Hei juoksua harrastavat
Itse odottelen kovasti, että tiet sulaisi ja pääsisi kokeilemaan juoksua. Nyt mietiskelin kun olen n. pari kuukautta säännöllisesti polkenut kuntopyörällä ja tehnyt lihaskuntoharjoituksia kotona, että onko niistä mainittavaa hyötyä juokauharrastusta ajatellen? Käveltyä tulee päivittäin koirien kanssa tai ilman.
Kuntoni ei ole kovin hyvä tai onhan se hieman parantunut em. juttujen takia. Polvien kestävyys on suuri kysymysmerkki juoksua ajatellen, kiitos nuoruusvuosien jalkapalloharrastuksen. Jos joku osaisi antaa hyviä vinkkejä juoksuharrastuksen aloittamiseen, niin otan ilolla vastaan.
Kommentit (25)
Moikka!
Tutustu semmoiseen kuin Porin Juoksukoulu, ohjelma löytyy netistä :) Itse aloitin sillä pari vuotta sitten ja on oikeasti toimiva.
ainoa asia, mitä tarttet on ne hyvät lenkkarit. siitä sitten vaan lenkille omaa kehoa kuunnellen. mä alotin ihan itse juoksemisen aikoinaan ihan ilman mitään protskupatukoita tai palautusjuomia. juokset aluksi niin pitkään kuin jaksat sopivalla vauhdilla. äkkiä sä sen löydät. juoksu on kivaa ja terapeuttista.
Kakkonen jos sulla on jotain vinkkejä niin laita ihmeessä.
Porin juoksukouluun olen tutustunut ja ehkä sitä noudatankin. Vinkkejä kaipaisin kuitenkin juoksuharrastuksen aloittamiseen. Lähinnä siihen kuinka saada kroppa kestämään, etenkin polvet.
ap
Mieheni veli harrastaa jouksua, nykyään edennyt ihan maratoni tasolle. Aloitti säännöllisen juoksemisen sillä, että alussa ei juostu koko matkaa, vaan "sykäyksittäin". Muistaakseni alkuun meni puolen tunnin lenkkejä, joista vuoroin käveli 4 tai 5 min ja sitten juoksi 2 min. Seuraavalla kerralla, tai kun tuntui että jaksaa siirsi aina kävelystä 1. kerrallaan juoksun puolelle. Eli parin kerran jälkeen tyyliin mentiin jo niin että kävelyä oli vain 2 min ja juoksua 5 min. kerrallaan. kun alkaa tuntua, että pystynee juoksemaan koko matkaa niin siitä vain. Sen jälkeen ottaa tavoitteeksi matkan tai ajan pidentämistä. mutta rauhallisesti edeten! Erityisesti, jos kunto tosiaan ei ole mikään huippu :) Ja jos polvi reistaa, niin lepoa väliin. Alussa ei kannata päivättäin juosta :) Googlaamalla löytää hyvin juoksun aloitukseen ihan kunnon suunnitelma pohjiakin :)
Mä aloitin syksyllä, oli oikeasti rankkaa juosta ja jaksoin aluksi 1km ja loput kävelin. Pidensin pikkuhiljaa juostua osuutta ja muutaman viikon päästä se kasvoi 5kilsaan. Kärsivällisyyttä tarvitaan, muiden lajien kestävyys ei suoraan siirry juoksuun (mulla oli pohjakuntoa tanssista, pyöräilystä, sauvakävelystä), mutta kun pääsee sen aloituskynnyksen yli niin varmasti pohjakunto auttaa.
Mitä jos aloittaisit juoksuun totuttelun jo nyt? Jos käyt koirien kanssa kävelyllä, voisit välillä ottaa lyhyitä juoksuspurtteja koirien kanssa. Vaikka yhden sähkötolppien välin verran? Saat sykkeitä ylös ja kunto nousee samalla hieman. Samalla kroppa herää juoksuun vähitellen.
Kuntopyörästä ja lihaskunnosta on aina hyötyä, tietysti! Jatka ihmeessä samaan tahtiin.
