Amerikkalaisesta "ruokakulttuurista":)
Ei kaiketi ole kovin yleistä syödä paneroitua uppopaistettua VOITA?
Jossain ohjelmassa puhuttiin ko "ruokalajista", kuulostaa kuvottavalta..
Söisitkö?
Kommentit (36)
Tästä tuli mieleen aikoinaan kun briteissä asuin, silloin muotia ollut jälkiruoka: Mars-suklaapatukka leivitettiin munan ja jauhojen seoksessa ja uppopaistettiin rasvassa. Paikalliset tykkäsivät, minusta oli aika kammottava rasvapommi vaikka yleensä en terveysruokanipottaja olekaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:39"]
Tästä tuli mieleen aikoinaan kun briteissä asuin, silloin muotia ollut jälkiruoka: Mars-suklaapatukka leivitettiin munan ja jauhojen seoksessa ja uppopaistettiin rasvassa. Paikalliset tykkäsivät, minusta oli aika kammottava rasvapommi vaikka yleensä en terveysruokanipottaja olekaan.
[/quote]
Saa niitä ainakin Camden Lockista vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:55"]
Ap, olen asunutkin Yhdysvalloissa, enkä ole ikuna moisesta kuullutkaan. En usko siis, että se edustaa mitenkään laajalti amerikkalaista ruokakulttuuria.
Kannattaa muistaa, että amerikkalainen ruokakulttuuri on maailman heterogeenisin, saanut vaikutteita ihan ympäri maailmaa eri maanosien siirtolaisten myötä. Siellä on mahdollista syödä maailman parasta ruokaa - eikä kannata esim. antaa pikaruokakulttuurin leimata koko vaikutelmaa.
[/quote]
Niin - tosin ulkomailla asuminen ei tunnu estävän näitä maailman avarakatseisimpia ja syvällisimmin perehtyneitä ihmisiä haukkumasta suomalaista ruokakulttuuria sillä perusteella, että täällä mukamas syödään pelkästään lenkkimakkaraa ja eineksiä (tai ehkä nämä maailmanmatkaajat ovat kotimaassa näin tehneetkin)... ;)
Amerikassa käydessäni pidin outona paikallisten tapaa syödä pelkällä haarukalla. Näytti hiukan hassulta, myös ns hienoissa ravintoloissa toimivat suurin osa noin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:55"]
Ap, olen asunutkin Yhdysvalloissa, enkä ole ikuna moisesta kuullutkaan. En usko siis, että se edustaa mitenkään laajalti amerikkalaista ruokakulttuuria.
Kannattaa muistaa, että amerikkalainen ruokakulttuuri on maailman heterogeenisin, saanut vaikutteita ihan ympäri maailmaa eri maanosien siirtolaisten myötä. Siellä on mahdollista syödä maailman parasta ruokaa - eikä kannata esim. antaa pikaruokakulttuurin leimata koko vaikutelmaa.
[/quote]
Niin - tosin ulkomailla asuminen ei tunnu estävän näitä maailman avarakatseisimpia ja syvällisimmin perehtyneitä ihmisiä haukkumasta suomalaista ruokakulttuuria sillä perusteella, että täällä mukamas syödään pelkästään lenkkimakkaraa ja eineksiä (tai ehkä nämä maailmanmatkaajat ovat kotimaassa näin tehneetkin)... ;)
[/quote]
Ap:han vastasi aikaisemmin näin:
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:24"]
Sori pakko sanoa, olet ääliö. Mikä sinua vaivaa? Saatana, kysyin jostain voista, ja yksi vetää herneet nenään. Oletko aina noin takakireä? Olisit pysynyt Amerikan maalla, ja kenties oppinut jotain?
Olen 45, asunut ulkomailla monissa maissa, olet kyllä ensimmäinen täysi tollo. Onneksi olkoon. Mene vaikka hirttämään itsesi.
