Päiväkotialan ihmiset!
Miten reagoisit jos lapsiryhmässäsi olisi sinun työkaverinasi hlö jolla ei lainkaan kokemusta kys työstä eikä oikeastaan täysin sopivaa koulutustakaan ja hän työskentelisi apunasi n.20-23h/vkossa, muun ajan olisit yksiksesi tai jonkun sijaisen (täysin epäpätevän ja kokemattoman) kanssa?
Minulla tällainen tilanne ja olen huomannut etti tämä käytännössä toimi, en esim voi toteuttaa pahemmin mitään suunnitelmia aamujen aktiviteeteista, askarteluista yms kun olen lähes joka aamu klo10 saakka yksin ryhmäni kanssa, ryhmässä 9kpl pieniä. Tai vastaavasti olen klo11-12 lähtien loppupvän yksin tai jonkun sijaisen kanssa.
Minulta ei, tietenkään, kysytty mitään tästä järjestelystä eikä ole kysytty kertaakaan sen alettuakaan että kuinka menee, sen sijaan näiltä sijaisilta kyllä on kyselty. Tämä on mahdollista yksityisellä sektorilla siis.
En vaan tiedä kauanko viitsin/jaksan tätä tällaista showta ja skeidaa, ikävää sinänsä koska olen kiintynyt ryhmäni lapsiin ja heidän vanhempiensa kanssa homma kyllä toimii moitteetta.
Ahdistaa vaan jo valmiiksi tämä alkava viikko:((
Kommentit (17)
Yksityistä koskee ihan samat päivähoitolait ja -asetukset ryhmäkoosta kuin kunnallistakin. Ilmoita työnantajalle tämä, ja sano että sinä et voi enää taata yksinäsi lasten turvallisuutta. Jos kehtaat ota yhteys kuntaan, saattaa mennä työpaikkasi luvat pahimmassa tapauksessa. Parhaimmassa saat pätevän työkaverin.
Tuo on niin laitonta, että jos tosiaan olet kiintynyt lapsiin, otat yhteyden päivähoitoa valvovaan tahoon. Pienten alle kolmevuotiaiden kanssa, pitäisi teitä olla siellä kaksi aikuista. Tosin tuollaiset pienet nyt eivät niin paljon ohjattua toimintaa kaipaakaan, perusturvallisuus on se tärkein asia. Miten se sitten toteutuu, kun ei henkilökuntaa ole, niin sitä en osaa sanoa. Riippuu onko tuo apulaisesi motivoitunut työhön.
Missä se ryhmäsi toinen aikuinen huitelee kymppiin saakka?
Tilanne on täysin laillinen.
Sijaisina ja määräaikaisina voi olla täysin epäpäteviä henkilöitä. Tuohan on selvästi laskettu niin, että teillä on 1,5 henkilön lapset, eli 7+3,5 ja alle kolmevuotiaat pienentää ryhmäsi kokoa. Silloin työntekijätkin tekee toinen täyttä, toinen puolikasta n. 4h päivää.
Ei siinä muu auta kun pitää toiminta ryhmämuotoisena, eli muskarihetkeä, liikuntaa ymv., missä koko ryhmä voi olla samaan aikaan toiminnassa. Askarteluja voitte tehdä silloin kun olette molemmat aamuvuorossa ja pystytte jakamaan ryhmän.
Sunnittelut teidän täytyy tehdä yhdessä, tosin sun puolet enemmän kun sen toisen.
Kuten sanoin niin hän tekee vain 20-23h/vkossa työtä joten eihän siitä riitä montaakaan tuntia per päivä.
Ja mitä aktiviteetteihin tulee niin kyllä sitä pienetkin kaipaavat muutakin kuin sitä perushoitoa ja sylissä oloa, alle 1½v lapsia minulla ei ryhmässä ole enkä heitä siihen ottaisikaan varsinkaan nyt kun olen niin paljon yksin tai jonkun sijaisavun varassa.
Minun vastuullani on niiden elämän perusjuttujen opettaminen vanhempien lisäksi eli esim kiitos, anteeksi, saisinko ja sosiaalisten taitojen kehittyminen, tietyt motoriset jutut yms, puheen kehittymisen auttaminen ja sen tukeminen jne, en tod voi "vain" istua lattialla tai sohvalla heitä sylissä pitäen ja vaippoja vaihdellen, myöskin vanhemmat haluavat lapsillensa muutakin ja suoraan sanottuna minun aivoni posahtaisivat jos ei mitään muuta olisi. Vkonlopulla aloittelimme pääsiäisaskarteluja ja ne jatkuvat nyt alkavalla vkolla.
Ap
No sää vissiin teet valituksen päiväkodin toiminnasta?
