Näin niin pelottavaa unta viime yönä, että tuskin uskalsin enää nukkua sen jälkeen.
Uni käsitteli omaa nukkumistani. Unessani heräsin ja vieressäni makasi tummiin pukeutunut hahmo. Nainen, jonka suusta erottuivat piikikkään terävät hampaat. Näin myös muita painajaisia, mm. vuoristoradasta, joka kiersi myös veden pinnan alle ja pysähtyi sinne. Sain taisteltua itseni pinnalle. Ja sitten pakenin vielä jotain hahmoa lopulta lentäen. Saa tulkita. Illalla otin mirtazapinin, kuten aina. Kävin nukkumaan vähän tavallista aiemmin päänsäryn vuoksi.
Kommentit (37)
Unissani esiintyy aina steppaava menninkäinen.
Painajaiset kuuluvat asiaan kun unista on kyse. Tosin lisääkö lääkkeesi unen "tehoja"? Omaa kokemusta on vain SSRI- ja SNRI -lääkkeistä, mitkä eivät taida paljoakaan vaikuttaa.
Kannattaa aina nousta ylös ja herätä valveille niin että uni ei enää jatku kun menee uudelleen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pelottavalta. Ootko kuullu unihalvauksista?
Olen kokenut niitäkin jonkun kerran. Se on vielä pelottavampi kokemus, vaikka jo tuttu. Ilmeisesti mirtazapin voi aiheuttaa painajaisia, mutta kumma, että olen syönyt niitä jo 2 kk ilman ongelmia. Ap.
Onko joskus live-elämässä ollut joku energiaa vievä nainen kuin vampyyri, joka kontrolloi. Vai lääkeuni, koska otettu ennen unta. Elimistön epätasapainotilassa voi tulla joskus painajainen, mikä aiheutti säryn, miten sen voi jatkossa välttää - buranako aikaisemmin. Vuoristorata - vaihtelevat tunteet ja nopeus? Kunnes pakenee ja tulee pinnalle. Lennossa tarkkailee asioita maan pinnan yläpuuolelta ja yrittää päästä ylemmäs. Ensi kerralla parempia unia kenties. Alkoholi voi olla joillekin painajaisaine tai netin materiaali.
Joskus tumma hahmo voi olla tunnevampyyri, eli tunne josta voi irrottautua, päästä eroon. Tai onko toisella ihmisellä sellainen.
Mulla kans mirtazapini 3kk nukkumiseen. Alussa unet oli hauskoja, heräsin usein siihen että nauran ääneen. Nyt ollu muutama todella ikävä painajaisyö myös. En muista tarkkaan mitä unessa tapahtuu, mut todella ahdistava olo ja huudan unessa (ja ääneen) että joku tulis herättämään mut. Tyyny litimärkä tuskan hiestä. Toisaalta ihana et saa vuosien unettomuuden jälkeen nukuttua mutta noi painajaiset pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joskus live-elämässä ollut joku energiaa vievä nainen kuin vampyyri, joka kontrolloi. Vai lääkeuni, koska otettu ennen unta. Elimistön epätasapainotilassa voi tulla joskus painajainen, mikä aiheutti säryn, miten sen voi jatkossa välttää - buranako aikaisemmin. Vuoristorata - vaihtelevat tunteet ja nopeus? Kunnes pakenee ja tulee pinnalle. Lennossa tarkkailee asioita maan pinnan yläpuuolelta ja yrittää päästä ylemmäs. Ensi kerralla parempia unia kenties. Alkoholi voi olla joillekin painajaisaine tai netin materiaali.
Kiitos tulkinnasta. Minulla on ollut aika paljon yllättäviä muutoksia ja uhkakuvia, jotka kääntyivät hyviksi jo muutama viikko sitten. Voi olla, että käsittelen niitä vielä. Mietin myös, että oliko tuo nainen kuitenkin jokin osa minusta itsestäni. Olen suhtautunut itseeni ankarasti viime päivinä ja ajattelin, voisiko tuo tulla uneeni symbolisesti. Yritän olla hellempi itselleni.
