Uskova, mitä ehkäisyä käytät, jos käytät?
Kun tosi monihan vaikuttaa siten, ettei hedelmöittynyt munasolu pääse kiinnittymään, niin eihän ne ole kai ok.. :/
Yhdistelmäehkäisypillerit ei käy.
Kommentit (48)
Uskontoni ei vaikuta ehkäisyvalintaani. Kondomit ja pillerit ovat aiemmin olleet käytössä, sitten mieheni teetti vasektomian ja ehkäisyongelmat jäivät historiaan.
Mä en uskaltaisi mitään varmoja päiviä kummempaa. Ei halua riskeerata ja pilata omaa elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 12:55"]
Ainoastaan kuparikierukka estää hedelmöitynyttä munasolua kiinnittymästä. Mikään muu ehkäisymenetelmä ei perustu samaan. Kaikki muut ehkäisymenetelmät sopivat uskovaiselle. Helpottiko?
[/quote]
Kyllä ainakin hormonikierukka tekee kohdun limakalvon sellaiseks ettei munasolu pysty siihen kiinnittymään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 15:21"]
Mä en uskaltaisi mitään varmoja päiviä kummempaa. Ei halua riskeerata ja pilata omaa elämäänsä.
[/quote]
Pilata elämää? Mitä tarkoitat?1
hormonikierukka estää siittiöiden pääsyn munasolun luokse ja myös munasolun irtoamisen. ei siis abortoi, ainakaan yleensä.
Minipillereillä ja ehkäisykapselilla ei ole minkäänlaista abortoivaa vaikutusta, kuten ei myöskään ehkäisyrenkaalla, e-pillereillä tms.
Niin että vaikka mieli voisi tehdä käyttää jotain ehkäisyä, en sitä ole tehnyt, koska en usko sen olevan oikein. Mutta jokaisella on oikeus uskoa parhaaksi kokemallaan tavalla tai olla uskomatta.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 16:45"]
hormonikierukka estää siittiöiden pääsyn munasolun luokse ja myös munasolun irtoamisen. ei siis abortoi, ainakaan yleensä.
Minipillereillä ja ehkäisykapselilla ei ole minkäänlaista abortoivaa vaikutusta, kuten ei myöskään ehkäisyrenkaalla, e-pillereillä tms.
[/quote]
Kyllä hormonikierukka abortoi ihan liikaa. Munasarjat kuitenkin toimii normaalisti ja munasolut irtoaa.. Et kyllä se h-kierukka vaikuttaa siihen limakalvoon. Minipillerit on ok, mikäli eivät tee limakalvosta sellaista ettei siihen voi kiinnittyä..
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 16:47"]
Niin että vaikka mieli voisi tehdä käyttää jotain ehkäisyä, en sitä ole tehnyt, koska en usko sen olevan oikein. Mutta jokaisella on oikeus uskoa parhaaksi kokemallaan tavalla tai olla uskomatta.
[/quote]
Jaa, no mä en sinällään usko, et ehkäisy on väärin, jos sen tekee oikealla tavalla.
Munasarjat eivät toimi hormonikierukkaa käyttäessä normaalisti. Lisäksi hormonikierukka estää siittiöitä kulkeutumasta munasolun luokse siinä tapauksessa että munasolu irtoaisikin. Hormonaalinen teho on suurimmillaan kierukan käytön alkuvuosina, loppuvuosina hormonin vähennyttyä voi olla, että teho on mekaaninen (jolloin estää hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen).
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 17:05"]
Munasarjat eivät toimi hormonikierukkaa käyttäessä normaalisti. Lisäksi hormonikierukka estää siittiöitä kulkeutumasta munasolun luokse siinä tapauksessa että munasolu irtoaisikin. Hormonaalinen teho on suurimmillaan kierukan käytön alkuvuosina, loppuvuosina hormonin vähennyttyä voi olla, että teho on mekaaninen (jolloin estää hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen).
[/quote]
Duodecimin mukaan munasarjat toimii normaalisti, mut ehkä tiedät paremmin.
"Koska hormonikierukan käytön aikana verenkierrossa on erittäin vähäinen määrä keltarauhashormonia, munasarjat toimivat normaalisti ja munasolu irtoaa."
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 17:10"]
Vaimoni kanssa en käytä mitään ehkäisyä, koska olen hänen miehensä.
Muiden naisten ja lasteni kanssa käytän aina kondomia.
Näin olen sopusoinnussa luojani ja itseni kanssa, hedelmöittyneen munasolun tappaminen on mielestäni synti.
Vaikka armo onkin meille rajaton syntiä ei pidä tehdä jos tietää mitä on tekemässä.
Meidän seurakunnassa on läsnä myös ankara ja oikeamielinen voima.
Isä Pohjois-Pohjanmaalta
[/quote]
Tyhmää 'huumoria'.
