot ovat tietty Suomessa yhtä suuret, oli kyse sinkusta tai perheensä elättävästä henkilöstä.
Joo, mutta en tarkoittanut valittaa omasta asemastani, itsehän olen sen valinnut ja meillä on tosi kiva asunto. Ei huvittaisi muuttaa takaisin opiskelija-asuntoon, ei sitten kirveelläkään... Pärjäämisiä kaikille, jotka taistelee niukan rahatilanteen kanssa!
S-I
Voih ku väsyttää... Tuntuu et on taas palannu se väsyvaihe. No, eipä kyl mitää kovin pirteetä vaihetta kerenny ollakkaa mut tuntuu et nyt on väsympi ku ennen, jos ekoja kuukausia ei lasketa. Onneks saan ihan kohtalaisesti nukuttua kuitenki. Ja hyvähän mun on valittaa ku ei ole edes vielä pieniä, jotka herättäis.. ;) Eli anteeks valitukseni. ;)
Juu... Eipä mitään ihmeellistä ole taas viime kerran jälkee tapahtunu paitsi yks IHANA asia! Tuleva isukki tunsi eilen ekaa kertaa potkun!! :) Jotenki tuntu tosi kivalta ku sai " jakaa" sen miehen kanssa. Mies ite oli niin väsy ettei paljoo kiljahdellu riemusta mut oli kuitenki tosi ilonen! :) Ja ylipäätään liikkeet tuntuu koko ajan selvemmin. Tai vaihtelevati mutta kuitenkin.
Mä luulen et mun kohtu on n. navan korkeudella, ainaki kohtapuoliin. En osaa sillee sanoo ku ei oo aikasempaa kokemusta, mut siitä se maha niinku " isonee" enempi. Hih, tosi hienosti selitetty. Edellee masu on aamusin, ja joskus jo iltasinki oikeelle törröllää, mut esim. eilen illal yhtäkkiä paukahti (sängys ku maattii jo ja " jännättii" euroviisui) masu pulleeks ja kovaks vähäks aikaa. Olikohan se supitus tai joku? Joskus muullonki vatsa menee vähä kireeks mut jotenki en tahtois uskoo et ne supistuksii on...? Kasvaa koko ajan ja vähä jo jännittää ens viikon neuvola et kuin hirviäst sitä painoo on jo tullu... :o
Oli kyllä hianoo et Lordi pääs jatkoo! :) Mun mielestä se Bosnia-Herzegovinan Leila -biisi oli ihana. Onneks pääs jatkoon sekin! ;) Vaik en kyl semmosta musiikkia noin yleensä kuuntelekkaa. Heh..
Mä kyl tykkään lätkästä, siis MM-kisoista. Muuten en niin hirveest seuraakkaa ku maaotteluita. Jalista sit oon miehen pelit (tosin tänä kesänä jää hältä ne ny välii) käyny yleensä kattomas ja Mypan kotipelejä.
Jaa, eipä tää kyl liity asiaan yhtään, hihhii! ;D
Ai kauhee et onki nälkä!!! Täytyy vissii lähtä syömää ja olla sen jälkee ahkera..! :P Huomen lähenkin likkaporukal Tallinnaan! Ihan kiva sillee vaik onki niin huonoo säätä luvannu. Mut vähä pääsee uusiin maisemiin! :) Hyvvee vointia teitillen!
Pupu ja masu 20+0 (puolessa välissä ollaan!! iik..)
Hei vain kaikille,
Yöheräilystä; meillä esikoinen on aina ollut tosi hyvä nukkumaan, no lukuunottamatta ekaa paria kuukautta kun vatsaansa reppana kipuili.
Ihan vauvana syömään kyllä heräili sen pari kertaa yössä, mutta jatkoi aina syönnin jälkeen kiltisti unia. Minä tarvitsen itse tosi paljon unta, joten onneksi neitimme myös :) Nyt mietityttääkin ,että mitenköhän tämän uuden tulokkaan kanssa menee ? No eihän siihen enää ole kuin n. 4,5kk kun sen saa tietää. Ajatella kuinka vähän ! 4,5kk on tosi lyhyt aika......ihanaa ja jännää !
