psoriasis. Tietoa / kokemusta?
Epäilen että minun vuosia kestäneet, työkykyä paljon alentaneet nivelkivut johtuisi psoriasiksesta. Päänahka hilseilee, ei "lumisateen" lailla vaan kunnon ihopaloina, kampaaja sanoo että on välillä arvilla. Käsissä ihottumaa johon ei tunnu mikään auttavan.
Kommentit (5)
Minulla on psoriasis, joka diagnosoitiin jo yläasteikäisenä. Otettiin koepala. Ainakin minun psorini kutiaa kauheasti ja pahenee varsinkin, kun on paljon stressiä. Ihottuma on sellaista punaista ja läikkäistä ja hilseilevää. Päänahassa juuri tuollaista laattamaista hilsettä. Niveliä ei särje, mutta sekin voi kuulua taudinkuvaan. Kannattaa hakeutua lääkärille, jotta saat oikeaa hoitoa.
Minulla on joko psorias tai taliköhnä! En ole varma. Eri lääkärit sanoo eri asiaa mutta mikään ei auta joten ihan sama mikä sen nimi on.
Voi hyvinkin olla. Esiintyy nimittäin myös nivelissä. Kelju tauti, miehen kautta olen tutustunut... Liittyy elimistön puolustusmekanismeihin. Stressin välttäminen olisi ensisijaisen tärkeää. Ja joo joo, helpommin sanottu kuin tehty.
Miehellä puhkesi psori armeija-aikana eli 30 vuotta sitten...
Ihottuma on läiskissä, ei siis mitään pientä tasaista näppylää, vaan sellaisia selkeärajaisia, isoja punaisia läiskiä, jotka syklissä hilseilevät ja taas ovat hilseettömiä. Läiskiä on pitkin kroppaa, selässä, etuvartalossa, päässä, jaloissa, käsivarsissa, otsassa... alkoivat kuulemma polvitaipeista aikoinaan.
Hänellä ei ole nivelkipuja, mutta nivelkipuja voi esiintyä myös ilman iho-oireita (psoriasartriitti), joten kannattaa käydä ap lääkärissä ja kysyä.
Kyllähän tuo voisi sitä olla. Mulla ei itsellä sitä ole joten en osaa hirveästi asiaan sanoa, mutta vastasin kuitenkin kun läheisellä on se todettu ja on samantyyppistä oiretta (en kyllä tiedä onko edes hoksannut niveloireidenkin ehkä liittyvän asiaan, niitä hänellä on mutta ei iho- eikä päänahkaoireita nykyään).