Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ruokitte suursyömärit? :(

Vierailija
18.03.2013 |

Olisi tosi kiva kutsua ystäviä joskus ihan päivälliselle. Mutta kun joka perheessä on joku suursyömäri, niin ei tiedä, mitä tarjoaisi. :(

Ajattelimme kutsua kummipoikamme vanhemmat pääsiäispäivälliselle, meillä olisi tosi hyvä karitsanfileresepti. Sitten muistettiin, miten paljon perheen mies syö. Kerran ollaan kutsuttu heidät syömään, tein tuplasatsin ruokaa, josta meille yleensä yksinkertaisena riittää kahdelle päivälle. Ajattelin, että varmaan jää ylikin. Vieras kaapi kattilan pohjankin puhtaaksi ja ihmetteli, että eikö tätä ole lisää. :I Hänelle yksin pitäisi varata varmaan kolme karitsanfilettä, tulee liian kalliiksi.

Toiset tuttavat, joita tekisi mieli kutsua syömään - heillä on kolme lasta. Viime kesänä kutsuttiin heidät grillaamaan ja ajateltiin, että pihvi/ruokailija riittää. Kun oli kerran perunalisuke, salaattia, jne. Yksi pihvi tehtiin ylimääräinen. Noh, perheen 9-v. poika söi oman pihvinsä, sen ylimääräisen, siskoltaan jääneen pihvinpuolikkaan - ja valitti, eikö ole enempää pihviä. :I Ja sanoi äidilleen, miksei meillä koskaan ole pihvejä. :)

Siis me ei osata varata ruokaa niin paljon, että nuo suursyömärit tulisi täyteen. Jotenkin, jos itse menee kylään syömään, niin ei sitä oleta, että siellä odottaa pohjattomat lihasammiot, kuten nuo vieraat tuntuu olettavan. Kummastuttaa, kun ne salaatit yms lisukkeet ei sitten oikein kelpaa vaan vieraisilla pitäisi saada lihaa mättää kaksin käsin.

Miten te ruokitte suursyömäreitä?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei kuulosta olevan suursyöminen, vaan käytöstapojen puute. Aikamoisia Kiinan keisareita teillä käy! Enpä osaa kuvitella omista tuttavistani ketään, joka kehtaisi valittaa ruuan loppumisesta. Ellei sitten todella kävisi niin, että joku jää kokonaan ilman ruokaa.

Kannattaa varmaan tehdä alkupalaksi reilusti salaattia / keittoa, ja mainita pääruuan alkaessa että jokaiselle on yksi pihvi tms. Ja että lisukkeita voipi syödä niin paljon kuin mahtuu.

Vierailija
22/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan syövät tosi vähän kotona ja aina kylässä "tankkaavat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aika runsaasti aina ruokaa, että aina jää jonkin verran yli. Alkukeittoa, pääruoka ja jälkkäri. Sitten asiaankuuluvat leivät ja salaatit.

Meidän tuttavapiirissä mä olen varmaankin se suursyömäri, mutta osaan kyllä aina syödä nätisti kylässä. Esim pidän huolta, että kaikki lapset saa ennen mua ruuan ja santsikierroksen.. ja sitten vasta kolmannella tyrkyttämällä, jos kukaan muu ei huoli, niin otan mä sitten lisää. Viimeksi mä jäin jopa ilman toisella kierroksella, kun isäntä itse klohmasi ahvenet. :D  ja hyvä niin! Ihanaa ruokaa on aina ollut, enkä nälkäseksi ole koskaan kylässäkään jäänyt.

Eli kyllä aikuisen pitää olla tilanteen tasalla. Tuon lapsen kohdalla ihmettelen taas hänen omia vanhempiaan, mikseivät puuttuneet tilanteeseen. VAI oletko herkkä tyrkyttäjä vaikket sitä sitten tarkoittaisikaan? :)

Vierailija
24/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme tuollainen suursyömäriperhe - minun lisäkseni perheeseen kuuluu iso mies ja kolme teini-ikäistä urheilijapoikaa.