Tutkin itse aikoinaan yhdistelmäehkäisypillereiden vaikutusta monista lähteistä, ja siirryin mieheni kanssa käyttämään kondomia samasta syystä. En halua käyttää e-pillereitä, jos on pienikin mahdollisuus, että estän hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Kiinnostava ja liiaksi vaiettu aihe.
Olen uskova, vapaaehtoisesti lapseton ja käytän e-pillereitä. Yhdistelmäehkäisypilleri normaalitapauksessa estää munasolun irtoamisen, jolloin se että munasolu hedelmöittyy mutta ei kiinnity, ei luonnollisesti myöskään ole mahdollista. Jos munasolu kuitenkin sattuisi irtoamaan esim. unohtuneen pillerin vuoksi, niin se ei välttämättä kiinnittyisi koska e-pillerit ohentavat kohdun limakalvoa. Tämä on kuitenkin enemmän hypoteettisen sivuvaikutuksen kaltainen asia kuin varsinainen toimintamekanismi, joten en pidä sitä relevanttina asiana. En ole myöskään havainnut pillerien käytön aikana munasolun irtoamista (minulla se aina vähän sattuu joten tiedän kyllä jos irtoaa). Jos havaitsisin niin sitten käyttäisimme kondomia lisäksi.
Kuparikierukkaa en hyväksy enkä huoli, se on selvästi abortoiva väline kun sen pääasiallinen vaikutus perustuu hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen estämiseen, ja siitä olen muutenkin kuullut sellaisia kauhutarinoita että en kyllä ala siihen. En halua myöskään sterilisaatiota, koska en ole 100% varma etten ikinä haluaisi lapsia, vaikka toistaiseksi vauvakuumetta ei olekaan ilmaantunut. E-pillerit pitävät menkkakivut hyvin poissa ja vuoto on olematonta, joten mielelläni jatkan näin. Tiedän että joidenkin uskovien mielestä vapaaehtoisesti lapseton avioliitto on väärin, vaikka ehkäisyn muuten hyväksyisikin, mutta tätä logiikkaa en tajua lainkaan. Meillä on hyvä elämä kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen uskova, vapaaehtoisesti lapseton ja käytän e-pillereitä. Yhdistelmäehkäisypilleri normaalitapauksessa estää munasolun irtoamisen, jolloin se että munasolu hedelmöittyy mutta ei kiinnity, ei luonnollisesti myöskään ole mahdollista. Jos munasolu kuitenkin sattuisi irtoamaan esim. unohtuneen pillerin vuoksi, niin se ei välttämättä kiinnittyisi koska e-pillerit ohentavat kohdun limakalvoa. Tämä on kuitenkin enemmän hypoteettisen sivuvaikutuksen kaltainen asia kuin varsinainen toimintamekanismi, joten en pidä sitä relevanttina asiana. En ole myöskään havainnut pillerien käytön aikana munasolun irtoamista (minulla se aina vähän sattuu joten tiedän kyllä jos irtoaa). Jos havaitsisin niin sitten käyttäisimme kondomia lisäksi.
Kuparikierukkaa en hyväksy enkä huoli, se on selvästi abortoiva väline kun sen pääasiallinen vaikutus perustuu hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen estämiseen, ja siitä olen muutenkin kuullut sellaisia kauhutarinoita että en kyllä ala siihen. En halua myöskään sterilisaatiota, koska en ole 100% varma etten ikinä haluaisi lapsia, vaikka toistaiseksi vauvakuumetta ei olekaan ilmaantunut. E-pillerit pitävät menkkakivut hyvin poissa ja vuoto on olematonta, joten mielelläni jatkan näin. Tiedän että joidenkin uskovien mielestä vapaaehtoisesti lapseton avioliitto on väärin, vaikka ehkäisyn muuten hyväksyisikin, mutta tätä logiikkaa en tajua lainkaan. Meillä on hyvä elämä kahdestaan.
Itselläni myös samat ajatukset kuparikierukasta. Mielelläni muuten käyttäisin hormonitonta ehkäisyä, toistaiseksi käytössä E-pillerit.
Olen steriloitu, sitä ennen käytin vuosia kuparikierukkaa. Hormonit ei sovi minulle.
Minun mielestäni hedelmöittynyt munasolu ei ole lapsi. Se on solurypäs.
Selibaatti. Ei tarvi miettiä tollasia turhia asioita. Luuletko, että sun taivaaseenpääsy on kiinni ehkäisystä? EI todellakaan ole. Tekopyhyyttä olla käyttämättä ehkäisyä uskon takia. Ja kyllä todellakin olen uskovainen ihminen. Mutta tohon ehkäisyhölynpölyyn en usko.
Ainoastaan kuparikierukka estää hedelmöitynyttä munasolua kiinnittymästä. Mikään muu ehkäisymenetelmä ei perustu samaan. Kaikki muut ehkäisymenetelmät sopivat uskovaiselle. Helpottiko?