miten helposti määräaikaisen työsuhteen olet saanut purettua?
Mulla on määräaikainen työsuhde (ilman irtisanomis/ irtisanoutumisehtoja) ja sain nyt työtarjouksen toisest paikasta vakipaikasta. Tiedän, että lain mukaan määräaikainen on sitova, mutta muutama lakimies on sanonut, että periaatteessa määräaikaisuudesta voi päästä pois. Mutta, mutta, nykyinen työnantajani ei haluaisi päästä mua pois, itse olisin enemmän kuin valmis lähtemään.
Onko kellään tällaisesta kokemusta?
Kommentit (8)
mitä käytit perusteluina? (muuta kuin vakipaikkaa)
esimieheni tajuaa, ettei tämän jälkeen pysty millään mua motivoimaan, mutta hänelle ei ole oikeutta purkaa sopimustani, ja toimari on ilmeisesti sillä kannalla, ettei mua mihinkään päästetä...
Mitä jos vain jätät menemättä :). 7 päivän jälkeen työsuhdetta voidaan pitää purkautuneena :). Joo, palkkaa ei toki makseta ja lomakorvaukset saattavat jäädä sisään, mutta tossa tilanteessa haittaisko kovasti?
Maksoin kuukauden palkan sivukuluineen työnantajalle eli noin 5500 e. Ja lisäksi uuden rekrytoinnista koituvat kulut. Ne työnantajalla on oikeus pyytää määräaikaisen työsuhteen purkautuessa.
tuota jo huonona hetkenä ajattelin ;)
jos jättäisivät palkan tuolta ajalta maksamatta, niin ei paljon tunnu (olen peruspalkalla +provikalla, ja peruspalkka on sen verran huono, se on myös yksi syy haluun vaihtaa firmaa). toki olen kertonut, että vakipaikalla ja paremmalla palkalla voisin harkita jäämistä (mutten varmaankaan jäisi)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 10:30"]
Maksoin kuukauden palkan sivukuluineen työnantajalle eli noin 5500 e. Ja lisäksi uuden rekrytoinnista koituvat kulut. Ne työnantajalla on oikeus pyytää määräaikaisen työsuhteen purkautuessa.
[/quote]
tuo on totta, mutta muutamat työsuhdelakimiehet (liitosta ja omalta työpaikaltani) sanoivat, etteivät ole koskaan kuulleet kenenkään joutuneen niitä maksaneen.
Itse olen lopettanut vain yhden harjoittelun kesken sopimuksen.
Muiden määräaikaisten lähtemisiä olen kuitenkin vierestä nähnyt ja hämmästellyt sitä, etteivät työnantajat tunnu tietävän sitä, ettei määräaikaisella ole irtisanoutumisoikeutta, jos ei sitä erikseen sopimuksessa mainita. Eikä sitä useimmissa tapauksissa ole mainittu.
Mulla on ollut määräaikaisia työsuhteita ja kaikissa on noudatettu lakia irtisanomisaikojen osalta, eli alle 5 v jatkuneen työsuhteen irtisanomisaika työntekijän irtisanoutuessa on 2 viikkoa.
Nuevottelemalla. Varmasti työnantajasi ymmärtää, ettei sinulle ole kovinkaan paljon motivaatioita jatkaa työssäsi, jos olisi vakipaikka saatavilla.