Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelisit, jos näkisit selän takia sairaslomalla olevan kävelylenkillä?

Vierailija
19.03.2013 |

Mitä tuosta siis ajattelisit? Ajatellaan että on 1. tai 2. sairaslomapäivä. Ja kävely suhteellisen reipasta.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin sairauslomalla niskan välilevynpullistuman vuoksi. Lääkkeksi kävelyä ja hiihtoa ( oli talvi). Sainkin oloni kohentumaan, mutta lopulta hermokivut vei kirurgin veitsi. Minulla on myös työkavereita, joiden selkä on leikattu, ja heille kävely, seisominen on ok, mutta istuminen myrkkyä. Mutta onneksi nykyään on sähköisesti nousevia pöytiä. Itsekin seison noin puolet työajasta, eli kirjoitan seisaallani. Välillä istun satulatuolissa. Normaalityötoli ei sovi minulle ollenkaan.

Vierailija
22/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, että sairaslomalainen toteuttaa lääkärin määräystä liikkua niin paljon kuin pystyy, jotta selkävaivat loppuisivat. Näin minulle ohjeistettiin, kun armeijassa ollessani oli selkäongelmia. Piti osallistua kaikkeen mihin pystyy, mutta jättää pahalta tuntuvat jutut tekemättä. Sisälle ei kuulemma saa jäädä makaamaan/istumaan, koska silloin selkä voi jämähtää lopullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ajattelen että pirun hyvä ettei makaa kotonaan!

Jotenkin säälittävää että jopa sosiaalialalla on hoitotyössä ihmisiä jotka ei tajua että selkä tarttee liikuntaa toimiakseen. Jos "joutuu saikulle" niin ei se tarkoita että silloin selkää ei saa hoitaa ja pitää makuuttaa itseään!! Sehän nimenomaan on päinvastoin. Ja ihan vaan toinen esimerkki: kun hoiva-alan ihminen sairastuu tarttuvaan tautiin niin silloin kyllä mennään huonokuntoisena töihin.

Välillä ihmetyttää että mitä ihmettä ne hoitoalan ihmiset ajattelee.. :D

Mutta takasin ap sun selkääsi: menet ja harrastat liikuntaa. Sun varmaan kannattaa tutkia muutenkin elintapojasi ja työpaikalla pohtia ergonomiaa. Ehkä jopa kertoa johdolle jos keksit jotain muutoksia. Käykä teillä terkka katselemassa miten työ hoidetaan? Hän voisi kertoa parannuksia jos niitä ette itse näe.

Nytkin kun istut koneella niin mieti ryhtiäsi. Miten on? Tuliko heti nostettua sitä?

Sä tarttet selkälihaksien lisäksi paremman ryhdin, vatsalihaksiakin kuuluu kehittää kun kehittää selkälihaksia ja päinvastoin. Puhutaan korsetista. :)

Ja ehdottomasti parempi asenne! Ja jos olet Facebookissa niin tuuppaa sinne ihmisille muistutuksena selkävammasen kuntoutusohjelmaa, kehut että nyt sä lähdet ihan lääkärin käskystä uimaan, miten sä menet hierontaan yms. Nyt se oma asenne romukoppaan ja hoitamaan selkää. Aina on sellaisia jotka vaan tuijottaa sokeana yhtäjuttua ja se syy voi olla jostain ihan muusta. Sinua voidaan vaikka kadehtia? Jollekin toiselle henkilölle sama arvostelija ei ehkä sanoisi mitään kun selkävikaansa hoitaa. ;)

Älä mene mukaan tuohon! Selkää kuuluu hoitaa. Ei silloin sairaslomalaisen pidä jäädä makaamaan sänkyyn. Ehkä sillä kivun saa rauhoitettua -mutta se palaa kun menet takaisin työhön. Et sinä sitä parissä päivässä tai viikoissakaan saa kuntoon. Selkää kuntoutat pitkän ajan, silloinkin kun palaat takaisin töihin niin hoidat selkääsi.