[/quote]
ap on siis avarakatseinen maailmanmatkaaja, jonka rentous säteilee vielä kauemmas kuin gastronominen avarakatseisuus. :D
Häh, minä ymmärsin otsikon lainausmerkit nimenomaan niin, ettei kyse ollut mistään ruokakulttuurista, vaan juuri kuriositeetista. Omituisen hyökkääviä ja takakireitä vastauksia täällä. Mutta vanha AV-totuushan on, että ap on aina väärässä...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:44"]
En ollenkaan halunut haukkua, tuota ruokalajia vain ihmettelin. Mutta kun kerran tunnet ja tiedät minut paremmin...
[/quote]
Totta kai sä olet haukkumassa sitä. Tai ainakin ivaamassa tms. Sen takia tossa otsikossa oli "ruokakulttuuri" lainausmerkeissä ja hymiö perässä. No, nyt sä voitkin tuntea itsesi hyväksi ja älykkääksi ihmiseksi ja mennä lämmittämään Saarioisten maksalaatikon.
[/quote]
Sori pakko sanoa, olet ääliö. Mikä sinua vaivaa? Saatana, kysyin jostain voista, ja yksi vetää herneet nenään. Oletko aina noin takakireä? Olisit pysynyt Amerikan maalla, ja kenties oppinut jotain?
Olen 45, asunut ulkomailla monissa maissa, olet kyllä ensimmäinen täysi tollo. Onneksi olkoon. Mene vaikka hirttämään itsesi.
[/quote]
Väitätkö nyt muka että kysymyksenasettelusi ei ollut jenkkejä mollaava?
Oletko tyhmä vai sairas?
Heh :D Tässä keskustelussa kiteytyy kaksi AV:n punaista ei-lapsiin-liittyvää punaista vaatetta: USA ja ruokamieltymykset/dieetit. Jommasta kummasta kun avaa keskustelun, saa takuuvarmasti aikaan sodan. Tässä tuli sitten kummatkin yhdessä paketissa ja ilmiriita on päällä jo ilmeisestikin vain kahden osallistujan kesken :D:D:D
(Lapsiin liittyvät tappelun vakioaiheethan ovat synnytys/sektio, imetys/pulloruokinta sekä kotihoito/päivähoito)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:59"]
En ollenkaan halunut haukkua, tuota ruokalajia vain ihmettelin. Mutta kun kerran tunnet ja tiedät minut paremmin...
[/quote]
Totta kai sä olet haukkumassa sitä. Tai ainakin ivaamassa tms. Sen takia tossa otsikossa oli "ruokakulttuuri" lainausmerkeissä ja hymiö perässä. No, nyt sä voitkin tuntea itsesi hyväksi ja älykkääksi ihmiseksi ja mennä lämmittämään Saarioisten maksalaatikon.
[/quote]
[/quote]
Oletko tyhmä vai sairas?
[/quote]
En ole ap, mutta jos otat silmät pyllystäsi, niin huomaat ettei tuo kysymys kyllä mollannut muuta kuin kyseistä ruokalajia. Missään ei väitetty, että kysymys olisi koko ruokakulttuurista, ap:hän jopa kirjoittaa, ettei kyseinen ruokalaji taida olla yleinen.
Ihme sekopäitä vastailijoita...
Ja minä en paneroituun voihin koskisi, niin kuin en mihinkään muuhunkaan paneroituun ruokaan. Ällöttää.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:02"]
Amerikassa käydessäni pidin outona paikallisten tapaa syödä pelkällä haarukalla. Näytti hiukan hassulta, myös ns hienoissa ravintoloissa toimivat suurin osa noin.
[/quote]
Niin, tämähän on se av-mamman kauhistus :D.
Minä pilkon ruuan ensin ja syön sitten haarukalla, tervetuloa kauhistelemaan. Tai syön joskus huvikseni puikoilla ihan mitä ruokaa vaan (kuten aasialaiset ystäväni). Minua lähinnä ihmetyttää se, että joillakin on aikaa ja mielenkiintoa kiinnittää niin paljon huomiota toisten ruokailutapoihin. Eräs indonesialainen tuttu pyysi anteeksi sormin syömistään kesken ruokailun ja mä en ollut edes huomannut mitään vielä. Keskustelumme oli minulle paljon kiinnostavampaa kuin ruokailutapojen vahtiminen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko tyhmä vai sairas?