Olen tässä myös miettinyt, että minkä näköinen kaveri täällä massussa majailee ? Tyttömme on tullut kovasti isäänsä sekä ulkonäöllisesti että luonteeltaan, tummatukkainen ja tosi tempperamenttinen, olisiko tämä poika sitten rauhallinen ja vaalea kuten äitinsä ?
Tuosta ulkonäöstä vielä; kun näin esikoisemme ekan kerran niin ajattelin, että no juuri tuon näköinenhän hänen piti ollakin. En tiedä olinko ehkä jotenkin alitajuntaisesti kuvitellut hänen ulkonäkönsä (vaikken tiennyt oliko tulossa tyttö vai poika) vai miksikö hän tuntui samantien niin tutun näköiseltä ? en tiedä ymmärrättekö mitä tarkoitan ? ......tottahan hän oli tutunnäköinen kun minun ja miehen lapsi on, mutta jotenkin se tunne, sanoin kuvailematonta siis....
Olin sitten eilen lääkärissä kun tuntui, että pissatulehdus, mutta taisi onneksi olla vain jotain asiaan kuuluvaa kipuilua johtuen raskaudesta :) ei enää muista edellisestä, että mikä se nyt sitten on normaalia ja mikä ei. Eilen vielä supistelikin sen verran, että pelkäsin jonkin olevan vialla. Lääkäri tutki myös kohdunsuun ja sanoi kaiken olevan kunnossa, eli nyt saa taas rauhassa jatkaa tätä ihanaa odotusta.
No täytyy vielä tänään soittaa labraan (otti myös hiivakokeen) ja kysellä tulokset.....
Mulla kohtu aika ylhäällä, hieman yli navan. Potkut tuntuvat sekä alhaalla (jossain pissarakon päällä herra tallustaa) että ylhäällä/kyljissä potkii. Ensi keskiviikkona seuraava neuvola käynti, josko ne silloin mittaa tuon sf-mitan.
No mutta nyt toivottelen teille kaikille oikein hyvää viikonloppua!
t.Tiitutoo rv 19+3
Tervetuloa uusi lokamassu, tänne vaan rohkeasti kaikki muutkin jotka ette ole vielä kirjoitelleet tai ette ole kirjoitelleet paljoa :)
YÖHERÄILYSTÄ: Minua ei hirvitä yhtään! Minä nimittäin en ole se, joka meillä herää öisin.
Tämä on täysin miehen vastuulla, hän hoitaa esikoisen öisin ja tulee hoitamaan tämän uuden vauvan öisin.
Jos minä joudun heräämään yöllä niin kyllä on helvetti irti seuraavana päivänä, minä tarvitsen unta ja paljon....
Päivät pärjään vallan mainiosti kahden lapsen kanssa, sillä nyt minulla on tuon yhden kanssa mielettömän tylsää... Jospa tulisi viimein vähän haastetta elämään :)
Eikö tosiaan kellään muulla mies hoida " yövuoroja" , onpas outoa? Jotenkin tämä on niin itsestäänselvä asia, että on outoa ajatella että muissa perheissä ei näin tehdä ;)
Minulla ei tunnu liikkeitä yhtään, varmaan viikko sitten viimeksi tuntui hipaisu! Se on tuo edessä oleva istukka, harmi kun ei tunnu mitään.
Eiliseen vielä kommentoin, että jokainen syö miten syö odotusaikana eikä siihen muut voi (valitettavasti) paljoa vaikuttaa. Itse syön tosi tarkasti rajoitusten mukaan, että jos jotain käy niin syyllinen en sitten takuulla ole minä! Olisi kamala tietää itse aiheuttaneensa lapselleen jonkin vamman tai jopa kuoleman.
Ei ne huvikseen siellä neuvolassa niitä ohjeita keksi, tai ollakseen teille ilkeitä. Kyllä ne on aika tarkkojen tutkimusten perusteella annettuja suosituksia.
Euroviisut katsottiin täälläkin, oli kummallekin miehen kanssa eka kerta. Enpä olisi uskonut että jatkoon mennään! Jee! Täytyypä katsoa lauantainakin jos vaan muistetaan!
