Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaako kukaan poikalapselleen,että toisen tavaroita(esim. känny) ei haukuta?

Vierailija
31.03.2013 |

Olisi syytä opettaa, kovasti kun tuntuu haukuvan milloin mistäkin syystä. Esim. jos ei ole muodinmukainen kännykkä tai nettiliittymää siinä. Sei ei tunnut hyvältä lapsesta. Ei kiinnosta joka muodin perässä juosta sitä paitsi mynnistä saatu tuotto menee vaan rikkaimpien taskuun ja jatkuva uuden ostaminen tuhlaa luonnonvaroja.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totahan se on koko ikä? Aikuisillakin. Naapurin Erkki osti uuden auton, ja varmasti riittää juttua siitä. Tai kun Irma osti markkinoiden kalleimman pesukoneen. Tanjalla on Pradaa ja VERKAKEA päällänsä. 

Lapsena harmitti kun kaverilla oli kaikkea. Meillä oli rahat tiukassa, minulla oli halpoja kopioita. Miksen koskaan saanut sitä mitä halusin? No sainhan minä vaikka mitä, ja opin arvostamaan mitä on. Saatan minäkin kuolata Stockan ylikalliita tuotteita, mutta nautin myös kirpparilöydöistä ja niistä edullisista tuotteista, mitä minun budjetillani saa. 

Opeta lapsillesi, ettei maailma pyöri sen mukaan, miten kalliita asioita on varaa ostaa. 

Vierailija
2/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttölapsilla tuo on pahinta ja jopa kaveruus-suhteita ja niitä "tyttökaveririnkejä" pidetään yllä sen mukaan mitä kullakin on päällänsä.

Pojilla en ole huomannut samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo kuulu opettaa lapselle, oli sukupuoli kumpi tahansa?

Vai onko kyseinen käytös jotenkin hyväksyttävämpää tytöltä...?

Vierailija
4/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kaikki ei opeta ainakaan. Mun pojalla on ihan peruskänny, Samsungin halppis, eikä hän kehtaa sitä pitää koulussa mukana, kun _kellään_ ei kuulemma ole sellaista ja toiset nälvii.. Huoh.. jospa sais ostettua koululaisille hienommat puhelimet vaikka kesäloman kunniaksi.

Vierailija
5/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nyt yleensä tarvitse erikseen opettaa. Lapset oppii tavat vanhemmiltaan, ja matkivat vanhempiaan. Jos vanhemmat ei pane tavaroille painoa, tai hehkuta merkkejä, niin ei kyllä lapsetkaan tee. Ja lapsen kanssa voi keskustella myös arvoista ja hyvistä käytöstavoista.

Vierailija
6/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites oma puhelin? Onko pakko olla se paras?

Mites se naapurin uusi auto, ottaako se päähän?

Kehutko sillä, että saat jotakin oikein halvalla vai jätätkö sen kertomatta?

Ostatko Pirkka tuotteen vai onko pakko olla merkki?

Kuinkas ne Molo haalarit?

Vierailija
7/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuink ausein täällä arvostellaan joitakin nimiä?

Kuinka usein jotkut haukkuu toisia WT?

Mites joku Guess? Aina sekin saa pissis leiman?

Arvaa miten ne lapset oppii?

Vierailija
8/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa sulle ap. oikeen hyvä linkki, mene ja ime itseesi vanhemoien opetustaitoja.

http://www.vauva.fi/keskustelu/1361290/ketju/mun_lapsilla_on_vain_tiettyja_vaatemerkkeja

Vierailija
9/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopas miltä tahansa palstalta, kun vähän isommat pojat "keskustelevat" autojen ominaisuuksista. Raavaat miehet taantuvat 9-vuotiaan asteelle. Samalla kiihkeydellä he puolustuvat omaansa ja haukkuvat muita. Lennokkaita törkeyksiä viskellään vääristä autoista ja niiden kuskeista. Taitaa olla miehelle lajityypillistä käytöstä.

Vierailija
10/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin opetan ja tytölle myös. Olen myös yrittänyt opettaa, että on epäkohteliasta kehua omia tavaroitaan. Mutta eri asia on miten nuo opetukset menee perille, kun näyttää noilla pojilla tekniikan vertailu olla niin tärkeää. Mutta jonkinlaista kulutuskriittisyyttä olen huomannut lasteni oppineen, varmaan esimerkistä. Että kaikki ei ole hyvää mitä mainostetaan. Ostavat niitä pirkka-patukoita ym. eikä mainostettua merkkiä ja kehuvat että oli halvempia ja ihan yhtä hyviä. Merkkivaatteitakaan eivät (vielä?) halua.

Vierailija
11/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:13"]

Totahan se on koko ikä? Aikuisillakin.

[/quote] No ei mun tutut ja vähemmän tutut ole tulleet aukomaan päätään, kun minulla on kännykkä varmaan 5-10 v vanha, eivätkä mistään muustakaan. Lapsena kyllä oli jonkun verran vertailua, mutta ei niin paljon kuin nykyisin.

ap

Vierailija
12/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:15"]

Eikös nuo kuulu opettaa lapselle, oli sukupuoli kumpi tahansa?

Vai onko kyseinen käytös jotenkin hyväksyttävämpää tytöltä...?

[/quote] Ei tietenkään ole, mutta itse olen törmännyt tähän ongelmaan vain poikien keskuudessa, etenkin teknisten (eli känny+netti) vempaimien tiimoilta.

Itselläni siis kokemusta molempien sukupuolten äitinä.

ap

Vierailija
13/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:18"]

Ei sitä nyt yleensä tarvitse erikseen opettaa. Lapset oppii tavat vanhemmiltaan, ja matkivat vanhempiaan. Jos vanhemmat ei pane tavaroille painoa, tai hehkuta merkkejä, niin ei kyllä lapsetkaan tee. Ja lapsen kanssa voi keskustella myös arvoista ja hyvistä käytöstavoista.

[/quote]Minusta tuntuu että ei tuo niin yksinkertaista ole. Jos luokassa on tietty henki, esim. "kaikilla pitää olla Samsung joku" niin silloin se "pitää' olla.

ap

Vierailija
14/14 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:28"]

Kuink ausein täällä arvostellaan joitakin nimiä?

Kuinka usein jotkut haukkuu toisia WT?

Mites joku Guess? Aina sekin saa pissis leiman?

Arvaa miten ne lapset oppii?

[/quote]Jaa no enpä ole tuollaisia kommentoinnut. Isänsä kyllä on "haukkunut takaisin" kun on kuullut että hänen poikansa kännykkää haukutaan. Olen sanonut "ei pidä mennä tuohon".

Mutta niin kai se nykymaailmassa jotkut merkit ovat niin kamalan tärkeitä!

ap