Mitä sää siinä uliset asiasta. Ihme harakka. Onnee vaan sun viikkoosi. Jessus mikä tyyppi. :D Tää on niin ontuva provo ettei jaksa.
Yksityiselläkin päivähoidon tarjoajalla on oltava riittävä määrä henkilökuntaa lapsimäärään nähden ja työntekijöiden pitää olla päteviä, pelkillä sijaisilla toiminna pyörittäminen ei ole sallittua. Päivähoidon johdon on turha väittää, ettei työntekijöitä saa, nostakoon palkan sellaiselle tasolle, että työntekijöitä löytyy.
Että mitä ja miten? Minulla on ryhmässäni 9kpl 1,5-2½v lapsia. Ja isojen ryhmässä on 15kpl 3-6v lapsia ja siellä työskentelee 1 pätevä ja 1 epäpätevä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:16"]
Sijaisina ja määräaikaisina voi olla täysin epäpäteviä henkilöitä. Tuohan on selvästi laskettu niin, että teillä on 1,5 henkilön lapset, eli 7+3,5 ja alle kolmevuotiaat pienentää ryhmäsi kokoa. Silloin työntekijätkin tekee toinen täyttä, toinen puolikasta n. 4h päivää.
Ei siinä muu auta kun pitää toiminta ryhmämuotoisena, eli muskarihetkeä, liikuntaa ymv., missä koko ryhmä voi olla samaan aikaan toiminnassa. Askarteluja voitte tehdä silloin kun olette molemmat aamuvuorossa ja pystytte jakamaan ryhmän.
Sunnittelut teidän täytyy tehdä yhdessä, tosin sun puolet enemmän kun sen toisen.
[/quote]
Karsea, laiton tilanne. Vaikka olen kuullut paljon huonoa yksityisistä päiväkodeista, noin järkyttävästä tlanteesta en ole koskaa vielä kuullut. en olisi tuollaisessa paikassa töissä ja tekisin viranomaisilmoituksen paikasta. Lasten etu ja hyvinvointihan tuossa kärsii.
Hmmm, hajoaisin varmaan. Ja laskisin päiviä kesän alkuun. Minun viereisessä ryhmässä on yksi kokematon ja ei motivoitunut työntekijä. Vaikka kuinka nätisti olen auttanut ohjeistanut talon tavoille, mikään ei mene jakeluun. Tosi raskasta seurata vierestä. Ei auta vaikka pomo puhutellut. Nyt on vaikea saada työntekijöitä päiväkotiin ja siksi joutuu palkata epäpäteviä. on raskasta ottaa vastuu ryhmästä ja päälle perehdyttää ja ohjeistaa kokematonta. Juttele huomenna sun pomolle, voiko sulle saada kokopäiväisen työkaverin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:16"]
[/quote]
Sijaisen ei tarvitse olla pätevä, mutta se jonka sijaisuutta ko. henkilö tekee on oltava pätevä. Onko tässä nyt kyse, että päteviä ei ole alunperinkään riittävästi??
Miten niin on laillinen tilanne? Yhdeksää alle 3-vuotiasta varten ryhmässä tulee olla kolme aikuista.
Sinuna, ap, miettisin kannatko vastuun, kun joku lapsista loukkaa itsensä pahasti. Ei työntekijöiden kuulu yksityiselläkään ihan mihin tilanteeseen tahansa suostua. Ja onhan teillä siellä kai puhelin, soita pomolle, jos hän ei ole paikalla.
Itse en jaksaisi, viitsisi enkä USKALTAISI tehdä töitä tuollaisessa tilanteessa. Miten takaat kiireettömän arjen ja ilmapiirin pienille lapsille, jos olet siellä yhdeksän lapsen kanssa välillä aivan itseksesi?
Hei ap
Tässä asiassa sinä itse olet ainoa, joka asiaan voi puuttua. Jos märehdit asiaa itseksesi tai tällä palstalla, ei mitään muutosta tapahdu. Soita siis pomollesi ja lue vaikka tuo ensimmäinen viestisi ja kerro miltä sinusta tuntuu. Puhu asiallisesti (älä huuda tai tiuski). Kysy lopuksi, miten asiassa pitäisi toimia. Kerro miltä tuntuu ja miten itse koet. Myös tuo kommentti että olet kiintynyt lapsiin jne on hyvä. Pomo ei voi lukea ajatuksiasi!! Jos et kerro hänelle, ei hän voi tietää!!!
t. pomonakin ollut lto
Tottakai sinä voit ottaa asian puheeksi ja sinun täytyykin se tehdä! Turha asiaa täällä on valitella.