Vinkkinä tuttavaperheen vierailun varalta: Satsaa määrään ennemmin kuin hienoon laatuun. Mekin joskus grilliruualla herkutellessamme grillaamme pojille ensin makkarat syötäväksi pahimpaan nälkään, silloin ehkä malttavat jo pureskella ruokansa pihvin kohdalla.

Vierailija
25/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on oikeita suursyömäreitä, mutta ei me koskaan kylässä valiteta, ettei saatu tarpeeksi ruokaa eli omataan hyvät käytöstavat. Me ostetaan oikeastaan aina liikaa ruokaa, jos ollaan kutsuttu porukkaa syömään. Mun mielestä se on tosi noloa, jos vieraat eivät saa vatsaansa täyteen. Ja on monta eri sorttia, koska useimmissa perheissä on pieniä lapsia, joten tarvitaan erilaisia ruoka, että kaikille löytyy edes jotain syötävää.

Vierailija
26/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:10"]

Me olemme tuollainen suursyömäriperhe - minun lisäkseni perheeseen kuuluu iso mies ja kolme teini-ikäistä urheilijapoikaa.

Vinkkinä tuttavaperheen vierailun varalta: Satsaa määrään ennemmin kuin hienoon laatuun. Mekin joskus grilliruualla herkutellessamme grillaamme pojille ensin makkarat syötäväksi pahimpaan nälkään, silloin ehkä malttavat jo pureskella ruokansa pihvin kohdalla.

[/quote]

Kannattaisikohan teidän sitten tankata kotona myös ennen vierailulle lähtöä? Kun illalliskutsut eivät ole yleensä mitään urheilijanuorukaisten tankkaustilaisuuksia, vaan illanviettoa yhdessä. Tarkoituksena on yleensä maistella makuja, ei mättää ruokaa mättämisen vuoksi. Kyllä yleensä laatu on määrää tärkeämpää illalliskutsuilla.

Vierailija
27/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me varmastikin olemme ap:n mittapuulla "suursyömäreitä", mutta osaamme kylläkin kylässä käyttäytyä, myös lapset. Epäkohteliasta tuollainen käytös, mutta kyllä grillatessa yksi pihvi per ruokailija on oikeasti tosi vähän, kyllä ihmettelisin itsekin jos kutsutaan SYÖMÄÄN ja tarjotaan sitten noin nuukasti ruokaa. Ihmisten syömillä ruokamäärillä tuntuu olevan ihan uskomattomia eroavaisuuksia. Täälläkin kun on näitä ruokaketjuja lukenut, niin toiset ruokkivat 5-henkisen perheen 2 päivää yhdellä 400g jauhelihapaketilla, toisilla kuten meillä, menee yhdellä ruualla 2x400g paketit. Lihavia meillä ei ole kukaan, itse olen pulskin 172/70 mitoillani - ja syön meidän perheestä vähiten. Meillä 5-vuotiaskin syö helposti grillatessa 3 pihviä ja lisukkeet päälle. Isännästä puhumattakaan, söisi vaikka kilon paketin pihvejä yksin.

Vierailija
28/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:18"]

Meillä 5-vuotiaskin syö helposti grillatessa 3 pihviä ja lisukkeet päälle. Isännästä puhumattakaan, söisi vaikka kilon paketin pihvejä yksin. 

[/quote]

Täh?

Ei ehkä ole ihan terveellistäkään syödä tuollaisia määriä lihaa. Minkä kokoisia pihvejä (ja mitä lihaa) 5-vuotias vetelee kolme?

Vierailija
29/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi, syödäänkö teillä mitään lisukkeita, esim. kasviksia, sen lihan lisäksi...?

Vierailija
30/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh - pitäisi varata kolme pihviä/ruokailija, jos kutsuu kesäiltana ihmisiä grillaamaan?! Kyllä meillä mennään sillä, että yksi pihvi per naama riittää. Eihän ole edes terveellistä syödä enempää lihaa.