Sitten kun tiet sulavat ja pääset aloittamaan juoksutreeniä, muista maltti! Etenkin, jos epäilet nivelten kestävyyttä. Aloita hitaasti, juokse lyhyitä lenkkejä alkuun ja jos mahdollista, pyri juoksemaan esim. hiekkateillä. Hiekka on asfalttia hellävaraisempi nivelille. Muista myös varmistaa, että sinulla on hyvät ja sinulle sopivat kengät.
Tsemppiä juoksun aloittamiseen!
terveisin juoksija, joka on pitkäaikaisen vamman jälkeen vihdoin päässyt taas juoksemisen makuun!
No mulla kestää polvet vain sillä, että juoksen talvisaikaankin kerran viikossa pienen lenkin (minimi puoli tuntia kelillä kuin kelillä). Vaikka muuten hiihdän talvisin, niin jos juoksemiseen tulee 4kk tauko, niin polvet ei tahdo keväällä kestää. Paras vinkki on siis ensi syksynä ostaa nastalliset gore-tex lenkkarit. :) Ja tänä keväänä aloitat varovasti, esim ensin vain yksi lenkki viikossa, sitten kaksi jne.
No jos jotain:)
-aloita juoksukävelyllä, totutat näin nivelet juoksuun
-tee ainakin pari kertaa viikossa jumppaa. sinun täytyy saada lantio vakaaksi, että askellukesi on suora ja jalkaterien asento on polvien suuntainen ja lantio ei romahda.
Tässä linkkejä
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3096
http://kirsinkuntopiiri.blogspot.fi/2011/07/liiku-lomalla-haaste-numero-8-juoksijan.html
Tässä pari hyvää liikesarjaa. Tarkoitus on siis vahvistaa keskivartaloa ja lantion lihaksia, jotta sääri ei menisi sisäkiertoon. Tämä estää polvivaivoja ja ns. juoksijan polvea.
Aluksi hommaat itsellesi perukunnon. Jos tähän tulee nyt joku sanomaan, että ala juosta nopeita lenkkejä, älä usko. Hinkkaat ensin muutaman kuukauden sinnillä matalatehoista lenkkiä. Jos et pysty heti juoksemaan pitkään, jatka lenkkejä vaikka niin, että neljä pylväänväliä hölkäten, yksi kävellen. Huomaat kolmen kuukauden päästä pystyväsi juoksemaan yhtäjaksoisesti monta kilometriä. Ja kun lisäät kävelyä, saat lenkeistäsi paljon pidempiä ilman rasitusvammoja.
Aloittelijat juoksevat yleensä liian kovaa ja saavat näin ollen rasitusvammoja. Liian kovat määränlisäykset myös aiheuttavat tätä. Joten ala maltilla, vaikka tuntuisi, että kaikki kaverit juoksee sun ohi.
Lenkkareista. Kun menet kauppaan, osta neutraalit juoksutossut. Myyjä yrittää myydä sinulle pronaatiotuettua asicsin kalleinta kenkää. Älä usko, vaan osta ihan perustossu. Ihan aloittelijana ei kannata ostaa ehkä kiertolöysää, vaan tuetumpi. Hyviä merkkejä ovat esim.
Nike pegasus
Asics cumulus
Books clyserin
brooks summon
adidakselta löytyy myös hyviä neutraaleja tossuja, mutta huomioi, että lesti on kapeampi kun valitset kokoa.
Koko valitse ainakin numeroa isompi kuin normaalikenkä. Säästyt näin mustilta varpaankynsiltä
Venyttele takareidet, etureidet ja sisäreidet ainakin pari kertaa viikossa.
Nauti ulkoilusta ja lenkkeilystä ja ole ylpeä itsestäsi, kun kuntosi paranee. Hienoja lenkkejä sinulle
t. 2
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:52"]
Kakkonen jos sulla on jotain vinkkejä niin laita ihmeessä.
