Nukahtamislääke, tuo apteekin lahja illalleni!
Meinaan katosa uutiset, ehkä vähän aikaa jotain ajankohtaisohjelmaa ja sitten otan nukahtamispillerin. Menen sänkyyn, luen hetken aikaa yhtä kivaa elämänkertaa ja alta puolen tunnin voin ai-van rauhassa sammuttaa valot. Tiedän ja tunnen, että nyt mä nukahdan ja vaivun uneen. Noin 6 tunnin kuluttua herään senverran että käyn vessassa. Takaisin sänkyyn ja unta kuppaan.
Aamulla herään ilman kelloa, mukavasti jotain 9.30. Nukkunut, ei takkuinen olo. Uusi päivä ja kahvia tulemaan. Nou problem.
Kommentit (41)
Ymmärrän. Mäkin kestin läpi kivet ja kannot koska sain edes lääkkeen avulla nukkua.
Jestas, selvää lääkeriippuvuutta. Kuinka te edes saatte noita, joku syönyt 20 vuotta. Unta ei tarvitse odotella, kun on terveet elämäntavat. Hirveitä narkomaanin alkuja... Uni ilman keinotekoista unta on parasta laatua.
Vierailija kirjoitti:
Kait te ämmät tajuatte, että noita ei kannata vetää ennen ku niitä oikeesti tarttee. Notta siitä nukahtamisesta ei vaan kertakaikkiaan tuu mitään ilman pillereitä?
Liian suuri annos aiheuttaa päiväväsymystä ja keskittymisvaikeuksia sekä heikentää hienomotoriikkaa ja muistia. Tsopiklonin haittavaikutuksena voi aamuisin ilmetä metallinmakua. Kaikki nukahtamislääkkeet voimistavat alkoholin vaikutuksia.
Erityisesti hyvin lyhytaikaisten nukahtamislääkkeiden (midatsolaami ja triatsolaami) käytön yhteydessä on esiintynyt aamuisin ilmenevää sekavuutta ja muistamattomuutta.
Lääkeriippuvuus on yleisin syy tarpeettomaan unilääkkeiden pitkäaikaiskäyttöön. Nopeasti imeytyvien bentsodiatsepiinien tapaan myös kaikkien nukahtamislääkkeiden käyttö voi joskus johtaa tavanomaisen lääkeriippuvuuden lisäksi myös lääkkeen pakonomaiseen ja addiktiiviseen käyttöön.
Liikaa kun näitä nappuloita nauttii niin voitte ämmät olla varmoja että sivuvaikutuksia tulee.
Rami, miten olet eksynyt vauva-palstalle?
En tiedä mistä johtui, mutta valvoin parhaimmillani 3 vuorokautta putkeen. En saanut unta millään, ahdisti koko ajan. Menin päivystykseen, koska olin henkisesti hajalla, enkä pystynyt juurikaan syömään mitään. Päivystyksessä sanottiin, että mulla oli melkoinen riski saada psykoosi, onneks hakeuduin ajoissa hoitoon.
Sain mirtazapineja, ja niillä oon nukkunut tosi hyvin, eikä enää oo sellainen tokkurainen olo aamullakaan, niin kuin aluksi. Puoli pilleriä riittää hyvään uneen. En siis tarvi lääkkeitä aina, joskus pärjään ihan ok, mutta on hyvä olla varuilta, jos sattuu tarvitsemaan.
Todella nihkeitä tk-lääkärit ovat määräämään unilääkkeitä, imovane on heidän mukaansa todellista myrkkyä ja siitä tulee nopeasti riippuvaiseksi, yhtä helposti lääkäri varmaankin suostuisi määräämään lääkekannabista tai metadonia (en käytä huumeita).
Vierailija kirjoitti:
Jestas, selvää lääkeriippuvuutta. Kuinka te edes saatte noita, joku syönyt 20 vuotta. Unta ei tarvitse odotella, kun on terveet elämäntavat. Hirveitä narkomaanin alkuja... Uni ilman keinotekoista unta on parasta laatua.