Ihmettelen vaan, että eikö nuo kylään kutsutut ihmiset syö kotona lounasta tai välipalaa sinä päivänä ollenkaan? Kun tuntuu, että tulevat meille ihan nälkään nääntyneinä ja sitten ei tiedetä, kuinka paljon syötäisiin.

Todellakin, jos kutsumme ihmisiä syömään, niin tarkoituksena on maistella makuja ja viettää aikaa yhdessä, ei tarjota niille vieraille koko viikonlopun kalorimäärää kerralla. Itse tosin pyrin aina varaamaan kunnolla ruokaa - mutta ongelma onkin tässä nyt se, etten näköjään osaa varata sitä ruokaa millään tarpeeksi. Kaikki, mitä katetaan pöytään, menee ja silti joku vielä olisi syönyt lisää.

Ja tämä kolmilapsinen perhe - olemme välillä olleet heillä syömässä ja kotona heillä ei kyllä pöytä ruoasta notku. Ruokaa on ollut yllättävänkin vähän ja silti lapset ovat jättäneet esim. keittonsa lautasille. Mutta meillä sitten syötäisiin pihviä yhden lehmän verran.

Tietty sitä voisi tehdä jonkun ison satsin mättöä - mutta kun ei esim. se makaronilaatikko sitten kuitenkaan kelpaa vaan kun pihviä olisi pitänyt saada lisää...

ap

Vierailija
31/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kutsuu meidät syömään, niin ei todellakaan tankata sitä ennen. Mikä järki mennä jonnekin syömään, jos sitä ennen joutuu kuitenkin syömään kotona, koska kylässä vain maistellaan makuja? Kuulostaa todella naurettavalta. Mä ainakin loukkaannut, jos joku on syönyt ennen meille tuloa, jos mä nimenomaan olen tehnyt selväksi, että valmistan ruokaa.

Vierailija
32/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:39"]

Jos joku kutsuu meidät syömään, niin ei todellakaan tankata sitä ennen. Mikä järki mennä jonnekin syömään, jos sitä ennen joutuu kuitenkin syömään kotona, koska kylässä vain maistellaan makuja? Kuulostaa todella naurettavalta. Mä ainakin loukkaannut, jos joku on syönyt ennen meille tuloa, jos mä nimenomaan olen tehnyt selväksi, että valmistan ruokaa.

[/quote]

Nyt oli puhe ihmisistä, jotka haluaisivat syödä kyläpaikassa kokonaisen hevosen. Ei normaalilla ruokahalulla (ja käytöstavoilla) varustetuista ihmisistä. Ei siis niin, että kyläpaikassa pitäisi vain närppiä vähän tarjoiluja, kun ei sen kotona tankkauksen jälkeen jaksa, mutta ei tosiaan niinkään, että sinne kyläpaikkaan mennään mättämään sitä ruokaa parin-kolmen ihmisen edestä. Tyylillä "Nyt mätetään kun ilmaiseksi saadaan!".

Vierailija
33/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:39"]

[/quote]

Joo, en mäkään oleta, että ihmiset mättää ruokaa ennen meille tuloa. Mutta jos tietää, että oma tai lapsen maha on ihan pohjaton, niin ehkä silloin päivän aikana kannattaa jotain syödä. Eli jos olemme kutsuneet meille vaikka klo 17 syömään ja kyseiset ihmiset ei ole aamiaisen jälkeen syöneet mitään, esim., niin se selittäisi tuon, että mikään ruokamäärä ei sitten riitä.

Vierailija
34/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syödään kasviksia pihvien ym. grillattavien kanssa, usein on salaatti tai pilkottuja kasviksia alkupaloina ja sitten esim. kasvisvartaita grillattuna tai foliovuoassa pilkottuja kasviksia. Pihvit ovat useimmiten (itse marinoitua) possun ulkofilettä, n. 100g per pihvi. Leipää ei syödä koskaan ruuan kanssa, ei myöskään grillatessa.