Eikö vanhemmat jo ihmettele asiaa tuon ongelman takia?
Vahempien on pakko nähdä tilanne tuodessaan ja hakiesssaan lastaan. Kokemuksellani aina on vanhempia jotka puuttuvat epäkohtiin, joten miksi ei tuollaisiin puutttuisi...vaikuttaa oudolta että noin jatkuu.
Olen vuosia ollut yksityisissä sekä kunnallisissa päiväkodeissa työssä, joten ihmettelen oikeasti saamattomuuttasi ap tehdä asiaan parannus.
Entäs sitten ap kun jotain sattuu?
Jos lapsi kompastuu ja tarvitaan tikkejä tai liimausta esim.kasvoihin, niin miten toimit?
Tietty soitat vanhemmalle joka tuleee hakemaan lapsen. Käytäntö on kyllä se että päiväkodista pyritään viemään lapsi esim. terveyskeskukseen ja sinne saapuu vanhempi perässä.
Olet osasyyllinen mahdollisiin tapaturmiin ym. jos et tee ilmoitusta esim. kunnan päivähoitoyksikköön, josta varmaan otetaan yhteyttä työpaikkasi vastuuhenkilöihin.
Jotenkin tuntuu ettet oikeasti välitä lasten perusturvallisuudesta, koska vain jahkaat asiaa.
Jos tapaturmia sattuu, vanhemmat kysyvät kuka hoitaja oli paikalla, montako hoitajaa yleensä, montako lasta jne. Vakuutuspapereihin samat asiat myös vastattava rehellisesti.
Eräässä työpaikassani oli ongelmia työkaverini laiminlyötyä tehtävänsä. Pakko oli kertoa asia eteen päin ylemmälle tasolle, sillä en halunut vaarantaa lasten turvallisuutta. Välitin lapsista ja heidän turvallisuudestaan sekä päivän kulusta yleensä.
Sinä ap kannat huolta askarteluista, mutta oikeasti tilanteessasi Sinun kuuluu vain toimia niin että lapsille ei satu mitään, saavat edes perushoitoa.
Ei ole ihmeemmin ammattitaitoa Sinullakaan ap jos et ymmärrä tämänhetkistä tärkeysjärjestystä päiväohjelmassa.
- Jos et vie asiaa eteen päin jätä suosiolla askartelu ym. ja keskity lasten perushoitoon. Lapset askartelevat kotonaan ehkä. Kerro vanhemmille että henkilökuntapulan vuoksi ei ehdi askarrella. Saattaa vanhemmatkin vaatia asiaan parannusta henkilömitoitukseen..
- Jos ap jatkat noin ja käyt kierroksilla, haikailet askarteluhetkien perään, et ymmärrä asioiden tärkeysjärjestystä.
Tämä ei kylläkään ole provo, valitettavasti.
Meitä on talossa vain muutama työntekijä joista pari vakituista ja sitten pari ei vakituista joista toinen siis tuo 20-23h/vkossa paikalla oleva ja toinen joka tekee ns täyttä päivää mutta hänelläkään ei taida alan koulutusta olla. Ja kun tuo vajaata viikkoa tekevä ei ole paikalla niin minun apunani on, jos on, hlö jolla ei mitään koulutusta/kokemusta tai sitten eräs jolla on kokemusta jonkin verran mutta ei koulutusta.
Toisaalta ymmärrän sen että minun kimppuuni tässä joku hyökkää mutta toisaalta en. En minä ole syyllinen paikan ongelmiin, päinvastoin, ilman minua ja erästä toista hlö paikka ei varmaan edes pyörisi. Ja paha mennä sanomaan mitään ns pomolle joka ei ikinä edes kysy mielipidettäni mistään, ei esim tästä työpari-järjestelystä joka minulle nyt "suotu", ei siitä miten menee, ei mistään. Ja tämä "pomo" ei edes ole tuolla paikalla, käy ehkä 1x/kk jos silloinkaan, siellä on niin erään "kulttuurin" sisälämpöistä toimintaa ettei sitä kukaan uskoisi edes, kys kulttuurin edustajilta kyllä kysellään kuulumisia ja uskotaan kaikki paskanjauhantakin aika pitkälti, juu-u talossa on eräs yksi ainoa hlö joka aiheuttaa huonoa ilmapiiriä ja joka hyökännyt jo kaikkien muiden "kimppuun" verbaalisesti mutta eihän häntä saa sieltä pois kun kaveeraa tämän "pomon" kanssa.
Ilm pitäisi ottaa yhteyttä kys paikan omistajiin, tiedä sitten kusisiko sekin omaan nilkkaan ja jäisi työttömäksi, sitä en kuitenkaan halua.
Ap