Pärjäsin ilman lääkkeitä kunnes kriisitilanne elämässä aiheutti sen etten pysty enää nukkumaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:36"]
Mene töihin ja herää klo 5.15 kuten mä, paina raskasta työtä ja pitkää päivää kuten mä. Johan nukuttaa ilman lääkkeitäkin iltaisin. Joten hyvää yötä, painelen tästä nyt nukkumaan ;)
Et ole sitten kuullut uniongelmista?
Koita jonkin aikaa niin että heräät 5.15, menet töihin, touhuut koko päivän niitä normiaskareita, illalla olet todella väsynyt mutta vaikka menisit kymmeneltä sänkyyn, uni tulee yhdeltä. Ja eiku ylös 5.15, ja uuteen päivään, ja taas tehdään töitä ja muut päivän normiaskareet ja ehkä jotain muutakin, ja sitten illalla taas sänkyyn pyörimään, odottamaan unta. Viikonloppuna kun ei ole töitä voi onneksi nukkua pidempään, tai vaikkei nukkuiskaan niin ei tarvitse skarppina olla. Viikonlopun ansiosta jaksaa taas viikon pahimmillaan alle viiden tunnin yöunilla, kun mahtuu pari herätystä siihen väliin ja vaikeuksia nukahtaa uudelleen.
Sori, mutta vituttaa niin saatanasti tällaiset kommentit =D
Juu se on hyvä kun nää tyypit jotka nukahtaa ennenkuin pää osuu tyynyyn, antaa nukahtamisvinkkejä... Ei todellakaan mitään tajua millaista on kun ensin et saa unta, sit heräät monta kertaa yössä, välttämättä se uni ei missään vaiheessa palaa... eli hienosti menee kun vaikka viikon vetelee jollain 2-4 tunnin yöunilla. Alkaa olla jo vaarallista sekä itselle että muille esim. liikenteessä. Ja sitten haukutaan narkkariksi kun sanoo että joo, pakko käyttää nukahtamislääkkeitä ja melatoniinia.
Minulle tuli sellainen kammo nukahtamista ilman lääkkeitä kohtaan kun jouduin olemaan töissä valvotun yön jälkeen ja olemaan vastuussa toisista ihmisistä, liikkumaan autojen seassa heidän kanssaan. Ajattelepa esimerkiksi omalle kohdalle jos päiväkodin tai iltapäiväkerhon työntekijä joutuu liikkumaan lapsesi kanssa liikenteessä parin valvotun yön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No tuota minä käytän ketipinoria. Tehoaa hyvin kans.
Tuotahan annetaan mm. psykoosipotilaille!
Lääkäri määräsi minulle rauhoittaviksi koska ei halunnut antaa vanhoja kunnon bentsoja kärsimääni paniikkihäiriöön, ja yhden ainoan Ketipinor-tabletin jälkeen pääni meni ihan sekaisin ja vaikutus kesti melkein 3 tuntia! Pään sisällä kaikui ääniä, ihan kuin joku huutaisi tai kirkuisi rappukäytävässä ja potkisi kaiteita niin että kumisee, enkä pysynyt pystyssä vaan jouduin ottaa seinistä ja huonekaluista tukea. Välillä tuntui siltä etten saa kunnolla henkeä ja välillä näkö sumeni. Mies oli vihainen että kuka tuollaisia myrkkyjä on mennyt määräämään. Vein paketin Apteekkiin ja pyysin hävittämään ne.
Muistakaa että nukahtamislääke ja UNILÄÄKE ovat kaksi aivan eri asiaa.
Nukahtamislääke on mieto ja auttaa vain nukahtamisvaiheessa, se ei pidä unessa. Ei aiheuta tokkuraisuutta aamulla.
Unilääke pitää unessa, mutta saattaa aiheuttaa tokkuraisuutta aamulla.
Sitä paitsi en ymmärrä miksi Suomessa myydään vain jotain 2mg melatoniinia, kun taas monissa maissa myydään 5-10mg annoksia. Kuulemma 5mg on se alin määrä joka edes vaikuttaa jotenkin. Eikä auta ottaa monta 1-2mg melatoniinia koska se ei ole sama asia kuin 5-10mg.
Ihan vastaava vertaus kuin kaksi kappaletta Burana 400:aa ei vastaa mitään yhtä Burana 800:aa imeytymiseltään ja vaikutukseltaan.