Vierailija
24/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodelepo oli vielä 1990-luvun alussa osa selkäkipupotilaan normaalia hoitoa, vaikka vuoteessa makuuttamisen kesto olikin 60-luvulta lähtien jatkuvasti lyhentynyt. Tähän olivat johtaneet tutkimukset, jotka osoittivat liikkumattomuudesta olevan haittaa tuki- ja liikuntaelimille. Nykyään selkäkivun hoidoksi ei enää suositella vuodelepoa, vaikka selkäpotilas voikin ankaran kivun takia joutua olemaan jonkin aikaa vuoteessa.

Perusohje on, että heti kun kivut hellittävät niin paljon, että liikkuminen onnistuu, vuoteesta on paras nousta ja pyrkiä elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista. Kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä, pyöräilyä ja uintia, voi harrastaa heti taudin alusta alkaen.

(Käypä hoito-ohjeistuksesta, johon sairaanhoitomme perustuu....)

Vierailija
25/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 10:09"]

Mitä tuosta siis ajattelisit? Ajatellaan että on 1. tai 2. sairaslomapäivä. Ja kävely suhteellisen reipasta.

[/quote]

Että hyvä homma, treeniä se selän kuntouttaminen tartteekin.

Vierailija
26/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 12:24"]

Äh...älä viitsi. Sä vaan odotit et kaikki haukkuu sitä kävelijää, että on työtävieroksuva lusmuilija..

[/quote] No sitähän minä tältä palstalta odotinkin. Olen kuule ihan elävässä elämässäkin törmännyt moiseen ymmärtämättömyyteen.

ap

Vierailija
27/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia, mutta ajattelisin, että käveleminen todennäköisesti auttaa selän paranemisessa. Makaaminen ei useinkaan selkävaivoja paranna vaan päinvastoin.

Vierailija
28/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn liikkumaan pystyasennossa eteen- ja taaksepäin täysin kivuttomasti. Pystyn myös juoksemaan jonkun aikaa, mutta vain jos ei tule mitään yllättävää kesken juoksun, kuten vaikka että meinaan liukastua. Sitten sattuu, ja sitten onkin kivulias loppumatka.

En myöskään pysty tekemään tiettyjä äkkinäisiä liikkeitä, enkä makaamaan selälläni lattialla (no onneksi kai missään työssä ei ole pakko lattialla maata? :D) 

Mutta kävelemään pystyn, ja vaikka työntämään rattaita tai vetämään pulkkaa. Käyn fysioterapiassa, pilateksessa ja uimassa kaikissa kerran viikossa, kuntoutan selkääni siis liikunnalla. Eli summa summarum: ajattelisin, että hyvä kun liikkuu. Ei se makaamalla parane - ainakaan minulla!

Vierailija
29/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kävelee, makaamalla selkä ei parane.

Vierailija
30/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään. Itselläni ollut joskus hyvin kivulias selkävaiva, joka diagnosoitiin noidannuoleksi (lumbago). Sain särkylääkkeitä, saikkua ja lääkäri totesi, että tässäpä on sitten selkävaiva, joka pahenee makaamisesta. Vaikka olisi kipuja, kehotti lähtemään kävelylle, jotta toipuminen nopeutuu. Ja tosiaan, käveleminen auttoi.

Vierailija
31/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään selkää poteneena,ainut mikä auttaa on riittävän lihaskunnon ja liikkuvuuden säilyttäminen,sauvakävely on yllättävän hyvä lääke selkä vaivoihin.

Vierailija
32/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan näe niitä, jotka ovat saikulla, joten en pääse arvostelemaan. Minä kun olen päivisin töissä enkä juokse pitkin katuja ja kauppoja kyttäämässä, mitä se poissa oleva tekee.

Vierailija
33/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että hoitelee itsensä kuntoon kävelemällä.

Vierailija
34/34 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että käy kävelyllä ja yrittää saada kroppaansa kuntoon. Selkäkin kestää sitten paremmin työtä.