Porin juoksukouluun olen tutustunut ja ehkä sitä noudatankin. Vinkkejä kaipaisin kuitenkin juoksuharrastuksen aloittamiseen. Lähinnä siihen kuinka saada kroppa kestämään, etenkin polvet.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:10"]
Lenkkareista. Kun menet kauppaan, osta neutraalit juoksutossut. Myyjä yrittää myydä sinulle pronaatiotuettua asicsin kalleinta kenkää. Älä usko, vaan osta ihan perustossu. Ihan aloittelijana ei kannata ostaa ehkä kiertolöysää, vaan tuetumpi. Hyviä merkkejä ovat esim.
Nike pegasus
Asics cumulus
Books clyserin
brooks summon
adidakselta löytyy myös hyviä neutraaleja tossuja, mutta huomioi, että lesti on kapeampi kun valitset kokoa.
Koko valitse ainakin numeroa isompi kuin normaalikenkä. Säästyt näin mustilta varpaankynsiltä
Nauti ulkoilusta ja lenkkeilystä ja ole ylpeä itsestäsi, kun kuntosi paranee. Hienoja lenkkejä sinulle
t. 2
[/quote]
Numero 2 / 9 vinkit ovat hyviä, mutta aloittelijankin kannattaa ostaa pronaatiotuettu kenkä, jos sille on todellista tarvetta. Lievä ylipronaatio menee neutraalilla kiertojäykällä kengällä, mutta voimakas ylipronaatio kaipaa kunnollisen tuen, aloittelijallakin. Ei sitä kalleinta tietenkään kannata heti ostaa, peruslenkkareissakin on erilaisia tossuja.
Kun menet etsimään juoksutossuja, käy läpi useampi kauppa. Saat vähän näkemystä siitä, millaisia tossuja sinulle suositellaan!
Harvalla on oikeasti tarvetta pronaatiotuetulle kengälle. Näissäkin tapauksissa on jo sitten parempi henkilökohtaiset pohjalliset kuin pronaatiotuettu kenkä. Lisäksi jalkajumppa, millä saadaan pronaatiota hallintaan.
Jokaisen jalka pronatoi hiukan, koska se mahdollistaa jalan normaalin joustavuuden ja rullaavuuden. Koska ihmisillä on ylipainoa ja lähdetään asvaltille harjoittelemaan maratonharjoittelua, jalkavaivoja tulee helposti. Tähän on lähdetty tuottamaan tuetumpia ja tuetumpia tossuja. Nämä taas laiskistuttavat jalkojen pikkulihaksia lisää ja jalkavaivoja tulee enemmän ja enemmän.
Tämä pronaatiotukihommeli oli muotia noin 15-10 vuotta sitten ja siitä on alettu pikkuhiljaa luopua.
Pelkästään myyjän suosittelemana en ikinä ostaisi pronaatiotuettua kenkää. Vain silloin jos fysioterapeutti sitä suosittelee ja katsoo, ettei kiiloilla ja jalkajumpalla pysty tätä auttamaan.
2
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:10"]
Nike pegasus
Asics cumulus
Books clyserin
brooks summon
t. 2
[/quote]
Numero 2 / 9 vinkit ovat hyviä, mutta aloittelijankin kannattaa ostaa pronaatiotuettu kenkä, jos sille on todellista tarvetta. Lievä ylipronaatio menee neutraalilla kiertojäykällä kengällä, mutta voimakas ylipronaatio kaipaa kunnollisen tuen, aloittelijallakin. Ei sitä kalleinta tietenkään kannata heti ostaa, peruslenkkareissakin on erilaisia tossuja.
Kun menet etsimään juoksutossuja, käy läpi useampi kauppa. Saat vähän näkemystä siitä, millaisia tossuja sinulle suositellaan!
[/quote]
Kävelystä on hyvä aloittaa. Sitten kun 12km reipas kävly ei tunnu oikein misään, eikä kunnolla nosta sykettä, niin sitten voi alkaa juoksemaan pikkupätkiä väliin. Pikkuhiljaa lisäät juoksumatkojen pituutta ja ennen syksyä juokset puolimaratonin alle kahteen tuntiin. Näin minä aloitin toissa keväänä.