[/quote]
En ole ap, mutta jos otat silmät pyllystäsi, niin huomaat ettei tuo kysymys kyllä mollannut muuta kuin kyseistä ruokalajia. Missään ei väitetty, että kysymys olisi koko ruokakulttuurista, ap:hän jopa kirjoittaa, ettei kyseinen ruokalaji taida olla yleinen.
Ja minä en paneroituun voihin koskisi, niin kuin en mihinkään muuhunkaan paneroituun ruokaan. Ällöttää.
[/quote]
Mitähän sinäkin reppana puputat, jos paneroitu ruoka ällöttää? Parempaa ei olekaan kuin kunnolla paneroitu ja öljyssä paistettu wienerschnitzel tai paneroidut ja uppopaistetut kanafileet.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:05"]
[/quote]
Minä pilkon ruuan ensin ja syön sitten haarukalla, tervetuloa kauhistelemaan. Tai syön joskus huvikseni puikoilla ihan mitä ruokaa vaan (kuten aasialaiset ystäväni). Minua lähinnä ihmetyttää se, että joillakin on aikaa ja mielenkiintoa kiinnittää niin paljon huomiota toisten ruokailutapoihin. Eräs indonesialainen tuttu pyysi anteeksi sormin syömistään kesken ruokailun ja mä en ollut edes huomannut mitään vielä. Keskustelumme oli minulle paljon kiinnostavampaa kuin ruokailutapojen vahtiminen.
[/quote]
Älä jaksa olla tosikko ja kiillotella sitä sädekehääsi siellä. Miksei tästäkin aiheesta voi hyvin keskustella. Minullakin pistää silmään, kun amerikkalainen pöytäseurue syö haarukka oikeassa kädessä. Samaa tekee ranskalainen mieheni, joka asui vuosia Yhdysvalloissa. Nyt huomauttelemme hänelle sitten asiasta anopin kanssa. Puikoilla syöminen ei ole pistänyt silmään, kun aasialaiset työkaverini osaavat käyttää ihan normaalisti veistä ja haarukkaa, ellemme syö aasialaisessa ravintolassa, jossa puikot on tarjolla. Kykenen huomioimaan useampia asioita samanaikaisesti, siksi siis huomaisin, jos ruokaseurani söisi sormin ravintolassa, vaikka hänen kanssaan samanaikaisesti keskustelisinkin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko tyhmä vai sairas?
[/quote]
[/quote]
Mitähän sinäkin reppana puputat, jos paneroitu ruoka ällöttää? Parempaa ei olekaan kuin kunnolla paneroitu ja öljyssä paistettu wienerschnitzel tai paneroidut ja uppopaistetut kanafileet.
[/quote]
Yök. Paneroinnilla sitä paitsi aika usein peitellään huonolaatuisia raaka-aineita. Onneksi 99 % maailman ruokalajeista ei ole paneroituja. Eli ei tarvitse säälitellä. ;)
Vakoojat jäivät kiinni toisessa maailmansodassa epäasiallisen ruokailutapansa vuoksi. Amerikkalaiset söivät saksalaisten ruokapöydässä käyttäen pelkkää haarukkaa. :)
Tapa on mielestäni kiusallinen ja epäsiisti. Aivan sama, mistä aiheesta keskustellaan pöydässä. Hämmästyttävää, ettei perheissä opeteta lapsille sivistyneitä ruokailutapoja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
No sun seurassa keskustelu onkin varmasti todella mielenkiintoista ja mukavaa, jos todellakin normaalistikin vastaat noin hyökkäävästi toisen ihmisen huomioihin. Sanoiko kirjoittaja jotain toisten vahtimisesta?
Sinusta se oikein huokuu, sielun sivistys ja ystävällisyys... :)