- lupicaia 20+5
Minäkin kirjotan tänne kuulumisia, oisinko kerran aikasemmin niin tehnyt:)
Meille siis toinen poika tulossa, ainakin niin se lääkäri rakenteessa epäili. Ensimmäinen on nyt 1,5 v. On hassua, miten sitä oli vähän pettynyt sen kuullessaan. Jotenkin aattelin että tämä toinen olis tyttö ja saisin ostaa niitä ihania vaaleenpunasia hörhelövaatteita tän esikoispojan sinisen kauden jälkeen.. Mutta ultrassa kaikki näyti olevan hienosti ja sehän se pääasia tietysti on! Ehkä sitte vielä joskus on tytön aika.
Muakin vähän mietityttää miten sitä rumbaa taas sitten jaksaa, varsinkin jos kakkonen yhtään tulee veljeensä.. Tuntuu että jos ei saa tarpeeks nukuttua, on koko päivä pilalla ja kahden lapsen kanssa on jo kokonaan eri juttu. Ekan kanssa minä ainakin nukuin sillon kun sekin, mutta nyt ei uniajat päivisin varmaankaan käy yksyhteen.. Voi voi.. No sitä on kyllä tyhmää etkäteen murehtia!
Muuten sujuu hienosti, alun pahaolo on muisto vaan ja vielä kun siitepölykausi loppuu, ni olo helpottuu kummasti. Potkut on jo tosi voimakkaita, siitä oikeestaan aloinkin epäillä tulokasta pojaksi, jotenkin vaan luulen ettei tytöt tällästä elämää pidä! Kohtu ylettyy jo yli navan, sf-mittaa ei ole vielä kertaakaan mitattu ja seur. neuvola on vasta kuun viimenen päivä. Onko muita, joiden mielestä tuntuu hassulta käydä neuvolassa näin harvoin. KUn ensimmäisen kohdalla ei muuta tehtykään kun annettiin pissanäytteitä ja mitattiin paineita. Nyt käyntien välillä voi olla 1,5 kk:tta!
Siinäpä tärkeimmät, esikoinen nukkuu ja taidanpa minäkin mennä lepäämään ja tunnustelemaan kakkosen liikkeitä.. Hauskaa vkonloppua kaikille lokakuisille!
-tellunen ja kakkonen rv 20+3-
Olin pari päivää kamalassa vatsataudissa ja siitä toivuttuani ilmeisesti nukuin niin paljon, että nyt on hartiassa hermo pinteessä ja viime yö menikin taas valvoessa, kun kaikissa asennoissa sattui kamalasti... ja huomenna pitäis muuttaa uuteen kämppään.
Positiivistakin, toissapäivänä oli rakenneultra, johon raahauduin vatsataudista huolimatta. Ja se tietty kannatti, kohdussa näkyi aktiivinen vauva jolla oli kaikki ihan oikeassa paikassa! Se ei ainakaan ruuanpuutteesta oksentamisen takia kärsinyt, korkeintaan vaan protestoi potkimalla entistä kovempaa.
Masuasukin aktiivisuus riippuu päivästä, mutta tuntuu, että se olisi koko ajan reippaaampi. Eilenkin liikettä tuntui jatkuvalla syötöllä. Ultrassa kävi ilmi että istukka on kohdun takaseinässä, joten potkut tuntuu hyvin, välillä jo päällekin päin - nytkin siellä muksitaan.
Yöheräilyt kyllä vähän huolettaa näin tällä viikolla valvottujen öiden jälkeen, kun todellisuus näyttää jo nyt vähän sumealta. Meillä on ajateltu vuorotella yö- ja aamuheräämisten kanssa, mutta jos mies käy päivisin töissä, niin ei oikein voikaan olettaa, että se hoitaisi yöheräilyt.
Voi kauhistus, vielä pari tuntia jos jaksais töissä, niin sitten pääsis kotiin...pakkaamaan. Jos ei ensi yönä nukkuminen pitkällään onnistu, pistän miehen sitomaan itseni johonkin tuoliin!