Täällä yksi maratonaari komppaa tuota kävellen aloittamista. Mä aloitin kuopuksen synnyttyä vaunulenkeillä, kävelin aina 5 km ruokakauppaan ja takaisin. Siitä sitten oli helppoa siirtyä hölkkään ja juoksuun, kun vauva vähän kasvoi ja saatoin jättää hänet muiden hoitoon lenkin ajaksi.
Kun aloittaa kävellen, lihakset kasvavat pikkuhiljaa eikä tule helposti esim. penikkatautia. Toisaalta lihaskuntoharjoitteista on yllättävän paljon hyötyä juoksijalle (kyykyt, vatsat, pohjelihasten jumppa).
Sauvakävelyllä kannattaa aloittaa jos ei ole ennen juossut.
Kiitos kaikille! Paljon hyviä vinkkejä tullut. Tarkoitus on suunnata lenkkari ostoksille pian ja ostaa hyvät ja kohtuuhintaiset lenkkarit. Jatkan lihaskuntoharjoittelua ja kuntopyöräilyä. Taidan aloittaa juoksukävelyllä ilman varsinaista ohjelmaa, koska en varmaankaan jaksaisi kovin kauaa noudattaa sitä. Eli fiilis pohjalta ja omaa kroppaa kuunnellen :) Sitten jos homma toimii niin jotain tavoitteita kehiin.
ap
Kiitos kaikille! Paljon hyviä vinkkejä tullut. Tarkoitus on suunnata lenkkari ostoksille pian ja ostaa hyvät ja kohtuuhintaiset lenkkarit. Jatkan lihaskuntoharjoittelua ja kuntopyöräilyä. Taidan aloittaa juoksukävelyllä ilman varsinaista ohjelmaa, koska en varmaankaan jaksaisi kovin kauaa noudattaa sitä. Eli fiilis pohjalta ja omaa kroppaa kuunnellen :) Sitten jos homma toimii niin jotain tavoitteita kehiin.
ap
Miten "lantio romahtaa"? Mietin, onko mun lantio väärässä asennossa kun juoksen, oli notkoselkä kun oli ylipainoa, nyt se on vähän parantunut..
Yritän miettiä, miten sen selittäisin :)
Eli sanotaan, että juokset istuvassa asennossa kun lantio romahtaa. Toinen ongelma on monesti se, että lantio kallistuu sivusuunnassa. Eli kun astut toisella jalalla, toinen notkahtaa. Monesti se aiheuttaa myös sitä, että kädet vispaavat rinnan edessä ja yläkroppa huojuu ja kiertyy.
Jos luet myöhemmin, yritän etsiä tähän kuvia netistä tästä ongelmasta. Olen tehnyt vuosi sitten pari ohjelmaa ja niihin liitin niitä kuvia ja youtube-videota, mutta ne eivät ole tällä koneella, eli menee hiukan aikaa, ennen kuin saan ne etsittyä.
juoksuterveisin nro 2
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:07"]
Miten "lantio romahtaa"? Mietin, onko mun lantio väärässä asennossa kun juoksen, oli notkoselkä kun oli ylipainoa, nyt se on vähän parantunut..
[/quote]
Eli lantio "kippaa" notkolle? (en siis ollut ap joka tätä kyseli)
mua kiinnostaa kanssa tämä lantion notkahtaminen. Palaa siis ihmeessä asiaan nro 17, minä pidän myös tämän mielessä.
Ei jaksa antaa vinkkejä, kun kohta on aaveen asiantuntijalauma huutamassa, että
"sun pitää juoda protskujuomia heti lenkin jälkeen ja nutustella lenkillä proteiinipatukoita, muuten ei kunto nouse. Ja ostat kunnon lenkkarit, jotka maksaa 200 euroa, niin ne on hyvät"