Mää olen ikionnellinen kun mun nukahtamisvaikeudet selätty niinkin vähällä ku 6mg melatoniinia (resepti) :) ihan sama onko kuinka lumevaikutus kun on pian vuosikymmenissä laskettavissa illat mitä on pyörinyt sen 2-3h ennenku uni tulee vaikka ois millainen päivä ollut. Nyt uni tulee 30min-1h tableteista. Ihanaa.
Tsemppiä kaikille asian kanssa kamppaileville!
Itse otan melatoniinia, pienimmän mahdollisen annoksen ja hyvin toimii. Vaikutus alkaa kunnolla n. 40 minuutin kuluttua yleensä. Ilman melatoniinia pyörin vaan sängyssä tunteja ja ajattelen kaikkea ihan hyperaktiivisesti, mahdotonta saada unta siinä mielentilassa.
Luonnollinen uni voittaa 100-0 uni- ja nukahtamislääkkeet. Sellaista valmistetta ei ole, joka ei koukuta. Toleranssi lisääntyy ja pian olet kierteessä. Siinähän koetatte saada uusituksi reseptejä.
Jooooo, noin se alkoi. Bentsohelvetti kesti vuosia, lopulta mun vaihtoehdot oli itsari tai vieroitus a-klinikan kautta. Stella = stilnoct, imovane ja lyrica kaikki pahimpia... Huh, ihailen niitä, jotka uskaltaa leikkiä noilla...
5mg Levomepromatsiinia neljä tuntia ennen nukkumista ja hyvin pelittää.
Leikkikää vaan, kohta ei mikään määrä ole riittävä. Meitäkin on, jotka emme tarvitse uni- tai nukahtamislääkkeitä. En suostuisi mistään hinnasta kokeilemaan. Psykoosilääkkeitä kuten 38/37. Mikä sinuakin vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin perheessä nukahtamislääke on suuri siunaus! Mies ei kerta kaikkiaan nuku ilman Zopinoxia, ja minä taas en pysty nukahtamaan, jos mies on hereillä. Kun mies alkaa kuorsata tuhista, minäkin vaivun uneen.
Yritin kerran sanoa miehelle, että olisi ilman lääkettä, kun pelkäsin ettei se olisi hyväksi terveydelle aina sitä syödä. Siinä kävi niin, että hän valvoi päivätolkulla eikä vaan nukahtanut. Alkoi jo olla aika haamu, joten palasi lääkkeeseen. Minä itse valvon tavallisesti sängyssä 0,5-2 tuntia ennen nukahtamista ja välillä tulee vähäunisempia öitä, mutta ei minulla kyllä tuollaisia ongelmia ole kuin miehellä. Huonosti nukutun yön perään nukun seuraavana yönä sitten taas paremmin.
Miten te saatte lääkärin määräämään Zopinoxia jatkuvasti? Minulle ei suostunut antamaan, sanoi että se on vain tilapäiseen käyttöön. Vai pitääkö vain etsiä oikea lääkäri?
Miten tosiaan saatte noita lääkkeitä toistuvasti. E-reseptit tekevät lääkäriltä toiselle kiertämisen mahdottomaksi. Osa on hakenut aikaisemmin useasta paikasta. Enää ei onnistu. Aikamoista taitoa vaatii, jopa näyttelijän lahjoja.
Kyllähän tuo taivaalliselta kuulostaa vuosikausia kestäneestä kiduttavasta unettomuudesta kärsivästä. Pitäisiköhän vihdoinkin raahautua lääkäriin asian tiimoilta... kuinka helposti nukahtamislääkkeet saa? Vai alkavatko lässyttää jostain masennuksesta ja pistävät jonnekin juttelemaan?
Ei se annostus välttämättä nouse. Mä olen syönyt Stilnoctia vuosikausia samalla puolikkaan annostuksella, ja se toimii ihan hyvin. Sama lääkärikin on ollut koko ajan, eikä se ole sanonut mitään muuta kuin että hyvä kun noin pienellä määrällä saa avun. Miksi pitäisi kitua unettomana, jos siihen on hoito olemassa?
En selviäis ilman nukahtamislääkkeitä.