Ketsup + " Into" 19+4
Siitä on taas vierähtänyt tovi, kun olen itse ehtinyt kirjoittelemaan. Ahkerasti melkein päivittäin kyllä tulee muiden juttuja ja kuulumisia lueskeltua..
Masu on kasvanut hurjasti ja tuntuu aikas isolta. Tänään olin rakenneultrassa erikoisläkärillä ja kaikki oli ok. En tiedä vieläkö muut lokakuiset muistaa, että meillehän oli tulossa kaksoset, mutta np-ultrassa huomattiin, että kasvuaan oli jatkanut vain toinen vauveli. Nyt rakenneultrassa tätä toista pikkuista ei enää edes näkynyt. Tämä toinen vauveli oli oikein reipas. Mitat vastas viikkoja 19+3, joten laskettuaika aikaistui viikolla. Aleksis Kiven päivänä 10.10 on siis uusi aika! Olishan se komeaa jos vauva saisi syntyä liputuspäivänä :) Sukupuolta emme kysyneet, eikä lääkäri kertonutkaan..jotenkin sitä vaan oli niin huojentunut kun kaikki oli kunnossa. Ehkäpä Brunon ultra kertoo kesällä tarkemmin jos siihen mennään..
Nyt pullakaffet tämän päivän kunniaksi :) Tsemppiä kaikille lokakuisille ja aurinkoista viikonloppua!
-mandisofia ja aleksis 19+3-
ja vielä piti mainita, että istukka tällä kertaa etuseinässä, joten kuulemma vaimentaa liikkeiden tuntemista :)
Heräsin vajaa tunti sitten 1v2kk esikoisen itkeskelyyn. Itki 20 minuuttia kunnes rauhoittui, ei mitään hajua syystä... kesti yli puoli tuntia että nukahti. Toivottavasti ei ole kipeä, heräsi kerran aiemminkin yöllä itkemään :( :( Ei ole todellakaan ollut tavallista meillä tällanen enää moneen kuukauteen, vaikka pienenä tyttö olikin tosi huono nukkuja.
Sattui vähän paskamaiseen paikkaan sikäli, että meidän oli tarkoitus noin tunnin päästä lähteä kaverin luokse aamupäiväksi - sellaisen hyvän kaverin, jolla on samanikäinen tyttö ja jota en ole nähnyt yli kolmeen kuukauteen. Voi olla että jää nyt väliin, kun matka sinne on kuitenkin 25 minuuttia autollakin ja miehen pitäisi viedä mut ennen aamuruuhkaa ja tenttiään klo 9... Äääh.
Tuntuu että itsekin oon aivan hiton väsynyt kun en paljon nukkua ehtinyt. Juolahti vaan mieleen että miten tätä taas JAKSAA VAUVAN KANSSA? Näin jälkikäteen tuntuu että esikoisen kanssa jaksoin ihan hyvin, vaikka totta puhuen oli kyllä monta kertaa kun olin niin väsynyt että oisin voinut luovuttaa. Tyttö nukkui tosi huonosti noin 6kk asti, parhaina öinä heräsi yli kymmenenkin kertaa. Ensimmäisen koko yön hän nukkui vasta lähemmäs vuoden ikäisenä.
Miten voi tuntua, että hyvin jaksoin?!
Eipä tässä nyt muuta, tulin vaan valittamaan. Kaiken lisäksi herätessä oli aivan MIELETÖN NÄLKÄ, siis niin kova että mahaa ihan kouristi. Pakko oli odottaa tytön nukahtamista ennen kuin pystyi syömään.
Onko muuten jollekin muulle tullut HENGENAHDISTUSTA? Muistan että mulla oli sitä aiemmassa raskaudessa, tuntuu jotenkin että rintakehä " painuisi kasaan" , rintaan koskee enkä saa kunnolla vedettyä ilmaa keuhkoihin. Oletan, että se liittyy siihen kun sisäelimet liikkuvat. Tuntuu vaan tosi kurjalta. Asennon korjaaminenkaan ei oikein auta.
Nyt meen kai tekemään lisää leipää, kauhea nälkä. Hyvää perjantaita kaikille... ja go Lordi :)
Coe rv 17+5