Mun uniin tuli kerran n 55-v suomalainen nainen enkä oo sen jälkeen uskaltanut nukkua ollenkaa.
Eli Ap on mt-ongelmainen joka syö rauhoittavia.
Ja. Imelä ihmettelee että näkee outoja unia😆
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans mirtazapini 3kk nukkumiseen. Alussa unet oli hauskoja, heräsin usein siihen että nauran ääneen. Nyt ollu muutama todella ikävä painajaisyö myös. En muista tarkkaan mitä unessa tapahtuu, mut todella ahdistava olo ja huudan unessa (ja ääneen) että joku tulis herättämään mut. Tyyny litimärkä tuskan hiestä. Toisaalta ihana et saa vuosien unettomuuden jälkeen nukuttua mutta noi painajaiset pelottaa.
Minäkin huusin unessani lopulta apua ja heräsin siihen. Mietin, kuuliko teini-ikäiset lapseni, mutta eivät olleet mitään kuulleet, kun aamulla heiltä kysyin. Täytyy miettiä lääkkeen jatkoa, jos tällainen jatkuu. Ja muistan nyt, että alussa unet olivat hyvällä tavalla vauhdikkaita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli Ap on mt-ongelmainen joka syö rauhoittavia.
Ja. Imelä ihmettelee että näkee outoja unia😆
Mirtazapin ei ole rauhoittava lääke.
Minä taas tykkään kauhu-unista. Kateeksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään kauhu-unista. Kateeksi käy.
Pari alkoholiannosta ja liskojen yö alkaa? Vai ei.
Minä näin unta, että joku torninosturi tai vastaava romahti, osia sinkoili sinne tänne ja humalaiset ihmiset vain istuskeli, kun unessa tajusin että oli territeko lähdin pakenemaan, siellä oli matkalla rummut ja kitara.
Mirtatsapiinin haittavaikutusluettelossa mainitaan hallusinaatiot.
Minulle sitä syötettiin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja oli öisiä hallusinaatioita paljon, välillä oli koko makuuhuone täynnä "porukkaa". Pyysin lääkkeen vaihtoa tämän haittavaikutuksen vuoksi, siihen ei suostuttu, vaan psykiatri teki Kelalle lausunnon, että sairastan psykoottisista masennusta. Saa psyykelääkkeet erityiskorvattavana.
Jossain vaiheessa, parin vuoden kuluttua psykiatri vaihtui ja hän viimein lopetti lääkkeen, joka ei edes siihen vaikeaan masennukseen ollut millään tavalla auttanut. Harhat / hallusinaatiot loppuivat siihen paikkaan, niitä ei enää koskaan sen jälkeen ollut. Uusi masennuslääke alkoi vaikuttaa positiivisesti mielialaan jo parin viikon kuluttua sen aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Painajaiset kuuluvat asiaan kun unista on kyse. Tosin lisääkö lääkkeesi unen "tehoja"? Omaa kokemusta on vain SSRI- ja SNRI -lääkkeistä, mitkä eivät taida paljoakaan vaikuttaa.
Mirtatsapiinin haittavaikutuksena moni kokee painajaisia. Niin minullakin (edellinen kirjoittaja), ja ne olivat todella raakoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut niitäkin jonkun kerran. Se on vielä pelottavampi kokemus, vaikka jo tuttu. Ilmeisesti mirtazapin voi aiheuttaa painajaisia, mutta kumma, että olen syönyt niitä jo 2 kk ilman ongelmia. Ap.
Paljonko sulla on paino noussut tässä kahden kuukauden aikana, jos sopii kysyä? Mulla nousi jo ensimmäisen kuukauden aikana 10 kg, vaikka jälkikäteen ajatellen en syönyt tavanomaista isompia annoksia, enemmänkin oli niin, että olin niin masentunut, etten edes jaksanut syödä tai laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pienempää annosta. Mirtazapin on lääke, joka tehoaa unettomuuteen sitä paremmin, mitä pienempi annos on. Sitä saa 1 ja 4.5 mg tablettivahvuudessakin.