En kyllä näe, että pitäisi kotona tankata jos on kutsuttu syömään! Synttärit ym. juhlat on asia erikseen, mutta jos varta vasten syömään kutsutaan, kyllä silloin voi mielestäni olettaa, että on ruokaa ihan syötäväksi asti tarjolla. Ei ole kuitenkaan kovin suuri vaiva laittaa ruokaa vähän enemmän, vaikka itse olisikin pieniruokainen. Mutta kuten sanottu, itse osataan kyllä käyttäytyä vaikka nälkä jäisikin, mennään sitten grillin kautta kotiin.

Sitten vielä sellainen vinkki, että jos haluaa kutsua ihmisiä "maistelemaan makuja" eikä syömään, niin kannattaa varmaan ilmoittaa se ihan suoraan jo kutsuessa. Samaten jos on varannut pihvejä vain yhden per pää, kannattaa ihan reilusti sanoa jo hyvissä ajoin, että näitä on sitten vain yksi jokaiselle. Itse en edes kehtaisi tarjota noin pientä määrää.

9

Vierailija
35/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on tarjolla vain yksi pihvi per naama, niin taatusti siinä jää useammallekin nälkä, jos ei ole syönyt etukäteen jotain.

Vierailija
36/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh-huh! Onneksi en ole pahemmin ruokavieraita joutunut kestitsemään, koska ei olisi tullut mieleenkään varata esim. pihvejä enemmän kuin yksi per pää. 

Vierailija
37/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:52"]

Sitten vielä sellainen vinkki, että jos haluaa kutsua ihmisiä "maistelemaan makuja" eikä syömään, niin kannattaa varmaan ilmoittaa se ihan suoraan jo kutsuessa. Samaten jos on varannut pihvejä vain yhden per pää, kannattaa ihan reilusti sanoa jo hyvissä ajoin, että näitä on sitten vain yksi jokaiselle. Itse en edes kehtaisi tarjota noin pientä määrää.

9

[/quote]

Minkähän kokoisista pihveistä nyt puhutaan? Kun mulle taas ei tulisi mieleenkään tarjota useampaa pihviä aterialla. Tosin ateriaan sisältyy myös aperitiivi (alkupaloineen), alkuruoka, pääruoalla tarjotaan pihvin ohessa lisukkeita ja sitten vielä jälkiruoka. Yleensä ihmiset ovat olleet jälkiruoan kohdalla jo melko ähkyssä. Kun ei sitä mahaa ole tarkoitus täyttää pelkällä pihvillä. Kuulostaa jotenkin surulliselta ja yksipuoliselta.

Vierailija
38/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei näköjään tosiaankaan käsitä, että hän on itse keskimääräistä pieniruokaisempi. Esim. 2 pihviä per ruokailija ja muutama ylimääräinen päälle ei kyllä ole mikään "määrätön" määrä tai "puolikkaan hevosen verran".

Sehän tuossa juuri on ongelmana ja syynä siihen, että tarjoilusi loppuvat kesken, vaikka olet "yrittänyt" laittaa reilusti! :)

Enkä usko, että missään perheessä on tapana pantata syömistä, jos ollaan illalla menossa syömään kyläpaikkaan. Kyllä meidän porukalla ainakin menee päivällisaikaan ihan helposti nuo mainitsemani määrät, vaikka siihen asti päivän ateriat ollaan syöty normaalisti. Tuntuisi tosi tyhmältä tankata ennen SYÖMÄÄN lähtemistä, siis jo ideana niin naurettava, että mieluummin olisin sitten syömättä siellä kyläpaikassa, jos kuitenkin pitää syödä ruoka lähtiessä. 

Vierailija
39/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis useampaa pihviä per henkilö, t: 19.

Vierailija
40/94 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suursyömäreille laitan sen paremman ruoan lisäksi esim. jotain makkaraa. Ei oo vaivaa ja kun toisille se on tosiaan se määrä ei laatu, mikä ratkaisee niin syököön makkaraa.